Cechy produktu i ich klasyfikacja marketingowa.
1. Cechy komponentów rzeczowych i usługowych
a) cechy fizyczne (gabaryty, ciężar świeżość smak itp)
b) cechy techniczne i technologiczne (trwały niezawodny skuteczny)
c) cechy chemiczne (skład surowców materiałów i ich właściwości)
d) cechy organoleptyczne ( smak zapach)
e) cechy funkcjonalne ( zastosowanie łatwość obsługi serwis uniwersalność)
f) cechy ekonomiczne ( cena koszt eksploatacji wydajność )
g) cechy estetyczne (kształt kolor styl )
h) cechy bezpieczeństwa ( zdrowotność urazowość szkodliwość)
Na korzyści z usług wpływa wizerunek usługodawcy i jakość jego działalności a przede wszystkim terminowość i sposób świadczonych usług a także nowoczesność wyposażenia technicznego dobrze wykwalifikowani pracownicy.
2. Dla celów marketingu produkty klasyfikuje się następująco:
a) produkty 1 potrzeby (cedziennego zakupu)
b) produkty ogólnego użytku (okresowego zakupu)
c) produkty specjalnego przeznaczenia (epizodycznego, sporadycznego zakupu)
3. Cykl życia produktów