Zagadnienia z mechaniki
Konstr.silnika tłok.-Bez wzgl.na to czy sulnik chłodzony jest cieczą podstawowym zaspołem silnika tł.jest układ korbowy zwany równiez mech.korbowym. Podczas pracy tłok wykonuje ruch posuwisto zwrotny w skutek czego powstaja siły bezwładnosci i aby je max.zmniejszyc masa tloka powinna byc jak najmn.Podczas spalania mieszanki na denko tłoka działają siły cisnienia gazu.Naciskające na tłok gazy poprzez sworzeń tł.przenoszą się na kokorbów w postaci siły sciskającej.Narażony on jest na wyboczenie.
Mech.korbowy-Tłok jest częśćią silnika która bezposr.odbiera energie spalania mieszanki i przekazuje ją poprzez korbowód na wał korb. Ponadto tłok słuz do usuw.gazów spalinow.z cylindra.Ponieważ tłok wykonuje ruchy posuwiste proste powinien byc jak najlżejszy aby ograniczyć siły bezwładności. W skład mechanizmu korbowego wchodzą: tłok, korbowód, wał korbowy, koło zamachowe.Wewn. tłoka wykonany jest nadlew w którym wykonany jest schorzeń tłokowy. Dęko tłoka jest urządzenie w celach zwieksz.jego sztywności i powierz.odprowadz.ciepło. Rozkład temp. w tłoku jest różny,wynosi ok.100Ca wyzsza panuje na dęku tł.w zwiazku z tym tłok jest w kształcie stożka ścięt. o śr. nieco mniejszej przy dęku tł. ze wzgl.na rozszczelnosc ciepła materiału. Na obw. tłoka nacięte są rowki podpierścienie tłokowe w ilosci 4-6
Sworzeń tłokowy-jest element.który tworzy tłok z główką korbowodu.Jest on najb.obciąż. częścią silnika tłokowego.Sworzeń tłokowy może być osadzony w nast. sposób:1.luźno w tłoku u zaciśnięty w korbowodzie.2.luźny w korbow.i zacisniety w tłoku.3.luźno w korb.i w tł.(najcz.stos.w lotnictw.) Ze wzgl.na obciąż.jakie przesnosi sworzeń jako materiał stosuje się od kuwki z materiału do stali do nawęglania albo do azotow.
Celem zabezp.swworzenia przez wypadnięciem stosuje się zabezp.za pomocą pierścienia sprężynowe.lub za pomocą wkładki duralowej.
Korbowody siln.lotn.-Korbowód jest częścią mechanizmu korbowego. Służy (wraz z wałem korbowym) do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego albo obrotowego ruchu wału na ruch posuwisty tłoka lub innego elementu. Części korbowodu to stopa (najczęściej dzielona, aby ułatwić montaż), trzon i główka. Trzon ma najczęściej przekrój dwuteowy. Stopa korbowodu łączy się z wałem korbowym, a główka z tłokiem albo krzyżulcem. Korbowody w silnikach spalinowych najczęściej wykonuje się ze stali węglowej o zawartości węgla 0,35 - 0,45%.W silnikach spalinowych tłokowych w czasie pracy korbowód jest obciążony siłami ciśnienia gazów działających na tłok oraz siłami bezwładności masy tłoka i korbowodu. Siły te są zmienne i mają w pewnych okresach charakter uderzeniowy. Powodują one ściskanie, rozciąganie i zginanie korbowodów. Korbowody wykonuje się ze stali do ulepszania cieplnego, zwykle poprzez kucie matrycowe. Odkuwki obrabiane są następnie mechanicznie (obróbka skrawaniem) i cieplnie.
Wał korbowy – rodzaj wału, posiadającego czopy przesunięte względem swojej osi. Służy zwykle do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego na obrotowy, będąc elementem mechanizmu korbowego.Zwyczajowo wałem korbowym nazywa się wał będący częścią silnika tłokowego, sprężarki tłokowej i podobnych im urządzeń.
W budowie wału korbowego wyróżnić można czopy główne,leżące w osi łożysk wału i czopy korbowe,oddalone od tej osi.
Najczęściej spotykane są stalowe wały kute, rzadziej stosuje się odlewane wały żeliwne (żeliwo sferoidalne lub perlityczne). Kształt wału zależy głównie od układu i liczby cylindrów i kolejności zapłonu.Wał korbowy silnika spalinowego jest drążony, wewnątrz pod ciśnieniem jest tłoczony olej silnikowy smarujący panewki stopy korbowodu oraz czopy główne wału
Zawory- element silnika spalinowego tłokowego umieszczony w głowicy silnika (w silnikach górnozaworowych) bądź w bloku silnika (w silnikach dolnozaworowych), sterujący przepływem powietrza (w silnikach wysokoprężnych), mieszanki paliwowo-powietrznej (w silnikach o zapłonie iskrowym) i spalin. Wartość wzniosu zaworu musi być taka aby przez szczel.otw.przepływała ilość czynnika równa zmianie obj.cylindra wywołanej ruchem tł.Przeciętny max.wzlot wynosi h=0,21...0,30 Zawory wykonane są ze stali żarowytrzymałej zwanej stalą zaworową.
Cylindry i głowice-Cyclind.składa się z głowicy i z tulei cylindra.Konstr.tych elementow zalęży głownie od sposobu chłodzenia i ukł.siln.Silniki chłodzone cieczą mają cylindry połączone w bloki, W blokach tych przepływa ciecz chłodząca.Tuleje cylindrów wykonane są ze stali stopowych i w celu zmniejsz.ścierania są one wewn.azotowane,dokładn.szlifowane i polerow.W silnikach chlodzonym powietrz.na zewn.powierzch.tulei znajdują się żebra,które zwiększ.powierz.odprowadzania ciepła.Głowica cylind.chłodzone.powietrzem wykonana jest przeważnie jako odlew kokilowy ze stopu lekkiego. W głowice wprasowane są gniazda zaworów, pomiędzy którymi znajdują się gniazda świec lub wtryski wtryskiwacze.Swiece powiny być tak rozmieszczone,aby wpadająca do cylindra świeża mieszanka chłodziła elektrody.
Reduktory obrotów śmiga-Jednym ze sposobów zwiększ.mocy silnika jest zwiększ.prędk.obrot.wału korb.Ograniczenie w tym zakresie stawia skrzydło gdyż nie może ono uzyskiwać obrotów przydźwiekowych.Aby wykorzy.moc zmniejsza się prędk.obrotowe skrzydła do dopuszcz.stosując reduktory obrotu śmigła. Najprostsze redukt.to redukt.czołowe,składają.się z 2 kół zębatych o odpowied.ilości zębów.W siln.gniazd.stos.są redukt.planetarne charakteryzujące się tym,że oś wału skrzydła znajd.sie na przedłuż.osi wału korbowego.
Skrzynka napęd.-Prawidłową pracę siln,zapewnia osprzęt,który zapewnia prawidłową pracę siln,odbierając część jego mocy.Każdy z agegatów osprzętu wymaga określ.mocy i obrtów,które zapewnia skrzynka napęd,składająca się z wielu kół zębatych.Skrzynka napęd.rozwiązana jest w ten sposób że koła zębate ułożyskowa.są o budowie skrzynki a na zewn.wychodzą tylko końcówki do których mocowane są agregaty jak prądnice,pompy,obrotomierze,sprężarki itp.
Ukł.zasilania-Ukłd.zas.obejmuje wszystkie elem.służace do dost.do cylindra paliwa przygotowanego w taki spsób,aby jego spalanie było w maire całkowite i zupełne.Stosujowane są nast.spos.zasilania:1.gaźnikowe2.gaźnikowe z doładow.3.wtryskowe.W ukł.gaźnik.paliwo z zbiornika podawane jest pod włas.cięzarem lub za pomocą pompy podającej i w gaźniku nast.mieszanie na drobne krople paliwa z powietrz.odpowiedniej proporcji. W ukł.zasilania wtryskiwanego do cylindra dostarcz.jest czyste powietrze,paliwo zaś wtryskiwane jest dopiero po spręzaniu powietrza w cylindrze.
Doładowanei silnika spalinowego-Polega na dostarcz.do cylindra powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrz.pod ciśnieniem większym od atmosf.Dostarczenie większej ilości powietrza umożliwia spalenie większej ilosci paliwa,a tym samym uzyskanie wiekszej mocy przy tej samej polejmosci cylindra.Sprężarka może spełniać rolę mieszadła.