Znane archetypy w literaturze okresu starożytności

Kultura, a zatem i literatura czasów antycznych dala podwaliny pod dalszy rozwój twórczosci swiatowej, a szczególnie europejskiej. Najbardziej doskonalym i wszechstronnym dzielem antycznym okazaly sie mity. To tam utrwalone zostaly pierwsze wzory ludzkich postaw i zachowan. Nauka traktuje te wzory jako archetypy, czyli pradawne, niezmienne wyobrazenia, które tkwia w swiadomosci zbiorowej kazdej spolecznosci. Utrwalone gleboko w psychice ludzkiej ujawniaja sie w róznych dziedzinach wiedzy i dzialalnosci. Sam archetyp jest niezmienny, nie podlega przemianom historycznym.

Tak jak na poczatku wspomnialem, mity ludów starozytnych staly sie najcenniejszym zródlem wiedzy o ludziach, ich zachowaniach i wyobrazeniach. Mówily o powstaniu i naturze bogów, swiata, czlowieka, zbiorowosci spolecznych czy instytucji spolecznych. Glównymi bohaterami mitów sa bogowie, demony i herosi, tj. ludzie obdarzeni nadprzyrodzonymi wlasciwosciami, pólbogowie. To przekonanie o boskim pochodzeniu swiata, aczkolwiek czesto w rózny sposób pokazywany w pózniejszych religiach, jest jednak trwalym i niepowtarzalnym faktem. Nie ma zapewne na swiecie religii, która wykluczalaby pierwiastek boski. W kazdej religii oprócz tego pierwiastka boskiego, w zaleznosci od wyobrazni jej twórców, wystepuja liczni swieci, aniolowie, demony, diably. Tak wiec archetyp jaki stworzyli Grecy odnoszacy sie do narodzin swiata, powtarzal sie we wszystkich nastepnych zrodzonych religiach, czasach i kulturach. Najbardziej jednak wyraznym echem w swiadomosci i kulturach nastepnych epok zaznaczyly sie poszczególne postacie mitologiczne niosace ze soba pewne wartosci i pojecia. Najbardziej znanym i wszechstronnym w calej kulturze europejskiej jest postac Ikara, który do tej pory w naszej swiadomosci jest ucielesnieniem marzen i tesknoty czlowieka do wielkich odkryc, do przekraczania niemozliwych granic ,do oderwania sie od rzeczywistosci, a jednoczesnie los Ikara jest przestroga dla tych, którzy podejmuja sie karkolomnych czynów. Inna bardzo wymowna postacia jest Prometeusz. To pierwszy buntownik w literaturze greckiej. Za swoje wystepki przeciw Zeusowi zostal surowo ukarany. Jest symbolem buntu, smialosci i poswiecenia w obronie praw ludzkosci. Od jego imienia na okreslenie postawy buntu wobec Boga i niezgody na taki ksztalt swiata, w którym Stwórca zgadza sie na istnienie cierpienia, utworzono termin "prometeizm". Niedoscignionym wzorem milosci matki do swojego dziecka jest Demeter. Jest archetypem matki kochajacej, pelnej bólu i cierpienia po stracie córki, Kory. Taka milosc matczyna jest wpisana w ludzka nature, i nie mozna wyobrazic sobie innej matki, niz takiej, która poswiecilaby zycie w obronie wlasnego dziecka

Postac Odyseusza, jednego z bohaterów, nie mitów, ale "Iliady" Homera, jest "synonimem" wedrówki, zmagan z otaczajaca rzeczywistoscia i nieustannych doswiadczen, a kochajaca Penelopa jest juz raczej niedoscignionym wzorem wiernej i stalej w swej milosci zony.

Motyw Ikara obok motywu Odyseusza jest chyba najbardziej znanym motywem w literaturze swiatowej. Te dwie postacie z odleglej kultury antycznej sa wiecznie zywe w swiadomosci i kulturze nowozytnej. Równiez trwale wartosci do kultur i swiadomosci ludzkich wniosla postac Antygony. Podobnie jak Prometeusz jest symbolem buntu, lecz uznajac wyzszosc praw moralnych, boskich, nad panstwowymi, ludzkimi, grzebie brata, za co zostaje zywcem zamurowana i odbiera sobie zycie.

Mówiac o archetypach, o wzorach postepowania, nie sposób pominac "Biblii". Najbardziej przejmujacy, dramatyczny, a jednoczesnie budujacy jest przyklad Hioba. Dramat Hioba jest osobisty: walczy on sam o swoja godnosc, odpierajac racje przyjaciól, którzy nakazuja mu uznac wlasna wine i przyjac cierpienie jako kare za grzechy. Jest symbolem glebokiej wiary w Boga i niezlomnosci. Mimo cierpien nie zalamal sie, zachowujac ufnosc wobec Stwórcy, zostal wynagrodzony. Wiele archetypów mamy takze w przypowiesciach biblijnych. Sa tu zawarte postawy, uczucia oraz motywy postepowania czlowieka. Bohater przypowiesci "O milosiernym Samarytaninie" jest symbolem czlowieka milosiernego i litosciwego, pouczajacy, ze bliznim jest kazdy czlowiek bez wzgledu na narodowosc, rase czy stopien pokrewienstwa. Przykladem milosci rodzicielskiej i umiejetnosci wybaczania, moze byc przypowiesc "O synu marnotrawnym której ojciec radosnie wita wracajacego do domu syna, który bezmyslnie stracil caly swój majatek. Powrót jego traktuje jak zmartwychwstanie.

W przypowiesci "O siewcy" mamy przyklad czlowieka (gleba), który w rózny sposób wchlania slowa madrosci (ziarno). Jest tu udzielenie czlowiekowi rady, aby staral sie byc chlonnym sluchaczem pozytecznej nauki, slowa Bozego.

Oddzialywanie kultury starozytnej zaznaczylo sie równiez w takich dziedzinach jak np.: architektura czy sztuka. Prawie wszystko co powstaje w tej chwili bazuje na kulturze greckiej.

Do dzis w dziedzinie teorii literackiej zachowal sie podzial literatury na trzy rodzaje. Moze wspólczesnie gorzej jest z zachowaniem czystosci gatunku, lecz nadal obowiazuja te trzy gatunki stworzone przez Arystotelesa. Wspólczesny czlowiek nie zastanawia sie co mialo wplyw na jego zachowania, lecz juz starozytni definiowali i tworzyli pewne typy zachowan ludzkich

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Znane archetypy w literaturze okresu starożytności.

Kultura, a zatem i literatura czasów antycznych dała podwaliny pod dalszy rozwój twórczości światowej, a szczególnie europejskiej. Najbardziej doskonałym i wszechstronnym dziełem antycznym okazały się mity. To tam utrwalone zostały pierw...

Język polski

Zagadnienia maturalne

Jak rozumiesz określenie "Bogowie jak ludzie - ludzie jak bogowie"?
Zdaniem tym określa się często bohaterów mitologii i wywodzącej się z niej literatury. Prezentuje ona bowiem bogów greckich, którzy są ogromnie podobni do ludzi, mają...

Język polski

Matura

Jak rozumiesz określenie "Bogowie jak ludzie - ludzie jak bogowie"?
Zdaniem tym określa się często bohaterów mitologii i wywodzącej się z niej literatury. Prezentuje ona bowiem bogów greckich, którzy są ogromnie podobni do ludzi, mają...

Język polski

Charakterystyka epok historycznych.

ANTYK

Antyk (inaczej starożytność) to epoka, która obejmuje piśmiennictwo od czasów najdawniejszych (początki piśmiennictwa ok. XIII w. p.n.e.) do V w. n.e. Umowna data końca epoki starożytnej to 476 r. - data upadku Cesarstwa Z...

Język polski

Związki frazeologiczne pochodzące z Biblii.

Historie biblijne oraz mitologa grecko -rzymska stały się źródłem licznych motywów ,które wykorzystywane były w dziełach literackich różnych epok. Dzieła te są również skarbnicą ustabilizowanych związków wyrazowych. Wykorzystywane ...