Pedagogika: Pedagogika jako nauka. cz.2/4

Analizując wyżej podane definicje, można oprzeć się na założeniu S. Kunowskiego, który stwierdza, że "współczesna pedagogika jest wszechstronną nauką o całej rzeczywistości wychowawczej, w której istotę stanowi całożyciowy rozwój człowieka oraz wszelkie tak dodatnie, jak i ujemne wpływy jednych ludzi na drugich oraz wpływy środowiska.
Pedagogika wyrosła na gruncie filozofii. Za początek świadomej myśli pedagogicznej uważa się tę która była przedstawiona przez ruch sofistów. W literaturze historyczno-pedagogicznej odnaleźć można także opracowania Platona i Arystotelesa jako reprezentantów starożytnej myśli o wychowaniu. Przez wieki zaduma nad człowiekiem prowokowała do próby odpowiedzi na pytania stawiane przez kolejne pokolenia badaczy, a tym samym i refleksja na temat wychowania podległa stopniowym przemianom. "Wychodząc od początków pedagogiki, od okresu prowadzenia chłopca (w starożytności), możemy wyodrębnić niektóre bardziej charakterystyczne okresy jej rozwoju od zwykłej działalności (twórczości) oraz związanej z nią refleksji przez starożytną sztukę wychowania (techne) czy takt pedagogiczny (Herbart), talent i zmysł, do wyodrębnienia się samodzielnej nauki o wychowaniu (chowanna)". Dopiero na przełomie wieku XVII/XVIII, głównie za przyczyną J.A. Komeńskiego ("Didactica magma") oraz J.J. Rousseau ("Emil") poruszono problem emancypacji pedagogiki jako nauki. Uzyskanie statusu naukowego wymagało spełnienia ściśle określonych warunków, a mianowicie: wyznaczenia podmiotu badań, stworzenia struktur instytucjonalnych dla korzystania z kapitału właściwego autorytetowi nauki (m.in. prowadzenie badań, publikowanie prac, nadawanie stopni naukowych, kształcenie ludzi). Znaczący wkład w spełnienie tych warunków w odrębie pedagogiki wniósł niemiecki uczony J.F. Herbart, nazywany "ojcem pedagogiki naukowej". W roku 1802 uzyskał on na uniwersytecie w Getyndze stanowisko pierwszego habilitowanego docenta pedagogiki i tym samym stał się pierwszym samodzielnym naukowcem w dziedzinie pedagogiki ogólnej. Na podstawie swoich wykładów wydał podręcznik pt. "Allgemeine Pedagogik" w którym uzasadnił status pedagogiki i wskazał na istotę podejmowanych przez nią problemów. Herbart "oderwał ja od filozofii, usystematyzował i oparł na dwu naukach pomocniczych: etyce filozoficznej, która miała określić cele wychowania, oraz na tworzonej przez siebie psychologii, która podawała środki do osiągnięcia celów". Przez te działania wyróżnił podstawowe kategorie pojęć, jakimi posługuje się pedagogika, przedmiot, cele oraz rolę wychowania i "wychowalności" człowieka. J.F. Herbart poruszył także temat autonomii pedagogiki, jako nauki całkowicie wydzielonej od innych nauk, ale jednocześnie opierającej swoją wiedzę teoretyczna na już zdobytej w toku pracy innych dyscyplin naukowych.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Pedagogika: Pedagogika jako nauka.

Termin "pedagogika" pochodzi od wyrazu greckiego "paidagogas", powstałego z połączenia słów: "pais- dziecko, chłopiec i "ago"- prowadzić. Pierwotnie termin ten był używany na określenie niewolnika w staro...

Pedagogika

Pedagogika: Pedagogika jako nauka. cz.4/4

Pedagogika jest ona nauką, która posiada wspólny dla wielu nauk przedmiot materialny dociekań: człowiek. Wyróżnia się natomiast przedmiotem formalnym, czyli aspektem, pod kątem którego rozpatruje wszystko to, co bada. Tym, co wyróżnia pe...

Pedagogika

Pedagogika jako nauka i wychowanie

PEDAGOGIKA
JAKO NAUKA I WYCHOWANIE
Pedagogika jest nauką o wychowaniu, która formuje teoretyczne i metodyczne podstawy planowej działalności wychowawczej. Początkowo zakres pedagogiki ograniczał się do problemów związanych przygotow...

Pedagogika

Pedagogika jako nauka o wychowaniu dzieci i młodzieży

Pedagogika jest przede wszystkim nauką o wychowaniu dzieci i młodzieży. Sama jej nazwa jest pochodzenia greckiego i oznacza „kierowanie dziecka”. W greckim rozumieniu nie była nauką ani nie była też taką dyscypliną, która szuka rozumne...

Pedagogika

Pedagogika pracy socjalnej

Pedagogika Pracy Socjalnej

A. Omówienie programu nauczania
przedmiotu pt.: Pedagogika pracy socjalnej?
J. Materne pisząc o pedagogice socjalnej w strukturze pedagogiki społecznej, stwierdza między innymi, iż w tej ostatniej m...