Wnioskowanie

W N I O S K O W A N I E
Swoją pracę rozpoczynam wytłumaczeniem podstawowych terminów, które zamierzam użyć w trakcie referowania grupie. Następnie przedstawię podział oraz charakterystykę typów wnioskowania. W zakończeniu poruszę kwestię wnioskowania w pedagogice.
Wniosek (konkluzja) – jest to wynik, rezultat wnioskowania; twierdzenie wyprowadzone ze zdań (przesłanek) uznanych za prawdziwe.
Przesłanka – jest to zdanie stanowiące punkt wyjścia wnioskowania, podstawę uznawania jego rezultatów, tj. wniosków.
Wnioskowanie – to operacja myślowa polegająca na wyprowadzeniu – na podstawie reguł i praw logicznych – nowych twierdzeń (tj. wniosków) z twierdzeń już uznanych za prawdziwe (tj. przesłanek).
Wszelkie wnioskowania dzielą się na:
• niezawodne (dedukcyjne),
• nie niezawodne (niededukcyjne), czyli uprawdopodobniające.
Do niezawodnych należy wnioskowanie dedukcyjne (dedukcja), w którym wniosek wynika logicznie z przesłanek. Wnioskowanie jest niezawodne wtedy
i tylko wtedy gdy, jeżeli, przesłanki są prawdziwe, to także prawdziwy jest wniosek.
Wnioskowanie jest niededukcyjne, gdy wniosek nie wynika logicznie
z przesłanek. W takim wnioskowaniu prawdziwość przesłanek nie gwarantuje prawdziwości wniosku. Wnioskowanie niededukcyjne ma szereg odmian.

Najważniejsze z nich to:
• wnioskowanie redukcyjne (redukcja),
• wnioskowanie przez analogię (analogia),
• wnioskowanie indukcyjne (indukcja),
Dedukcja (dedukcyjne wnioskowanie) – jest to rozumowanie niezawodne, polegające na wyprowadzeniu z pewnych zdań (prawdziwych przesłanek) wynikającego z nich logicznie następstwa (prawdziwego wniosku); dawniej było to przechodzenie „od ogółu do szczegółu”. Oto przykład wnioskowania dedukcyjnego:
„Jeżeli Jan popełnił czyn przestępczy, to o ile czyn ten został ujawniony, to Jan był karany sądownie; lecz Jan nie był karany sądownie; a zatem Jan nie popełnił czynu przestępczego lub czyn ten nie został ujawniony.”
Szczególną odmianą wnioskowania dedukcyjnego jest wnioskowanie sylogistyczne (sylogizm) z dwóch przesłanek, mamy tu do czynienia z tak zwanym kwadratem logicznym. Oto jego przykład:
„Każdy uczony jest racjonalistą.
Każdy racjonalista jest zwolennikiem metod empirycznych.
czyli Każdy uczony jest zwolennikiem metod empirycznych.”
Redukcja (redukcyjne wnioskowanie) – jest to rodzaj wnioskowania,
w którym uzasadnia się przesłanki na podstawie wynikających z nich wniosków; polega na odwróceniu kierunku wnioskowania dedukcyjnego.
Analogia (wnioskowanie przez analogię) - wnioskowanie o posiadaniu pewnej cechy przez dany przedmiot na podstawie jego podobieństwa do innych przedmiotów mających tę właśnie cechę; jest to wnioskowanie mające niewielką wartość dowodową, stosowane raczej jako metoda prowadząca do przypuszczeń.
Indukcja (wnioskowanie indukcyjne) – jest to rozumowanie polegające na wyprowadzaniu wniosków ogólnych z przesłanek będących ich poszczególnymi przypadkami; metoda indukcji polegająca na dokonywaniu obserwacji i eksperymentów , wyprowadzaniu na tej podstawie uogólnień oraz formułowaniu hipotez i ich weryfikacji; tzw. zasada indukcji jest regułą pozwalającą na przejście od przypadków zaobserwowanych do twierdzeń ogólnych obejmujących także przypadki nie zaobserwowane (dawniej przejście „od szczegółu do ogółu ”). Dzieli się ona na:
• indukcję eliminacyjną (kanony Milla)
• indukcję enumeracyjną (indukcjonizm),
• indukcję statystyczną (statystyczne wnioskowanie).
Kanony Milla (tak zwane kanony indukcji eliminacyjnej) - to jest schematy wnioskowania indukcyjnego, pozwalające ustalać związki przyczynowe między występowaniem zjawisk różnego rodzaju; spośród pięciu kanonów (metod) Milla największe znaczenie mają trzy: metoda zgodności [jeżeli w szeregu wypadków, w których występuje zjawisko B, jedynie zjawisko A1 stale się powtarza, wszystkie zaś inne zjawiska, które w jakimś z tych wypadków wystąpiły, w niektórych innych nie występują, to zjawisko A1 jest przyczyną (lub skutkiem) zjawiska B (np. jedynym wspólnym czynnikiem zachorowań na malarię jest ukąszenie przez komara widliszka)]; metoda różnicy (założeniem leżącym u podstaw tej metody jest zasada powszechnej przyczynowości, która głosi, iż każde zjawisko, ilekroć się pojawia, ma wśród towarzyszących mu zjawisk swoją przyczynę); metoda zmian towarzyszących (jeżeli jakieś zjawisko ulega zmianie, to musi też ulec zmianie jego przyczyna). Pozostałe dwie metody to: połączona metoda zgodności i różnicy oraz metoda reszt. Są one mniej znaczące.
Podobnie jak kanon jedynej zgodności i kanon jedynej różnicy, kanon zmian towarzyszących nie daje się w czystej postaci w praktyce stosować. Wymagają one bowiem kontroli nad wszystkimi okolicznościami, wśród których dane zjawisko występuje, a ta jest niewykonalna.
Indukcją enumeracyjną nazywamy każde takie wnioskowanie, w którym zdanie stwierdzające jakąś ogólną prawidłowość uznajemy jako wniosek na podstawie uznania zdań stwierdzających poszczególne przypadki tej prawidłowości (np. wiemy, że cukier rozpuszcza się w wodzie, z tego wyciągamy wniosek, że każdy cukier rozpuszcza się w wodzie). Współcześnie metoda indukcji występuje na ogół łącznie z innymi metodami badawczymi.
Wnioskowanie statystyczne, zwane indukcją statystyczną, dotyczy sytuacji, gdy posiadamy informacje dotyczące pewnej cechy (np. wartości pewnego parametru) w odniesieniu do pewnego zespołu obiektów, które stanowią próbę badaną, chcemy zaś wyciągnąć wniosek dotyczący tej cechy w zespole znacznie większym, zwanym populacją, z której tę próbę pobrano. To wnioskowanie stwierdza, że „jest tak i tak z danym prawdopodobieństwem”.
Z wnioskowaniem mamy do czynienia w wielu naukach, nie tylko w logice. Mamy z nim także kontakt nie zdając sobie nawet z tego sprawy. Potrafimy wyciągać wnioski na przykład z własnego bądź cudzego zachowania, z dokonanych wyborów. Stykamy się z wnioskowaniem także w pedagogice, najczęściej używa się w niej wnioskowania indukcyjnego, choć także wykorzystuje się także wnioskowanie przez dedukcję. Za pomocą wniosków wyciągniętych z obserwacji, eksperymentu możemy budować teorie. Bądź wprowadzając istniejące teorie sprawdzić czy są one prawdziwe, czy się sprawdzają. Te oraz wiele innych możliwości daje nam umiejętność wyciągania wniosków.



Bibliografia:
Kazimierz Ajdukiewicz „Logika pragmatyczna” Warszawa 1975
Kazimierz Ajdukiewicz „Język i poznanie” tom I Warszawa 1985
Józef Maria Bocheński „Współczesne metody myślenia” Poznań 1992
Barbara Stanosz „Ćwiczenia z logiki” Warszawa 1998
„Mała encyklopedia logiki”
pod red. C. Sojeckiego „Mała Encyklopedia Powszechna PWN” Warszawa 1970
pod red. Prof. dr Jana Tokarskiego „Słownik wyrazów obcych PWN” Warszawa 1980

Dodaj swoją odpowiedź
Logika

Wnioskowanie uprawdopodobniające -umiejętnośc przekonywania

Wnioskowanie dedukcyjne, uprzednio przedstawione, jest subiektywnie pewne – prawdziwość przesłanek zapewnia prawdziwość wniosku. Z prawdziwych przesłanek zawsze otrzymamy absolutnie prawdziwy wniosek – gwarantuje nam to niezawodny schemat ...

Język polski

Omów własnymi przykładami: Błędy związane z umiejętnością przekazywania i umiejętnością przekonywania. Rodzaje wnioskowań zawodnych (wnioskowanie redukcyjne, indukcja niezupełna z kanonami Milla, wnioskowanie z analogii)

Jedną z wielu przyczyn popełniania błędów związanych z umiejętnością przekazywania jest wieloznaczność słów. Istnieje wiele słów posiadających więcej niż jedno znaczenie, czyli homonimów. Jednak spośród wielu znaczeń zazwyczaj ...

Logika

Przyczyny nieporozumień oraz nielojalne fortele erystyczne w dowodzeniu i argumentowaniu.Wnioskowanie zawodne

1. Przyczyny nieporozumień oraz nielojalne fortele erystyczne w dowodzeniu i argumentowaniu.
Przyczyny nieporozumień:

Przyczyny nieporozumień, czyli coś, co wywołuje jakąś pomyłkę, zamieszanie otrzymanej informacji, niedoinf...

Język polski

Naczym polega wnioskowanie???

Naczym polega wnioskowanie???...

Prawo

Logika w całości i to w przystępnym języku.

Kazimierz Pawłowski


ZARYS LOGIKI



I Wstęp
1. Ogólny charakter logiki jako nauki
2. Logika formalna .
II Syntaktyczna, semantyczna i pragmatyczna charakterystyka języka
1. Język i jego funkcje <...