ADHD

Dzieci z nadpobudliwością ruchową to specyficznie dzieci zwane ?małymi diabełkami?,które sprawiają dużo problemów radości swoim rodzicom. Dzieci jak to dzieci wszędzie ich pełna zwłaszcza dziecka dotkniętego syndromem adhd. Czasem kopią,drapią,gryzą,używają agresji i nie można nad nimi zapanować. W szkole mają problemy w nauce powodu swojego?diabelskiego? zachowania postaci szalonego biegania podczas przerwy,zabawnych pomysłów,które zaskocz ą każdego, zwłaszcza nauczyciela czy pedagoga. Dzieci z adhd nie umieją skupić uwagi na jednej rzeczy i muszą cały czas coś robić, czyli rozrabiać. ? Wierci się na krześle,ciągle się rusza, nie umie wolno chodzi,jest gadatliwe, wtrąca się do rozmów dorosłych,nie wie, kiedy przestać,dokucza innym dzieciom,Łatwo rozprasza,bywa agresywne,ma problemy planowaniem.
Kto by chciał takie dziecko wychować? Kto będzie go kochał,mimo ze jest diabelskim urwisem,który jest nie grzeczny? Z pewnością w rodzinie zawsze jest śmiesznie i zabawne, bo nigdy nie można przewidzieć, jakie pomysły chodzą mu po głowie. Z jednej strony sprawia to dużo nerwów swoim rodziców, ale jego zachowanie może sprawić innym radość postaci uśmiechu..
Rzadko,które dziecko wychodzi na meble.Rzadko,które dziecko maja takie zabawne pomysły, które zaskoczą oraz sprawiają,ze uśmiech zagości na twarzy dorosłego.
Badania wykazują,ze 5 procent dzieci w wieku szkolnym jest dotknięte mniejszym czy większym stopniu syndromem adhd a jeden procent ma poważne problemy z nadpobudliwością..
Stosunek liczby chłopców do liczby dziewczynek wynosi 4-1 co świadczy tym ze chłopcy częściej zapadają na ta przypadłość..
Zastanówmy się, jednak, jakie SA przyczyny tego specyficznego zachowania,które można zaobserwować wśród dzieci i nie tylko.
W społeczeństwie panuje stereotyp,ze adhd jest wynikiem błędu wychowawczego popełnionego przez rodziców.Często można usłyszeć słowa ?jak to wy dzieci wychowujecie?, ?Nie umiecie się poradzić z swoim dzieckiem?,?Gdybym ja byłem ojcem,matka to bym go inaczej wychował?
Nawet rodzic często ma poczucie winy i sadzie popełnił gdzieś błąd wychowawczy.Bład,który spowodował,ze dziecko tak się zachowuje,
Sytuacja w rodzinie (przemoc itd.)ma wpływ na rozwój adhd, ale nie jest jego przyczyna.Niestety społeczeństwo posługuje się stereotypami,ponieważ nie jest dostatecznie ?poinformowane o mechanizmach powstawania i pracy z dziećmi z adhd.

Kolejny stereotypem jest pogląd,że kiedyś dysleksji,dysortografii.,Adhd i innych zaburzeń, nie było, a.
w szkole panowała żelazna dyscyplina . Dziecko,które raz dostała r linijką,to szybko się nauczyło dobrego zachowania oraz zasad ortografii.
Poglądy takie znacznie utrudniają funkcjonowanie dziecka w środowisku szkolnym.. Następnym stereotypem jest pogląd,ze adhd może prowadzić do zachowań kryminalnych. W statystykach twierdzono ze 75%mlodocianych przestępców uważano za dzieci impulsywne i działające bez namysłu . Niestety ten opis pasuje do adhd,lecz nie każde dziecko to przestępca. Gdyby ludzie wiedzieli więcej na temat adhd to statystyki wyglądałyby inaczej.Gdyby szkoła i rodzina zaczęła ponosić odpowiedzialność za wychowanie dziecka a zwłaszcza z nadpobudliwością.

Jednak często zdarza się ze wykształcona kadra nauczycielska czy pedagog szkolny nie posiada umiejętności pracy z specyficznym zachowaniem dziecka.
Nauczyciele nie wiedzą jak zapanować nad jego zachowaniem i jakie metody wychowawcze przyniosą sukces.Niestety metody, jakie stosuje się na normalnych dzieciach nie skutkują,bo jak to wspomniałam wcześniej to specyficzne dzieci.
Specyficzne są jego zabawne pomysły, ale dzięki odpowiednim metoda dziecko takie może odnieś dobre wyniki w nauce.
Dlatego mój temat brzmi adhd potępienie czy dar specyficzny,.Potepienie czyli skazanie na etykietę niegrzecznego dziecka a dar specyficzny,bo przecież z tym można normalnie żyć. Szukając informacji odnośnie adhd znalazłam książkę ?adhd dar specyficzny.?.Dowiedzialam się w niej ze na adhd posiada Szymon Majewski popularny komik, który prowadzi program ?Szymon Majewski Show?
Jednak przejdźmy do tematu czyli do przyczyn powstawania zaburzenia zwanego adhd czyli nadpobudliwości ruchowa..

Przyczyna powstawania adhd jest zaburzenie w pracy neuroprzekazników.Dopaminy, seratonimy oraz naradrenaliny.Dopomina się to neuroprzekaznik działający hamująco na układ nerwowy.Zaangażowany jest w proces uczenia się,pamięci oraz pobudzenia emocjonalnego..Inaczej mówiąc zapewnia właściwy poziom utrzymania uwagi na zadaniu.
Następnym neuroprzekaznikiem jest noradrenalina,który wytwarzany przez pień mózgu.Przyspiesza akcje serca oraz jest zaangażowany w proces uczenia się pamięci oraz pobudzenia emocjonalnego.. Odpowiedzialne jest także za właściwa ocenę sytuacji przez dziecko czy osobę dorosła..
Serotonina neuroprzekaznik,który działa hamująco na układ nerwowy. Bierze udział w regulacji pobudzenia emocjonalnego,snu oraz kontrolę zachowań i pozytywnych myśli.
W związku, z czym gorzej pracuje płat czołowy odpowiedzialny za funkcje czynności poznawczych planowanie i podejmowania decyzji oraz formułowanie celów i myśleń abstrakcyjnych.
Obszary mózgu odpowiedzialne za przyjmowanie informacji pracują inaczej niż u normalnego człowieka.Prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego jest oparte na równowadze procesów pobudzenia i hamowania u dziecka z adhd ta równowaga jest zaburzona.,na korzyść pobudzenia.
W literaturze można tez spotkać ze adhd może być odziedziczona dyspozycja;,Naukowcy zakładają ze pojawienie się adhd odpowiada nie wyłącznie tylko jeden uszkodzony gen. Tak różne cechy,jak zdolność uwagi i potrzeba ruchu SA kształtowane przez większa liczbie genów.Dziecko z adhd nie zawsze wykazyja zaburzenia w zachowaniu,naukowcy SA zdania ze dziedziczy się tylko dyspozycje do adhd.. To czy zespól zaburzeń sie rozwinie,zalezy także od otoczenia i metod wychowywania dzieci.. Dziecko z adhd jest zawsze pobudzone i nie umie kontrolować swoich emocji. Cechuje je nadmierna żywiołowość,Hałaśliwość, niska samoocena, bezmyślność,, samolubność, oraz niechęć do uczestnictwa w życiu szkolnym czy klasowym.
Wszystkie te cechy sprawiają ,ze dziecko jest izolowane i nie lubiane w szkole a zwłaszcza w klasie.
Dzieci z nadpobudliwością cechuje szybkie przechodzenie od płaczu do śmiechu,od wybuchu do zadowolenia, co sprawia ze praca jest wyjątkowo trudna.. Dziecko takie często prowokuje nauczycielkę a jak dostanie naganne to płacze, ale po chwili jest znowu swoim żywiole szalonego diabełka. Właśnie, dlatego wielu nauczycielek czy pedagogów traktuje dziecko takie jako szkodliwy problem wychowawczy.
U dziecka z adhd wystepuja tez dodatkowe problemy w postaci dysleksji, czyli trudności w czytaniu i pisaniu,które nie jest spowodowane zaniedbaniami środowiskowymi czy tez zła praca dydaktyczna.
Dysortografii to trudność dziecka w poprawnym zapisie wyrazów.Dziecko ma problemy nie tylko z ortografia, ale tez powtarzaniem sylab, np. biuurko..
.Dyskalkulia to specyficzna trudność w matematyce, ale nie każdy kocha dodawanie czy odejmowania czy inne operacje matematyczne.
Dyspraksja jest to zaburzenie dotyczące problemu z mówieniem i pisaniu.. Przyczyna tego zaburzenie jest niedorozwój układu nerwowego .
Diagnoza opiera się na 3 obszarach,które występuje adhd.. Jednym z obszarów jest koncentracja uwagi.Dziecko takie jest rozproszone i nie umie skupić uwago na jednej rzeczy i często w ciągłym pośpiechu gubi rzeczy.
Drugim obszarem jest ruchliwość, czyli w przypadku dziecka y adhd to nadruchliwosc jak to wspomniałam, wczesniej to wiercenia, szybkie chodzenie po klasie, wchodzenie na meble,meblościanki,rzucanie przedmiotów,a w hipermarkecie artykuły żywnościowe (puszki)
Wózki do zakupów to dobry pomysł no to żeby urozmaicić sobie zycie .Ściganie się po hipermarkecie to frajda i dobra zabawa dla każdego,a zwlaszsza dziecka z adhd.
Po prostu nie może być grzeczne i usiąść w szkolnej ławce przez 45 minut,bo co za dozo to nie zdrowo.
Dziecko z adhd ma problemy z snem,ponieważ nocy dziecko często budzi się ,chodzi po mieszkaniu ,a rano wcześniej wstaje.

Impulsywność to umiejętność robienia wszystkiego natychmiast, czyli realizacji pomysłów. Dziecko, co wymyśli musi to zrealizować,,Biegnę tam, dokąd nagle zapragnelem, bije, kiedy ktoś mnie zdenerwuje,robię wszystko zanim pomyśle.
Pomysły tych dzieci tak jak to wspomniałam wcześniej SA oryginalne i przerastają przeciętne dzieci.Uruchamiają samochody chadza po dachach,wspinają się po półkach,uruchamiaj urządzenia po prostu młody mechanik się narodzili. Wszędzie obejrzy, zaglądnie i najważniejsze sprawdzi czy działa czy to nie jest urodzony mechanik.
Diagnoza opiera się 3 obszarach, które posiada następujące kryteria ,które musza wystąpić 6 miesięcy przed badaniem i co najmniej 6 z pośród wymienionych cech . kryteria zaburzeń koncentracji uwagi
Czy dziecko często nie zwraca uwagi na szczególe,albo popełnia błędy wynikające z pośpiechu?.
Czy dziecko ma trudności w koncentrowaniu się na zabawie?
Czy często nie stosuje się do poleceń,często nie kończy rozpoczętych zadań szkolnych?
Czy dziecko ma trudności w organizowaniu sobie pracz lub innych zadań?
Czy dziecko nie lubi wykonywać zadań wymagających dłuższego wysiłku umysłowego?
Czy dziecko gubi rzeczy niezbędne do pracy?
Czy dziecko szybko rozprasza się pod wpływem bodźców zewnętrznych?
?Czy dziecko zapomina w ciągu dnia o wielu rzeczach.
Kryteria nadpobudliwość ruchowa
Czy dziecko nie może usiedzieć spokojnie na krześle,wierci się kreci i wystepuja u niego nerwowe ruchy rak?
Czy dziecko bez polecenia wstaje w miejscach nieodpowiednich sytuacjach?.
Czy dziecko zaczyna biegać lub wdrapuje się na meble w nieodpowiednich sytuacjach?
Czy dziecko ma trudności w spokojnym bawieniu się albo spokojnym zachowaniu w czasie odpoczynku?
Czy dziecko jest stale w ruchu i wszędzie jego pełno?
Czy usta dziecka rzadko się zamykają?
Impulsywność
Czy dziecko nie może się doczekać az zostanie poproszone udzielenie odpowiedzi i nie umie dopuścić innych do głosu?
Czy dziecko przeszkadza innym przerywa rozmowy lub zabawy innym dzieciom?
Czy dziecko ma trudności w oczekiwaniu swojej kolejki w sytuacjach grupowych.
Jednak postawienie prawidłowej diagnozy jest bardzo trudne. Jeśli taka zostanie postawiona to nie warto zapominać ze y tym się da żyć.
Niestety nie ma na adhd lekarstwa, ale można leczyć objawy adhd środkami farmakologicznymi.
Jednym z środków jest atomoksetyne ,klonidyne,bupropion, moklobemid,trójpżierscienio we leki przeciwdepresyjne ale one powodują działania uboczne w postaci spadku sprawności psychoruchowej zwiększenie masy ciała .
Moim zdaniem to SA dzieci bardzo inteligentne a odpowiednia praca dydaktyczna może pobudzić dziecko do wysokich wyników w nauce , Odpowiednie metody w postaci nagród za dobre zachowanie np. pochwala czy tez jakiś przywilejem . Istnieje tez inna metoda zwana kontraktem, czyli umowa pomiędzy dzieckiem a dorosłym, w którym opisane jest rejestr zachowań idotyczacy nagród i karania młodego człowieka.
Metoda, zetonowa, która stosuje się jak dziecko zasłuży, za dobre zachowanie, jakie zostało omówione w kontrakcie. Dziecko czy normalne czy zaburzone musi wiedzieć, co robi zle i co wymaga od niego poprawy. Dlatego warto stosować metodę kontraktu czy po prostu zareagować jak dziecko rozrabia imoze nie krzykiem ale stanowczością ,może nie stanowczością ,a może spokojem siła ,która powoduje ze jesteś autorytetem wśród dzieci i młodzieży
Warto tez wspomnieć ze Szymon Majewski posiada adhd, popularny komik,który charakteryzuje specyficzne poczucie humoru oraz żarty na granicy dobrego smaku.
Z pewnością nie raz oglądając Szymon Majewski show śmiejemy z prowadzącego
Prowadzącego nie zastanawiamy się ze jest to adhd. Gdyby Szymon nie miał adhd byłby jednym z wielu nudnych dziennikarzy, które musimy oglądać w telewizorze .a tak zawsze możemy zobaczyć śmieszne gagi i różne zabawne sytuacje,które umila nam wolny czas .
Zanim rzucimy etykietkę..niegrzecznego dziecka to zastanówmy się czy postępujemy słusznie . Dziecko z adhd to normalne dzieci,tylko potrzebują miłości i akceptacji oraz czasu ,który nie pójdzie na marne.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Dziecko z ADHD

WYŻSZA SZKOŁA HUMANISTYCZNO –
EKONOMICZNA W ŁODZI



PRZEDMIOT : WSPÓŁCZESNE KIERUNKI
PEDAGOGICZNE


TEMAT : DZIECKO Z ADHD




SPIS TREŚCI

1 Co to jest ADHD?..............

Pedagogika

ADHD

Co to jest ADHD?
W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że u podłoża ADHD leży specyficzny tryb pracy mózgu, który utrudnia dziecku kontrolowanie własnych zachowań i osłabia zdolność skupienia uwagi.
Dla ADHD charakterystyczne...

Pedagogika

Zalecenia opiekuńczo – wychowawcze dla rodziców i nauczycieli wobec dzieci z zespołem ADHD

I. Co to jest ADHD ?

Adhd, czyli Attention Deficit Hyperactivity Disorder to amerykańska nazwa oznaczająca zaspół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi. Natomiast nazwa europejska – to Hyperkinetic Disorder...

Biologia

ADHD

POMIMO ADHD CIESZMY SIĘ ŻYCIEM…

„To dziecko ma chyba ADHD”. Możemy to usłyszeć przy różnych okazjach wobec czyichś lub własnych dzieci. Co dokładnie kryje się pod tym terminem? Czy faktycznie łatwo jest wystawić taką dia...

Biologia

Pomimo ADHD cieszmy się życiem.

POMIMO ADHD CIESZMY SIĘ ŻYCIEM…

„To dziecko ma chyba ADHD”. Możemy to usłyszeć przy różnych okazjach wobec czyichś lub własnych dzieci. Co dokładnie kryje się pod tym terminem? Czy faktycznie łatwo jest wystawić taką dia...