Motywowanie pracowników

SZTUKA MOTYWOWANIA W ORGANIZACJACH


Pracownicy oczekują, ze ich praca znajdzie odzwierciedlenie w wynagrodzeniu. Tylko te działania, które będą właściwie wynagradzane, będą realizowane i wzmacniane. Ważna jest:
- informacja zwrotna o efektach pracy pracowników, a także, aby była dostarczana na bieżąco.
- Pracownik musi znać wymagane standardy,
- dysponować odpowiednim sprzętem i
- zasobami umożliwiającymi wykonanie pracy.



1. PŁACA

 Za przepracowany czas – godzinowa, tygodniowa, miesięczna…
Wady: brak motywacji do max. wysiłku
 Za wyniki – na ogół stawka stała + stawka ruchoma, zależna od wyników pracy.
Wady systemu akordowego: niska jakość, wrażenie wyzysku
 System łączony – płaca godzinowa z premią za dobre wyniki (ilościowe i jakościowe)
 Umowa o dzieło – płaca za wykonanie pracy zgodnie z instrukcją, w określonym czasie, wg. ustalonych standardów
Wady: brak zaangażowania w cele organizacji, działań wykraczających poza umowę
 System prowizyjny – stawka godzinowa + % od wartości sprzedaży
Wady: sprzedawcy oferują przede wszystkim produkty najdroższe
 Premie i nagrody motywacyjne:
 Premia
 Dodatek funkcyjny
 Dodatek stażowy; w Europie Zach. także:
 Udział w zyskach
 Progresywna premia zależna od wyników
 Akcje przedsiębiorstwa
 Premie długookresowe






2. INNE WYNAGRODZENIA MATERIALNE

 Służbowy samochód, telefon kom., bezpłatne miejsce na parkingu…
 Bezpłatne lub dotowane posiłki w stołówce firmy
 Prawo do korzystania z usług lub nabywania produktów po kosztach własnych lub zbliżonych do własnych
 Prawo do bezpłatnego (ulgowego) korzystania z przedszkoli przyzakładowych
 Dotowane wczasy
 Bony prezentowe, paczki dla dzieci pracowników na święta






3. KARIERA

 Kariera menedżerska – awans w górę, rozszerzenie odpowiedzialności, władzy, powierzenie zespołu pracowników
 Kariera specjalisty – rozwój kwalifikacji pracownika w kierunku, który go interesuje, finansowanie studiów zaocznych, szkoleń
 Kariera oparta na przedsiębiorczości – pozioma – z jednej jednostki organizacyjnej do drugiej, zapewnienie odpowiednich warunków do pracy w dziale badawczo-rozwojowym.
 Kariera oparta na autonomii – umożliwienie samodzielności



4. MISJA

 Poczucie wartości, ważności, użyteczności – motywują znacznie bardziej niż już wymienione. Ale nie zadziałają, jeżeli nie zostały zapewnione środki do życia, zaspokojona potrzeba bezpieczeństwa zatrudnienia i rozwoju.
 Stosowane przez organizacje ideowe i społeczne, rola ucz4estników jest ważna, a cel godny
 W „zwyczajnych” organizacjach przybiera formę odwoływana się do filozofii firmy (służba narodowi, rozwój postępu technicznego)
 Niskie płace mogą obniżyć prestiż społeczny zawodu (nauczyciele) i przynieść zwątpienie w powołanie (lekarze)


5. WYNAGRODZENIA NIEMATERIALNE

Dyplomy, pochwały oficjalne i nieoficjalne…




POZAPŁACOWE ŚRODKI POBUDZANA MOTYWACJI:



1. Doskonalenie polityki awansowania
- należy ustalić ścisłe kryteria awansowania na określone stanowiska
- kryteria te powinny być sformułowane w regulaminie pracowniczym i podane wszystkim do wiadomości
- trzeba je stosować konsekwentnie i w sposób jawny
- wykorzystanie tych kryteriów musi podlegać społecznej kontroli
- kryteria powinny być stabilne w długich okresach czasu, nowe kierownictwo nie może ich zmieniać


2. Poszerzanie procesu partycypacji – udziału w kształtowaniu decyzji dot. przedsiębiorstwa
 Udział indywidualny:
 Styl zarządzania (konsultacje)
 Ruchomy czas pracy
 Restrukturyzacja zadań (poszerzanie, wzbogacanie pracy)
 Plany kofeteryjne (wybór rodzaju nagrody)

 Udział grupowy:
 Rady nadzorcze, kierownicze, pracownicze…
 Grupy partnerskie, koła jakości, zebrania pracowników, rady produkcyjne, referendum



3. Doskonalenie kontroli pracy

Brak kontroli – niepewność i zagrożenie
Nadmiar – ogranicza swobodę, inwencję, inicjatywę, usztywnia zachowania, osłabia śmiałość i chęć podejmowania ryzyka, powoduje brak wiary we własne siły, tłumi chęć do pracy i twórczego działania, wywołuje zobojętnienie lub nawet niechęć do organizacji.

Pracownicy muszą dysponować wystarczająco dużym zakresem działania i być odpowiedzialni za wyniki swojej pracy, czerpiąc przy tym chęć do pracy z poczucia własnej wartości.

4. Doskonalenie wewnętrznej komunikacji


 Rzetelny przepływ informacji na zasadzie sprzężenia zwrotnego
 Wzajemne zaufanie
 Udzielanie informacji właściwych: aktualnych, ścisłych, wystarczających, dostępnych, istotnych dla sprawy

Strategie:
 Używać opisu, nie oceny
 Koncentracja na problemie
 Nie kierować się niejasnymi motywami
 Wykazywać empatię
 Prezentować postawę równości i szacunku



5. Wczesne rozwiązywanie konfliktów

Kierownictwo musi:
 Zapobiegać konfliktom,
 Wyszukiwać i likwidować źródła ich powstawania,
 Umieć się zachować w sytuacji konfliktowej
 Nie generować konfliktów

Wady menedżera:
 Skłonności autorytarne
 Makiawelizm
 Dogmatyzm
 Niska tolerancja na stres
 Niewrażliwość empatyczna
 Skłonności psychopatyczne
 Brak umiejętności komunikowania się

Sposób rozwiązania konfliktu powinien uwzględnić aktualne i przyszłe interesy stron i ich wzajemne relacje. Menedżer powinien dążyć do osiągnięcia porozumienia, nie powinien obwiniać za konflikt żadnej ze stron.



6. Doskonalenie sytuacji pracy


 Dostosowanie maszyn i urządzeń, czynności i zadań do możliwości człowieka
 Redukowanie fizycznych i psychicznych uciążliwości oraz eliminowanie zagrożeń dla życia i zdrowia człowieka
 Tworzenie fizycznego i psychicznego komfortu wykonywania pracy
 Wzbogacanie stanowisk pracy o wartości intelektualne i funkcje autonomiczne, zwiększające zainteresowanie pracą i i poczucie odpowiedzialności za wyniki



7. Właściwe sterowanie zmianami


 Upowszechnienie opinii o konieczności zmian
 Stworzenie i rozpropagowanie wizji przyszłego rozwoju przedsiębiorstwa
 Pokazanie wynikających z projektowanej zmiany realnych korzyści
 Dokładne przygotowanie założeń i etapów realizacji zmiany
 Stworzenie dobrej atmosfery pracy – wspólne omawianie wątpliwości i obaw
 Delegowanie odpowiedzialności i uprawnień – uaktywnia kreatywność i motywację
 Stworzenie systemu motywacyjnego zachęcającego do wprowadzenia zmian i premiującego osiągane w tym zakresie sukcesy
 Demonstrowanie przez kierownictwo poparcia dla wprowadzanych zmian.


Dodaj swoją odpowiedź
Ekonomia

Motywowanie pracowników

Każdy, kto kiedykolwiek zatrudniał choć jednego pracownika nie ma wątpliwości co do tego, że kluczem do stworzenia produktywnej siły roboczej jest niezwykle ulotna rzecz – wysokie morale. Pojęcie to jest trudne do zdefiniowania, jednak w t...

Psychologia

Motywowanie pracowników

Słowo „motyw" pochodzi od łacińskiego wyrazu „moveo", co znaczy poruszać, dźwigać lub wprawiać w ruch. Wielka encyklopedia powszechna wyróżnia kilka znaczeń tego słowa. Raz określa motyw jako „wewnętrzny mechanizm uruchamiający i...

Zarządzanie

Motywowanie pracowników

Termin motywacja rozumiany jest różnie przez różnych autorów. Najczęściej jednak określa się nim czynniki, które nadają energię zachowaniu osobnika i ukierunkowują je, albo stan gotowości człowieka do podjęcia określonego działania...

Zarządzanie kadrami

Motywowanie w firmie X, materialne, niematerialne

Firma ?PALO? ? Motywowanie

1. Motywowanie materialne ?system wynagrodzeń.
2. Motywowanie materialne- system bodźców materialnych pozapłacowych.
3. Motywowanie niematerialne, style kierowania.

1. Motywowanie materialne ?...

Zarządzanie kadrami

Motywowanie do pracy

MOTYWOWANIE DO PRACY

1. Wybrane teorie i modele motywacji.

Proces motywacji opiera się zasadniczo na kilku teoriach i modelach motywacji, których przybywało w miarę upływu lat oraz zmieniających się podejść do tego problem...