Metodyka

Prawa dziecka zapisane są w dokumentach:
1.Deklaracja Genewska 1924
2.Deklaracja Praw Dziecka uchwalona przez zgromadzenie ONZ 20.11.1959
3.Konstytucja RP
4.Konwencja o Prawach Dziecka
5.Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy
6.Kodeks Cywilny
7.Kodeks Karny
Prawa dziecka:
-socjalne
-kulturalne
-polityczne
-cywilne
Podstawowe warunki współdziałania wychowawców z rodziną wychowanka:
1.Współdziałanie powinno być zaakceptowane przez rodzinę.
2.Nie powinno zakłócać prywatności i intymności rodziny.
3.Powinno być prowadzone z całą rodziną w sposób ciągły i kompleksowy.
Cele współpracy opiekunów i rodziców ze szkołami czy też innymi placówkami:
1.Spójne oddziaływanie na dzieci i na młodzież przez rodzinę i szkołę w procesie nauczania ,wychowania i opieki zgodnie z ich potrzebami rozwojowymi i zdrowotnymi.
2.Doskonalenie organizacji kształcenia wychowania i opieki w szkole, rodzinie i środowisku lokalnym.
3.Zaznajamianie rodziców z programem kształcenia, wychowania i opieki, organizacją nauczania wynikających z nich zadaniami dla szkoły i rodziców.
4.Rodzice przedstawiają nauczycielom, dyrektorom opinie w istotnych sprawach szkoły oraz mogą dokonywać społecznej oceny pracy szkoły.
5.Rodzice współdziałają ze szkołą za pośrednictwem komitetu rodzicielskiego i rad klasowych.
Formy współpracy placówek op.- wych. z rodziną :
1.Bezpośrednie – to takie które odbywają się na płaszczyźnie kontaktów interpersonalnych z rodzicami (twarzą w twarz) jak np.
a)Zebrania organizacyjne, techniczne, wychowawcze itp.
b)Spotkania indywidualne – dochodzi do nich w przypadku występowania trudności w nauce są to również konsultacje których celem jest udzielenie wskazówek i porad mających na celu udzielenie pomocy specjalistycznej wychowankom sprawującym trudności wychowawcze.
2.Pośrednie – to takie do których dochodzi za pośrednictwem wyspecjalizowanych instytucji społecznych, państwowych i prywatnych jak np.:
a)Kontakt telefoniczny, ustny, internetowy. Formę tę stosuje się w razie konieczności doraźnego kontaktu z rodziną, jak również w przypadkach nadzwyczajnych wymagających natychmiastowego powiadomienia domu.
b)Kontakt przez instytucje ...............(policja, prokuratura, sądy rodzinne). Formę tę stosuje się w przypadkach nadzwyczajnych, takich jak ( zaginięcie, samodzielne porzucenie czasowego miejsca zamieszkania bez powiadomienia domu i kierownika placówki, popełnienie przestępstwa, niemożliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z rodziną).
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne służą pomocą i wsparciem dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom poprzez realizowanie określonych zadań:
-diagnoza psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna, zawodoznawcza, przez które dokonywane jest rozpoznanie i określenie możliwości dzieci i młodzieży oraz ich indywidualnych potrzeb edukacyjno-wychowawczych.
-opiniowanie i orzecznictwo które odbywa się poprzez konsultację z lekarzami-specjalistami współpracującymi z poradnią.
-konsultacje udzielane są rodzicom, nauczycielom i uczniom dotyczących przede wszystkim wspomagania rozwoju dziecka, wspomaganie wychowania dzieci i młodzieży, rozwiązywania problemów edukacyjnych, przystosowawczych, problemów dojrzewania czy też udzielenia pomocy nie rytorycznej pedagogom, logopedom i nauczycielom.
-terapia w zakresie której prowadzone są formy terapii psychologów i pedagogów dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacji , logoterapia.
-poradnia inspiruje działalność terapeutyczną w przedszkolach, szkołach i placówkach.
-psychoedukacja poprzez którą poradnia wspomaga wychowawczą funkcję rodziny, rozwój dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze specjalnymi uzdolnieniami, wskazuje możliwości rozwijania umiejętności wychowawczych nauczycieli i rodziców.
-rehabilitacja
-doradztwo psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne dla dzieci, młodzieży, rodziców, nauczycieli.
-pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, planowania rozwoju kariery zawodowej.
-mediacje , - działalność informacyjna
-działalność profilaktyczna (w zakresie zapobiegania patologiom społecznym, zagrożonym niedostosowaniem społecznym oraz ich rodzinom, propagowanie zdrowego stylu życia.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Metodyka pracy opiekuńczo - wychowawczej.

Metodyka pracy opiekuńczo – wychowawczej zajmuje się analizowaniem procesu opiekuńczo – wychowawczego i jego organizacją, formułuje metody i techniki niezbędne do realizacji założonych celów i zadań. Działania wychowawcze są wspólny...

Pedagogika

Metodyka wychowawnia resocjalizującego

METODYKA WYCHOWANIA RESOCJALIZUJACEGO
METODYKA- oznacza zbiór zasad jakieś działalności, umożliwiających skuteczne i ekonomiczne
Osiąganie danego celu.
METODYKA WYCHOWANIA- zbiór zasad, zaleceń, w których zawarte są reguły, k...

Pedagogika

Metodyka pracy opiekuńczo- wychowawczej

Metodyka nie jest samodzielna dyscyplina, lecz szczegółowym opisem teorii wychowania, są to różne propozycje wychowania. Działania wychowawcze są wspólnym przedmiotem metodyki i teorii wychowania. Zadaniem metodyki wychowania nie jest proste...

Pedagogika

Metodyka przysposobienia obronnego -pojęcia

METODYKA PRZYSPOSOBIENIA OBRONNEGO

ĆWICZENIA

DYDAKTYKA- nauka o nauczaniu i uczeniu się; jedna z podstawowych nauk ped., której przedmiotem jest kształcenie ludzi;

KSZTAŁCENIE- jest procesem obejmującym nauczanie i ...

Pedagogika

Metodyka i metodologia pracy socjalnej

METODYKA I METODOLOGIA PRACY SOCJALNEJ
(w) Proces postępowania metodycznego w porządku chronologicznym.
1. Życzenie lub problem społeczny. (czynność informacyjna o tym, czego chce klient)
2. Analiza sytuacji ? oznacza zebranie wsz...

Pedagogika

Metodyka.

definicje: opieka,pomoc, wychowanie opiekuńcze,metody wychowania, postawa interpersonalna, formy wychowania. Metody wplywu, wychowanie a opieka, kategorie opieki, funkcje pedagogiki opiekuńczej.

Opieka odnoszone jest do ludzi w różnych ...