Dlaczego należy uczyć logiki?
Tradycyjna odpowiedź na to pytanie brzmi: bo logika uczy precyzyjnego myślenia, ścisłego formułowania swoich sądów, unikania błędów logicznych w rozumowaniach. Obawiam się, że opieranie uniwersyteckich kursów logiki na tych założeniach jest nieporozumieniem. Sprawności logicznych student uczy się na każdym dobrze prowadzonym wykładzie, w tym logiki. Każdym źle prowadzony wykład, również logiki, oswaja go z logiczną bylejakością.
Logika jest jedną z dyscyplin badawczych współczesnej nauki i punktem wyjścia każdego wykładu logiki winno być uświadomienie studentom tego faktu. Winni oni na samym wstępie dowiedzieć się, że ucząc się logiki posiądą pewna wiedzę. Mogą też utrwalić i pogłębić pewne cenne nawyki i umiejętności, które określa się mianem kultury logicznej. Logika jest jednak przede wszystkim sumą pewnych wiadomości, a nie zbiorem reguł, których opanowanie pozwoli unikać gaf logicznych.
Skoro logika jest dyscypliną badawczą, student zechce uzyskać odpowiedź na dwa pytania. Pierwsze: czym zajmuje się logika? Drugie: w jakiej mierze znajomość logiki może mu być przydatna.