Etapy procesu kadrowego
1. Planowanie zasobów ludzkich – ma ono zapewnić ciągłe i stosowne zaspakajanie kadrowych potrzeb organizacji. W planowaniu posługujemy się; analizą czynników wewnętrznych, jak obecne i przewidywane zapotrzebowanie na kwalifikowanych pracowników, vacaty, rozwiązanie i ograniczenie poszczególnych wydziałów. Planowanie zasobów ludzkich sięga zazwyczaj w przyszłość na okres od 3 do 5 lat, ma wymiar strategiczny.
2. Nabór kandydatów – jego celem jest przygotowanie grupy kandydatów zgodnie z planem zasobów ludzkich. Kandydatów zazwyczaj wyszukuje się za pośrednictwem ogłoszeń w gazetach, pismach fachowych, agencji zatrudnienia, ustnych informacji oraz podczas wizyt w szkołach wyższych.
a) Dobór wiążę się z oceną i wyborem z pośród kandydatów do pracy. Najczęściej stosowanymi środkami pomocniczymi są; tzw. kwestionariusze podań, życiorysy, wywiady, testy osobowe i zawodowe, sprawdzenie referencji.
Poziom umiejętności.
Kryteria oceny:
• Kwalifikacje zawodowe
• Kierowanie
• Praca w zespole
• Efektywność działania i organizacja pracy
• Postawy i zachowanie
• Cechy osobowościowe
b) Wprowadzenie do pracy – projektuje się je tak , aby ułatwić przyjętym kandydatom dostosowanie się do organizacji. Nowo przyjętych przedstawia się kolegom, zapoznaje się ich z obowiązkami oraz informuje o zasadach postępowania w organizacji i jej celach.
c) Szkolenie i doskonalenie – na tym etapie zmusza się do zwiększenia umiejętności poszczególnych osób i grup oraz wzmocnienia skuteczności organizacji. Szkolenie ma na celu podniesienie umiejętności wykonywanej pracy obecnej, programy doskonalenia służą kształceniu pracowników w zakresie wykraczającym poza potrzeby obecnie zajmowanych przez nich stanowisk aby przygotować ich do awansu i umożliwić im szersze spojrzenie na ich rolę w organizacji
d) Ocena efektywności porównuje się wyniki przez danego pracownika z normami lub celami określonymi dla zajmowanego przez niego stanowiska
e) Przenoszenie oznacza przesunięcie pracownika do innej pracy na inny szczebel organizacyjny lub innego miejsca.
Dwoma częstymi rodzajami przesunięcia są awans czyli przesunięcie na wyższy szczebel hierarchii oraz ruchy poziome czyli przemieszczenie na inne stanowisko na tym samym szczeblu.
Trzecim rodzajem przeniesienia jest degradacja przesunięcia na niższe stanowisko w hierarchii.
f) odejście pracownika może być wynikiem rezygnacji z pracy, redukcji, zwolnienia lub odejścia na emeryturę
Podczas realizacji tych etapów kierownik programu musi uwzględnić wiele czynników zewnętrznych i wewnętrznych wpływających na organizację natomiast podstawowych z nich jest plan strategiczny organizacji.