Zmiany ideowe.

a) Dwie podstawowe kwestie społeczne.

Pod koniec XIX w. najważniejsze znaczenie społeczne miały dwie kwestie: robotnicza i narodowa. Ideologie, których twórcy skoncentrowali się na tych zagadnieniach, wywarły wpływ na politykę i życie społeczne nie tylko w XIX w. – niektóre pozostały żywe do dziś.

b) Anarchizm.

Anarchiści byli zdecydowanymi przeciwnikami państwa, które traktowali jako największe zagrożenie dla ludzkiej wolności. O ile marksiści chcieli opanować państwo, żeby je przekształcić zgodnie ze swoją ideologią, o tyle anarchiści po prostu zamierzali je zlikwidować. Na jego miejsce powstać miały dobrowolne wspólnoty.
Największą popularność anarchizm zyskał w południowej i zachodniej Europie: we Włoszech, Francji, a zwłaszcza w Hiszpanii, gdzie dominował wśród robotników jeszcze w latach trzydziestych XX w. W Polsce kwestia narodowa odgrywała ogromną rolę, więc internacjonalistyczny i antyreligijny anarchizm nie zyskał większej popularności.
Wśród anarchistów byli zwolennicy terroru indywidualnego, przeprowadzający zamachy na przywódców państwowych. Z rąk anarchistów zginęli między innymi prezydent Stanów Zjednoczonych William MacKinley, król Włoch Humbert I czy premier Francji Marie Carnot. Opinia publiczna często niesłusznie utożsamiała wszystkich anarchistów z terrorystami. Wielu anarchistów działało bowiem w sposób pokojowy, organizując edukację dla najuboższych i związki zawodowe. Na początku XX w. szczególnie popularny stał się anarchosyndykalizm, łączący działalność rewolucyjną z działalnością związków zawodowych.



c) Międzynarodówka.

Rolę ośrodka kierowniczego międzynarodowego ruchu rewolucyjnego w latach 1919-1943 pełniła Międzynarodówka Komunistyczna. Nawiązywała ona do:

- I Międzynarodówki i rewolucyjnego nurtu II Międzynarodówki.
Kongres założycielski odbył się w Moskwie w dniach 2 – 6 marca 1919 r. Brało w nim udział 52 delegatów z 30 krajów. Kongres uchwalił rezolucję w sprawie programu, zatwierdzając tezy o burżuazyjnej demokracji i dyktaturze proletariatu, oraz manifest wzywający robotników całego świata do skupienia się pod sztandarami III Międzynarodówki, nawiązującej do tradycji rewolucyjnych od Babeufa do Róży Luksemburg i Karola Liebknechta. Ponadto manifest wzywał klasę robotniczą całego świata do poparcia młodego państwa socjalistycznego z interwencją, do praktycznej realizacji hasła: Ręce precz od Kraju Rad! Inicjatorem, organizatorem, twórcą programu i przywódcą Komitetu był Lenin.

- W 1920 r. odbył się II Kongres III Międzynarodówki.
W przeddzień otwarcia obrad ukazała się praca Lenina Dziecięca choroba lewicowości w komunizmie. Wymieniona praca Lenina wskazywała, jak wielkie niebezpieczeństwo dla ruchu robotniczego stanowi sekciarstwo. Zalecała ona jednocześnie partiom komunistycznym, aby prowadziły szeroką pracę propagandową, wychowawczą i organizacyjną w takich organizacjach masowych, jak związki zawodowe, organizacje spółdzielcze, organizacje oświatowe, młodzieżowe i kobiece. Tezy zawarte w pracy Lenina były podstawą obrad kongresu.
Kongres uchwalił 21 warunków przyjęcia do Międzynarodówki Komunistycznej. W ten sposób stworzona została bariera, uniemożliwiająca przyjęcie do Kominternu tych partii i organizacji, które nie uznawały zasad rewolucyjnego marksizmu. Kongres zajmował się również kwestią chłopską oraz narodowo-kolonialną, traktując oba te problemy jako ważny element w walce proletariatu o pozyskanie sojuszników przeciwko burżuazji.
W 1921 r. odbył się III Kongres Międzynarodówki. Przedmiotem jego obrad było zagadnienie pracy partii komunistycznej z masami i w organizacjach społecznych. Międzynarodówka wezwała cały proletariat, bez względu na jego przynależność partyjną i organizacyjną, do tworzenia jednolitego frontu klasy robotniczej przeciwko kapitalizmowi i burżuazji. Również partiom II Międzynarodówki zaproponował Komintern przystąpienie do wspólnego frontu w walce z kapitalizmem.
20 kwietnia i l maja miały miejsce potężne demonstracje robotnicze, organizowane wspólnie przez obie te organizacje w wielu krajach Europy i w USA. Bardzo szybko jednak oportunistyczni przywódcy II Międzynarodówki zerwali zawarte porozumienie.

- IV Kongres Międzynarodówki Komunistycznej odbył się w 1922 r.
Uczestniczyło w nim 408 delegatów z 58 krajów, reprezentujących — poza granicami Radzieckiej Rosji — ok. 700 tys. komunistów. Przedmiotem szczególnie ożywionej dyskusji był referat Lenina Pięć lat rewolucji rosyjskiej a perspektywy rewolucji światowej. Było to jego ostatnie wystąpienie na Kongresie Międzynarodówki. Wiele uwagi poświęcono taktyce wspólnego działania komunistów z robotnikami bezpartyjnymi. Wysunięto hasło rządu robotniczego jako platformy jednoczącej proletariat, który przy kierowniczej roli komunistów mógłby być alternatywą wobec rządów burżuazyjno-socjaldemokratycznych. Rząd taki, nie będąc dyktaturą proletariatu, mógłby się stać podstawą do walki o nią.
W pierwszym okresie swojego istnienia Międzynarodówka Komunistyczna dokonała wiele w kształtowaniu programu działania licznych partii komunistycznych w różnych częściach świata. Była ona nie tylko ideowym inspiratorem, ale i częściowo organizatorem szeregu wystąpień mas pracujących — strajków, demonstracji, akcji solidarnościowych itp.

-V Kongres Międzynarodówki Komunistycznej odbył się w 1924 r. Zajmował się on zagadnieniami organizacji działalności partii w fabrykach i związkach zawodowych oraz pracy politycznej wśród chłopstwa.

- W 1928 r. odbył się VI Kongres, który wytyczył program działania Kominternu. Podkreślono, że głównym zadaniem strategicznym proletariatu powinno być pozyskanie dla idei komunizmu większości klasy robotniczej, bliższe powiązanie się z chłopstwem pracującym, zacieśnienie z nim sojuszu oraz solidarność z narodami kolonialnymi walczącymi o swoje wyzwolenie.

d) Chrześcijańska demokracja.

Partie socjalistyczne miały często charakter antyreligijny, a prawie zawsze antyklerykalny. Występując przeciw socjalistom, Kościół katolicki, podobnie jak i niektóre Kościoły protestanckie, zaczął tworzyć własne stowarzyszenia robotnicze. W ten sposób narodził się ruch polityczny nazywany chrześcijańską demokracją, ale odróżnienia od demokracji socjalnej. W 1891 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę „Rerum novarum”, tworząc podstawy społecznej nauki Kościoła. Wystąpił on zarówno przeciw socjalizmowi, jak i liberalizmowi, uznał zaś demokratyczną organizację państwa. Jednak struktura samego Kościoła nie uległa demokratyzacji.

e) Nacjonalizm.

W przed dniu rewolucji 1905 r. zamyka się pierwsza faza działalności ligi Narodowej, będąca też wstępną fazą rozwoju nacjonalizmu polskiego. Inicjatywa niepodległościowa emigracyjnych epigonów 1863 r. została przechwycona w kraju przez organizację tajną, która zamierzała do podporządkowania sobie całego społeczeństwa. Ogólnikowe zrazu i szerokie cele Ligi precyzowały się i zawężały w miarę zdobywania przez nią rzeczywistych wpływów. Z największym powodzeniem penetrowała Liga wszystkie dziedziny objęte dotąd przez pracę organiczną. To co robili dotąd ogranicznicy w sposób jawny, lecz apolityczny, w zakresie gospodarki i kultury, zostało w znacznej części podporządkowane, na przełomie XIX i XX w., wpływom i celom nowego stronnictwa. Równocześnie oddziaływało ono na młodzież inteligencką, drobnomieszczaństwo i zamożnych chłopów. W tych środowiskach skutkowała rozmaicie dozowana mieszanka patriotycznych i radykalnych haseł. Jednakże rozrost Ligi Narodowej nie byłby do pomyślenia, gdyby nowa organizacja nie uzyskała poparcia klas posiadających, gdyby od samego początku nie stała się ich ekspozyturą. Liczne grupy ziemiaństwa i burżuazji doszły do przekonania, że organizacja typu mafijnego może się przydać do kierowania społeczeństwem w warunkach niewoli, a zwłaszcza do przeciwdziałania radykałom i socjalistom. Akces burżuazyjnej inteligencji do stronnictwa miał też przesądzić o jego definitywnym obliczu. Klasom posiadającym w Polsce, tak jak w innym krajach, nacjonalizm dawał szansę utrzymania się u steru w nowym, z konieczności demokratycznym świecie.
Osobliwością nacjonalizmu polskiego - narodu w niewoli - okazała się powściągliwość w stawaniu i realizowaniu hasła niepodległości. Ruch uzależniony od klas posiadających siła rzeczy odrzucał też rewolucję, w danej chwili jedynie możliwą formę walki wyzwoleńczej.
Manifestami nowego kierunku stały się na progu stulecia publikacje Balickiego i Dmowskiego. Głosząc nadrzędność interesu narodowego nad wszelkim innym dobrem i prawem podsycały one w Polsce nienawiść - nie tyle do trzech rządów zaborczych, co do wszystkich otaczających narodów. I imię tegoż interesu narodowego nacjonaliści mieli się przeciwstawiać rewolucyjnym dążeniom mas ludowych, rewolucyjnej drodze do niepodległości. Nacjonalizm posiłki stanowił pochodną - w pewnym sensie także schorzenie - potężniejącej w całym społeczeństwie świadomości narodowej. Był też naturalna reakcją na zagrażające mu, drapieżne nacjonalizmy kultywowane w Niemczech i w carskiej Rosji. Z kolei zaś przyczyniał się do zaognienia innych nacjonalizmów: ukraińskiego, litewskiego, żydowskiego. W mniejszym lub większym stopniu ulec miały tej ideologii wszystkie warstwy posiadające, od ziemiaństwa i burżuazji aż do bogatego chłopstwa. Oporna okazała się klasa robotnicza.

f) Syjonizm.

W trakcie kształtowania się nowoczesnych narodów europejskich rosła niechęć wobec Żydów. Powstała wówczas współczesna odmiana antysemityzmu, mająca podstawę teoretyczną w rasistowskim rozumieniu narodu. W odpowiedzi na antysemityzm powstał również nacjonalizm żydowski, czyli syjonizm (od nazwy wzgórza Syjon w Jerozolimie, na którym stała świątynia króla Salomona). Wraz z hasłem powrotu do Ziemi Świętej syjoniści głosili konieczność utworzenia państwa żydowskiego w Palestynie, gdzie mogliby osiedlić się Żydzi, żyjący dotychczas w rozproszeniu. Najważniejszym ideologiem syjonizmu był Teodor Herzl, który w 1896 r. ogłosił swoją pracę „Państwo żydowskie”. Rok później w Brazylei odbył się pierwszy kongres syjonistyczny.

g) Konflikt narodów czy klas.

Na przełomie XIX i XX w. ideolodzy zastanawiali się, czy bliższa ludziom okaże się idea narodowa, czy też walka klas. Wybuch I wojny światowej w 1914 r. oznaczał zwycięstwo tej pierwszej idei ( czyli narodów ), ale już w 1917 r., wraz z rewolucją bolszewicką w Rosji, walka klas okazała się istotniejsza. Konflikt ten trwał więc nadal.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Zmiany, jakie zachodziły między epokami literackimi. Opisz, na podstawie wybranych utworów, stosunek poetów do epoki wcześniejszej.

Literatura sama stawia sobie zadania i sama je realizuje. Zadania te zmieniają się w czasie i w ten sposób rodzą się epoki literackie. Zmienność zadań jest wynikiem zmiany stosunków społecznych i świadomości ludzi. Zmienność ta jest te...

Język polski

Przedwiośnie - Stefan Żeromski

GENEZA PRZEDWIOŚNIA
Stefan Żeromski był pisarzem głęboko zaangażowanym w problemy społeczne i narodowe. Dawał temu wyraz wielokrotnie, jak choćby w okresie wydarzeń rewolucyjnych 1905-1907, kiedy to powstało wiele utworów poetycko-pu...

Pedagogika

Teoria Wychowania ćw dr Zając

1. WYCHOWANIE I JEGO WŁAŚCIWOŚCI. PRÓBA PODPORZĄDKOWANIA UJĘĆ DEFINICYJNYCH. RÓŻNE KONCEPCJE WYCHOWANIA, ICH ANALIZA I PRÓBA WARTOŚCIOWANIA.

DEFINICJE WYCHOWANIA WYRÓŻNIONE ZE WZGLĘDU NA DYSCYPLINY NAUKOWE.

Antonina G...

Dydaktyka

Dydaktyka ogólna

TEMAT:

INTELIGENCJA

Inteligencja – jest to łatwość dostrzegania związków i zależności miedzy zjawiskami i wykorzystania tych spostrzeżeń do rozwiązywania problemów.


Elementy inteligencji emocjonalnej:<...

Historia

Stalinizm w Polsce w latach 1948-1953

Okres II wojny światowej przejdzie do polskiej historii, jako okres bohaterskiej i dzielnej walki o utrzymanie własnej tożsamości narodowej i odzyskanie niepodległości. Gdy w ostatniej fazie wojny nasz wielki i dobry „przyjaciel ze Wschodu�...