Prawo czynnikiem ładu społecznego

Moralnosc- zespol norm zachowania,wg ktorych ocenia sie postepowania ludzi spoleczenstwa czy panstwa. U podloza uksztaltowanych w procesie historycznym norm morlanych lezy ocena, co jest dobre, a co zle.Za dobre uwaza sie to, co przez wiekszosc jest uznawane, aprobowane. Za zle, to codezaprobuje, odpycha.
Cechy państwa prawa-ustroj demokratyczny, hierarchicznosc systemu zrodel prawa, przestrzeganie procedur prawnych, rownosc wobec prawa, jasne i stablne prawo
KONSTYTUCJONIZM- zalozenie, ze organy panstwowe stanowiace i stosujace prawo czynia to w sposob zgodny z konstytucja
ZASADA PRYMATU USTAWY-wyraza sue tym,ze dominujacym zrodlem prawa jest ustawa. Instytucja gwarantujaca owa zgodnosc jest sadownictwo konstytucyjne.
KSZTALTOWANIE SIE KONCEPCJI PANSTWA
PLATON-krytyk demokratycznego panstwa, sformulowal poglad,ze idealne, sprawiedlwe panstwo to rzadzone przez filozofow, w ktorym " powinny panowac ustawy".
ARYSTOTELES- czlowiek powinien zyc zgodnie z natura w panstwie, w ktorym powinny rzadzic prawa, a nie ludzie.Prawo sprawiedliwe powinno dawac te same uprawnienia lub nakladac te same ciezary ludzi nalezacych do wspolnoty.
CYCERO-podstawa idealnego ustroju reoublikanskiego sa takie zasady jak sprawiedliwosc, slusznosc, zgoda, uczciwosc, przyzwoitosc i wolnosc.
JOHN LOCKE i MONTESKIUSZ- podzial wladzy na legislatywe oraz podporzadkowana jej egzekutywe(wykonawcza).Wg niego w spoleczenstwie politycznym wladza powinna nalezec do wiekszosci posiadajacej zdolnosc tworzenia prawa, ktoremu wszyscy podlegaja. Natomiast Monteskiusz w swoim dziele proponowal podzial wladz na ustawodawcza, wykonawcza i sadownicza. Wladze te sa od siebie oddzielone, ale rownoczesnie uzupelniaja sie i rownowaza. Tylko tak zorganizowane panstwo moze dac pelna gwarancje swobod obywatelskich.
NOWOCZESNA KONCEPCJA PANSTWA-XIX w. wklad wniesli Niemcy.po raz pierwszy uzyli terminupanstwo prawa, IMMANUEL KANT- zdefiniowal panstwo jako zwiazek ludzi pozostajacych pod rzadami prawa.Z kolei niemcieccy pozytywisci prawni byli autorami pojecia panstwa ustaw. Anglosasi odwolywani sie do pojecia rzadow prawa.
NAJWAZNIEJSZYM ZALOZENIEM KONCEPCJI PANSTWA PRAWA- ograniczenie wladzy prawem, w celu ochrony jednostki przed arbitralnymi dzialaniami panstwa, co gwarantuje obywatelom spolecznego bezpieczenstwa.
PANSTWO NIEDEMOKRATYCZNE- nie dopuszcza stosowania wobec siebie zadnych ograniczajacych regul prawnych
ZASADY PANSTWA PRAWA WG KONSTYTUCJI RP-
trybunal Konstytucyjny- niezawistny organ panstwowy powolany na mocy ustawy z 1985 oczekujacy o zgodnosci z Konstytucja RP ustaw i umow miedzynarodowych, aktow normatywnych wydanych przez naczelne i centralne organy panstwa, orzekajacy w sprawie skarg konstytucyjnych oraz sporow kompetencyjnych. Jego postanowienia maja moc powszechnie obowiazujaca i sa ostateczne
Najwyzsza Izba Konroli- naczelny organ kontroli panstwowej, funkcjonujacy na zasadach kolegialnosci, powolany do kontroli dzialalnosci rzadu i pozostalych organow administracji oraz przedsiebiorstw panstwowych, a takze- w zakresie okreslonym przez ustawe- jednostek niepanstwowych.
Naczelny Sad Administracyjny- sad powolany w 1980 do kontroli legalnosci decyzji administracyjnych oraz niektorych postanowien zapadlych w postepowaniu administracyjnym, egzekucyjnym i zabezpieczajacym. Przed wzniesieniem skargi obywatel powinien wyczerpac wszelkie srodki odwolawcze
Rzecznik Praw Obywatelskich- niezawisly organ panstwowy powolany na mocy ustaw z 1987 wylacznie do ochrony wolnosci i praw obywateli okreslonych w Konstytucju i innych przepisach prawa
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji-organ panstwowy powolany ustawa z 1992 stojacy na strazy wolnosci slowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji
Prokuratura- organ panstwowy powolany do strzezenia praworzadnosci, szczegolnie do sciagania przestepstw oraz nadzoru nad przestrzeganiem prawa przez ograny administracji panstwowej, przedsiebiorstwa, organizacje zawodowe czy samorzadowe
AKTY PRAWNE
KONSTYTUCJA- ustawa zajmujaca naczelne miejsce wsrod innych aktow prawnych. Czesto jest nazywana ustawa zasadnicza, poniewaz normuje sprawy dla spoleczenstwa najwazniejsze, m.in. podstawy ustrojowe, pozycje jednostki w panstwie, zwlaszcza jej wolnosci prawa obywatelskie czy form wlasnosci
USTAWA- jest norma prawna regulujaca sprawy szczegolnej wagi dla obywateli, np. nakladanie obowiazkow podatkowych, ograniczanie wolnosci i praw czy swobody dzialalnosci gospodarczej. niektore ustawy nosza nazwe kodeksu i dotycza okreslonej dziedziny prawa np. kodeks cywilny czy rodzinny
DROGA LEGISTACYJNA
LEGISTACJA- proces tworzenia przez organy panstwowe i samorzadowe aktow normatywnych obowaizujactych na obszarze dzialania organu
PROCES USTAWODAWCZY-
-inicjatywa ustawodawcza-poslowie min 15, senat, prezydent, rada ministrow, grupa minimum 100 tys obywateli
-pierwsze czytanie- uzasadnienie projektu ustawy, debata nad ogolnymi zalozeniami
- drugie czytanie- sprawozdanie komisji, debata, zglaszanie poprawek
- trzecie czytanie- glosowanie- wymagana zwykla wiekszosc glosow
- senat- wnosi poprawki w ciagu 30 dni
- sejm rozpatruje poprawki senatu- sa one przyjete, jesli sejm nie odrzuci ich bezwzgledna wiekszoscia
- prezydent- podpisuje ustawe lub stosuje weto, na podjecie dezycji ma 21 dni
- moze odrzucic lub przyjac weto prezydenta wiekszoscia 3/5 glosow
Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, dziennik urzędowy wydawany przez Urząd Rady Ministrów, w którym ogłasza się w szczególności ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia Prezydenta RP, Rady Ministrów i poszczególnych ministrów.D
Ogłoszenie aktu prawnego w Dzienniku Ustaw jest równoznaczne z jego wejściem w życie.
Dziennik Urzedowy RP,, Monitor Polski"-oglasza sie niektore uchwaly Zgromadzenia Narodowego, sejmu i senatu, zrzadzenia i postanowienia presydenta RP czy zarzadzenia poszczegolnych czlonkow rzadu. opublikowanie aktu prawnego w ,,Monitorze" nie jest warunkiem jego obowazywania, o ile nie stanowia tak przepisy szczegolowe
Wojewodzkie dzienniki urzedowe- dla prawa miejskiego wydawane sa przez poszczegolnych wojewodow

Dodaj swoją odpowiedź
Historia

Jaki jest wpływ kultury antycznej na dzisiejsze społeczeństwo Europy? Czy kultura antyczna może być czynnikiem jednoczącym kontynent? Znajdź we współczesnym świecie elementy rzymskiego antyku np. w polityce, kulturze.

Słowem antyk, pochodzącym od łacińskiego antiquus znaczącym tyle, co dawny, określamy świat starożytny. Jego kulturę tworzyły ludy zamieszkujące tereny basenu Morza Śródziemnego. Głównie były to kultury grecka i rzymska, a także wsz...

Politologia

Prawo Konstytucyjne - ustrój RP

Akty normatywne ( prawodawcze, prawotwórcze ) są źródłem prawa czyli tworzą system formalnie obowiązujących powszechnych zasad, nakazów, zakazów dla wszystkich kategorii podmiotów na terytorium państwa. Zawierają przepisy ogłaszane w d...

Socjologia

Historia myśli społecznej zbiór wykładów

Historia Myśli Społecznej.
Semestr I
 wykład (01) – 14.10.2003 
Filozofia nauki zaczyna się od pozytywizmu, natomiast historia doktryn politycznych ukształtowała się w XIX w. Wcześniejszą ich formą była filozofia.

Socjologia

Ściąga z Historii myśli socjologicznej - większość materiału

Funkcjonalizm:
- istnieje wiele różnych wariantów funkcjonalizmu (nie da się sporządzi żadnego zestawu twiedzeń)
- funkcjonalistyczna refleksja teoretyczna sytuuje się na różnych poziomach ogólności
- funkcjonalizm i poglądy...

Socjologia

Makrostruktury społeczne

Naczelną własnością społeczeństwa jest struktura społeczna. Przejawia się to m. in. w formie podziałów społecznych, hierarchii, układzie ról, pozycji społecznych.

Według Stanisława Ossowskiego struktura społeczna to system ...