Biznes plan

1.WSTĘP


Prawie każdy z nas marzy o tym, aby być właścicielem dobrze prosperującej firmy. Otóż w dzisiejszych czasach, w tak dobrze rozwijającej się gospodarce rynkowej jest to możliwe. Wystarczy dobry pomysł, trochę gotówki i marzenia stają się rzeczywistością. W tej pracy chcemy pokazać właśnie w jaki sposób to osiągnąć. Przedsiębiorstwo jest wyodrębniona pod względem ekonomicznym i prawnym jednostką gospodarczą, która prowadzi działalność produkcyjną, handlową lub usługową w cel osiągnięcia zysku. Zanim to jednak nastąpi istnieje jeszcze wiele różnych czynności, które należy wykonać. Aby jednak nie pogubić się w załatwianiu spraw, należy sporządzić plan prowadzenia zwany biznes planem.



2.DANE O INWESTORZE

• SIEDZIBA:

Piekarnia „BUNNY” została założona w 2005 roku.

• PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI:

Podstawowym przedmiotem działalności jest sprzedaż świeżego i ciepłego pieczywa oraz sprzedaż słodkich bułek i pączków.

• FORMA PRAWNA

Piekarnia „Bunny” jest dwuosobową firmą prowadzoną przez ……………………………………………………………………………………
Piekarnia prowadzona jest na własny rachunek i własną odpowiedzialność.




• POZYCJA FINANSOWA INWESTORA

Piekarnia będzie dzierżawiona a w przyszłości wykupiona na własność. Kwota przeznaczona na działalność i zdeponowanie na rachunku bankowym wynosi 80.000 złotych.

• SPRAWY SĄDOWE

Właścicielki firmy nie posiadają żadnych zobowiązań sądowych tak w kraju jak i za granicą.

• KOSZTY POCZĄTKOWE

Właścicielki piekarni „Bunny” posiadają kapitał wejściowy własny w wysokości 30.000 złotych. Dodatkowo piekarnia „Bunny” otrzymała zgodę na zaciągnięcie kredytu rozwojowego w wysokości 50.000 złotych. Kredyt zaciągnięty został w Banku BGŻ .

Koszty kredytu przedstawiają się następująco:
• Odsetki od kredytu w wysokości 17,5% w skali roku
• Prowizja banku w wysokości 3%
Zaciągnięty kredyt zostanie spłacony w ciągu 6 lat.

Uzyskane środki pieniężne zostały wykorzystane na następujące cele:
*dzierżawa lokalu – budynek byłej piekarni był własnością osoby prywatnej, która posiada akt notarialny oraz wypis z księgi wieczystej.
Budynek o powierzchni 250m2 został wydzierżawiony za kwotę 800 złotych miesięcznie.
Budynek został wyremontowany i przeznaczony na części:
►piekarnia (100 m2)
►kotłownia (20 m2)
►magazyn na mąkę (50 m2)
►magazyn do przechowywania chleba (35 m2)
►chłodnia (10 m2)
►szatnia (9 m2)
►sklep z pieczywem (20 m2)
►biuro (6 m2)

*niezbędne remonty:
Wnętrze budynku wymaga remontu. Koszty remontu prezentują się następująco:
◊ wyłożenie podłogi płytkami ceramicznymi (230 m2) wyniosło 9200 złotych
◊ wymiana okien 2700 złotych
◊ wykończenie ścian 2000 złotych

*zakup niezbędnego wyposażenia wynosi:
→ część piekarnicza
- dwa stojaki na kółkach – 1000 złotych
- neonówki ( 6 sztuk) – 72 złote
- dwa zlewy – 440 złotych
- blat drewniany – 400 złotych

→ część sanitarna
- dwa sedesy ze spłuczką – 700 złotych
- zlew – 220 złotych
- prysznic z brodzikiem – 900 złotych

→ część sklepowa
- regał na pieczywo – 1000 złotych
- kasa fiskalna – 1200 złotych
- neonówki ( 2 sztuki) – 24 złote
- krzesło – 50 złotych

→ część biurowa
- biurko – 600 złotych
- dwa fotele – 200 złotych
- telefon z faksem – 300 złotych
- regał na księgi – 500 złotych
- drukarka – 300 złotych
- laptop – 2500 złotych
- dwa krzesła – 100 złotych
- czajnik bezprzewodowy – 50 złotych

*czynności formalno – prawne

Założenie firmy wiąże się ze składaniem wniosków. Aby została wydana decyzja niezbędne jest opłacenie wszystkich ustawowo uchwalonych opłat. Na czynności formalno – prawne przekazane zostało 2000 złotych.


*usługi

założenie firmy wiąże się z podpisaniem określonych umów. Potrzebne są umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, usługi energetyczne, usługi wodno – kanalizacyjne, usługi bankowe, umowa z młynem, umowa z firmą węglową. Na podpisanie umów przeznaczono ok. 1200 złotych.

*zakup pierwszej partii towarów

Zakup pierwszej partii towaru musiał odbyć się za gotówkę. Na poszczególne produkty wydano:
- mąka - 2040 złotych
- mleko – 500 złotych
- drożdże – 500 złotych
- cukier – 1500 złotych
- dodatki (soja, słonecznik, siemię lniane) – 500 złotych
- marmolada – 300 złotych
- czekolada – 100 złotych

*reklama

Jak wiadomo reklama jest podstawą dobrego handlu, więc aby lokal się przyjął potrzebna jest solidna reklama. Najtrafniejszą formą reklamy jest reklama bezpośrednia. W tym celu przygotowane zostały ulotki, plakaty i wizytówki. Na reklamę przeznaczono 1500 złotych.

3. CEL I ZAKRES INWESTYCJI

• cel

Piekarnia „Bunny” stawia za cel oferowanie dobrej jakości różnego rodzaju pieczywa i słodkich bułek w konkurencyjnych cenach. „Bunny” swe usługi będzie kierować do ludzi w każdym wieku od najmłodszych do najstarszych. Piekarnia „Bunny” będzie udzielać rabaty różnego rodzaju stołówkom jak i sklepom które będą korzystać z naszych usług.

•lokalizacja firmy

Lokal znajduje się w centrum miasta przy



•uzasadnienie inwestycji

Postanowiłyśmy otworzyć piekarnię ponieważ w centrum miasta nie ma żadnej piekarni która dostarczyłaby społeczeństwu świeże i ciepłe pieczywo o każdej porze. Inną przyczyną otworzenia piekarni jest mała konkurencja w zakresie tych usług, oraz duży popyt na świeże pieczywo.

•współpracownicy piekarni „Bunny”

- młyn
- drożdżownia
- hurtownia spożywcza


4. ANALIZA MARKETINGOWA

•analiza rynku

Piekarnia „Bunny” prowadzi działalność polegającą na sprzedaży świeżego i ciepłego pieczywa oraz różnego rodzaju bułek słodkich. Rynek tego typu usług cały czas się rozwija. Mimo tego iż piekarnia „Bunny” istnieć będzie na rynku od niedawna jej pozycja będzie dość wysoka, ponieważ w pobliżu jest tylko na uboczu miasta jedna podupadająca piekarnia.

•analiza konkurencji

Piekarnia „Bunny” będzie drugą piekarnią w miejscowości Ryn. Jednakże posiadać będzie wiele unikatowych cech odróżniających ją od konkurencji. Są to:
- pieczywo pieczone na miejscu (ponieważ działająca piekarnia znajduje się na obrzeżach miasta )
- sprzedaż ciepłego pieczywa
- sklep firmowy tuż obok piekarni
- idealne położenie w centrum miasta
- konkurencyjne ceny ( konkurencja oferuje dość wysokie ceny jak na możliwości finansowe mieszkańców)

•odbiorcy usług

Klientami będą przede wszystkim mieszkańców i okolic.

•czynniki wpływające na wzrost zapotrzebowania na usługi piekarnicze

-świadczenie usług na wysokim poziomie i w umiarkowanej cenie
-bogaty wybór pieczywa i bułek słodkich

•analiza rynku zaopatrzenia

Rynek zaopatrzenia w tej dziedzinie posiada wysoka ofertę . piekarnia „Bunny” wybrała do współpracy przedsiębiorstwa, które oferują wysokiej jakości produkty po atrakcyjnej cenie. Piekarnia „Bunny” otwarta jest na innych dostawców, co oznacza, że nawiąże współpracę gdy uzna ich ofertę za interesującą.

•strategia marketingowa

Aby inwestycja odniosła sukces musi przynieść zyski. Są one uzależnione od ilości osób, które postanowią skorzystać z usług piekarni „Bunny”. Dlatego też jednym z podstawowych celów jest organizacja reklamy i marketingu.
Ważnym działaniem marketingowym jest agresywna polityka cenowa . ceny niższe niż u konkurencji to ważny atut w walce o klienta. Drugą drogą dotarcia do społeczeństwa jest reklama bezpośrednia. Piekarnia „Bunny” stosuje następujące strategie:
- wyprodukowane ulotki zostały dostarczone do każdego mieszkańca
- plakaty reklamujące działalność piekarni zostały rozwieszone na słupach ogłoszeniowych
- strona reklamowa w internecie

•produkt

Produkty piekarni „Bunny” opierać się będą o wymagania klientów. Od siebie zaoferować możemy:
-chleb baltonowski zwykły
-chleb razowy’
-chleb słonecznikowy
-chleb wieloziarnisty
-chleb pszenny
-chleb karmelowy
-bułki słodkie z marmolada, czekoladą
-pączki z marmoladą
-bułki drożdżowe
-bułki zwykłe małe i duże
-bułki z ziarnami
-bułki graham

•pracodawca i pracownicy

Właściciele piekarni „Bunny” nie posiadają odpowiednich kwalifikacji do prowadzenia takiej działalności gospodarczej.
Dlatego postanowiłyśmy zatrudnić: sześciu piekarzy i księgową.
Pracownicy będą zatrudnieni na pełen etat.

5.ANALIZA SWOT

◊ mocne strony przedsiębiorstwa:

- wysoki poziom świadczonych usług
- piekarnia zlokalizowana w centrum miasta
- zatrudnione osoby będą posiadały wiedzę na temat oferowanych usług
- miła obsługa
- współpraca z firmami znanymi z wysokiego poziomu usług
- dobre warunki współpracy z dostawcami
- odpowiednia polityka cenowa

◊ słabe strony przedsiębiorstwa

- zaciągnięty kredyt
- duże nakłady na reklamę
- firma znajduje się na rynku od niedawna

◊ szansa dla inwestycji

- rozbudzenie w mieszkańcach chęci kupowania naszego pieczywa

◊ zagrożenia dla inwestycji

- możliwość pojawienia się konkurencji z innych miast
- zubożenie społeczeństwa.

Dodaj swoją odpowiedź
Ekonomia

Biznes Plan jako narzędzie planowania inwestycji

1. POJĘCIE BIZNES - PLANU

Biznes plan to dokument określający cele, jakie firma chce osiągnąć, strategia działania oraz ramy czasowe, w jakich cele te powinny być osiągnięte.
Plan działalności przedsiębiorstwa, uwzględniaj...

Podstawy przedsiębiorczości

Biznes plan

Biznes plan – jest specyficznym zbiorem ustaleń opisowych, analiz
i prognoz, określających cele firmy oraz zadania i sposoby postępowania zmierzające do osiągnięcia tych celów w przyszłości, przy założonych uwarunkowanych gospodar...

Zarządzanie

Jak opracować biznes plan

Biznes plan powinien być przejrzysty, łatwy do czytania, podbudowany sprawdzalnymi faktami i danymi – a więc rzetelny i przekonywujący dzięki obiektywnemu przedstawieniu różnych aspektów przedsięwzięcia.
Opracowując go należy zdawa...

Podstawy przedsiębiorczości

Biznes plan

Istota biznes planu

Biznes planem nazywamy inaczej plan gospodarczy, plan przedsięwzięć.
Jest dokumentem określającym postęp przedsiębiorstwa w pewnym okresie czasu, jest przewodnikiem dla jego działań strategicznych i taktycz...

Zarządzanie

Planowanie, Biznes plan, Organizowanie

Wykład 26.09-2004

Literatura:
- R.W. Griffin – Podstawy zarządzania organizacjami
- J.A. Stoner, C.Wankel – Kierowanie
- H. Bieniak – Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem


1. Przedsiębiorstwo
2. Fun...

Zarządzanie

Biznes plan – ćwiczenia

Biznes plan – ćwiczenia

Literatura
1. C. Barrow (1995) Warszawa, „Biznes plan, czyli jak zrobić dobry interes”.
2. E. Filow, J. Skrzypek (1996) Warszawa, Poltext, „Biznes plan”
3. M. Mulak (1995), Kraków, „Jak opr...