Konspekt zajęć - pedagogika

Pedagogika opiekuńcza z arteterapią rok II gr. I

KONSPEKT ZAJĘĆ

INDYWIDUALNY PROGRAM TERAPEUTYCZNO - SYMULACYJNY

TEMAT: ĆWICZENIA PERCEPCJI WZROKOWEJ I KOORDYNACJI WZROKOWO-RUCHOWEJ. STYMULACJA DOTYKOWA I SŁUCHOWA.

CELE:
- ćwiczenie koncentracji uwagi
-doskonalenie percepcji wzrokowej
-rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
-stymulacja dotykowa i słuchowa
-doskonalenie umiejętności naśladowania prostych czynności
-rozumienie pojęcia ?Połóż na taki sam?, ?Zrób tak?, ?Dopasuj?, ?Połóż tu?
-kształtowanie umiejętności dopasowania i sortowania

FORMY PRACY: Indywidualna
UCZESTNIK ZAJĘĆ: Chłopiec z autyzmem lat 6
CZAS TRWANIA ZAJĘC 45 min

POMOCE: piłeczka ?jeżyki?, lizak, bańki mydlane, lustro, gwizdek, 3 pary obrazków z kategorii owoce, balon wypełniony ryżem, plastelina, patyczki, puzzle 4-5 elementów, układanki drewniane, 2 tacki, 4 kredki, 4 koraliki, 5 pospolitych przedmiotów i obrazki, które je przedstawiają.

1.POWITANIE: powitanie dziecka przez podanie dłoni, głośne wymawianie jego imienia.

2.NAWIAZANIE KONTAKTU WZROKOWEGO:

PROCEDURA: terapeuta siada naprzeciw dziecka. Wypowiada jego imię , stara się zwrócić uwagę dziecka poprzez wodzenie przed jego oczami atrakcyjnym dla niego przedmiotem. Stara się zaglądać w twarz dziecka .

3.MASAŻ UCISKOWY DŁONI:(stymulacja dotykowa)
Terapeuta wykonuje masaż dłońmi lub piłeczką ? jeżykiem?. Masuje dłonie dziecka mocno uciskając .Czas stymulacji : 1min (po 30 sekund na każdą rękę)

4.NAŚLADOWANIE PROSTYCH RUCHÓW RAK:
-klaskanie
-podnoszenie rąk do góry

PRZEBIEG ĆWICZENIA: Terapeuta siada naprzeciw dziecka mówi: ?Zrób tak? i powoli pokazuje np. :klaśnięcie w dłonie . Następnie bierze ręce dziecka i klaska nimi, po czym natychmiast nagradza dziecko .
Terapeuta musi upewnić się czy dziecko go obserwuje gdy klaszcze. Jeśli dziecko nie chce go naśladować , terapeuta musi mu w tym pomóc i natychmiast je nagrodzić. Terapeuta stopniowo ogranicza swój udział.

5.NAŚLADOWANIE PROSTYCH CZYNNOŚCI USTAMI:
- wysuwanie języka na zewnątrz
-dmuchanie

PROCEDURA: Terapeuta siada naprzeciwko dziecka i skupia jego uwagę .Wydaje polecenie ?Zrób tak? i prezentuje ruch ust , jaki dziecko ma wykonać. Podpowiada dziecku jak ma to zrobić i daje mu nagrodę za każdą próbę wykonania.
POMOCE: lizak, banki mydlane , lustro, gwizdek.

6.ŁĄCZENIE IDENTYCZNYCH OBRAZKÓW:
Realizacja polecenia ?połóż na taki sam?

POMOCE: 3pary obrazków z kategorii ? owoce.
Nakładanie dwóch identycznych obrazków na siebie. Zadanie to dziecko początkowo wykonuje z pomocą terapeuty poprzez kierowanie dłońmi , następnie stara się je wykonać samodzielnie.

7.STYMULACJA SŁUCHOWA:
Przybliżanie i oddalanie źródła dźwięku.

POMOCE: Balon wypełniony ryżem

PRZEBIEG ĆWICZENIA: Na przemian wolnym ruchem terapeuta zbliża i oddala wydający dźwięk balon wypełniony ryżem do głowy dziecka (kolejno do uszu , czoła, a także tyłu głowy)

8.NAŚLADOWANIE
NAŚLADOWANIE ZABAWY Z PLASTELINĄ.

Toczenie wałka, wbijanie patyczków.
POMOCE: plastelina, patyczki

PRZEBIEG ĆWICZENIA: Terapeuta wydaje polecenie ?Zrób tak? jednocześnie pokazuje dziecku czynność toczenia wałka i wbijania patyczków .Jeśli nie próbuje naśladować , terapeuta pomaga dziecku. Nazywa tę czynność co robi.

9.ĆWICZENIA KOORDYNACJI WZROKOWO- RUCHOWEJ:
POMOCE:
Puzzle 4-5 elementowe, układanki drewniane
-dopasowywanie miękkich puzzli 4-5 elementowych
-układanki drewniane (zwierzęta domowe, owoce)

PRZEBIEG ĆWICZENIA: Terapeuta wydaje polecenie ? Dopasuj? . W razie potrzeby pomaga dziecku w chwytaniu elementów i w dopasowaniu ich do odpowiedniego otworu.

10.PROSTE SORTOWANIE:

POMOCE: 2 tacki, 4 kredki, 4 koraliki

PRZEBIEG ĆWICZENIA: Terapeuta kładzie 2 tacki przed dzieckiem, na jednej z nich umieszcza kredkę , a na drugiej koralik. Pojedynczo podaje dziecku kredkę mówiąc:? Połóż tu ? wskazując na właściwą tackę . Prowadzi jego rękę , tylko wtedy, gdy próbuje położyć przedmiot na niewłaściwą tackę .
Następnie terapeuta powtarza to samo z koralikami . Próbuje wskazać tackę tylko przy pierwszym koraliku, a później wydaje polecenia słowne. Jeśli dziecko nie zareaguje dalej wskazuje właściwe tacki.

11.DOPASOWYWANIE OBRAZKÓW DO PRZEDMIOTÓW

POMOCE: 5 pospolitych przedmiotów i obrazki , które je przedstawiają :Łyżka, but, szczoteczka do zębów, grzebień , kubek.

PRZEBIEG CWICZENIA: Terapeuta kładzie obrazki na stole przed dzieckiem , a przedmioty umieszcza na kolanach ,aby dziecka nie rozpraszał ich widok . Wręcza mu kolejne przedmioty i prosi aby układało je na odpowiednich obrazkach.

12.ZABAWA WEDŁUG UPODOBAŃ DZIECKA.

13.POŻEGNANIE TERAPEUTY Z DZIECKIEM.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Pedagogika porównawcza - ćwiczenia

LEKCJA
W systemie klasowo-lekcyjnym lekcja to podstawowa, najbardziej znana, powszechnie obowiązująca forma organizacyjna procesu kształcenia (nauczania).
Jedną z form nauczania zbiorowego jest system klasowo-lekcyjny. Charakteryzuje si...

Pedagogika

Pedagogika specjalna.

KONSPEKT ZAJĘĆ LEKCYJNYCH W III KL. GIMNAZJUM W SZKOLE ŻYCIA NA UL. WIETORA W KRAKOWIE



DATA:8 I 2004

PROWADZĄCE: ...

CZAS TRWANIA:4H

TEMAT: „Zabawy na śniegu”

CELE OGÓLNE: -zapoznanie...

Pedagogika

Rozwój dziecka z niedosłuchem i dziecka głuchego, oraz jego potrzeba terapeutyczna w zakresie wychowania fizycznego.

Dla każdego człowieka zdrowie stanowi jedno z najważniejszych spraw życiowych. Mamy, więc na celu konieczność zabiegania o nie od najwcześniejszych lat życia, a szczególnie w okresie, w którym znajduje się ono pod wpływem zinstytucjonal...

Pedagogika

Technologia informacyjna "Ignatianum" - wykłady

TECHNOLOGIA INFORMACYJNA
TI lub IT (ang. Information Technology) to nowa dziedzina wiedzy, integrująca różne technologie (sprzęt komputerowy oraz oprogramowaniem, telekomunikacja, teleinformatyka) służące pozyskiwaniu informacji, selekcjo...