Grupa - teoria, ćwiczenia, organizacja i zarządzanie
Grupa definicja grupy wg. Sheina
Grupa to dowolna liczba osób, które współdziałają ze sobą, są psychologicznie świadome siebie nawzajem i postrzegają siebie jako grupę.
Rodzaje grup: ze względu na cel i skład grupy wyróżniamy:
Grupy pierwotne - składają się z członków, którzy współdziałają ze sobą na określonych podstawach i wchodzą w regularne stosunki każdy z każdym, członkiem takiej grupy stajemy się przez sam fakt urodzenia. Przykład : rodzina
Grupy wtórne - składają się z jednostek , które łączą wspólne cele, normy,wartości, członkowie grupy mogą się ze sobą nigdy nie spotkać, są świadomi istnienia innych członków grupy. Przykład: grupa zawodowa
Grupy formalne - tworzone przez kierowników w celu wykonywania określonych zadań organizacji , w grupach tych panuje hierarchia strukturalne, każdy członek grupy wie za co odpowiada. Przykład: Partia polityczna
Grupy nieformalne - tworzone w celu zaspokojenia psychologicznych i społecznych potrzeb jej członków, tworzone w sposób spontaniczny, moga powstawać wewnątrz grup formalnych lub poza nimi.
Korzyści jakie ma jednostka z tytułu uczestnictwa w grupie:
- zapewnia przynależność do grupy
- samorealizacja
- poczucie bezpieczeństwa
- zadania mogą być wykonywane w sposób efektywny i odpowiedzialność rozłożona na wszystkich członków
- grupa może wpływać na zachowanie jednostki i ukierunkowywać jednostkę
- nowe znajomości, doświadczenie
- wsparcie, współpraca, życzliwość, dowartościowanie się
ETAPY ROZWOJU GRUP WG TUCKMANA
Wyróżnił on 4 fazy rozwoju każdej grupy:
1. FORMOWANIE - etap ten budzi najwięcej niepokoju wśród członków grupy, członkowie grupy nie znają się, każdy chce wywrzeć odpowiednie wrażenie, na tym etapie dochodzi do wspólnego podziału ról, lidera
2. BURZENIE - członkowie grupy jeżeli się wzajemnie poznają zaczynają wyrażać swoje poglądy w sposób wyrazisty i otwarty, w efekcie może dochodzić do konfliktów ,konflikty jednak zdaniem TUCKMANA są możliwością wypowiedzenia własnego zdania i jednocześnie poznania poglądów innych członków, członkowie grupy, którzy nie zaakceptują poglądów innych" wypadają poza grupę"
3. NORMOWANIE na tym etapie tworzone są normy przez członków grupy czyli powszechnie akceptowane reguły postępowania
4.UTRWALANIE - wg TUCKMANA jeżeli grupa przejdzie 3 poprzednie etapy jest grupą spójną i gotową do efektywnego działania.
FUNKCJE W GRUPIE
- ZADANIOWE- mają na celu pomoc w grupie w osiągnięciu postępu ( np zbieranie info, opinii, dzielenie sie tym info, opinią, koordynowanie)
- INTEGRACYJNE- mają na celu stworzenie przychylnej atmosfery w grupie np. rozwiązywanie konfliktów, godzenie.
CZYNNIKI UTRUDNIAJĄCE PODEJMOWANIE DECYZJI W GRUPACH:
- brak kompetencji przez poszczególnych członków grupy
- różnice poglądów
- niewłaściwy przepływ informacji w grupie
- różne osobowości
- rywalizacja celów drugorzędnych
- konflikt interesu
CECHY EFEKTYWNEGO ZESPOŁU
- dobry przepływ info
- jasność ról
- jasność celu
- wzajemna współpraca, życzliwość, wsparcie
- odpowiednie przywództwo
- szybkie rozwiązywanie konfliktów
- możliwość doskonalenia i rozwoju
CECHY ŚWIADCZĄCE O AUTORYTECIE JEDNOSTKI W GRUPIE:
- odpowiedzialny
- umiejętność pracy w grupie
- profesjonalizm
- doświadczenie zawodowe
- opanowanie
- stanowczość
- wykształcenie
- wysoka kultura osobista
- dobre kontakty ze współpracownikami