Humanizm we fraszkach Kochanowskiego

Humanizm był nurtem epoki Odrodzenia, stawiającym człowieka w centrum świata, głoszącym wiarę w potęgę i wszechstronność ludzkiego umysłu, wolność człowieka połączoną z wysokimi wymaganiami wobec siebie, umiłowanie ojczyzny, religijność, podziw nad przyrodą. W tej epoce żył i tworzył Jan Kochanowski. Utwory, w których zawarł swoją – humanistyczną – wizję świata, to m.in. fraszki.

Kochanowski był wielkim talentem lirycznym, wykształconym na najlepszych wzorach antyku i europejskiej kultury renesansowej. Poprzez fraszki dołączył do grona najwybitniejszych humanistów uprawiających dowcip. Jego fraszki, pomimo swej różnorodności tematycznej, łączy wspólna ideologia: jest to świecka, humanistyczna moralność, pochwała piękna i urody życia w rzeczach i wydarzeniach codziennych.

Realizował on starannie hasło humanizmu – „Jestem człowiekiem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce”. Jako pierwszy w Polsce, zupełnie śmiało poruszał temat miłości i swobodnie pisał o kobietach. We fraszce „Do Anny” wyznał:
„Anno, kto siedząc prawie przeciw tobie,
Przypatruje się coraz twej osobie
I słucha twego śmiechu przyjemnego,
Co wszystkich zmysłów zbawia mię, smutnego
(...)
Pot przez mię bije, drżę wszystek i bladnę
Tylko że martwy przed tobą nie padnę.”
Płci pięknej poświęcił też inne fraszki, np. „Do dziewki”, „Do Kachny”, „Do Magdaleny”, „Do Hanny”, „Do paniej”, „Do Reiny”, „Dorocie z Michowa”, „Do Zofijej”, „Na Barbarę”, „O Hannie”. Ukazywał też urodę i powaby kobiet, pisząc np. w „Do paniej”:
„Pani jako nadobna, tak też i uczciwa!
Patrząc na twą wdzięczną twarz, rymów mi przybywa!”
Przewrotnym utworem są „Raki”, gdzie Kochanowski chwalił zalety kobiet, mówiąc, że
„Miłości pragną, nie pragną tu złota.
Miłują z serca nie patrzają zdrady,
Pilnują prawdy, nie kłamają rady.”
Czytając jednak „Raki” wspak, ukazują się wady kobiet:
„Złota tu pragną, nie pragną miłości.
Zdrady patrzają nie z serca miłują,
Rady kłamają, nie prawdy pilnują.”

W wielu fraszkach poeta mówił o miłości. Najczęściej w sposób wzniosły i piękny, ale nie zawsze pełen... We fraszkach „Do Miłości” prosił:
„O matko Miłości,
(...)
Tak po świecie niechaj wszędzie
Twoja władza wieczna będzie!”
W innym utworze, „O Miłości”, ukazał zniewolenie zakochanego człowieka, któremu
„Próżno uciec, próżno się przed Miłością schronić,
Bo jako lotny nie ma pieszego dogonić?”
W wielu fraszkach powraca motyw cierpienia i „umierania” z miłości
( „Mnie orlica serce żrze, które na swe męki
Odrasta i żywi źwierz łakomy przezdzięki” – fraszka „O Miłości”)

Na Kochanowskiego, jako na wyznawcę idei humanistycznych – rozumu i mądrości – wskazuje jego wypowiedź pochodząca z fraszki „Do gór i lasów”:
„A ja z tym trzymam, kto co w czas uchwyci.”

Poeta ten pisał o ludziach wyśmiewając ich wady, a chwaląc zalety. Na przykład pijaństwo wyśmiewał we fraszkach „Nagrobek opiłej babie” oraz „O doktorze Hiszpanie” (gdzie drwił również z zachęcania do alkoholu osób, które nie mają na to ochoty). Poeta wskazywał również na ułomności kleru, np. we fraszce „O kapelanie” napiętnował duchownego, który nie spełniał swych obowiązków, natomiast w utworze „O kaznodziei” – księdza, który nie stosował się do zasad przez siebie głoszonych. Natomiast w „Nagrobku mężowi od żony” oraz w „Nagrobku Mikołajowi Trzebuchowskiemu” chwalił stałość w uczuciach żony do męża, nawet po jego śmierci.

Kochanowski pisał przede wszystkim dla ludzi i do ludzi (np. fraszki „Do starosty muszyńskiego”, „Do Jadama Konarskiego, biskupa poznańskiego”, „Do Wacława Ostroroga”, „Do Mikołaja Firleja” – kasztelana bieckiego, swego ucznia; „Do Mikołaja Mieleckiego” – starosty; „Do wojewody”). We fraszkach tych bądź charakteryzował swych bohaterów, bądź też opisywał związane z nimi historie, czy też zwracał się do nich bezpośrednio, w konkretnej sprawie. Nie pominął także swojej osoby. Napisał fraszki pt. „Do Jana”, czyli do siebie, w których rozmyślał nad swoim życiem.

Poeta rozważał także sens życia oraz zastanawiał się, jak człowiek powinien je przeżyć (np. w dwóch fraszkach „O żywocie ludzkim”). W jednej z nich, Kochanowski chciał uświadomić czasowość i przemijanie życia, aby skłonić czytelników do refleksji. Fraszka ta przedstawia pesymistyczną wizję rzeczywistości. Początkowe jej wersy są wyrazem straconych złudzeń człowieka:
„Zacność, uroda, moc, pieniądze, sława
Wszystko to minie jako polna trawa.”
W ostatnich wersetach, poeta pisze, że ludzie, uczestniczący w teatrze życia, po przedstawieniu zostaną zdjęci ze sceny i schowani do worka, jak kukiełki. Uważa, że
„Naśmiawszy się nam i naszym porządkom,
Wemkną nas mieszek, jako czynią łątkom”

Kochanowski interesował się światem przeżyć człowieka, jednocześnie obserwując rzeczywistość – od codziennej, po sprawy narodowe. Był wielkim patriotą. Kochał i chwalił swoją ojczyznę, jej język i przyrodę. Pisał nie tylko po łacinie, ale też po polsku, choć w jego epoce nie było to powszechne. W znanej fraszce „Na dom w Czarnolesie” pisał, że jest zadowolony z tego, iż mieszka w Polsce („Ja, Panie, niechaj mieszkam w tym gniaździe ojczystym”). Ojczystej przyrodzie poświęcił np. fraszki „Na lipę”, w których opisywał przymioty tego drzewa, wprowadzając nastrój wręcz sielankowy.

Poeta propagował humanistyczne ideały. We wspomnianej już fraszce „Na dom w Czarnolesie” ukazał pragnienie życia spokojnego, bez mocnych wrażeń. Pragnął żyć w zgodzie z naturą i harmonii z otoczeniem. Nie zależało mu na bogactwie i przepychu
(„Inszy niechaj pałace marmórowe mają
I szczerym złotogłowiem ściany obijają”).
Akceptował to, co zsyłał mu Bóg i modlił się:
„A Ty mię zdrowiem opatrz i sumnieniem czystym,
Pożywieniem ućciwym, ludzką życzliwością,
Obyczajmi znośnymi, nieprzykrą starością.”
Jedyne, czego oczekiwał od losu, to spokojna starość i dobre zdrowie. Temu ostatniemu poświęcił poeta fraszkę „Na zdrowie”, zachwalając je słowami:

„Szlachetne zdrowie,
Nikt się nie dowie,
Jako smakujesz,
Aż się zepsujesz.”

Kochanowski często nawiązywał do mitologii (co było bardzo częste w okresie Renesansu), np. przez porównywanie siebie lub innych do postaci mitologicznych (do Orfeusza, we fraszce „Do Miłości”, czy do Prometeusza, w jednej z fraszek poprzednich – „O Miłości”). Mitologicznym muzom poświęcił fraszkę „Ku Muzom”, wyrażając w niej gorącą prośbę do tych boginek:
„Proszę, niech ze mną za raz me rymy nie giną
Ale kiedy ja umrę, ony niechaj słyną!”

Jako humanista, Kochanowski pisał pięknym i bogatym językiem. Dbał o dokładność rymów i budowy wersyfikacyjnej swych dzieł oraz o ich stylistyczna rozmaitość. Wkładał w to dużo pracy. Zręcznie operował środkami stylistycznymi i odpowiednio je łącząc, uzyskał idealną harmonię swych fraszek. Uderzająca jest rozmaitość ich tematów (np. są utwory zaczerpnięte z życia, dotyczące osób zmarłych, erotyki, wyznania osobiste, utwory przeznaczone dla konkretnych osób), ich rodzajów (filozoficzne, refleksyjne, żartobliwe, poważne) a także różnorodności tonów, w których są utrzymane (np. tony właściwe hymnom, odom, elegiom, zaduma, wzruszenie, żal, wesołość, tęsknota).

Fraszki, będące dziełami pozornie błahymi i lekkimi, dzięki swemu humanizmowi i doskonałości stylu, stały się dziełami sztuki, podziwianymi nie tylko w minionych wiekach, ale też w dzisiejszych czasach. Wyłania się z nich wizerunek ich autora, Jana Kochanowskiego, człowieka renesansu, wiernego ideałom humanizmu, który odkrywał i doceniał urodę doczesnego, ziemskiego świata, zachowując jednocześnie szacunek i podziw dla doskonałego Stwórcy – Boga. Myślę, że właśnie dzięki zawartemu w tych małych arcydziełach humanizmowi, przetrwały one do dzisiejszych czasów, a wyrażenia pochodzące z niektórych z nich są używane do dzisiaj w mowie potocznej.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Koncepcja życia szczęśliwego według Jana Kochanowskiego

Wzorce osobowe renesansu
Literatura renesansowa nie stworzyła osobowych ideałów, w jakie obfituje literatura średniowiecza. Natomiast to literatura towarzyszyła człowiekowi w życiu, ukazywała różne modele zgodne z duchem czasu, częst...

Język polski

Czy poleciłbyś poezje Jana Kochanowskiego swoim rówieśnikom jako receptę na szczęśliwe życie ?

Uważam, że poezja Jana Kochanowskiego, za względu na swoją uniwersalność i ponadczasowość stanowi doskonały „dekalog” według którego moi rówieśnicy mogliby postępować, mogliby żyć.

Humanizm oznacza prąd poszukujący i ...

Język polski

W których utworach Kochanowskiego fraszkach, trenach czy pieśniach najpełniej ujawnia swój humanizm?

W których utworach Kochanowskiego fraszkach, trenach czy pieśniach najpełniej ujawnia swój humanizm?...

Język polski

Dom, rodzina i ojczyzna we fraszkach Jana Kochanowskiego

Dom, rodzina i ojczyzna we fraszkach Jana Kochanowskiego

Jan Kochanowski był najwybitniejszym poeta polskiego renesansu. Epoka ta stała się przełomowa pod względem zmiany kierunku myślenia. Po okresie ciemnego, mglistego średniowiecz...

Język polski

Źródła renesansowego tworzenia. Napisz wypracowanie, wykorzystując analizy i interpretacje trzech fraszek Jana Kochanowskiego pod wspólnym tytułem „Na lipę”.

Jan Kochanowski był poetą, o którym z pełną powagą można powiedzieć, że wyznaczył drogi rozwoju polskiej poezji na kilkaset lat. Przez całe swoje życie Kochanowski pisywał fraszki. Zawarł w nich coś znacznie więcej niż kilka uwag na...