OBSERWACJA - jest podstawą i najczęściej stosowaną metodą w badaniach pedagogicznych, przy tym prostą i łatwą. Metoda obserwacyjna jest to zatem sposób prowadzenia badań w którym czynności obserwowania stanowią podstawę gromadzenia materiału empirycznego (danych). Na ten sposób składają się planowo podejmowane czynności realizacyjne, instrumentalne i konceptualizacyjne. ZE WZGLĘDU NA SPOSOBY DOKONYWANIA OBSERWACJI WYRÓŻNIAMY NASTĘPUJĄCE JEJ RODZAJE: ? OTWARTA I SWOBODNA ? BEZPOŚREDNIA I POŚREDNIA ? KONTROLOWANA I NIEKONTROLOWANA ? JAWNA I UKRYTA Zasada pierwsza – bezpieczeństwo. Doświadczenia nie powinny nikomu zagrażać. Jeżeli istnieje najmniejsze ryzyko, że eksperyment może wymknąć się spod kontroli, to powinien zostać przeprowadzany w obecności osoby nie tylko dorosłej, ale również rozumiejącej istotę niebezpieczeństwa (dorosły ma przeważnie większe doświadczenie, ale nie zawsze doświadczenie to odpowiada istocie eksperymentu). Zasada druga – dobre przygotowanie i uporządkowanie. Należy przygotować wszystko, co może być potrzebne, trzeba też opracować „manewr zapasowy”. Zasada trzecia – rzetelne przeprowadzenie eksperymentu. Należy zanotować nie tylko same wyniki, ale również możliwie wyczerpująco zanotować warunki zewnętrzne. Zasada czwarta – należyte opracowanie wyników.
Pierwsza pomoc-zasady udzielania
Pierwsza pomoc — zespół czynności wykonywanych w razie urazu lub nagłego ataku choroby w celu zminimalizowania niekorzystnych następstw, zanim możliwe będzie udzielenie specjalistycznej pomocy medycznej (po przewiezieniu do szpitala).
<...
Metody badań socjologicznych
Metody badań socjologicznych
Temat 1: Badania naukowe: rodzaje badań, historia badań społecznych, funkcje badań społecznych.
WIEDZA POTOCZNA
WIEDZA NAUKOWA
(socjalizacja itd.) ? wiedza zindywidualizowana, subiektywna, różna...
Badania Marketnigowe krok po kroku (materiały od wykładowcy)
BADANIA MARKETINGOWE
ROLA BADAŃ MARKETINGOWYCH W ZARZADZANIU I PROJEKTOWANIE BADAŃ MARKETINGOWYCH
Badania marketingowe – systematyczni i obiektywny proces gromadzenia, przetwarzania oraz prezentacji informacji na potrzeby pode...
Metody i techniki badań socjologiczny (zagadnienia do egz. )
HIPOTEZY BADAWCZE – domysł lub przypuszczenie które zostało prowizorycznie wysunięte w celu określenia lub wyjaśniania czegoś. Istotną rzeczą aby domysł czy przypuszczenie mogło ulec weryfikacji poprzez zastosowanie odpowiednich badań ...
Metody i techniki badań socjologicznych
Charakterystyczne dla badań socjologicznych jest poszukiwanie, formułowanie i uogólnianie praw zjawisk zachodzących pomiędzy ludźmi, badanie struktur, czyli praw wzajemnego przyporządkowania sobie ludzi w zbiorowościach, praw przyporządkowa...