Etapy procesu kadrowego

1. Planowanie zasobów ludzkich – ma ono zapewnić ciągłe i stosowne zaspakajanie kadrowych potrzeb organizacji. W planowaniu posługujemy się; analizą czynników wewnętrznych, jak obecne i przewidywane zapotrzebowanie na kwalifikowanych pracowników, vacaty, rozwiązanie i ograniczenie poszczególnych wydziałów. Planowanie zasobów ludzkich sięga zazwyczaj w przyszłość na okres od 3 do 5 lat, ma wymiar strategiczny.
2. Nabór kandydatów – jego celem jest przygotowanie grupy kandydatów zgodnie z planem zasobów ludzkich. Kandydatów zazwyczaj wyszukuje się za pośrednictwem ogłoszeń w gazetach, pismach fachowych, agencji zatrudnienia, ustnych informacji oraz podczas wizyt w szkołach wyższych.
a) Dobór wiążę się z oceną i wyborem z pośród kandydatów do pracy. Najczęściej stosowanymi środkami pomocniczymi są; tzw. kwestionariusze podań, życiorysy, wywiady, testy osobowe i zawodowe, sprawdzenie referencji.
Poziom umiejętności.
Kryteria oceny:
• Kwalifikacje zawodowe
• Kierowanie
• Praca w zespole
• Efektywność działania i organizacja pracy
• Postawy i zachowanie
• Cechy osobowościowe

b) Wprowadzenie do pracy – projektuje się je tak , aby ułatwić przyjętym kandydatom dostosowanie się do organizacji. Nowo przyjętych przedstawia się kolegom, zapoznaje się ich z obowiązkami oraz informuje o zasadach postępowania w organizacji i jej celach.

c) Szkolenie i doskonalenie – na tym etapie zmusza się do zwiększenia umiejętności poszczególnych osób i grup oraz wzmocnienia skuteczności organizacji. Szkolenie ma na celu podniesienie umiejętności wykonywanej pracy obecnej, programy doskonalenia służą kształceniu pracowników w zakresie wykraczającym poza potrzeby obecnie zajmowanych przez nich stanowisk aby przygotować ich do awansu i umożliwić im szersze spojrzenie na ich rolę w organizacji
d) Ocena efektywności porównuje się wyniki przez danego pracownika z normami lub celami określonymi dla zajmowanego przez niego stanowiska
e) Przenoszenie oznacza przesunięcie pracownika do innej pracy na inny szczebel organizacyjny lub innego miejsca.
Dwoma częstymi rodzajami przesunięcia są awans czyli przesunięcie na wyższy szczebel hierarchii oraz ruchy poziome czyli przemieszczenie na inne stanowisko na tym samym szczeblu.
Trzecim rodzajem przeniesienia jest degradacja przesunięcia na niższe stanowisko w hierarchii.
f) odejście pracownika może być wynikiem rezygnacji z pracy, redukcji, zwolnienia lub odejścia na emeryturę

Podczas realizacji tych etapów kierownik programu musi uwzględnić wiele czynników zewnętrznych i wewnętrznych wpływających na organizację natomiast podstawowych z nich jest plan strategiczny organizacji.

Dodaj swoją odpowiedź
Zarządzanie kadrami

Charakterystyka systemu kadrowego organizacji.

Każdy system kadrowy obejmuje przedsięwzięcia nakierowane na realizację misji i celów firmy, które są osiągane poprzez pozyskiwanie kompetentnych ludzi na poszczególne stanowiska. Wiąże się z tym umiejętność stymulowania do wydajniejs...

Administracja

Zarządzanie zasobami ludzkimi

ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI


1. Wymień jakie zadania należą do kompetencji kierownika.

Najważniejszymi zasobami organizacji są ludzie, którzy dostarczają jej swoja pracą uzdolnienia, twórczość, energię. Do najis...

Makroekonomia

Wartościowanie stanowisk pracy, a system wynagrodzeń zasadniczych w firmie Danfoss LPM Sp. z. o. o. w świetle prowadzonych badań.

Wstęp 2
Rozdział 1. Cel systemu wynagradzania w przedsiębiorstwie 4
1.1 System awansowania pracowników 4
1.2 System doboru pracowników w przedsiębiorstwie 9
1.3 System ocen pracowników 11
Rozdział 2. Tworzenie efektywnego...

Zarządzanie kadrami

Zarządzanie kadrami

Pojęcie i podstawowe problemy zarządzania kadrami.
1) współczesna koncepcja zarządzania kadrami (filozofia ZZL - zarządzanie zasobami ludzkimi)
2) proces kadrowy i jego podstawowe elementy zarządzania kadrami (zarządzania personelem)...

Zarządzanie kadrami

Zarządzanie kadrami u dr Jana Czerniawskiego

Zarządzanie – jest to zestaw działań skierowanych na zasoby i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.
Zasoby Funkcje Planowanie Organizowanie Motywowanie Kontrola
Ludzkie X X X X
Finan...