Konspekt zajęć - pedagogika
Pedagogika opiekuńcza z arteterapią rok II gr. I
KONSPEKT ZAJĘĆ
INDYWIDUALNY PROGRAM TERAPEUTYCZNO - SYMULACYJNY
TEMAT: ĆWICZENIA PERCEPCJI WZROKOWEJ I KOORDYNACJI WZROKOWO-RUCHOWEJ. STYMULACJA DOTYKOWA I SŁUCHOWA.
CELE:
- ćwiczenie koncentracji uwagi
-doskonalenie percepcji wzrokowej
-rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
-stymulacja dotykowa i słuchowa
-doskonalenie umiejętności naśladowania prostych czynności
-rozumienie pojęcia ?Połóż na taki sam?, ?Zrób tak?, ?Dopasuj?, ?Połóż tu?
-kształtowanie umiejętności dopasowania i sortowania
FORMY PRACY: Indywidualna
UCZESTNIK ZAJĘĆ: Chłopiec z autyzmem lat 6
CZAS TRWANIA ZAJĘC 45 min
POMOCE: piłeczka ?jeżyki?, lizak, bańki mydlane, lustro, gwizdek, 3 pary obrazków z kategorii owoce, balon wypełniony ryżem, plastelina, patyczki, puzzle 4-5 elementów, układanki drewniane, 2 tacki, 4 kredki, 4 koraliki, 5 pospolitych przedmiotów i obrazki, które je przedstawiają.
1.POWITANIE: powitanie dziecka przez podanie dłoni, głośne wymawianie jego imienia.
2.NAWIAZANIE KONTAKTU WZROKOWEGO:
PROCEDURA: terapeuta siada naprzeciw dziecka. Wypowiada jego imię , stara się zwrócić uwagę dziecka poprzez wodzenie przed jego oczami atrakcyjnym dla niego przedmiotem. Stara się zaglądać w twarz dziecka .
3.MASAŻ UCISKOWY DŁONI:(stymulacja dotykowa)
Terapeuta wykonuje masaż dłońmi lub piłeczką ? jeżykiem?. Masuje dłonie dziecka mocno uciskając .Czas stymulacji : 1min (po 30 sekund na każdą rękę)
4.NAŚLADOWANIE PROSTYCH RUCHÓW RAK:
-klaskanie
-podnoszenie rąk do góry
PRZEBIEG ĆWICZENIA: Terapeuta siada naprzeciw dziecka mówi: ?Zrób tak? i powoli pokazuje np. :klaśnięcie w dłonie . Następnie bierze ręce dziecka i klaska nimi, po czym natychmiast nagradza dziecko .
Terapeuta musi upewnić się czy dziecko go obserwuje gdy klaszcze. Jeśli dziecko nie chce go naśladować , terapeuta musi mu w tym pomóc i natychmiast je nagrodzić. Terapeuta stopniowo ogranicza swój udział.
5.NAŚLADOWANIE PROSTYCH CZYNNOŚCI USTAMI:
- wysuwanie języka na zewnątrz
-dmuchanie
PROCEDURA: Terapeuta siada naprzeciwko dziecka i skupia jego uwagę .Wydaje polecenie ?Zrób tak? i prezentuje ruch ust , jaki dziecko ma wykonać. Podpowiada dziecku jak ma to zrobić i daje mu nagrodę za każdą próbę wykonania.
POMOCE: lizak, banki mydlane , lustro, gwizdek.
6.ŁĄCZENIE IDENTYCZNYCH OBRAZKÓW:
Realizacja polecenia ?połóż na taki sam?
POMOCE: 3pary obrazków z kategorii ? owoce.
Nakładanie dwóch identycznych obrazków na siebie. Zadanie to dziecko początkowo wykonuje z pomocą terapeuty poprzez kierowanie dłońmi , następnie stara się je wykonać samodzielnie.
7.STYMULACJA SŁUCHOWA:
Przybliżanie i oddalanie źródła dźwięku.
POMOCE: Balon wypełniony ryżem
PRZEBIEG ĆWICZENIA: Na przemian wolnym ruchem terapeuta zbliża i oddala wydający dźwięk balon wypełniony ryżem do głowy dziecka (kolejno do uszu , czoła, a także tyłu głowy)
8.NAŚLADOWANIE
NAŚLADOWANIE ZABAWY Z PLASTELINĄ.
Toczenie wałka, wbijanie patyczków.
POMOCE: plastelina, patyczki
PRZEBIEG ĆWICZENIA: Terapeuta wydaje polecenie ?Zrób tak? jednocześnie pokazuje dziecku czynność toczenia wałka i wbijania patyczków .Jeśli nie próbuje naśladować , terapeuta pomaga dziecku. Nazywa tę czynność co robi.
9.ĆWICZENIA KOORDYNACJI WZROKOWO- RUCHOWEJ:
POMOCE:
Puzzle 4-5 elementowe, układanki drewniane
-dopasowywanie miękkich puzzli 4-5 elementowych
-układanki drewniane (zwierzęta domowe, owoce)
PRZEBIEG ĆWICZENIA: Terapeuta wydaje polecenie ? Dopasuj? . W razie potrzeby pomaga dziecku w chwytaniu elementów i w dopasowaniu ich do odpowiedniego otworu.
10.PROSTE SORTOWANIE:
POMOCE: 2 tacki, 4 kredki, 4 koraliki
PRZEBIEG ĆWICZENIA: Terapeuta kładzie 2 tacki przed dzieckiem, na jednej z nich umieszcza kredkę , a na drugiej koralik. Pojedynczo podaje dziecku kredkę mówiąc:? Połóż tu ? wskazując na właściwą tackę . Prowadzi jego rękę , tylko wtedy, gdy próbuje położyć przedmiot na niewłaściwą tackę .
Następnie terapeuta powtarza to samo z koralikami . Próbuje wskazać tackę tylko przy pierwszym koraliku, a później wydaje polecenia słowne. Jeśli dziecko nie zareaguje dalej wskazuje właściwe tacki.
11.DOPASOWYWANIE OBRAZKÓW DO PRZEDMIOTÓW
POMOCE: 5 pospolitych przedmiotów i obrazki , które je przedstawiają :Łyżka, but, szczoteczka do zębów, grzebień , kubek.
PRZEBIEG CWICZENIA: Terapeuta kładzie obrazki na stole przed dzieckiem , a przedmioty umieszcza na kolanach ,aby dziecka nie rozpraszał ich widok . Wręcza mu kolejne przedmioty i prosi aby układało je na odpowiednich obrazkach.
12.ZABAWA WEDŁUG UPODOBAŃ DZIECKA.
13.POŻEGNANIE TERAPEUTY Z DZIECKIEM.