Strategia marketingowa - strategia firmy.

Strategia marketingowa stanowi zestaw działań, za pomocą których przedsiębiorstwo osiąga swoje długofalowe cele rynkowe. Cele te zazwyczaj dotyczą zdobycia nowych rynków, ulokowania na ich odpowiedniego wolumenu towarów, zwiększenia udziału firmy w danym rynku, powiększenia zysku oraz utrwalenia dobrego imienia firmy. Strategia może być:
Defensywna- polega na zapobieganiu stracie stałych klientów przy stałych usługach
Rozwojowa- zaoferowanie szerszego zakresu usług stałym klientom
Atakująca- polega na pozyskiwaniu nowych klientów

Oprócz prawidłowo sformułowanych celów każda firma musi spełnić wiele innych warunków, które się składają na skuteczność danej strategii. Przede wszystkim potrzebna jest ofensywność firm. Do zadań osób kierujących danym przedsięwzięciem strategicznym należy także zapewnienie bezpieczeństwa w dążeniu do celów strategicznych. Ustaliwszy cele i organizację firma zakreśla pole opłacalnego działania oraz z wyprzedzeniem ocenia własne szanse na danym rynku. Bada też, w jaki sposób wejście na wyznaczony rynek wpłynie na sprzedaż, koszty i zyski.

To, jaką strategię może prowadzić przedsiębiorstwo, zależy przede wszystkim od jego pozycji na danym rynku, w szczególności zaś czy odgrywa rolę:
1) lidera rynkowego,
2) wyzywającego, agresywnego uczestnika rynku,
3) spokojnego uczestnika gry rynkowej,
4) koncentrującego się na pożytkach płynących z wykorzystania tzw. Niszy rynkowej.

Lider rynkowy- konstruuje strategie zmierzające do powiększenia rynku i wielkości sprzedaży przez wywołanie nowych potrzeb, pozyskanie nowych użytkowników i zwiększenie dotychczasowego popytu. Swój udział w rynku lider umacnia i rozszerza metodą strategii innowacji, ale także frontalnego ataku. Wykorzystuje przy tym własną przewagę konkurencyjną w bezpośredniej konfrontacji z rywalami albo za pomocą specjalnie przygotowanych produktów, albo stosując tzw. wojnę cenową.

Wyzywający, agresywny uczestnik rynku- z zasady lokuje się na drugim lub trzecim miejscu w stosunku do lidera. Nie muszą to być przedsiębiorstwa małe, choć zawsze są mniejsze od liderów rynkowych. Przejawiają one wielką aktywność na rynku, zmierzając ostatecznie do zwiększenia swojego w nim udziału. Dla osiągnięcia tego celu stosują różne strategie, jak np. zaciętą walkę z liderami rynkowymi lub zwalczanie ich otoczenia, tj. współdziałających z nimi przedsiębiorstw.

Spokojny uczestnik gry rynkowej- nie prowadzi walki o zwiększenie swojego udziału kosztem równych sobie oraz stara się nie zakłócać równowagi świadomy tego, iż może więcej stracić niż zyskać. Nie oznacza to wcale, że pozostaje bierny. Musi on także formułować cele i strategie, które pozwolą na spożytkowanie korzyści płynących np. z dynamizacji procesów rynkowych. Ogólną wytyczną jego działania jest utrzymanie lojalnych klientów oraz pozyskiwanie nowych nabywców przez solidne działania przynoszące im konkretne korzyści. Kładzie więc nacisk na wysoką jakość produktów i wysoki standard usług, niskie koszty produkcji, prowadzenie intensywnych badań rynku, trafną segmentację rynku, koncentrowanie się kierownictwa firm raczej nie na rozwoju i ciągłym zwiększaniu udziału rynku, lecz na zyskach.

Koncentrujący się na wykorzystaniu pożytków płynących z działalności w tzw. Niszach rynkowych- unikają konfrontacji z kolosami rynkowymi. Udaje im się to tym bardziej, że jednostki duże nie dostrzegają tych nisz lub je ignorują. Nisze jednak muszą być dostatecznie duże, aby stanowiły opłacalne pole działania małych firm i miały charakter rozwojowy.

Działając na rynkach o charakterze oligopolistycznym, charakteryzujących się wielką niepewnością, firma zorientowana marketingowo za każdym razem stawia sobie następujące pytania:

- czy będzie w stanie ulokować na rynku pożądany wolumen swoich produktów?
- czy zdoła utrzymać lub zwiększyć swój udział w rynku?
- Czy osiągnie niezbędny do dalszej ekspansji zysk?
- Czy utrzyma i wzmocni dobre imię firmy?

Środkami umożliwiającymi osiągnięcie wymienionych celów jest ciągły proces innowacji i doskonalenia jakości. Dlatego też badanie cyklu życia produktu i śledzenie zachowania się podmiotów rynkowych w zależności od fazy jego rozwoju staje się przedmiotem nieustannych studiów kierownictwa nowoczesnych firm. Ujmowanie w taki sposób problemów rynku nadaje współczesnemu marketingowi rangę swoistej metody, za pomocą której określa się algorytm alokacji zasobów, stale rozwiązujący dwa problemy: co produkować i dla kogo produkować.


Dodaj swoją odpowiedź
Marketing

Strategia działalności reklamowej na przykładzie branży ubezpieczeniowej.

Wstęp 2
Rozdział I Branża ubezpieczeniowa w Polsce 3
1.1 Rynek ubezpieczeniowy - pojęcie i mechanizm funkcjonowania 3
1.2 Segmentacja rynku 6
1.3 Przedsiębiorstwa na rynku ubezpieczeniowym 7
Rozdział II Specyfika produktu u...

Podstawy przedsiębiorczości

Strategia marketingowa firmy cateringowej

ORIENTACJA PRZEDSIĘBIORSTWA NA RYNEK

Firma zamierza stosować koncepcję marketingową. Jest to wybór oparty na przeświadczeniu, że w ten sposób uda się jej skupić na oczekiwaniach klientów. Ciągłe monitorowanie potrzeb klientów ...

Ekonomia

Biznesplan firmy spedycyjnej "SPEDPOL"



SPIS TREŚCI

strpona tytułowa 1
STRESZCZENIE BIZNESPLANU
CHARAKTERYSTYKA FIRMY
ANALIZA RYNKU
Klienci
STRATEGIA MARKETINGOWA
ZARZĄDZANIE
naszym największym inwestorem jest„schenker sp.zo.o.”...

Podstawy przedsiębiorczości

Pomozcie!! Biznesplan z branży monterskiej. -streszczenie biznesplanu -charakterystyka firmy -analiza rynku -strategia marketingowa -profil produkcji -zarządzanie -plan finansowy

Pomozcie!! Biznesplan z branży monterskiej. -streszczenie biznesplanu -charakterystyka firmy -analiza rynku -strategia marketingowa -profil produkcji -zarządzanie -plan finansowy...

Podstawy przedsiębiorczości

Napisz biznes plan. Wytyczne: 1. Opis przedsiębiorstwa. 2. Charakterystyka firmy. 3. Analiza rynku. 4. Strategia marketingowa. 5. Oferowane produkty. 6. Zarządzanie firmą. 7. Plan finansowy. 8. Kalendarium zadań.  

Napisz biznes plan. Wytyczne: 1. Opis przedsiębiorstwa. 2. Charakterystyka firmy. 3. Analiza rynku. 4. Strategia marketingowa. 5. Oferowane produkty. 6. Zarządzanie firmą. 7. Plan finansowy. 8. Kalendarium zadań.  ...