Metodyka

Warunkiem właściwych oddziaływań nauczycieli zmierzających do ograniczenia zjawiska izolacji społecznej i odrzucenia dzieci przez zespół klasowy jest dokładne rozeznanie w stosunkach społecznych panujących pomiędzy uczniami (obserwacja, rozmowy z dziećmi, techniki socjometryczne).
Stosunki społeczne w zespole, grupie mogą przyjmować formę stosunków interpersonalnych miedzy poszczególnymi wychowankami, stosunków międzygrupowych oraz stosunków jednostki z grupą.
Wśród stosunków interpersonalnych można wyróżnić stosunki:
-rzeczowe
-koleżeńskie
-przyjacielskie
Stosunki rzeczowe- kształtują się w trakcie współpracy przy wykonywaniu określonych zadań. Wymagają one dokonania podziału czynności i funkcji, ustalenia odpowiedzialności poszczególnych uczniów za wykonane przez nich zadanie.
Stosunki koleżeńskie i przyjacielskie- bywają nazywane stosunkami ............................Ważna rolę odgrywa w nich więź emocjonalna kształtująca się między jednostkami.
W procesie kształcenia się stosunków społecznych w zespole klasowym lub grupowym może wystąpić jego polaryzacja, polega ona na tworzeniu się zespołów składających się z 4-7 uczniów/wychowanków wspólnie wykonujących określone zadanie na zajęciach, przygotowujących prace domowe, uczestniczących w czasie wolnym w zabawach i grach sportowych, organizujących imprezy rozrywkowe i kulturalne.
Skuteczność pracy wychowawcy/nauczyciela uzależniona jest od właściwości jego osobowości. Powinien posiąść następujące cechy:
-umiejętność nauczania
-pogoda, łagodność i cierpliwość
-przyjacielskość
-zainteresowanie uczniami i zrozumienie ich
-bezstronność
-sprawiedliwość przy ocenianiu
-demokratyczny styl kierowania danym zespołem przez nauczyciela a nie autokratyczny.
Autokratyczny styl kierowania oddziaływuje hamująco na aktywność i inicjatywę uczniów , przyczynia się do wytworzenia w nich nieżyczliwej postawy wobec nauczyciela a także do niechętnego wykonywania zalecanych zadań.
Niekorzystny wpływ ma także współzawodnictwo indywidualne, prowadzi ono do wystąpienia rywalizacji i dążenie do osobistego sukcesu, mogącego oddziaływać niekorzystnie na współżycie społeczne i grupowe.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Metodyka pracy opiekuńczo - wychowawczej.

Metodyka pracy opiekuńczo – wychowawczej zajmuje się analizowaniem procesu opiekuńczo – wychowawczego i jego organizacją, formułuje metody i techniki niezbędne do realizacji założonych celów i zadań. Działania wychowawcze są wspólny...

Pedagogika

Metodyka wychowawnia resocjalizującego

METODYKA WYCHOWANIA RESOCJALIZUJACEGO
METODYKA- oznacza zbiór zasad jakieś działalności, umożliwiających skuteczne i ekonomiczne
Osiąganie danego celu.
METODYKA WYCHOWANIA- zbiór zasad, zaleceń, w których zawarte są reguły, k...

Pedagogika

Metodyka pracy opiekuńczo- wychowawczej

Metodyka nie jest samodzielna dyscyplina, lecz szczegółowym opisem teorii wychowania, są to różne propozycje wychowania. Działania wychowawcze są wspólnym przedmiotem metodyki i teorii wychowania. Zadaniem metodyki wychowania nie jest proste...

Pedagogika

Metodyka przysposobienia obronnego -pojęcia

METODYKA PRZYSPOSOBIENIA OBRONNEGO

ĆWICZENIA

DYDAKTYKA- nauka o nauczaniu i uczeniu się; jedna z podstawowych nauk ped., której przedmiotem jest kształcenie ludzi;

KSZTAŁCENIE- jest procesem obejmującym nauczanie i ...

Pedagogika

Metodyka i metodologia pracy socjalnej

METODYKA I METODOLOGIA PRACY SOCJALNEJ
(w) Proces postępowania metodycznego w porządku chronologicznym.
1. Życzenie lub problem społeczny. (czynność informacyjna o tym, czego chce klient)
2. Analiza sytuacji ? oznacza zebranie wsz...

Pedagogika

Metodyka.

definicje: opieka,pomoc, wychowanie opiekuńcze,metody wychowania, postawa interpersonalna, formy wychowania. Metody wplywu, wychowanie a opieka, kategorie opieki, funkcje pedagogiki opiekuńczej.

Opieka odnoszone jest do ludzi w różnych ...