Zagadnienia ( wprowadzenie do organizacji i zarządzania)
ZAGADNIENIA OiZ (Wady i zalety grupowego i jednoosobowego podejmowania decyzji oraz Style kierowania możecie znaleźć w załączniku - tabelki )
1) TREŚĆ PROCESU ZARZĄDZANIA I KIEROWANIA:
Zarządzanie dotyczy przedsiębiorstwa
Kierowanie dotyczy pracowników
Zarządzanie to proces świadomego i ciągłego kształtowania organizacji. To proces planowania, organizowania, przewodzenia i kontrolowania pracy członków organizacji oraz wykorzystywanie wszystkich dostępnych zasobów organizacji do osiągnięcia stojących przed nią celów.
2) Funkcje zarządzania:
osiągnięcie przez organizację jej celów
orientacja zasobów na pojawiające się w otoczeniu szanse
określenie miernika efektywności, pomiar efektywności
określenie i przydział stanowiska w organizacji
grupowanie działań
motywowanie pracowników
rekombinowanie zasobów, zapewnienie dużej elastyczności działania organizacji
reorganizowanie zasobów, zapewnienie największej produktywności
3) Kierownik uniwersalny, kierownik funkcjonalny:
Kierownik uniwersalny – nadzoruje kieruje i odpowiada za działalność działalność funkcjonowanie całej organizacji lub jej części
Kierownik funkcjonalny – nadzorje kieruje i odpowiada tylko za jeden rodzaj działalności
4) Model ról kierowniczych Mintzberga -„Zorganizowane zbiory zachowań”
a) Rola międzyludzka
- reprezentant – zespołu pracowników (wewnątrz firmy) i organizacji (poza firmą)
- przywódca– zatrudnia szkoli motywuje przeszeregowuje zwalnia pracowników
- łącznik- utrzymuje stałe lub okresowe kontakty z kolegami (wewnątrz firmy) oraz ludźmi na zewnątrz organizacji
b) Rola informacyjna
- monitor – zbieranie informacji
- upowszechniający – przekazywanie informacji podwładnym w inny sposób niedostępnych
- rzecznik – przekazywanie określonych informacji osobom spoza danej komórki lub organizacji
c) Rola decyzyjna
- przedsiębiorca – myśli działa i ponosi odpowiedzialnośćza wyniki
- przeciwdziałający zakłóceniom – reaguje, gdy „źle siędzieje” bądź zabezpiecza przed tymi sytuacjami
- rozdzielający zasoby – odpowiedzialny za decyzje rozdzielania zasobów organizacji
- negocjator – zawiera podpisuje i realizuje umowy porozumienia prowadzenie negocjacji w sprawach funkcjonowania firmy
5) Zarządzanie kompetencjami – właściwe określenie ról organizacyjnych ludzi uczestniczących w danym procesie pracy.
Model kompetencyjny kierownika
Kompetencje:
*intelektualne
- perspektywa strategiczna
- analiza i ocena
- planowanie i organizacja
*interpersonalne
- kierowanie współpracownikami
- umiejętności przekonywania
- umiejętność podejmowania decyzji
- wrażliwość na sprawy związane ze stosunkami międzyludzkimi
- komunikacja werbalna
*zdolności adaptacyjne
* nastawienie na wyniki
- energia i inicjatywa
- motywacja do działania
- przedsiębiorczość
6) Cykl działania zorganizowanego:
a) ustalenie celów
b) zbadanie środków i metod
c) zgromadzenie środków
d) wykonanie działania
e) kontrola wyników
7) Motywacja i motywowanie:
Motywacja - czynniki, które nadają energię zachowaniu osobnika i ukierunkowują je, albo stan gotowości człowieka do podjęcia określonego działania
Motywowanie - element zarządzania, polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały zaangażowanie pracowników na rzecz sukcesu organizacji, zachęcały do podnoszenia kwalifikacji i dawały satysfakcję z pracy
( skuteczny systemu wynagrodzeń, określenie świadczeń, dodatki do pensji, prywatny system emerytalny, zwrot kosztów nauki, korzystanie z wypoczynku w obiektach firmy itd.)
8) Kryteria klasyfikacji stylów kierowania:
– zorientowanie na zadania
- zorientowanie na pracownika
- stopień partycypacji podwładnych w procesie decyzyjnym
10) Teoria X i teoria Y
Teoria X:
- ludzie czują niechęć do pracy co powoduje że starają się jej unikać
- muszą być zmuszani do pracy
- większość woli aby nimi kierowano stara się unikać odpowiedzialności, ma niewielkie ambicje i poszukuje bezpieczeństwa
Teoria Y
- ludzie lubią pracę, fizyczny i umysłowy wysiłek przy pracy jest dla nich czymś równie naturalnym jak zabawa i wypoczynek
- wolą samokontrolę niż kontrolę zewnętrzną i kary
- nie unikają zaangażowania i odpowiedzialności
- są zdolni do kreatywności i oryginalności
- w obecnych organizacjach intelektualny potencjał pracowników nie jest w pełni wykorzystywany
11 ) Treść procesu decyzyjnego:
Następujące po sobie w logicznym porządku czynności połączone związkami przyczynowo skutkowymi, których efektem jest podjęcie decyzji. Proces ten zaczyna się momencie pojawienia się problemu utrudniającego pracę organizacji, kiedy decydent ustala najskuteczniejszy sposób wyeliminowania problemu a kończy się gdy pomysł decydenta trafia do realizacji.
12)
FAZY PODEJMOWAIA DECYZJI
1) faza preparacji danych obejmuje:
• zebranie odpowiedniej liczby danych (informacji)
• dokonanie analizy i selekcji (uporządkowanie zbioru)
• określenie warunków wyboru decyzji
Sprawność fazy preparacji danych jest funkcją:
- kompletności materiału informacyjnego
- wiarygodność materiału informacyjnego
- szybkości wykorzystania informacji
- trafności zbudowania wariantów decyzyjnych
Cechy informacji: informacja powinna być dokładna aktualna, pełna, właściwie zaadresowana, niezawodna, ekonomiczna.
2) faza wyboru składa się z następujących elementów:
• określenia prawdopodobieństwa skutków każdego z wariantów decyzji
• określenie hierarchii potrzeb, norm i celów decydenta
• eliminacji wariantów wykraczających poza system ocen
• oceny stopnia prawdopodobieństwa realizacji
• wyboru wariantu
Fazy procesu decyzyjnego
- zgromadzenie i przetworzenie informacji
- analiza zasobów informacji w celu opisu problemu wymagającego podjęcia decyzji
- projektowanie wariantów rozwiązań
- wybór jednego z wariantów – podjęcie decyzji
13) Decyzje programowe i nieprogramowe
DECYZJE PROGRAMOWANE