Pojęcie kontyngentu i jego rodzaje
KONTYNGENT – równolegle z licencjonowaniem występuje kontyngentowanie towarów przewożonych z zagranicy. Przez kontyngentowanie rozumie się ograniczanie importu do określonej ilości lub sumy towarów zagranicznych w ciągu ustanowionego przedziału czasowego.
Stosuje się dwa typy kontyngentów:
Kwota globalna - lub globalny kontyngent ustanawia wielkość importu w jednostkach wartości lub jednostkach naturalnych na określony okres /rok,1/2 roku kwartał/.Ogólnej wielkości dopuszczonego kwotą importu nie rozdziela się na poszczególne kraje. Globalny kontyngent ograniczający ogólną ilość towaru, na którą udzielono zezwolenia na import daje importerom swobodę wyboru kontrahenta wśród krajów, na które rozprzestrzenia się działanie kontyngentu.
Kwoty indywidualne – stanowią drugi typ kontyngentowania i w tym przypadku wielkość kwoty rozdziela się wg krajów. Istnieją przy tym dwa rodzaje indywidualnych kwot importowych. Indywidualna kwota importowa może być ustawiona na podstawie kwoty globalnej w tym przypadku, kiedy towary w ramach kwoty globalnej rozdziela się między kraje proporcjonalnie do ich udziału w imporcie w minionym okresie. Niekiedy przy takim podziale udziela się pierwszeństwa tzw. tradycyjnym dostawcom na korzyść, których wydziela się zasadniczą część kwoty. Bardzo często jako kryterium podziału kwoty pierwszeństwa udziela się tym krajom, które już wcześniej biorą na siebie obowiązek importu towarów z danego kraju i takie zobowiązanie zazwyczaj zatwierdza się przy pomocy umowy.
W ten sposób pojawia się drugi rodzaj kwot indywidualnych a mianowicie kwota ustanowiona na podstawie umowy dwustronnej. Jest ona otwarta tylko dla kraju uczestniczącego w takiej umowie. Tego rodzaju kwotę zazwyczaj nazywa się kwotą dwustronną o podstawie umownej.
Od kontyngentów ustanawiających ilość towarów objętych pozwoleniem na import określonej ilości towarów wg niższych ceł lub w ogóle bezcłowo. Towary przywożone z zagranicy w ilościach wyższych niż określona w kontyngencie obłożone są cłami normalnej wysokości np. import samochodów z Unii Europejskiej do Polski.