Teoria wychowania.

przedmiot badań teori wych jako nauki?
-gromadzenie wiedzy na temat wychowania,formułowanieniem celów jakie powinny byc realizowane w procesie wych.
Jakie są zadania teorii wychowania jako nauki?
wg Tchorzewskiego;określenie przedmiotu poznania poprzez ukzywanie jego aspektowego chrakteru,formulowanie problemow badawczych w wyznaczonym polu epistologicznym
Wymień podstawowe funkcje teorii wychowania .
poznawcza,generalizująca,deskryptywna,komunikatywna,praktyczna,heurystyczna,prognostyczna,ewaluatywna
subdyscypliny
filozofia nauk,naukoznawstwo,epistomologia i metodologia
nauki współpracują z teorią wychowania?
ped.ogolna,opiekuncza,specjalna,andragogika,dydaktyka,psychologia,hist wych,socjologia,filozofia, biomedyczne podst rozw
Wyjaśnij pojęcie wychowania .
wychowanie-kształtowanie cech osobowosci dzieci i mlodziezy,łacznie ze stwarzaniem im warunkow ulatwiających samo aktualizowanie drzemiących w nich konstruktywnych mozliwosci
Wymień znane Ci definicje wychowania
wg tchorzewskiego a) akomodacja-przystosowania jednostek lub grup do wymagan spol .b)aproksymacja-przyblizenie jednostkom ich mozliwosci oraz formy zach.
Wymień właściwości wychowania .
Łobocki-zlozonosc(zew i wew uwarunkowania wych)
relaktywnosc(trudnosci w przewidywaniu skutkow oddzialywan wych)
dlugotrwalosc(kazdy czł podlega przemianom własnej osobowosci przez cale zycie)
Scharakteryzuj krótko znane Ci właściwości wychowania .

socjalizacja-oznacza przygotowanie do zycia w spoleczenstwie
opieka-Łobocki-zaspokojenie pilnych potrzeb czł ktoremu trudno byloby samemu ją zaspokoić lub ktory wogole jest pozbawiony takiej mozliwosci .
orientacje badawcze w teorii wychowania.
Śliwerski-orientacja socjologiczna,or normatywno-ideologiczna,normatywno-filozoficzna,psychologiczna,elektyczna
autorytet-jest to osoba ktorą podziwiasz jest to poważanie danego osobnika,dzięki ktorej inne osoby sie podporządkują.Rola;jest bardzo wana bo kazdy czl potrzebuje punktu odniesienia kogos kogo mogłby uznac za rodzaj wsparcia
Wyjaśnij pojęcie i funkcje wzoru osobowego w wychowaniu.
wzor os to konkretna postac w przeciwienstwie tez do idealu,ktory jest opisem wprawdzie tez postaci ale nie imiennie dającej sie okreslic.Funkcje:osobotworcza,spol-kulturowa,sensotworcza,integrująca-koordynująca
Wymień i opisz krótko wartości pożądane w wychowaniu współczesnego człowieka.
a)altruizm-oznacza troske o dobro konkretnej os
b)tolerancja-to uznawanie prawa innych innych os do wyrazania swoich pogladow .
c)sprawiedliwosc-traktowanie kazdego w jednolity spos
d)wolnosc
e)odpowiedzialnosc-branie odpowiedzialnosci ,konsekwencji za swoje/nieswo czyny
rola rodziny?
wychowcza rola rodziny czyli przejawiająca sie m,in w prowadzeniu członkow rodziny w szeroko rozumiane zycie spol łącznie z jezykiem ojczystym,obyczajami i wartosciami kulturowymi.
wychowawcza rola szkoły?
kształtuje ich postawy wobec rzeczy ,ludzi,norm,wartosci
Wymień podstawowe środowiska wychowawcze.

Oceń znaczenie podstawowych środowisk wychowawczych w procesie wychowania.

Wymień style wychowania i scharakteryzuj krótko rezultaty wychowawcze ich zastosowania.
a)demokratyczny-demokratyczna postawa nauczyciela,wychowawcy,okazywanie uczniom akceptacji,sympaati,zaufania,uczestniczy grupy darzą sympatią nauczyciela są przekonani o sensownosci tgo co robią,chrakteryzują sie kreatywnoscią w osiaganiu celow,-wspolnie poszukują mającyh na celu przezwycięzenie trudnosci
b)autokratyczny-nauczyciel przyjmuje odpowiedzialnosc za zachowanie uczniow.Miedzy nauczycielem a uczniem istnieje mała więż,uczestnicy mają niechciany stosunek do nauczycieli,nie moga z nim porozmawiac o wielu sprawach
c)liberalny-dawanie uczniom duzej swobody.nauczyciel ma minimalny wpływ na ucznia,rezygnuje z kierowania nimi,uczestnicy zachowuja sie w sposob bezcelowy,bezplanowy,obecnosc nauczyciela nie mobilizuje ich do dzialania.
Wymień strategie wychowania i scharakteryzuj krótko działalność wychowawcy w każdej z nich.
a)kształtująca-nauczyciel wystepuje w roli "nadawcy"
b)poszukujaca-wychowawca prezentuje rzeczywistosc w sposob wielowariantowy(opis,wyjasnienie..)
c)otwarta-nauczyciel pomaga wychowankowi,wspiera go.
przyczyny trudności wychowawczych rodzinie?
brak,lub niedosyt milosci,małobogłębiana więż emocjonalna z rodzicami,wadliwe postawy rodzicielskie
przyczyny trudności wychowawczych i dydaktycznych w szkole?
a)przyczyny organizacyjne-nadmierne przeladowanie programu,zbyt liczne kl,malo lekcji.b)przyczyny psychologiczno-spol-nieznajomosc ucznia przez nauczycieli c)przyczyny pedagogiczne-przesadny dydaktyzm,za duzo prac dom,nie atrakcyjnosc zajec
Wymień znane Ci metody wychowania i wykaż zasadność ich stosowania w praktyce.
a)metody indywidualne-m,zdaniowa,m modelowania,m nagradzania i karania
b)metody grupowych-m oragnizowania dzialalnosci zaspolowej,samorządnej,m wspoludzialu uczniow w organizowaniu lekcji
Jakie są wg. Ciebie podstawowe warunki wychowania podmiotowego
-optymizm-nastawianie czł na zdarzenia pozytywne
-selektywnosc-selektywny odbior i przetwarzanie informacji
-zaufanie do siebie-wiara we wlasne sily
Jakie są wg. Ciebie warunki skutecznego wychowania.
-budowanie dobrych relacji z dzieckiem mowiąc do dziecka po imieniu, powtarzając "zalezy mi na tobie",chwalic za dobre uczynki
Na czym polega pseudowychowanie, wychowanie nieskuteczne i wychowanie błędne?
-pseudowychowanie-wg Filka-ukrywa to czym jest a przedstawia sie jako to czym nie jest
-wychowanie nieskuteczne-Śliwerski-jest to takie wychowanie , ktore rozminelo się w swoich rezultatach z oczekiwanymi celami
-wych błedne-Gurycka-z takim wych mamy do czynienia wtedy ,gdy następuje w pamięci trwałej jednostki zapis zdarzeń niezgodnych z zamierzaniami wychowawcy
Opisz krótko znane Ci przejawy pseudowychowania.
-tresura-skłanianie dzieci do pewnych zachowan pod presją
-administrowe-polega na zlecaniu wychowankom do wykonania okreslonych zad
-maralizowanie-oddzialywanie słowne bądz przez sugestie
-ksztaltowanie osobowosci-do ujmowania wychowanka w kategoriach "martwej bryły"
Jakie znasz czynniki błędów wychowawczych ?
Gurycka-reprezentacje w swiadomosci wychowawcy dziecka jako partnera interakcji i -najczesciej wystepują bezposrednie skutki bledow wychowawczych
Wymień znane Ci rodzaje błędów wychowawczych.
błędy zimne(agrasja,obojętnosc,rygoryzm)błędy ciepłe-uleganie,zastepowanie
błedy nadmiernej koncentracji na dziecku
bledy przeceniania zadan dziecka
Jakie znasz rodzaje przemocy wobec dziecka?
przemoc fizyczna,prz seksualne wykorzystywanie,prz emocjonalna, zaniedbywanie dziecka
Wymień rodzaje przemocy wobec dziecka w rodzinie i jej przyczyny.
Kwiecinski-przemoc bezposrednia przemoc symboliczna, przemoc strukturalna
Wymień i krótko scharakteryzuj formy i przyczyny przemocy wobec dzieci w szkole.
-zbyt liczne kl i zwiazany z tym problem zapanowania nad kl
-agrasja slowna wobec uczniow,
-znecanie sie fizyczne jednych uczniow nad innymi
-stosowanie przez uczniow srodkow odurzajacych
-przewaga funkcji dydaktycznych nad wychowawcą
Jakie są podstawowe sposoby przeciwdziałania przemocy wobec dziecka ?
interwencja,terapia,profilaktyka
Sformułuj kilka (2-5)dowolnych celów wychowania w oparciu o preferowane w wychowaniu wartości.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Teoria wychowania Wykłady Marek Ejsmond (Ateneum Gdańsk)

Teoria wychowania - jako dyscyplina wiedzy jest podstawową dyscyplina pedagogiczną zajmująca się wychowaniem człowieka. Głównym podmiotem zainteresowań jest wychowanie, kształtowanie postaw i cech osobowości człowieka.

Definicje...

Pedagogika

Teoria wychowania

Teoria wychowania jest działem pedagogiki ogólnej, tak jak dydaktyka.
Nazwa przedmiotu jest nietrafna, gdyż określenie tej dyscypliny wiedzy jako teoria wychowania sugeruje, że jest to dziedzina teoretyczna, tzn. że stanowi zbiór różny...

Pedagogika

Teoria wychowania

1. Przedmiot teorii wychowania.

W wąskim zakresie:
Głównym przedmiotem teorii wychowania jest wychowanie w wąskim jego rozumieniu, tj. kształtowanie postaw i innych cech osobowości dzieci i młodzieży łącznie ze stwarzaniem im...

Pedagogika

Wychowanie fizyczne - teoria wychowania

· wychowanie fizyczne wykształca u danej jednostki kulturę fizyczną, która jest wyrazem określonej postawy wobec własnego ciała i aktywnej troski o swój rozwój, sprawność i zdrowie, jest umiejętnością organizowania i spędzania czasu ...

Język angielski

Jak powstała teoria wychowania

Jak powstała teoria wychowania...

Historia wychowania

Teoria wychowania fizycznego - pytania i odpowiedzi

1. Funkcje aktywności fizycznej = funkcje procesów wychowania i kształcenia fizycznego

Znaczenie aktywności fiz, która występuje w procesach wych i kształcenia fizycznego możemy analizować praktycznie z pkt widzenia realizacji ka�...