,,Jak żyć ma człowiek?" Kto, komu, jakich i jak udziela rad w Pieśni XI i w innych pieśniach Jana Kochanowskiego?

Pieśń XI Jana Kochanowskiego stanowi próbę odpowiedzi na pytanie: „Jak żyć ma człowiek?” Autor udziela czytelnikowi licznych rad, opierając się nie tylko na własnej wiedzy i doświadczeniu ale również na prądach filozoficznych takich jak stoicyzm i epikureizm. Pieśń adresowana jest do każdego człowieka, który pragnie wieść spokojne i godne życie. Podmiot liryczny zwraca się do adresata w drugiej osobie liczy pojedynczej: „pamiętaj”, „każ” i określa go sformułowaniami takimi jak „człowiecze cnotliwy” czy „wieczny wygnańcze”. Autor, opierając się na swych licznych doświadczeniach i rozległej wiedzy poucza swoich czytelników, mówi im jak powinni żyć i postępować. Występuje w roli nauczyciela, mędrca, mentora, natomiast jego odbiorcom przypisana zostaje rola uczniów.
Pierwsza strofa stanowi odbicie zasad filozofii stoickiej. Autor zaleca zachowanie spokoju i trzeźwego umysłu niezależnie od sytuacji w jakiej się znajdujemy. Zarówno dobre jak i złe chwile przeminą dlatego nie należy poddawać się nadmiernej rozpaczy czy euforii. Człowiek powinien wystrzegać się chwilowych emocji i patrzeć na świat z pewnym dystansem bowiem Fortuna jest kapryśna i w jednej chwili potrafi diametralnie zmienić ludzkie losy. Przyjmowanie jej wyroków ze spokojem i opanowaniem to jedyna szansa na szczęśliwe i godne życie. Kolejne dwie strofy to już hołd dla filozofii epikureizmu. Autor podkreśla znaczenie zasady „Carpe diem”- dostrzega radości płynące z przebywania z przyjaciółmi, spożywania dobrego jadła i trunków. Jako idealne miejsce odpoczynku i rozrywki przedstawia naturę ponieważ to na jej łonie człowiek może zaznać spokoju i radości oraz docenić piękno i perfekcję świata. Opisana w Pieśni XI przyroda przywodzi na myśl biblijny raj, którego urokami człowiek powinien się delektować tak długo dopóki pozostaje ona poza zasięgiem chorób i śmierci: „Tu przy cieknącym przezornym strumieniu Każ stół gotować w jaworowym cieniu”.
Śmierć przedstawiona została w Pieśni XI zgodnie z zasadami chrześcijańskiej filozofii tzn. jest sprawiedliwa i nieunikniona. W jej opisie wyraźnie słychać jeszcze echo poprzedniej epoki- to w średniowieczu bowiem wierzono w egalitaryzm śmierci czyli w to, że zrówna ona z sobą przedstawicieli zarówno najniższych jak i najwyższych klas społecznych. Ten pogląd przejawia się również w Pieśni XI: „Bądź się kto zacnym rodził i bogatym, bądź niewolnikiem: u śmierci nic na tym”. Podmiot liryczny podkreśla, że gromadzone przez nas dobra doczesne przeminą, przejdą w ręce naszych następców i nie odmienią naszego losu. Fakt ten należy przyjąć ze spokojem i pokorą. Aby osiągnąć szczęście w życiu doczesnym człowiek musi pogodzić się z jego kruchością, ulotnością i skończonością. Pieśń XI to utwór o charakterze refleksyjnym, posiada też jednak elementy dydaktyczne. Autor udziela czytelnikowi wyraźnych rad i mówi mu jak postępować i czym kierować się przy podejmowaniu decyzji. Formę impresywną utworu podkreśla często stosowany tryb rozkazujący „każ stół gotować, każ wino nosić” i zwracanie się do odbiorcy w drugiej osobie liczby pojedynczej. Utwór składa się z czterech strof i występują w nim rymy parzyste co podkreśla regularną i klasyczną budowę utworu. Zawarte w nim porady i złote myśli nadają mu uniwersalny charakter. W ostatniej strofie autor odwołuje się również do mitologii, wspominając o łodzi Charona: „Czyjkolwiek naprzód los wyindzie, wsiadaj”. W mitologii greckiej Charon był duchem świata podziemnego i przedstawiano go jako posępnego starca, którego powinnością było przewożenie dusz przez rzękę zmarłych - Styks.
W podobnym stylu utrzymane są też inne pieśni Jana Kochanowskiego. Wyznawane i propagowane przez Kochanowskiego wartości etyczne, stanowią swoiste połączenie filozofii antycznej, chrześcijańskich poglądów dotyczących życia i śmierci oraz renesansowego humanizmu. Przykładem utworu, w którym podobnie jak w analizowanej Pieśni XI występuje połączenie filozofii epikurejskiej i stoickiej jest Pieśń IX „Chcemy być sobie radzi?”. Pierwsze strofy stanowią pochwałę horacjańskiej maksymy „Carpe diem” i radości cielesnych, namawiają do korzystania z licznych uroków życia ziemskiego: „Rozkaż, panie, czeladzi Niechaj na stół dobrego wina przynaszają, A przy tym w złote gęśli albo w lutnią grają”. W kolejnych wersach utworu pojawiają się przemyślenia podmiotu lirycznego, który dokonuje próby sformułowania prawd życiowych a także zastanawia się nad sensem i celowością ludzkich starań i myśli. Postawione tutaj pytanie retoryczne: „Kto tak mądry, że zgadnie, co nań jutro przypadnie?” podejmuję tematykę poważną i stanowi próbę połączenia filozofii epikurejskiej i stoickiej. W pieśni pojawia się również popularny w czasach renesansu motyw fortuny - bogini kierującej kolejami ludzkiego losu, przedstawianej w postaci kobiety z zawiązanymi oczami i rogiem obfitości. Człowiek jest bezsilny wobec jej kaprysów i zmiennych wyroków, powinien więc przyjmować je ze spokojem i godnością. Autor namawia także do praktykowania cnoty, która jako jedyna jest niezmienna, nie podlega kaprysom fortuny i może wobec tego stanowić stały element życia ludzkiego: „A nigdy nie zabłądzi, Kto tak umysł narządzi, Jakoby umiał szczęście i nieszczęście znosić, Temu mężnie wytrzymać, w owym się nie wznosić.”. Fortunie i jej wpływowi na ludzkie życie poświęcona została również pieśń „Nie porzucaj nadzieje…”. Według autora, fortuna szydzi z ludzi, kapryśnie daje im i odbiera różne dary. Mimo to należy zachować optymizm, nie tracić nadziei i zaufać Bogu, który może odwrócić jej postanowienia. W tej pieśni Jan Kochanowski mówi o pięknie przyrody i ukazuje ją jako idealne miejsce dla człowieka. Pochwała natury i jej doskonałego ładu występuje również w „Pieśni świętojańskiej o Sobótce”. Przedstawiony w utworze obraz wsi przywodzi na myśli mityczną Arkadię, która dzięki perfekcyjnej harmonii i porządkowi stanowi dla człowieka krainę wiecznej szczęśliwości. Poprzez piękne, sielskie opisy przyrody autor chwali również samego Boga, który stworzył świat i człowieka na swoje podobieństwo. Szczególnie wyraźne jest to w hymnie „Czego chcesz od nas, Panie?”, w którym Bóg opisany jest jako wspaniały, majestatyczny stwórca i budowniczy świata, który swoje dzieło tworzy w sposób niepowtarzalny, idealny i perfekcyjnie harmonijny.
W pieśni XI podobnie jak i w całym zbiorze pieśni, autor podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie, które od dawna nurtowało ludzkość: „Jak żyć?”. Tym samym Jan Kochanowski dołączył do wielkich myślicieli, którzy usiłowali znaleźć odpowiednią filozofię i stworzyć szereg zasad i wskazówek, którymi człowiek mógłby kierować się w życiu codziennym przy podejmowaniu kolejnych decyzji. Jan Kochanowski zgodnie z prądem swojej epoki sięga po dziedzictwo antyku - epikureizm i stoicyzm. Te dwa pozornie bardzo różne kierunki filozoficzne zostają w Pieśniach połączone i ukazane jako uzupełniające się nawzajem zbiory zasad i reguł. W centrum wyznawanego światopoglądu Kochanowski stawia kilka prostych wartości - opanowanie, spokój, wiara, umiejętność cieszenia się życiem i dostrzegania jego zalet przy jednoczesnym stronieniu od zbyt silnych emocji. Świat opisany w Pieśniach jest dobry i harmonijny a w idealnym pięknie przyrody widać rękę wszechmocnego i czuwającego nad ludzkością Boga. Uczeń Kochanowskiego powinien dbać o cnotę i rozwój umysłu, troszczyć się o ducha, wypełniać obowiązki moralne i etyczne, nie zapominając jednak przy tym o potrzebach ciała i przyjemnościach, których może ono dostarczyć. Życie jest kruche, delikatne i krótkie a więc należy o tym pamiętać nie po to, aby ze strachem oczekiwać jego końca ale po to, by móc się nim cieszyć dopóki jeszcze trwa.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Jak żyć ma człowiek? Kto, komu, jakich i jak udziela rad w „Pieśni XI” i w innych pieśniach Jana Kochanowskiego? Wykorzystaj w wypracowaniu stosowne konteksty filozoficzne i historycznoliterackie.

TEMAT: Jak żyć ma człowiek? Kto, komu, jakich i jak udziela rad w „Pieśni XI” i w innych pieśniach Jana Kochanowskiego? Wykorzystaj w wypracowaniu stosowne konteksty filozoficzne i historycznoliterackie.


Każdy człowiek na z...

Język polski

„Jak żyć ma człowiek? Kto, komu, jakich i jak udziela rad w Pieśni XI i w innych pieśniach Jana Kochanowskiego? Wykorzystaj w wypracowaniu stosowne konteksty filozoficzne i historycznoliterackie.”

Pieśń jest to podzielony na strofy utwór liryczny głównie o poważnej tematyce. Takie właśnie utwory pisał Jan Kochanowski, tworzył je on przez ponad dwadzieścia lat, a tom Pieśni ukazał się już po jego śmierci. W tychże dziełach na...

Język polski

Rady Kochanowskiego w Pieśniach.

Jak żyć ma człowiek? Kto, komu, jakich i jak udziela rad w „Pieśni XI” i w innych pieśniach Jana Kochanowskiego? Wykorzystaj w wypracowaniu stosowne konteksty filozoficzne i historyczno-literackie.

Pieśni Jana Kochanowskiego to wi...

Język polski

Jak żyć ma człowiek? Kto, komu, jakich i jak udziela rad w Pieśni XI i w innych pieśniach Jana Kochanowskiego? Wykorzystaj w wypracowaniu stosowne konteksty filozoficzne i historycznoliterackie.

Pytania egzystencjonalne niezależnie od okresu dziejów zajmują istotne miejsce w życiu każdego człowieka. Poszukiwanie odpowiedzi na nie, jest zarazem próbą odnalezienia własnej drogi życia. Jeden z najwybitniejszych polskich poetów renes...

Język polski

Jak żyć ma człowiek? Kto, komu, jakich i jak udziela rad w Pieśni XI i w innych pieśniach Jana Kochanowskiego?

Jan Kochanowski jest najwybitniejszym poetą polskiego renesansu. Jego utwory,
do których możemy zaliczyć pieśni, treny, hymny czy fraszki, oprócz wywołania
u czytelników oczywistego uczucia zachwytu nad pięknem jego poezji, pełni...