Średniowiecze

NAZWA
Media tempora, media aeva – czas, wiek średni (mediewalny, mediewistyczny – dotyczący średniowiecza). Wg humanistów włoskich średniowiecze jest odpowiedzialne za śmierć tradycji antyku; dopiero Dante (XIII/XIV) i Petrarca (XV) zbudzili literaturę ze snu. Określali średniowiecze jako ‘okres bezpłodny, mroczny, ciemny’.

RAMY CZASOWE
Początek – 476 – upadek cesarstwa zach-rzymskiego, abdykacja ostatniego cesarza rzymskiego – Romulusa Augustulusa.
Koniec – 1440 – 1450 – wynalezienie druku;
1453 – upadek Konstantynopola; 1492 – odkrycie Ameryki.

PERIODYZACJA
Wczesne – koniec V – koniec X – Polityczne wstrząsy, najazdy barbarzyńców – spowodowały rozpad kultury starożytnej. Nadal żywa była idea cesarstwa - -miało ono skupić w obrębie jednego państwa wszystkie ludy chrześcijańskie. Realizacją – panowanie cesarza rzymskiego – Karola Wielkiego, zapoczątkowane koronacją w 800 r. przez papieża Leona III. Terytorium – od Morza Śródziemnego po Morze Północne i od Atlantyku po Łabę. Nastąpił rozwój kultury – renesans karoliński. Koniec – 843 r. – wnukowie dzielą imperium, od tego roku – powolny rozpad Europy na państwa narodowe.
Dojrzałe – XI – XIII – Mimo powolnego rozpadu europy – nadal silna idea najwyższej władzy. Trwa spór, kto ma ją sprawować – papież czy cesarz. Spór, także wejście do wspólnoty chrześcijańskiej ludów o różnym poziomie cywilizacyjnym – powoduje spłycenie kultury.
Późne – XIV – XV – rywalizacja papiestwa i cesarstwa doprowadza do upadku politycznego autorytetu obu tych instytucji. Królowie przestają się liczyć z władzą zewnętrzną – budują własną potęgę, co doprowadza do rozkwitu poszczególnych państw europejskich; rozwija się kultura i sztuka (wartości same w sobie, nie jako tło władzy świeckiej i duchowej).

ŚWIATOPOGLĄD
Bóg i Jego wola – sensem ludzkiego działania, ostatecznym celem
Teocentryzm – theos – bóg, centrum – środek – pogląd, wg którego Bóg nie tylko zajmuje najważniejsze i decydujące miejsce we wszechświecie, ale musi zajmować taką pozycję w życiu każdej jednostki i jej czynach, zarówno prywatnych, jak i publicznych.

FILOZOFIA
Święty Augustyn – 354 – 430 – odwoływał się do Platona. Augustynizm – system filozoficzny, wg którego w centrum wszechświata znajduje się Bóg, jako najdoskonalszy byt, dobro, piękno, prawda, źródło wiedzy i wiary. Człowiek jest Bogu całkowicie podporządkowany; dobra ziemskie i cielesne są nicością, natomiast życie człowieka jest dramatem. Dramat polega na tym, że człowiek został umieszczony pomiędzy niebem, a ziemią, między aniołami a zwierzętami. Człowiek tęskni za ideałem Boga, lecz ciągną go także ziemskie pokusy. Życie człowieka przebiega między przeciwstawnymi wartościami, jak: dobro – zło, niebo – piekło, dusza – ciało. Ciągłe rozerwanie, szamotanie się człowieka sprawia, iż nazywamy ten system filozofią dramatyczną.
Św. Tomasz z Akwinu – 1225 – 1274 – odwoływał się do Arystotelesa. Tomizm – filozofia harmonijna, zakładająca ‘rozumny ład świata’ – ujecie świata, jako wielkiego, symetrycznego i uporządkowanego dzieła boskiego, gdzie każde istnienie ma własne, celowe, naturalne miejsce wyznaczone przez Boga; drabina bytów.
Scholastyka – kierunek filozoficzny, który udowadniaj pewne racje, dogmaty religijne i główne prawdy Kościoła w specyficzny sposób: odwołując się do autorytetów (np. Arystotelesa czy Ojców Kościoła) – jako niepowtarzalnych źródeł wiedzy lub snując abstrakcyjne analizy i teoretyczne dociekania bez oparcia w doświadczeniu czy nauce. Pot. – scholastyczny – szkolny, filozofujący, uznający głos danego autorytetu za jedyną prawdę, bez włączenia własnej krytyki wobec tej prawdy czy twierdzenia.
Franciszkanizm – system filozoficzny, wywodzący się od nauki głoszonej przez św. Franciszka z Asyżu. Główne założenia to miłość do całego świata, wszystkich istot żyjących, ptaków, roślin. Św. Franciszek głosił ideę ubóstwa i wolności człowieka ubogiego. Był przeciwnikiem ascezy, którą nazwał ‘dręczeniem brata – ciała’. Nazywany jest ‘świętym poetów i poetą świętych’.
Mistycyzm – nauka głosząca, iż jedynym sposobem poznania prawdy jest bezpośrednie obcowanie z Bogiem, a drogą do tego jest kontemplacja.

ARCHITEKTURA
Styl romański – Roma (Rzym) - 1000 – 1240 – budowle, malarstwo, rzeźba – charakter statyczny, brak ozdób, małe okna; mogły pełnić rolę twierdzy. Budowle o przeciętnych rozmiarach, kościoły ciemne o masywnym korpusie, równowaga między kierunkami wertykalnymi i horyzontalnymi, sklepienia kolebkowe, dominacja łuku półokrągłego, wąskie okna, potężne filary; freski.
Styl gotycki – od połowy XII, zrodził się we Francji. Geneza: rosnące poczucie pewności siebie człowieka, potęgująca się niezależność polityczna władców, tęsknota za Bogiem i świętością. Cechy: strzelistość i monumentalność, formy dynamiczne (akcentowanie kierunków wertykalnych), smukłe kształty, ostre łuki, sklepienia krzyżowo – żebrowe, duże okna – witraże, rzeźba architektoniczna z motywami zaczerpniętymi z natury, figury pełnoplastyczne, wytwornie opracowane.
LITERATURA
Miejscem współzawodnictwa między religijnym i świeckim modelem życia. Cechy literatury średniowiecznej: przewaga pierwiastków religijnych nad świeckimi (sakralny charakter literatury); anonimowość (‘Na większą chwałę Bogu’); dwujęzyczność literatury: j. łaciński i narodowy; utylitaryzm (użyteczność) względem Kościoła, władcy; charakter dydaktyczny (skłonność do moralizowania); alegoryzm; charakter parenetyczny (prezentuje wzorce; charakter meliczny poezji (przeznaczona do śpiewu).

Wzorce religijne:
Asceta – odrzuca dobra materialne, szuka poniżenia i cierpienia w przekonaniu, że im większe będą wyrzeczenia w życiu doczesnym, tym większa spotka go ostateczna nagroda.
Święty o postawie franciszkańskiej – odrzuca dobra materialne w imię osobistej wolności, akceptuje, pochwala świat, wszystkie stworzenia nazywa braćmi i siostrami; postawa radosna.
Wzorce świeckie:
Król – pierwowzorem ideału królewskiego był Karol Wielki; jest współczujący, sprawiedliwy, mężny, boi się tylko Boga.
Świątobliwy rycerz – służy Bogu i walczy ze wszystkimi, którzy go nie uznają; jest silny odważny, ma dobrze opanowane rzemiosło wojenne, wielbi damę swego serca (nie żonę); pragnie zdobyć sławę trwalszą niż własne życie; związany z władcą (nie tyle z ojczyzną, choć Roland tęskni za ‘słodka Francją’).
Rycerz – kochanek – dla niego najwyższą wartością jest uczycie; Tristan i Izolda – w swoim życiu zdradzili wszystko oprócz siebie. Autorzy dokonali ich apoteozy – kazali wierzyć odbiorcom, że Bóg im wszystko wybaczy.
Literatura docierała do odbiorców: głośno czytana dużemu zgromadzeniu (np. w trakcie posiłku), recytowana przez wędrownych lub dworskich poetów.

EDUKACJA
Szkoły powstawały przy parafiach, katedrach i klasztorach. Zdobywano podstawy 7 nauk, tzw. Sztuk wyzwolonych; na poziomie niższym (trivium): gramatyka, retoryka, dialektyka; na poziomie wyższym (qua-trivium): arytmetyka, geometria, astronomia, muzyka. XI/XII – dwie najdoskonalsze szkoły klasztorne w Bolonii i Paryżu nauczają nowych dyscyplin, po pewnym czasie przekształcają się w pierwsze uniwersytety. Średniowieczne uniwersytety kształciły bakałarzy, czyli nauczycieli sztuk wyzwolonych, prawników, lekarzy, teologów.

DOROBEK STAROŻYTNOŚCI
Platon i Arystoteles – inspiracjami, fundamentami nowej wiedzy.
Koncepcje organizacyjne Kościoła i państwa – wywodziły się z Rzymu.
Łacina – jako język nauki, dyplomacji, teologii.
Antyczny model wiary – wg niego różnymi dziedzinami życia opiekowały się poszczególne bóstwa.

ŚREDNIOWIECZE W POLSCE
Początek – 966 – chrzest Polski; koniec – 1492 – śmierć Kazimierza Jagiellończyka. Fazy: wczesna i późna; granicą – 1285 – arcybiskup gnieźnieński Jakub Świnka nakazał głoszenie kazań i odmawianie niektórych modlitw w języku narodowym; duchowni mieli biegle władać językiem polskim.
Powstawało coraz więcej utworów w języku narodowym, choć pisanie po polsku sprawiało dużo kłopotów (polska mowa operowała sporą liczbą głosek, którym nie odpowiadał żaden znak). Efekt – dwujęzyczność piśmiennictwa.
Piśmiennictwo religijne
Po polsku: ‘Bogurodzica’, ‘Kazania Świętokrzyskie’, ‘Psałterz floriański’
Po łacinie: żywoty świętych, np. św. Wojciecha, św. Stanisława
Piśmiennictwo świeckie
Po polsku: ‘Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią’, ‘O zachowaniu się przy stole’, ‘Satyra na leniwych chłopów’
Po łacinie: historiografia – kroniki Galla Anonima, Wincentego Kadłubka, Jana Długosza.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Czy Średniowiecze to wieki ciemne?

Bruckardt napisał: „Niewiele dochodzi do nas odblasków jaśniejszej strony owego życia. Wydaje się, jak gdyby cała łagodność i pogoda duszy piętnastowiecznej znalazły ucieczkę w ówczesnym malarstwie i skrystalizowały się w przejrzyś...

Język polski

Czy średniowiecze słusznie jest nazywane epoką ciemną?

Mianem średniowiecza określa się okres kultury europejskiej rozciągający się między epoką starożytną, a okresem odrodzenia. Średniowiecze jest jedną z najdłużej trwających epok. Za jego początek przyjmuje się rok 476 (upadek Cesarst...

Muzyka

Historia muzyki - średniowiecze

ŚREDNIOWIECZE – charakterystyka ogólna
476r. - 1500r.
W średniowieczu kształtują się odrębne państwa oraz powstaje jednolita organizacja kościelna. Rywalizacja władz kościelnych i świeckich stała się powodem licznych konflik...

Język polski

Średniowiecze, czy aby napewno mroczny okres??

Nazwę średniowiecze nadali ludzie okresu renesansu. Nazwa ta miała ujemny charakter, gdyż ludzie renesansu widzieli tylko negatywne cechy średniowiecza, ponieważ średniowiecze odrzuciło ideały antyku i zainteresowanie człowiekiem. średnio...

Język polski

Średniowiecze - opracowanie epoki.

Charakterystyka średniowiecza
1. Nazwa epoki została ustalona po jej zakończeniu. Termin ten określa epokę historii i kultury europejskiej między czasami starożytnymi a nowożytnymi
2. Średniowiecze oceniano jako epokę ciemnoty i za...

Historia

Dlaczego twoim zdaniem w epoce renesansu średniowiecze określano mianem „ciemnych wieków”? Czy się z tym zgadzasz?

Renesans nie znosił średniowiecza z wielu powodów. Okres dziesięciu wieków nazwano "wiekami ciemnymi", również w celach wartościowania ich. Nie zgadzam się z tym stwierdzeniem. Ten przydomek miał oznaczać swoistą mizerność literatury, ...