Zasady nadawania informacji - mówienia.

1. Zanim zaczniemy mówić do partnera powinniśmy wykonać następujące czynności:
· uświadomić sobie jasno, precyzyjnie jaki cel chcemy osiągnąć podejmując rozmowę z danym partnerem ,
· uświadomić sobie w jakim jest się stanie emocjonalnym (wewnętrzne napięcie, niepokój, gotowość do agresji),
· starać się ustalić w jakim stanie emocjonalnym znajduje się partner – rozmówca,

2. Aby skutecznie mówić należy:
· wyraźnie wymawiać słowa przekazywane odbiorcy,
· należy unikać zbyt szybkiego mówienia,
· należy podkreślać akcent głosem, te intonacje, które chcemy aby partner na pewno zapamiętał,
· w przypadku używania obcych nazw, skrótów należy wyjaśnić ich znaczenie treści,
· mówiąc do partnera podawaj mu różne przykłady, które wspierają i uzasadniają prawdziwość przekazywanych przez Ciebie informacji,
· należy korzystać z ilustracji, schematów, tabel pamiętając, że istnieją między ludźmi znaczne różnice w zakresie preferencji, sposobów odbioru informacji,
· można wprowadzać w celu rozładowania napięcia czy konfliktu dowcip lub anegdotę,
· unikaj gestów, mimiki, postawy ciała, które rozmówca może uznać jako przejaw lekceważenia jego osoby,

Gdy przedstawiamy partnerowi swoje oczekiwania, potrzeby, życzenia to należy uzupełnić jakie znaczenie ma dla nas rzecz o którą się zwracamy.

Gdy przeżywamy negatywne emocje w toku rozmowy (lek, gniew) to powinniśmy jednoznacznie stwierdzić, że są to przeżycia nasze i nie możemy ich przerzucać na naszego rozmówcę. W tej sytuacji powinniśmy posługiwać się tzw. komunikatorami o sobie, a nie zarzutami kierowanymi do rozmówcy np. „boję się, że ja, a nie boję się, że Ty”.

Dodaj swoją odpowiedź
Psychologia

Pytania do egzaminu z psychologii społecznej

Egzamin z psychologii społecznej


1. Pojecie i rodzaje sytuacji społecznych
2. Wpływ sytuacji społecznych na zachowanie człowieka.
3. Interakcje międzyludzkie – koncepcje behawiorystyczne, wymiany nagród i kosztów, kon...

Pedagogika

Komunikacja werbalna i niewerbalna. Jej charakterystyczne cechy, oraz bariery komunikacyjne.

Komunikacja interpersonalna to psychologiczny proces, dzięki któremu jednostka przekazuje i otrzymuje informacje w bezpośrednim kontakcie z inna osoba. Proces komunikacji dotyczy czterech zjawisk:
1. intrapsychicznego- czyli doświadczonego w...

Pedagogika

Komunikacja werbalna i niewerbalna w procesie resocjalizacji

Komunikacja to proces wymiany informacji między jej uczestnikami.

Termin „komunikacja” wywodzi się z łaciny od słowa communicatio i oznacza łączność, wymianę, rozmowę. W relacji między ludźmi komunikacja to przekaz pewnej in...

Pedagogika

Pedeutologia

PEDEUTOLOGIA

Pedeutologia : wiedza o nauczycielu, dział pedagogiki który zajmuje się zagadnieniami dotyczącymi nauczycieli tj.;
- ich osobowość
- doboru do zawodu
- statusu i kompetencji
- kształcenia i doskonalenia<...

Pedagogika

Metoda B. Rocławskeigo "Glottodydaktyka"


Wstęp:
Glottodydaktyka jest to metoda przygotowująca już bardzo małe dzieci do nauki czytania i pisania i dająca niespotykane efekty w stosunku do tradycyjnych metod, którymi dotychczas pracowano w przedszkolach i klasach początkowy...