Praca

1.Praca jako wartość w życiu człowieka

Praca – celowe wytwarzanie przez człowieka dóbr materialnych lub intelektualnych służace zaspokajaniu ludzkich potrzeb.
Proces pracy składa się z 3 elementów:
- celowej działalności(sama praca)
- przedmiotu pracy (np. budowa domu)
- narzędzi pracy (maszyno, Internet, komputer)

ROLA PRACY:
- jednen z głównych czynników decydujących o zaspokajaniu potrzeb człowieka.
- kształtuje osobowość oraz stosunki między ludzmi, przyczyniając się do zrózncowania pozycji poszczególnych osób w społeczeństwie.
- zapewnia ludziom podstawowe warunki do zycia
- jest wartościa wynikającą z obowiązku wobec rodziny oraz społeczeństwa.
- Połączona z wysiłkiem fizycznym lub umysłowym słuzy do utworzenia nowych wartości materialnych lub intelektualnych.
- ma wymiar moralny. Podstawą tego jest postawa, która pozwala ocenic zachwiania w pracy w kategoriach moralności. Jako wartość dla człowieka stanowi przedmiot zainteresowań wielu dziedzin naukowych np. psychologii.

Prace można rozpatrywac w następujących aspektach:
-psychologicznym – czynnik kształtowania i rozwoju osobowości człowieka
-filozoficznym – dązanie do osiągnięcia wartości pozytywnych i eliminacji negatywnych
-historycznym – zmiany stosunków produkcji zachodzące 3 czasie od wspólnoty pierwotnej przez feudalizm, kapitalizm po socjalizm
-ekonomicznym-źródło utrzymania, działalność zarobkowa pozwalająca fizycznie przetrwac i zaspokoić podstawowe potrzeby ludzi

Humanizacja pracy – proces podczas którego następuje nie tylko zaspokajanie potrzeb człowieka, ale także jego wszechstronny rozwój. własnie w procesie pracy człowiek zaspokaja swoje materialny potrzeby, dokonuje samorealizacji, kształtuje własna osobowość, wzbogaca ja poprzez kontakty z innymi

HUMANIZACJA PRACY W ZNACZENIU:
1.PSYCHOLOGICZNYM – dostrzeganie, akceptacja roli pracy w kształtowaniu osobowości człowieka
2.FILOZOFICZNYM – praca to szczególnie wazny element w społecznym systemie wartości
3.SPOŁECZNYM – praca- celowa i świadoma działalność pojedynczych osób, grupy.Jednostki tworzą nowe wartości,grupa broni własnych interesów(strajki) tworzy mechanizmy zabezpieczające je(ustalenie zasad zwolnień pracowników).
4.PRAWNYM – możliwość egzekwowania swoich praw od przełożonych i pracodawców;konieczność wykonywania obowiązków wynikających z prawa pracy(przestrzeganie obowiązującego czasu pracy) prawo do doskonalenia umiejętności zawodowych i wykonywania pracy zgodnej z wykształceniem i przygotowaniem zawodowym.
5.EKONOMICZNYM - zaspokajanie materialnych potrzeb człowieka, jego stosunek do wytwarzanych produktów(ciągły postep techniczny, produkcja coraz lepszych wyrobów)stosunek wyrazany popytem na te produkty,ich materialna wartościa i wpływem na zycie człowieka(dostep do Internetu, zwiększa możliwość dotarcia do informacji, które mogą się przyczynic do podniesienia poziomu wykształcenia)

2. Praca w gospodarce rynkowej.

W gospodarce rynkowej szczególne znaczenie ma rynek pracy, na którym relacje między popytem a podaża określają zapotrzebowanie na pracę.

popyt na rynku- zapotrzebowanie pracodawców na pracowników; jeśli jest zwiększony to z korzyścią dla szukanych pracy. Znalezienie jej nie sprawia większych trudności.Osoby poszukujące prace maja możliwość wyboru miejsca,wykonywania wyuczonego zawodu, wpływania na warunki zatrudnienia oraz wysokość wynagrodzenia.

podaż na rynku pracy – zwiększony jest korzystniejszy dla pracodawców, mogą oni dobrac sobie przyszłych pracowników według potrzeb, oczekiwań z wykształceniem, stazem prac, znajomościa jezyków obcych, wysokościa wynagrodzeniam, bo wiele ludzi poszukuje pracy.

Konkurencja na rynku pracy- sprzyja wzrostowi jej wydajności, podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, eliminacji osób niekompetentnych, wzrostowi jakości prodekcji. Korzystna pośrednio dla obu stron rynku pracy.

relacja między liczba poszukujących pracy a liczba ofert ma podstawowe znaczenie dla rynku pracy; jeśli mamy doczynienia z przewaga jednego z nich to wystepuje wtedy nierównowaga na rynku pracy – okreslana jest jako niezrównoważony popyt lub niezrównowazona podaz.

PRZYCZYNY NIERÓWNOWAGI NA RYNKU PRACY:
1.RÓŻNICE STRUKTURALNE – występuja wtedy, gdy bezrobotni poszukują pracy, a firmy chcą zatrudnić specjalistów,których brakuje w regionie.
2.RÓŻNICE PRZESTRZENNE – (regionalne) występują wtedy, gdy są regiony o niedoborach miejsc pracy i regiony o ich nadwyżkach
3.SEZONOWOŚĆ OFERT PRACY – związana jest z okresem w roku, w którym można prowadzić dana działalność(sezon turystyczny, zbioru truskawek itd.)
4.ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO I AKADEMICKIEGO- uczniowie poszukuja pracy
5.ZWOLNIENIA GRUPOWE – związane są z likwidacja zakładów pracy, ograniczaniem w nich produkcji, jej unowocześnianiem,zmiana jej struktury.

3.Sposoby przeciwdziałania bezrobociu.

Bezrobocie- zjawisko braku pracy zarobkowej dla osób zdolnych do pracy i jej poszukujących.
Wyróżnia się bezrobocie:
- frykcyjne(przejściowe spowodowane zmiana miejsca pracy lub przekwalifikowaniem się pracowników
- strukturalne – wynikające z rozbieżności kwalifikacji bezrobotnych i potrzeb rynku pracy
- sezonowe – związane z okresowym zapotrzebowaniem na prace np. w rolnictwie.

Bezrobocie jest jednym ze skutków przekształcen systemy gospodarczego.Kobietam trudniej znaleźć prace. Bezrobotni nie pracujący dotychczas wraz z wydłuzaniem się czasu maja coraj mniejsze szanse na znalezienie pracy. Niekorzystnym elementem struktury bezrobocia jest roznąca liczba pozostających bez pracy absolwentów szkół średnich i wyższych uczelni.(rozbieżność między kierunkami kształcenia w szkołach a zapotrzebowaniem na rynku pracy).
W strukturze wykształcenia najliczniejsza grupe bezrobotnych stanowi młodzież z wykształceniem podstawowym i zasadniczym zawodowym. Wyższe wykształcenie nadal stwarza większe możliwości znalezienia pracy.
Rynek pracy w Polsce jest w stanie głębokiej nierównowagi między popytem a podażą miejsc pracy.(duża liczba bezrobotnych na 1 oferte pracy)

Ograniczenie bezrobocia to ważny element polityki społecznej państwa.
Przeciwdziałanie bezrobociu:
- Sejm uchwalił ustawe „o zatrudnieniu I przeciwdziałaniu bezrobociu” z 14 grudnia 1994, co za tym idzie najwyższe organy sa obowiązane do podjecia aktywnych działan. Zajmuje się tym Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, Krajowy Urząd pracy, wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy.
- przedsięwzięcia podnoszące aktywnośc regionu(budowa dróg, kanalizacji, wodociągów,oczyszczlni ścieków) w celu przyciągania inwestycji, w wyniku których powstają miejsca pracy
- organizacja szkoleń, robót publicznych(układanie chodników,koszenie trawy prace porządkowe) dla bezrobotnych
- pobudzenie i trwały wzrost rozwoju gospodarki pozwalający na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw
- rozbudowa systemu kształcenia, szkoleńi przekwalifikowanie bezrobotnych
Przeciwdziałanie bezrobociu jest trudne ze względu na brak środków finansowych w budzecie państwa.


4.Poszukiwanie pracy

1.Poszukiwanie pracy zaczynamy w trakcie studiów lub nauki szkolnej; kontaktujemy się z biurami karier, uczestniczymy w targach pracy, pozwalających poznac zapady popytu i podaży panujące na rynku pracy. Dowiadujemy się jakie wymagania stawiaja pracodawcy.
2.Dowiadujemy się jak najwięcej najwięcej lokalnym i regionalnym rynku pracy
3.Najlepiej zacząć prace w charakterze wolontariusza, gonca bez pensji; poznajemy strukture przedsiębiorstwa, pokazujemy się z jak najlepszej strony i zyskujemy szanse zatrudnienia, zdobywamy doświadczenie.
4.Gdy po ukończeniu szkoły nie możemy znaleźć pracy należy wysyłać oferty do firmOferta pracy powinna zawierać CV i list motywacyjny,(autoreklama, informujemy o swoich zaletach;eksponuje indywidualność, umiejętnośc komunikowania się, świadczy o posiadanych umiejętnościach.
5.Życiorys – CV (dane zachęcające do zaproszenia nas na rozmowe) {Powieniem zawierac nasze walory, być interesujący i krótki(1 strona A4) należy podpisac go przejrzyście,ligicznie i precyzyjnie
Powinien składac się z:
- danych osobowych
- celu zawodowego(informacji jaką prace chcemy wykonywac)
- przebiegu nauki i uzyskanego wykształcenia(podajemy ukończone szkoły, kursy, szkolenia – wraz z datą; w przypadku ukończenia skoły, studiów niezwiązanych z profilem przyszłej pracy należy umotywować zamiar podjęcia własnie takiej pracy
- doświadczenia zawodowego(zmniejsza koszty kształcenia pracownika;
- dodatkowych umiejętności (prawo jazdy obsługa komputera, znajomość języków obcych)
- zainteresowań(charakteryzują osobowość kandydata)
6. List motywacyjny: data wystawienia, adres i dane osobowe kandydata, adres pracodawcy z pełną nazwą zwięzły tekt przedtsawiajacy cel i przedmiot podania, taktowny zwrot grzecznościowy, własnoręczny czytelny podpis, załączniki

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Praca jako najważniejsza wartość człowieka.

„Praca wyróżnia człowieka wśród reszty stworzeń - tylko człowiek
jest do niej zdolny i tylko człowiek ją wykonuje, wypełniając
równocześnie pracą swoje bytowanie na ziemi.”
Jan Paweł II


Człowiek jest...

Język polski

Praca w życiu człowieka

Temat mojej prezentacji brzmi: Praca jako wartość życiu człowieka. Omów zagadnienie realizując tematy autorów różnych epok. Na wybranych przeze mnie przykładach dokonam analizy poszczególnych utworów i pokażę w jaki sposób praca wpły...

Pedagogika

Praca człowieka jako podstawowa kategoria pedagogiki pracy.

SPIS TREŚCI:

PRACA

ZAWÓD

PRACA ZAWODOWA

ZAWODOZNAWSTWO

KWALIFIKACJE I KOMPETENCJE PRACOWNICZE

UMIEJĘTNOŚCI OGÓLNE I ZAWODOWE


Praca

W języku polskim termin ?praca? uż...

Język polski

Praca jako wartość w życiu człowieka (na podstawie literatury od antyku do czasów teraźniejszych)

Na wstepie nalezaloby okreslic czym naprawde jest praca i do czego sluzy w zyciu czlowieka. Slowo praca wg encyklopedii to celowa dzialalnosc czlowieka prowadzaca do wytworzenia dobr materialnych lub kulturalnych. Jest to forma dzialania odgrywajaca...

Język polski

Praca jest dobrodziejstwem. Praca jest błogosławieństwem. Praca jest ratunkiem. Słowa A. Watta uczyń mottem rozważań na temat pracy i sposobu pisania o niej w literaturze dwóch wybranych epok.

Praca jest pożytkiem człowieka. Poprzez pracę możemy się spełnić społecznie i moralnie. Praca niekiedy też staje się ucieczką przed samotnością i pustką. Daje człowiekowi bardzo wiele pozytywów. Ludzie pracują, ponieważ za pracę o...

Socjologia

Praca socjalna w ciągu życia

Już od czasów starożytnej Grecji prowadzono działania na rzecz pomocy ludziom. Prowadzono terapie grupowe i niesiono pomoc potrzebującym.
Praca socjalna jako zawód pojawiła się na początku XX wieku i jest dzisiaj profesją, która pole...