Kształt relacji między inteligencją i chłopami w "Weselu" Wyspiańskiego.

Jak przeszłość kształtuje relacje między inteligencją i chłopami w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego? wykorzystaj wnioski z interpretacji podanego fragmentu

Jak wiemy, inteligencje XIX i XX wieku ogarnęła tak zwana chłopomania. Inteligenci byli zachwyceni naturą i prostym, wiejskim życiem. Wielu artystów szukało na wsi natchnienia. Także akcja „Wesela” rozgrywa się w niewielkiej miejscowości Bronowice, niedaleko Krakowa.
Większość inteligencji tamtych czasów nie miała większego pojęcia o wiejskim życiu i związanej z nim ciężką pracą. Wielu przedstawicieli inteligencji przeprowadzała się na wieś, bądź żeniło się z chłopkami, tak, jak jest to przedstawione w „Weselu”, gdzie Pan Młody – przedstawiciel inteligencji, ożenił się z wykształconą chłopką.
W podanym fragmencie rozmowy Pana Młodego z Gospodarzem - -przedstawicielami inteligencji – możemy doszukać się sielskiej wizji wsi, która szybko zostaje rozwiana przez wspomnienie rzezi galicyjskiej z 1864r. Gospodarz wspomina, jak zabito jego ojca, a Pan Młody, jak zginął jego dziadek.
Podczas tej rozmowy obaj panowie deklarują, że zapomnieli zdarzenia związane z rzezią galicyjską, lecz cały czas do niej wracają. Jest to rana w sercach i pamięci potomków zamordowanych. Rozmawiają także o impulsywności chłopów. Gospodarz mówi, że chłopi są „zapalni jak sucha słoma”.
Obaj panowie wyrażają podziw względem temperamentu chłopów, lecz także obawiają się ich. Obawiają się tego, że chłopi ponownie chwycą za „broń” i znowu ruszą na szlachtę. Inteligencja obawia się chłopów i wyraża tym samym swoją słabość.
Szlachta obawia się chłopów, ale pamiętają, że chłop walczył razem ze szlachcicem podczas insurekcji kościuszkowskiej „(…)z takich jak my był Głowacki”. Kiedyś walczył ramię w ramię chłop ze szlachcicem, a parę lat wstecz chłopi wystąpili zbrojnie przeciw inteligencji.
Poprzez nieudolność inteligencji i do pewnego stopnia zwaśnienie z chłopami, Wyspiański pokazuje to, że naród polski nie dorósł do organizacji powstania przeciwko zaborcom. Scena kończąca utwór pokazuje Chochoła, który tańczy i „usypia” bohaterów „Wesela” za to, że nie podołali temu wyczynowi.
Wyspiański pokazuje w dramacie „Wesele” brak umiejętności zorganizowania powstania. Jest to oparte na przepaści pomiędzy chłopami a inteligencją, którą tworzy przelana niegdyś krew. Uniemożliwia ona pojednanie się tych dwóch warstw społecznych, a tym samym podjęcie walki narodowo-wyzwoleńczej.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Kształt relacji między inteligencją i chłopami w "Weselu" Wyspiańskiego.

Jak przeszłość kształtuje relacje między inteligencją i chłopami w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego? Odwołaj się do podanego fragmentu (Scena 30 akt I )Kszta

Stanisław Wyspiański w "Weselu" stara się przedstawi�...

Język polski

Kształt relacji między inteligencją i chłopami w "Weselu" Wyspiańskiego.

Dwudziestego listopada roku 1900 Stanisław Wyspiański był gościem na weselu swojego przyjaciela - pisarza Lucjana Rydla z chłopką Jadwigą Mikołajczykówną. Obserwacje, jakie poczynił podczas tego przyjęcia, zainspirowały go do napisania ...

Język polski

Kształt relacji między inteligencją i chłopami w "Weselu" Stanisława Wyspiańskiego.

„Wesele” Stanisława Wyspiańskiego jest dramatem symboliczno – fantastycznym, lecz również realistycznym, spełnia rolę dramatu narodowego i dramatu społecznego. Pod koniec XIX wieku wśród narodu polskiego panowały odwieczne przekonani...

Język polski

Kształt relacji między inteligencją i chłopami w "Weselu".

Jak przeszłość kształtuje relacje między inteligencją i chłopami w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego?

W dramacie Stanisława Wyspiańskiego pt. „Wesele” zostały przedstawione stosunki społeczne panujące na ziemiach polsk...

Język polski

Kształt relacji między inteligencją i chłopami w "Weselu" S. Wyspiańskiego.

Jak przeszłość kształtuje relacje między inteligencją i chłopami w Weselu Stanisława Wyspiańskiego? Wykorzystaj wnioski z interpretacji podanego fragmentu.

Przytoczony fragment tekstu pochodzi z Wesela Stanisława Wyspiańskiego. T...