Władza organizacyjna

W społeczeństwach postindustrialnych obserwuje się wzrost znaczenia organizacji jako źródła władzy odbywający się kosztem innych źródeł. Władza uwarunkowana przekształca się we władzę organizacyjną.
Organizacja- zbiorowość społeczna, która ma sztuczną konwencjonalną genezę, co znaczy że organizacja została utworzona przez świadome działanie ludzi w celu spełnienia określonych zadań.
U podstaw organizacji istnieje funkcja, którą organizacja ma spełniać wobec otoczenia. ona stanowi wspólny cel działań członków organizacji. W toku tych działań wytwarzają się stosunki władzy, zaś oparcie ich na regułach organizacyjnych zapewnia im trwałość.
Struktura organizacji oraz przepisy określające strategie działań w ramach organizacji, a także strategie wzajemnego oddziaływania organizacji i jej otoczenia tworzą sfery niepewności, których kontrolowanie zapewnia przewagę w relacjach zachodzących w ramach organizacji. "Im bardziej istotna dla organizacji będzie sfera niepewności kontrolowana przez danego aktora, tym większą będzie on dysponował władzą".

Friedberg i Crozier wyróżniają 4 typy władzy odpowiadające 4 źródłom niepewności organizacyjnej:
1) władza wynikająca z opanowania pewnych szczególnych umiejętności lub specjalności funkcjonalnej- władza eksperta, który jako jedyny w organizacji wie, jak rozwiązać dany problem, co daje mu przewagę w stosunku do pozostałych członków organizacji
2) władza wynikająca z kontroli powiązań organizacji z jej otoczeniem- władza pośrednika między organizacją a jej otoczeniem, wynikająca bądź ze szczególnych umiejętności 1 z uczestników organizacji, bądź z jego doświadczenia w kontaktach z podmiotami społecznymi znajdującymi się poza organizacja
3) władza wynikająca z dostępu do kanałów komunikacyjnych oraz do określonych typów informacji- władza uczestnika organizacji posiadającego informacje niezbędne do wykonywania funkcji przez innych uczestników oraz władza wynikająca z dostępu do tego rodzaju informacji, a także z wiedzy jak daną informację zdobyć
4) władza wynikająca z operowania przepisami organizacyjnymi- władza podwładnych nad przełożonymi, która wynika z przepisów mających pierwotnie służyć tym ostatnim do kontrolowania sfer niepewności organizacji. Przepisy te tworzą nową sferę niepewności, która umożliwia podwładnym ochronę przed arbitralnością decyzji przełożonych
W ramach organizacji można wyróżnić kilka strategii wywierania wpływu:
a)lęk- nadzieję- podstawa realizowania władzy wymuszania i nagradzania
Podwładny uznaje prawo przełożonego do karania (kara jest czymś nieprzyjemnym lub przeszkodą w zaspokojeniu potrzeb) oraz żywi nadzieję na nagrodę realizując polecenia przełożonego.
b)tradycję- podstawa funkcjonowania władzy legalnej
Podwładny uważa, że przełożony ma prawo wpływać na jego postępowanie, a on ma obowiązek podporządkować się jego decyzjom. Organizacja wyposaża tu stanowiska kierownicze w autorytet formalny.
c) ślepą wiarę- oparcie dla władzy odniesienia
Podwładny identyfikuje się z charyzmatycznym przełożonym, przez co postępuje zgodnie z jego wskazaniami.
d) racjonalną wiarę- podstawa władzy eksperta
Podwładni realizują polecenia, gdyż wiedzą, że przełożony jest ekspertem w swojej dziedzinie i i wie najlepiej, jak postąpić w danej sytuacji.
e) racjonale przekonanie
Władza eksperta ulega wzmocnienie, gdy przełożony stara się przekonać podwładnego do własnej decyzji.
f) wspólne ustalenia- podstawa władzy przedstawicielskiej
Grupa podporządkowana deleguje swoje uprawnienia w górę, udzielając w ten sposób akceptacji przełożonemu. Może on realizować swą funkcję, dopóki konsultuje decyzje z podwładnymi i zmierza w pożądanym przez nich kierunku.
Aby organizacja osiągnęła przewagę w relacjach ze swoim otoczeniem , muszą być spełnione warunki:
- symetria binodalna- równowaga między rozmiarami i źródłami władzy sprawowanej w granicach organizacji a władzy prezentowanej na zewnątrz
- dostęp organizacji do innych źródeł władzy- autorytetu i własności. Za tym idzie możliwość sprawowania 3 rodzajów władzy: zasłużonej, kompensacyjnej, uwarunkowanej
- ograniczona liczna i różnorodność celów organizacyjnych, co oznacza, że siła wpływu wywieranego przez organizację na jej otoczenie jest odwrotnie proporcjonalna do liczby celów, które organizacja chce osiągnąć

Dodaj swoją odpowiedź
Administracja

Polska administracja rządowa i samorządowa w latach ‘90(podstawy prawne, zadania, struktura organizacyjna i kadry).

Polska administracja rządowa i samorządowa w latach ‘90(podstawy prawne, zadania, struktura organizacyjna i kadry).

„Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej...

Zarządzanie

Podstawy rzarządzania - bardzo dokładne i poprawione. PB

Wykłady, Podstawy zarządzania, ZiP.

I. PODSTAWOWE POJĘCIA

Zarządzanie (Griffin) – zestaw działań skierowanych na zasoby organizacji i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów w sposób sprawny i skuteczny.
Zarządza...

Zarządzanie

Organizacja i zarządzanie - b. dokładna ściąga, wyklady

Zarządzanie wg Gryfina- zestaw działań (planowanie, podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie, kontrolowanie) skierowanych na zasoby (rzeczowe, finansowe, ludzkie, informacyjne) i wykorzystywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizac...

Politologia

Polityka i samorząd

1.Czy gminy w Szwajcarii powoływane są przez kantony? Nie
2.Z kogo składa się komisja studialna? 30% i reszta mieszkańców
3.Jakie formy nadzoru stosowane są w Szwajcarii ? represyjne, współdziałania
4.Jakie warunki musi spełni...

Politologia

Władza i przywództwo w organizacji na przykładzie redakcji portalu internetowego

Pojęcia przywództwo, władza, organizacja, a raczej zjawiska, które opisywane są za ich pomocą są ściśle ze sobą powiązane i trudno je rozpatrywać bez zrozumienia relacji między nimi zachodzących. Zacząć należy wpierw od przedstawien...