Ekonomika
Istotą planowania jest rozpoznanie i określenie w dokumencie nazwanym planem zadań i środków koniecznych do realizacji przyszłych działań gosp. określonej jednostki.
Rodzaje planowania:
OPERATYWNE(jest to podstawowy rodzaj planowania,obejmuje krótki okres czasu planowanie te służy do ustalenia zadań dla wykonawców różnego szczebla).
TAKTYCZNE(obejmuje ono szeroki zakres działań,określa zadania w formie ogólnej dla całej jednostki gosp.,zwykle dotyczy jednego roku.
STRATEGICZNE(jest to planowanie,które wymaga dłuższego okresu czasu,zazwyczaj kilku lat.planowanie to może dotyczyć takich problemów jak:zmiana asortymentu produkowanych wyrobów,reorganizacja sprzedaży,utworzenie wspólnego przedsiębiorstwa.
Zasady w planowaniu:
Z. realności planu (oznacza,że zadania zawarte powinny być możliwe do wykonania przez jednostkę gospodarczą istniejących warunkach z uwzględnieniem środków do realizacji tendencji ekonomicznych i pewnych trendów w gospodarce)
Z. wariantowych rozwiązań (zakłada,że do planowanych rezultatów można dojść rożnymi drogami przy aranżowaniu różnych środków,dlatego opracowuje się różne warianty planu.
Z. koncentracji (zasada ta dotyczy,łączenia określonych zadań i czynności przez odpowiednio dobrane zespoły wykonawców koncentrując wysiłki i środki uzyskuje się szybsze wykonywanie zadań)
Z. gospodarności (polega na ustaleniu najlepszych w danych warunkach wyników działalności przy określonym poziomie środków, zasada ta dotyczy uwzględniania rachunku ekonomicznego)
Z. elastyczności planowania (wskazuje na konieczność liczenia się możliwością zmiany warunków gospodarowania i dostosowania planów do działania w warunkach niepewności)
Z. podstawowego ogniwa (polega na określeniu w planie najważniejszych zadań decydujących o wynikach działania i zapewniających środki na ich realizację)
Metody planowania:
Bilansowa- służy do uwzględniania zależnych od siebie wielkości i zestawienia ich w postaci bilansu, znajduje zastosowanie na rożnych szczeblach planowania.
Tendencji rozwojowych- polega na wykorzystywaniu w procesie planowania prawidłowości w zakresie stałej tendencji rozwojowej zjawiska , kierunek ten może być dodatni lub ujemny.
Proporcji- polega na wykorzystaniu w procesie planowania zależności między dwoma wielkościami.
Simplex- zaliczana jest do matematycznych metod planowania , służy do poszukiwania optymalnych rozwiązań.
Analizy sieciowej- opiera się na wykorzystywaniu ekonometrii, metoda ta występuje w kilku odmianach.
Plan gospodarczy- kompleksowy program działań w określonym okresie, który określa jak osiągnąć założony cel jednostki gospodarczej.
Typowa struktura planu obejmuje:*zadania i cel działania przeds.,*środki zapewnienia realizacji zadań,*baza techniczna przeds.,*koszty działalności i finanse firmy.
Zadania wynikają z rodzaju dział. dlatego może to być:*Plan produkcji i sprzedaży w przeds.przemysłowym,*plan działalności handlowej,*plan działalności usługowej.
Baza techniczna- obejmuje aktywa trwałe, które są konieczne do wykonywania zadań.
Elementami bazy technicznej są:budynki,maszyny i urządzenia oraz inne środki trwałe.
Planowanie rzeczowe dotyczy planowania zadań gosp.poprzez ustalenie:*zdolności produkcyjnej oraz czynników które mają wpływ na te zdolność,*zmianowość pracy,*czas pracy maszyn i urządzeń.
Zdolność produkcyjna- jest to największa ilość produkcji możliwa do wykonania w oznaczonym czasie i w określonych warunkach technicznych i organizacyjnych. Do czynników tych zalicza się:*ilość posiadanych maszyn,*zmianowość pracy,*efektywny czas pracy,*wydajność pracy.
Metoda stałych proporcji- polega na wykorzystaniu w procesie planowania zależności między dwiema wielkościami, które są elementami jakiejś struktury oraz, w metodzie tej wykorzystuje się wskaźniki struktury oraz dotychczasową tendencję kształtowania się zjawiska w czasie.
Plan inwestycji- obejmuje zadania zmierzające do tworzenia nowych lub powiększania istniejących elementów bazy technicznej. W planowaniu inwestycji należy się kierować zasadą maksymalnej efektywności polegającą na wyborze najkorzystniejszego wariantu inwestycji, który przynosi największe relatywne wyniki.
Innym wskaźnikiem efektywności inwestycji jest wskaźnik zwrotu nakładów inwestycyjnych. Jest to relacja nakładów inwestycyjnych do przewidywanych efektów osiąganych w ciągu jednego roku. Wskaźnik ten informuje nas w ciągu ilu lat zwrócą się nakłady inwestycyjne wydatkowane na inwestycje.
Biznesplan- zbiór ustaleń, analiz i prognoz określających cele firmy oraz zadania i sposoby postępowania zmierzające do określenia celów w przyszłości. Jest to instrument skutecznego kierowania firmą.
Funkcje biznesplanu:
*wewnętrzna (jest dokumentem niezbędnym do kierowania firmą, umożliwia sprawne prowadzenie działalności gospodarczej-służy decydentom)
*zewnętrzna (polegająca na prezentacji firmy wobec otoczenia w którym firma funkcjonuje, szczególnie w celu pozyskania kapitału do celów zewnętrznych stosuje się skróconą wersję biznesplanu eksponującą te elementy, które interesują inwestorów i mogą zachęcić do finansowania działalności.
Analiza ekonomiczna-czynności badawcze dotyczące stanu ekonomicznego i działalności jednostki gospodarczej zmierzającej do postawienia diagnozy charakteryzującej całość sytuacji ekonomicznej i społecznej danej firmy.
Zadania analizy:*ocena poziomu efektywności gospodarowania oraz stanu ekonomicznego jednostki gospodarczej,*przygotowanie informacji od podejmowania decyzji gospodarczej.
Rodzaje analizy:
W zależności od zagadnień będących przedmiotem analizy wyróżniamy:
Analizę finansową która obejmuje:*ocenę stanu finansowego firmy,*przychody ze sprzedaży i koszty ich uzyskania,*wynik finansowy,*rozliczenia z kontrahentami,*rozliczenia z tytułu zobowiązań podatkowych. Analiza ta powinna poprzedzać analizę gospodarczą.
Analiza gospodarcza:*poziom i kierunki sprzedaży,*ocenę rynku,*wytwarzanie produktów i usług,*sprzedaż towarów,*gospodarowanie aktywami trwałymi i obrotowymi,*zagadnienia zatrudnienia i wynagrodzeń.
Z uwagi na czas wystąpienia badanych zjawisk w stosunku do momentu sporządzania analizy wyróżnia się:
Analizę wstępną- sporządza się ja przed określonym zdarzeniem, jest ona podstawą do oceny efektywności, na tej podstawie podejmuje się decyzje dotyczące planowanych rezultatów.
Analizę przyszłościową- jej wyniki mają wpływ na zmianę przebiegu zjawisk gospodarczych, głównym jej zadaniem jest dostarczenie materiałów, które mogą być wykorzystane w przyszłości.
Ze względu na regularność i częstotliwość przeprowadzania analizy wyróżniamy;
Analizę doraźną (operatywną) słuzy ona potrzebom bieżącym.
Analizę okresową- sporządzana jest systematycznie, bada ona najważniejsze odcinki działalności przedsiębiorstwa.
Analizę problemową- analiza ta dotyczy zagadnień-problemów firmy
Analizę kompleksową (całościową) – dotyczy całości zagadnień występujących w przedsiębiorstwie.
Analizę odcinkową- dotyczy jednego wybranego zagadnienia.
Analiza ekonomiczna w firmie przebiega organizacyjnie wg kolejnych etapów:
I Etap przygotowania analizy (dotyczy ustalenia celu, zakresu analizy oraz metod jakie zostaną wykorzystane do jej przeprowadzenia.)
II Etap właściwej analizy (polegający na badaniu zjawisk a także przyczyn powstawania tych zjawisk oraz skutków jakie te zjawiska powodują. Ważnym elementem jest ustalenie zależności pomiędzy zjawiskami.)
III Etap prezentacji wyników (polega na opracowaniu wyników analizy oraz ich przedstawieniu w przejrzystej formie. Etap ten ma szczególne znaczenie w przypadku analiz zewnętrznych.)
IV Etap: opracowanie wyników (celem tego etapu jest poprawa i usprawnienie pracy przedsiębiorstwa. Wnioski powinny być opracowane w postaci jasno sprecyzowanych zadań, dla których określone są terminy wykonania.)
Metody analizy ekonomicznej:
Metoda porównań (polega na tym, że wielkość analizowanego zjawiska porównuje się z wielkością uznawaną za wzorzec)
Metoda odchyleń (jest ona odmianą metody porównań, polega na obliczaniu różnic między wielkością uznaną za wzorcową. Kolejnym krokiem w tej analizie jest określenie przyczyn tych odchyleń)
Metoda kolejnych podstawień (stosowana jest wtedy na określone zjawisko wpływa na kilka czynników. W metodzie tej ustala się jakie czynniki i w jaki sposób pływają na badane zjawisko a następnie określa się wpływ poszczególnych czynników na wielkość badanego zjawiska. Obejmuje 2 odmiany: * metoda łańcuchowych i *różnicowych podstawień. Metody te służą do ustalenia wysokości wpływu poszczególnych czynników na odchylenie badanego zjawiska.
Etapy metody łańcuchowego podstawiania:
I polega na obliczeniu odchylenia bezwzględnego badanego zjawiska,
II polega na ustaleniu czynników, które mają wpływ na zmianę tego zjawiska,
III to odp. na pytanie: w jakim stopniu poszczególne czynniki ustalone w II etapie wpłynęły na badane zjawisko.
Metoda różnicowego podstawiania- przebiega podobnie jak metoda kolejnych podstawień. W metodzie tej po drugim etapie polegającym na ustaleniu czynników wpływających na zmianę badanego zjawiska należy obliczyć różnicę między wielkością tych czynników w okresie badanym i w okresie podstawowym.
Analiza ekonomiczna-czynności badawcze dotyczące stanu ekonomicznego i działalności jednostki gospodarczej zmierzającej do postawienia diagnozy charakteryzującej całość sytuacji ekonomicznej i społecznej danej firmy.
Zadania analizy: *ocena poziomu efektywności gospodarowania oraz stanu ekonomicznego jednostki gospodarczej,*przygotowanie informacji od podejmowania decyzji gospodarczej.
Rodzaje analizy:
W zależności od zagadnień będących przedmiotem analizy wyróżniamy:
Analizę finansową która obejmuje:*ocenę stanu finansowego firmy,*przychody ze sprzedaży i koszty ich uzyskania,*wynik finansowy,*rozliczenia z kontrahentami,*rozliczenia z tytułu zobowiązań podatkowych. Analiza ta powinna poprzedzać analizę gospodarczą.
Analiza gospodarcza: *poziom i kierunki sprzedaży,*ocenę rynku,*wytwarzanie produktów i usług,*sprzedaż towarów,*gospodarowanie aktywami trwałymi i obrotowymi,*zagadnienia zatrudnienia i wynagrodzeń.
Z uwagi na czas wystąpienia badanych zjawisk w stosunku do momentu sporządzania analizy wyróżnia się:
Analizę wstępną- sporządza się ja przed określonym zdarzeniem, jest ona podstawą do oceny efektywności, na tej podstawie podejmuje się decyzje dotyczące planowanych rezultatów.
Analizę przyszłościową- jej wyniki mają wpływ na zmianę przebiegu zjawisk gospodarczych, głównym jej zadaniem jest dostarczenie materiałów, które mogą być wykorzystane w przyszłości.
Ze względu na regularność i częstotliwość przeprowadzania analizy wyróżniamy;
Analizę doraźną (operatywną) słuzy ona potrzebom bieżącym.
Analizę okresową- sporządzana jest systematycznie, bada ona najważniejsze odcinki działalności przedsiębiorstwa.
Analiza problemowa-dot.zagadnień-problemów firmy.
Analiza kompleksowa(całościowa)-dot.całości zagadnień występującychw przeds.
Analiza odcinkowa-dot.jednego wybranego zagadnienia(np.analizy zatrudnienia).
Metody analizy ekonomicznej: *porównań(polega na tym,że wielkość analizowanego zjawiska porównuje się z wielkością uznaną za wzorcową)*odchyleń(jest ona odmianą m.porównań polega na obliczeniu różnic między wielkością analizowanego zjawiska a wielkością uznaną za wzorzec)*kolejnych podstawień(stosowana jest wtedy gdy na określone zjawisko wpływa kilka czynników i w jakiś sposób wpływają one na badane zjawisko a następnie określa się wpływ poszczególnych czynników na wielkość badanego zjawiska)
Metoda różnicowego podstawiania-przebiega podobnie jak metoda klejnych podstawień.w metodzie tej po drugim etapie polegającym na ustaleniu czynników wpływających na zmianę badanego zjawiska należy obliczyć różnicę między wielkością tych czynników w okresie badanym i podstawowym.
Wskaźniki ekonomiczne-wielkości zjawisk badanych w trakcie analizy ekonomicznej oraz ich zmiany.
Rodzaje wskaźników-finansowe,działalności gospodarczej,wsk.charakteryzujące efektywności wykorzystania środków gospodarczych.
Wsk.finansowe charakteryzują sytuację jednostki gosp.i pozwalają ocenić tę jednostkę w zakresie takich zagadnień jak:przychody ze sprzedazy,koszty działania firmy,wyniki finansowe,rentowność gospodarowania,gospodarka i sytuacja finansowa firmy.
Ocena przychodów ze sprzedaży ma na celu ustalenie dynamiki sprzedaży w całości oraz jej poszczególnych składników stopnia wykonania założonej w planeie sprzedaży oraz struktury dochodów.
Analiza kosztów-informuje o efektywności gospodarowania;zadaniem jej jest dostarczenie danych o kształtowaniu kosztów w różnych przekrojach oraz czynnikach oddziałujących na ich poziom,dynamikę i strukturę.
Analiza kosztów własnych produkcji sprzedanej polega na porównywaniu faktycznych kosztów z kosztami poniesionymi w okresie minionym lub przewidywanym w planie.
Analiza struktury kosztów-pozwala poznać skład wewn.kosztów,opiera się na stosunku % poszczególnych kosztów do całości.Struktura kosztów własnych w układzie rodzajowym jest jednym z najważniejszych wskaźników charakteryzujących koszty własne.
Wskaźnik poziomu kosztów-określa udział kosztów,wartości sprzedanej produkcjia w przeds.handlowym udział kosztów w stosunku do obrotu.
Analiza wyniku finansowego-polega na obliczeniu wyniku oraz porównaiu go w czasie,przestrzeni lub w stosunku do planu oraz na ustaleniu wpływu poszczególnych czynników na wynik finansowy.
Do czynników mających wpływ na wielkość zysku należy:ilość i asortyment sprzedanych produktów,koszt własny sprzedaży,ceny i marże.
Wskaźniki oceny finansowej firmy:w celu oceny finansowej firmy należny zastosować następujące rodzaje wskaźników:
-wskaźnik płynności finansowej,
-wsk.rentowności(zyskowności)-(wsk.poziomu zyku netto do sprzedaży,wsk.poziomu zyku netto do majątku,wsk.poziomu zyku netto do kapitału własnego.
-wsk.zdolności do spłaty kredytu(wsk.struktury kapitału,wsk.zadużenia majątku,wsk.rentowności zobowiązań.
Analiza ekonomiczna-czynności badawcze dotyczące stanu ekonomicznego i działalności jednostki gospodarczej zmierzającej do postawienia diagnozy charakteryzującej całość sytuacji ekonomicznej i społecznej danej firmy.
Zadania analizy: *ocena poziomu efektywności gospodarowania oraz stanu ekonomicznego jednostki gospodarczej,*przygotowanie informacji od podejmowania decyzji gospodarczej.
Rodzaje analizy:
W zależności od zagadnień będących przedmiotem analizy wyróżniamy:
Analizę finansową która obejmuje:*ocenę stanu finansowego firmy,*przychody ze sprzedaży i koszty ich uzyskania,*wynik finansowy,*rozliczenia z kontrahentami,*rozliczenia z tytułu zobowiązań podatkowych. Analiza ta powinna poprzedzać analizę gospodarczą.
Analiza gospodarcza: *poziom i kierunki sprzedaży,*ocenę rynku,*wytwarzanie produktów i usług,*sprzedaż towarów,*gospodarowanie aktywami trwałymi i obrotowymi,*zagadnienia zatrudnienia i wynagrodzeń.
Z uwagi na czas wystąpienia badanych zjawisk w stosunku do momentu sporządzania analizy wyróżnia się:
Analizę wstępną- sporządza się ja przed określonym zdarzeniem, jest ona podstawą do oceny efektywności, na tej podstawie podejmuje się decyzje dotyczące planowanych rezultatów.
Analizę przyszłościową- jej wyniki mają wpływ na zmianę przebiegu zjawisk gospodarczych, głównym jej zadaniem jest dostarczenie materiałów, które mogą być wykorzystane w przyszłości.
Ze względu na regularność i częstotliwość przeprowadzania analizy wyróżniamy;
Analizę doraźną (operatywną) słuzy ona potrzebom bieżącym.
Analizę okresową- sporządzana jest systematycznie, bada ona najważniejsze odcinki działalności przedsiębiorstwa.
Analiza problemowa-dot.zagadnień-problemów firmy.
Analiza kompleksowa(całościowa)-dot.całości zagadnień występującychw przeds.
Analiza odcinkowa-dot.jednego wybranego zagadnienia(np.analizy zatrudnienia).
Metody analizy ekonomicznej: *porównań(polega na tym,że wielkość analizowanego zjawiska porównuje się z wielkością uznaną za wzorcową)*odchyleń(jest ona odmianą m.porównań polega na obliczeniu różnic między wielkością analizowanego zjawiska a wielkością uznaną za wzorzec)*kolejnych podstawień(stosowana jest wtedy gdy na określone zjawisko wpływa kilka czynników i w jakiś sposób wpływają one na badane zjawisko a następnie określa się wpływ poszczególnych czynników na wielkość badanego zjawiska)
Metoda różnicowego podstawiania-przebiega podobnie jak metoda klejnych podstawień.w metodzie tej po drugim etapie polegającym na ustaleniu czynników wpływających na zmianę badanego zjawiska należy obliczyć różnicę między wielkością tych czynników w okresie badanym i podstawowym.
Wskaźniki ekonomiczne-wielkości zjawisk badanych w trakcie analizy ekonomicznej oraz ich zmiany.
Rodzaje wskaźników-finansowe,działalności gospodarczej,wsk.charakteryzujące efektywności wykorzystania środków gospodarczych.
Wsk.finansowe charakteryzują sytuację jednostki gosp.i pozwalają ocenić tę jednostkę w zakresie takich zagadnień jak:przychody ze sprzedazy,koszty działania firmy,wyniki finansowe,rentowność gospodarowania,gospodarka i sytuacja finansowa firmy.
Ocena przychodów ze sprzedaży ma na celu ustalenie dynamiki sprzedaży w całości oraz jej poszczególnych składników stopnia wykonania założonej w planeie sprzedaży oraz struktury dochodów.
Analiza kosztów-informuje o efektywności gospodarowania;zadaniem jej jest dostarczenie danych o kształtowaniu kosztów w różnych przekrojach oraz czynnikach oddziałujących na ich poziom,dynamikę i strukturę.
Analiza kosztów własnych produkcji sprzedanej polega na porównywaniu faktycznych kosztów z kosztami poniesionymi w okresie minionym lub przewidywanym w planie.
Analiza struktury kosztów-pozwala poznać skład wewn.kosztów,opiera się na stosunku % poszczególnych kosztów do całości.Struktura kosztów własnych w układzie rodzajowym jest jednym z najważniejszych wskaźników charakteryzujących koszty własne.
Wskaźnik poziomu kosztów-określa udział kosztów,wartości sprzedanej produkcjia w przeds.handlowym udział kosztów w stosunku do obrotu.
Analiza wyniku finansowego-polega na obliczeniu wyniku oraz porównaiu go w czasie,przestrzeni lub w stosunku do planu oraz na ustaleniu wpływu poszczególnych czynników na wynik finansowy.
Do czynników mających wpływ na wielkość zysku należy:ilość i asortyment sprzedanych produktów,koszt własny sprzedaży,ceny i marże.
Wskaźniki oceny finansowej firmy:w celu oceny finansowej firmy należny zastosować następujące rodzaje wskaźników:
-wskaźnik płynności finansowej,
-wsk.rentowności(zyskowności)-(wsk.poziomu zyku netto do sprzedaży,wsk.poziomu zyku netto do majątku,wsk.poziomu zyku netto do kapitału własnego.
-wsk.zdolności do spłaty kredytu(wsk.struktury kapitału,wsk.zadużenia majątku,wsk.rentowności zobowiązań.
Marketing jest jedną z funkcji przeds.jest wiedzą o tym jak działać na rynku by jak najkorzystniej kształtować relacje między producentem a konsumentem.
Strategia marketingowa-rozległy zakres działań w różnych segmentach rynku z użyciem różnych instrumentów.
Funkcje realizowane w przeds.:produkcja,zakup,finanse,badania rozwoju,personel,księgowść,marketing.
Produkt wg marketingu to każdy przedmiot,usługa lub inny element zdolny zaspakajać potrzeby nabywców.przy ocenie produktu nabywca rozważa jakie korzyści może z niego uzyskać(takie korzyści jak:jakość,marka,opakowanie,usługi z nim związane)
Rodzaje produktu: -częstego zakupu(chleb)są nabywane w sposób rutynowyprzed Ich zakupem nabywca nie zastanawia się dłużej, -wybierane są bardziej zróżnicowane przed zakupem,nabywca szczegółowo ocenia ich jakość cennych artykułów są z reguły wysokie i dlatego kupowane są rozważnie(odzież), -produkty specjalne mają one uniklane cechy,marka często decyduje o ich zakupie.
Cykl życia produktu to czas od chwili wejścia produktu n arynek do chwili jego wycofania. Długość tego cyklu uzależniona jest od wielu czynników,różna jest dla poszczególnych produktów,zależy od:przeznaczenia,oddziaływań konkurencji,podatności na zmiany związane z modą,postępem technologicznym,sezonowością.
Znak firmowy-logo firmy zamieszczone na produkcie to znak towarowy,którego celem jest identyfikowanie dobra określonego producenta lub firmy handlowej i odróżnienie go od podobnych wyrobów innych producentów.
Logo może być:rysunkiem,kompozycją kolorystyczną,specjalnym kształtem liter nazwy firmy,melodią-sygnałem dźwiękowym.
Znaki towarowe podlegają ochronie po ich uprzednim zarejestrowaniu w Urzędzie Patentowym RP. Po zarejestrowaniu znak jest chroniony przez 10lat,po tym okresie może być odnowiony.
Korzyści wynikające ze zanku towarowego: -rozpoznanie produktu danej firmy, -ułatwienie zakupu, -informacja o jakości produktu.
Informacja marketingowa-są to wiadomości o rynku,jego uczestnikach o konkurencji i sposobach jej działania na rynku,o sytuacji cenowej i potrzebach segmentów rynkowych.
Podział informacji: -bezpośrednie(pierwotne):są to dane oryginalnie opracowane w określonym celu, -pośrednie(wtórne):bazujące na danych,które znajdują się w przeds.(sprawozdania,raporty,dane GUSu).
Cechy informacji: rzetelne,prawdziwe,kompletne,aktualne.
Badania marketingowe-są to celowo prowadzone działania obejmujące gromadzenie,przetwarzanie i analizowanie informacji,potrzebnych do podejmowania decyzji. Cel badań marketingowych to ustalenie istoty procesów rynkowych,które określone są ilościowo oraz nieilościowych informacjach o motywach działania odbiorców na rynku.
Badania rynkowe obejmują 4 dziedziny zjawisk: 1)analizę popytu polegająca na ustaleniu poziomu oraz przyczyn wpływających na ten poziom. 2)ocenę konkurencji(podaży)polegająca na dostarczeniu informacji o tym,które konkurencyjne firmy oferują ten sam wyrób. W ocenie tej uwzględnimy udział konkurencji w rynku,jakość wyrobów,politykę cenową,środki reklamy,warunki płatności. 3)kanały dystrybucji(zbytu)są to informacje jakimi kanałami zbytu wyroby mogą być wprowadzone na rynek-liczba ogniw pośrednich między producentem a konsumentem. 4)oceny stosowania reklamy.
Podział badań marketingowych: 1)ze względu na cel: -badania diagnostyczne,które pozwalają rozpoznać badane zjawiska oraz ich uwarunkowania. -badania prognostyczne przewidujące kształtowanie się badanych zjawisk w przyszłości. –badania kontrolne oceniające wyniki działań związanych z rynkiem. 2)z uwagi na zmienność badanych czynników: -badania strukturalne,które obejmują swym zasięgiem analizę produktu,kanały dystrybucji, segmenty rynku. –badania koniunkturalne dotycza pewnych trendów czynników zmieniających się w krótkim okresie. –badania standardowe,których wyniki ujmuje się w formie liczbowej lub konkretnych informacji. –badania motywacyjne wyjaśniają przyczyny,motywy postępowania konsumentów na rynku.
Metoda obserwacji rynku jest jednym ze sposobów badania całości sytuacji rynkowej w skali branży,regionu i kraju.Dzięki obserwacji rynku uzyskuje się informacje dotyczące skuteczności stosowanych sposobów sprzedaży oraz efektywności rozwiązań w firmie. W trakcie obserwacji rynku prowadzi się:badania dotyczące rynku jako całości,miejsca producenta na rynku,szans wejścia na rynek z nowym produktem,pośredników tworzących kanały dystrybucji.
Badania panelowe-polegają na ciągłym systematycznym oraz powtarzalnym zbieraniu informacji o ściśle określonej grupy jednostek badanych,np.:zbiorowość konsumentów i sklepów. Badania panelowe konsumentów mają na celu uzyskanie informacji od nabywców dotyczących struktury zakupów ilości nabywanych towarów,skuteczności poszczególnych form reklamy. Badania panelowe sklepów dostarczają informacji o zapasach towarowych,formach sprzedaży,kanałach dystrybucji i o zmianach w kształtowaniu się różnych zjawisk rynkowych.
Badania testowe-dotyczą szczególnie produktu,ale mogą być również przeprowadzone w odniesieniu do:nazwy firmy,opakowania,reklamy.
Badania eksperymentalne-opierają się na stworzeniu w normalnej sytuacji rynkowej rynku o ograniczonym zasięgu terytorialnym i ograniczonej liczbie konsumentów.
Przy organizacji działań marketingowych w przeds.wyrożniamy następujące kryteria: 1)funkcji-polega ono na wyodrębnieniu komórek lub stanowisk pracy zajmujących się poszczególnymi rodzajami działalności marketingowej. 2)produktu-przewiduje przydzielenie poszczególnym pracownikom lub komórkom określonych produktów lub branż produktów.
3)obszar działań dotyczy przeds.które działają na wielu rynkach krajowych i zagranicznych i ze względu na specyfikę rynku konieczny jest podział zadań na pracowników lub komórki specjalizujące się w obsłudze danego rynku. 4)podziału wg segmentu rynku-oznacza ono przydzielenie wszystkich czynności marketingowych dla każdego segmentu. Podział ten jest stosowany wówczas gdy konsumentów produktów można podzielić na kilka wyodrębnionych grup.
Dystrybucja-czynności związane z pokonaniem przestrzennych i czasowych różnic między produkcją a konsumpcją. Celem działań dystrybucyjnych jest aby produkt był doprowadzony do konsumenta i zaoferowany mu w odpowiednim miejscu i czasie. We wszystkich działaniach dystrybucyjnych. Występują 2 obszary działań:określenie i wybór kanałów dystrybucji,zorganizowanie fizycznego przebiegu produkcji.
Kanały dystrybucji oznaczają wszystkie elementy organizowane u producenta a także wszyscy pośrednicy dzięki którym produkty są sprzedawane na rynku.
Wybierając kanały dystrybucji należy wziąć pod uwagę:zapewnienie ciągłości sprzedaży,szybkość zyskowność.
Przeds.powinno określić trasę i sposób przebiegu produktów oraz czynniki wpływające na wybór kanałów dystrybucji.
Czynniki wpływające na wybór kanałów dystrybucji: 1)rodzaje produktu(produkty drogie,dobra inwestycyjne,produkty złożone technicznie są rozprowadzane z wykorzystaniem bezpośrednich lub krótszych kanałów dystrybucji. 2)długość kanałów dystrybucji oznacza wyznaczenie liczby pośrednich ogniw na drodze od wytwórcy do nabywcy. 3)segment rynku-na skrócenie kanałów dystrybucji pozwala mniejsza liczba potencjalnych odbiorców.duża liczba końcowych odbiorców powoduje wydłużenie kanałów i wzrost liczby pośredników. 4)cechy przeds.produkcyjnego takie jak pozycja na rynku,marka,reputacja. 5)zasoby finansowe wytwórcy jeżeli firma produkcyjna jest dobrej kondycji finansowej i może przeznaczyć większe środki na dystrybucje to może skłonić ją do dystrybucji bezpośredniej.
Publiczny obraz firmy są to wszelkie formy oddziaływania na opinię otoczenia, pozyskiwania opinii społecznej wraz z zespołem instrumentu dla kształtowania pozytywnego obrazu przedsiębiorstwa i jego marki.
Wyróżniamy następujące formy publicznego obrazu firmy: 1)środki komunikowania, 2)wszelkie działania zmierzające do rozwiązania istotnych problemów dla społeczeństwa(np.ochrona środowiska,finansowanie ochorny zabytków,akcje charytatywne) 3)pracownicy firmy,ich kultura,taktowny stosunek do kontrahentów,ubiór,wygląd palcówki. 4)materiały promocyjne firmy(papier firmowy,wizytówki,gadżety,biuletyny,raporty,fundowanie stypendiów.
Marketing bezpośredni-system różnorodnych działań,których cechą jest bezpośredniość i personalizacja wykorzystująca dowolne media mająca na celu zbudowanie trwałych więzi między przeds.a klientem.
Różnica między reklamą a marketingiem bezpośrednim polega na tym,że reklama kierowana jest do ogółu odbiorców,marketing bezpośredni do konkretnego klienta.
Na marketing bezpośredni składają się następujące działania: 1)budowa bazy danych-polega na zbieraniu informacji o możliwości dotarcia do bezpośrednich konsumentów:adresy,telefony,faxe,maile). 2)telemarketing-polega na komunikowaniu się z klientem drogą telefoniczną,przyjęciu zamówienia,umówieniu wizyty przedstawiciela handlowego. 3)promocja konsumencka-polegają na umieszczeniu na opakowaniu kuponów,które przesyłane do producenta biorą udział w losowaniu nagród. 4)event marketing-są to wszelkiego rodzaju działania mające na celu zdobycie przychylności klintów,są to masowe imprezy kulturalne,sportowe,koncerty.
Marketing mobilny-wykorzystuje tel.kom.jako narzędzie docierania do konsumenta.
Marketing wirusowy-polegający na wprowadzeniu do Internetu interesujących zdjęć związanych z prowadzoną kampanią reklamową.
Marketing partyzancki-polega na starannie przygotowanym nieszablonowym zachowaniu grupy ludzi w miescu publicznymw celu zaintrygowania przechodniów i wywołania skojarzenia z konkretnym produktem.