Technologia informacyjna "Ignatianum" - wykłady
TECHNOLOGIA INFORMACYJNA
TI lub IT (ang. Information Technology) to nowa dziedzina wiedzy, integrująca różne technologie (sprzęt komputerowy oraz oprogramowaniem, telekomunikacja, teleinformatyka) służące pozyskiwaniu informacji, selekcjonowaniu jej, analizowaniu, przetwarzaniu, przechowywaniu, zarządzaniu oraz przekazywaniu innym ludziom.
Ma ona niezwykle silny wpływ na społeczeństwo; szacuje się, że w krajach rozwiniętych blisko 40% miejsc pracy jest związanych z branżą IT. W dzisiejszych czasach informacja stała się towarem, często uważanym za znacznie cenniejszy od dóbr materialnych. Zaczynamy wchodzić w erę gospodarki opartej na wiedzy. Dlatego też możemy powiedzieć, że żyjemy w społeczeństwie informacyjnym.
Składa się z dwóch pojęć:
Technologia czyli proces zmiany obiektu przebiegający ściśle z komputerami i sieciami komputerowymi.
Informacyjna to obiekt działania.
Technologia informacyjna to zespół środków i narzędzi ,które służą posługiwaniu się informacjami.
Technologia ta obejmuje swoim zakresem m.in. informacje, komputery, informatykę i komunikację.
Technologia informacyjna to technika informacyjna, metodyka jej stosowania przy realizacji procesów informacyjnych.
TI obejmuje swoim zakresem pojęciowym:
Oddziaływanie, tworzenie i wykorzystywanie komunikatów medialnych.
Komunikacja społeczna za pośrednictwem mediów informacyjnych.
Analiza i synteza informacji.
Wykorzystywanie środków i metod informatyki
Komputer ? urządzenie techniczne, wyposażone w odpowiednie do przeznaczonego urządzenia wewnętrznego (peryferyjnego) oraz w oprogramowanie.
Informatyka- to dziedzina nauki, zajmująca się głównie projektowaniem, realizacją, ewaluacją, wykorzystaniem i utrzymaniem systemów przetwarzania informacji.
Technologia informatyczna ma zastosowania informatyki w społeczeństwie.
Technologia informacyjna to połączenie technologii informatycznej z innymi związanymi z nią technologiami głównie z technologią komunikacyjną , służą one wszechstronnemu posługiwaniu się informacją.
Przykłady wykorzystania TI:
- edytor tekstu jako pomoc w pracy nad treścią i formą tekstów, przygotowanie korespondencji listów lub pism
- edytory tekstu i grafiki jako pomoc w przygotowaniu opracowania tekstowo-graficznego, prezentacji,
- użycie arkusza kalkulacyjnego do wykonywania obliczeń finansowych (matematyka), statystycznych (pedagogika),opracowywania wyników eksperymentów (fizyka, chemia)
- używanie bazy danych do zbierania ,opracowywania informacji na dany temat
- korzystanie z zasobów multimedialnych znajdujących się na przykład na płycie CD
- wykorzystywanie globalnej sieci komputerowej do zbierania informacji na zadany temat rozproszonych w sieci informacji.
Multimedia :
- to ogólne określenie środków komunikacji wykorzystujących wiele form przekazu
- łączą tekst ,grafikę oraz dźwięk i hiperłącza
- służą do nauki, demonstracji czy też ogólnie do zintegrowanego mAKSYMALNIE skutecznego przekazywania informacji.
Pedagogika medialna
? zajmuje się właściwościami, oddziaływaniem i stosowaniem mediów w szeroko pojętej nauce czyli w działalności dydaktyczno-wychowawczej
? odpowiada na pytanie w jakim stopniu nauczanie i uczenie się wykorzystuje nowoczesne technologie informacyjne?
Społeczeństwo informacyjne
- Jest nowym typem zbiorowości ludzkiej, w której szczególnie ważną rolę odgrywa zarządzanie informacją ,jej jakość oraz sposób użytkowania.
- To ogół ludzi mających powszechnie łatwe możliwości komunikowania się oraz dostęp do potrzebnych informacji poprawiających warunki życia, wykorzystywanie pracy oraz wypełnianie powinności obywatelskich.
KSZTAŁCENIE PEDAGOGÓW
Standardy przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej i komunikacji.
Prezentowane standardy będące określeniem tego, co jest wartościowe mogą być stosowane do oceny przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej.
Standardy przygotowania każdego nauczyciela:
1. Nauczyciele stawać się będą nauczycielami technologii informacyjnej i komunikacyjnej w takim samym sensie , w jakim są nauczycielami czytania, pisania i rachowania.
2. Zna i rozumie pojęcia i zasady TI, posługuje się poprawną terminologią.
3. Posługuje się multimediami.
4. Łączy się z siecią.
Technologia informacyjna jako składnik warsztatu pracy nauczyciela
Nauczyciel wzbogaca możliwości swojego warsztatu pracy dydaktycznej przez wykorzystanie TI w opracowaniu informacji w różnych postaciach komunikowania się i współpracy z innymi nauczycielami, rozwiązywaniu problemów oraz prowadzeniu badań w zakresie dydaktyki swojego przedmiotu. Ciągle rozwija swoje możliwości w zakresie TI i podejmuje działania w tym kierunku.
Rola i wykorzystanie TI w dziedzinie nauczanej przez nauczyciela
Nauczyciel zna i przedstawia najważniejsze zastosowania i wykorzystanie TI w swojej specjalności zawodowej , które mogą stanowić motywację dla integrowania TI z nauczaną dziedziną. Jednocześnie korzysta z multimediów TI do wzbogacania swoich umiejętności zawodowych oraz poszerzeniu obszaru zastosowania TI w swojej dziedzinie .
Programy multimedialne
Dobry program multimedialny:
1. Dostosowany jest do pracy indywidualnej ucznia. Umożliwia mu pracę w dowolnym tempie.
2. Zapewnia utrzymanie wysokiej aktywności uczniów . Zawiera elementy motywacyjne do uczenia się w tym także element rzetelnej oceny postępów w pracy.
3. Umożliwia poszerzenie zdobywanej wiedzy, uczy korzystać z innych źródeł
Kryteria oceny programów multimedialnych:
1. Poprawność merytoryczna.
Czy program jest poprawny merytorycznie?
Czy program jest otwarty?
Czy dopuszcza dopisywanie własnych ćwiczeń, modyfikowanie rysunków lub wykresów?
Czy program można wykorzystać dla większej liczby zajęć lekcyjnych?
Czy program jest elementem większej całości i czy jest zgodny co do sposobu obsługi z większością oprogramowania stosowanego w szkole?
Kryteria oceny programu multimedialnego:
1. Komunikaty
- Czy ocena pozytywna jest wyrażona (czy jest monotonia)?
- Czy atrakcyjność oceny nie przejawia znudzenia?
- Czy atrakcyjność oceny negatywnej nie zniechęca do robienia programów?
2. Ekran
- Czy ekran nie jest przeładowany tekstami, rysunkami?
- Czy nie zawiera nadmiernej liczby programów odwracających uwagę?
3. Komunikacja
- Czy program zachęca uczniów do współpracy między sobą w czasie pracy?
- Czy program wykorzystuje jakiś rzeczywisty model aby wyjaśnić swoje działanie?
- Czy w programie są różne tryby pracy?
4. Język
- Czy program posługuje się językiem polskim?
- Czy polskie litery są łatwo dostrzegalne na ekranie, klawiaturze i druku?
- Czy program nie budzi zastrzeżeń pod względem językowym?
5. Indywidualizacja programu
- Czy program używa imienia użytkownika w komunikatach?
- Czy program pamięta o tym gdzie użytkownik skończył pracę?
6. Poprawność techniczna
- Czy program jest ?odporny? na błąd odczytu ze stacji dysków?
- Czy program poprawnie pracuje, bądź zgłasza niemożność pracy przy zmniejszonej pamięcikomputera?
- Czy program może być używany w sieci?
7. Dokumentacja
- Czy program zawiera pełną dokumentację techniczną?
- Czy dokumentacja obejmuje część metodyczną?
- Czy przedstawiono przykładowe konspekty lekcji?
Autorskie prezentacje multimediów:
- są oryginalnym dziełem autora
- są związane w sposób bezpośredni z prezentowanymi zagadnieniami autora w przypadku kreatywnych osób podlegają stałej ewaluacji i są poprawiane i uzupełniane o nowe zagadnienia.
Prezentacje:
1. Określić odbiorcę , dla którego prezentacja powstaje
2. Zdefiniować materiał jaki ma zawierać prezentacja
3. Przygotować konspekt prezentacji
4. Ustalić kolejność przechodzenia przez prezentację
PROJEKTY
Projekt realizowany za pomocą narzędzi i środków technologii informacyjnej
Metoda projektu:
- jej istotą jest samodzielna praca uczniów, w trakcie której mają oni możliwość stosowania swych podstawowych umiejętności
- polega na zebraniu i usystematyzowaniu informacji o pewnych zagadnieniach
Charakterystyka metody:
- ma określone cele i metody pracy
- ma określone terminy realizacji całości i poszczególnych etapów
- wyznaczone są osoby odpowiedzialne za jego realizację
- znane są kryteria oceny
- osoby realizujące zadanie pracują w grupach (rzadko indywidualnie i ponoszą pełną odpowiedzialność za wykonanie zadania)
- rezultaty pracy prezentowane są publicznie (na forum klasy, szkoły lub innym)
- projekt jest zadaniem trwającym kilka dni, a nawet tygodni
Umiejętności: Cechy:
- rozwiązywanie problemów - pewność siebie
- kreatywność - autonomia
- planowanie -zorientowanie się na osiąganie celów
- negocjowanie - szerokie horyzonty
- podejmowanie decyzji - dynamiczność
- otwartość
Rodzaje projektów:
- Produkcyjne ? celem tego projektu jest wyprodukowanie czegoś
- Konsumpcyjne ? służy dostarczeniu doznań estetycznych
- Problemowe ? polegają na pokonywaniu trudności intelektualnych
- Sprawnościowe -
określenie problemów:
1. uświadomienie celów
2. określenie tematu projektu głównego i szczegółowych
3. zawarcie kontraktu
realizacja projektu:
1. gromadzenie informacji, penetracja źródeł
2. wykonanie prac praktycznych
3. opracowanie dokumentacji
opracowanie dokumentacji:
strona tytułowa - temat projektu, imiona i nazwiska studentów wykonujących projekt, imię i nazwisko nauczyciela akademickiego, od kierunkiem którego projekt był wykonany, data oddania sprawozdania.
Streszczenie - uwaga zwrócona na najważniejsze elementy sprawozdania
Wstęp - uwarunkowania projektu sprawozdania, wskazane dziedziny, w których występuje podjęty w projekcie problem
Opis projektu
Prezentacja projektu
Należy:
- przedstawić siebie i swoją rolę oraz temat prezentacji,
- rozpocząć prezentację określając główne jej cele,
- mówić wyraźnie,
- określić treść prezentacji ? przedstawić plan prezentacji,
- korzystać z przygotowanych materiałów wizualnych (nie czytać)
- zmieścić się w ramach czasowych,
- funkcjonować jako członek zespołu,
- wyraźnie zakończyć prezentację,
- dobrze odpowiadać na stawiane pytania,
- zainteresować odbiorców.
Ocena projektu:
- poprawność merytoryczna (treść pracy bez błędów rzeczowych, posługiwanie się fachową terminologią)
- oryginalność (pomysłów, rozwiązań, sposobów prezentacji)
- zainteresowanie innych studentów
- wykorzystanie czasu prezentacji
- poziom syntezy wiedzy
- selekcja informacji
- sposób mówienia (komunikatywność, wypowiedzi,precyzja wypowiedzi, akcentowanie)
- współpraca w grupie (czy każdy przedstawiciel mógł się zaprezentować, podział zadań wewnątrz grupy)
- multimedialne środki dydaktyczne (ile i jakie zostały wykorzystane)
w trakcie pracy nad projektem nauczą się państwo:
1. pracy z różnymi źródłami wiedzy
2. współdziałania w grupie
3. wykorzystywania narzędzi i środków technologii informacyjnej w pracy
4. przeprowadzenia rozmów i wywiadów
5. krótkiego, samodzielnego opracowania materiałów
6. planowania pracy
7. odpowiedzialności.
ŚCIEŻKI PROJEKT
Ścieżki międzyprzedmiotowe często realizowane są metodą projektu. Ścieżka edukacyjna jest zestawem treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, realizowanych na zajęciach o charakterze międzyprzedmiotowym. Nie ma takiego przedmiotu (godzin lekcyjnych), ale częściowej realizacji tych treści można dokonać w czasie odrębnych, modułowych, kilkugodzinnych zajęć. Realizowane są również przez pedagogów szkolnych współpracujących z nauczycielami. Służą integracji wiedzy (procesowi łączenia zdobytej wiedzy poprzez jej powiązanie). Umożliwiają rozumienie świata odwołując się do doświadczeń i zdobytej wiedzy, rozwijając umiejętności niezbędne do życia w warunkach współczesnego świata.
Integracja międzyprzedmiotowa
Integracja wokół treści nauczania ? polega na: ujednoliceniu czasu realizacji treści na różnych przedmiotach,po wyborze tematyki rozpatrywaniu różnych aspektów tematów charakterystycznych dla danego przedmiotu.
Integracja wokół problemów ? wykorzystuje pojęcia kluczowe np. lądowanie sondy na Marsie. W programach nauczania powinno być miejsce na wprowadzenie tego typu ważnych wydarzeń.
Ścieżki edukacyjne mają za zadanie wychowywać i przystosowywać do życia w społeczeństwie. Zwiększać ciągłość i wszechstronność opanowania treści oraz nadawać głęboki i całościowy charakter,uczyć logicznego i samodzielnego myślenia, uczyć wiązania teorii z praktyką.
SZKOŁA PODSTAWOWA-ŚCIEŻKI
Edukacja (prozdrowotna , ekologiczna, czytelnicza i medialna, wychowanie do życia w społeczeństwie, wychowanie do życia w rodzinie, edukacja regionalna-dziedzictwo kulturowe w regionie, wychowanie patriotyczne).
GIMNAZJUM-ŚCIEŻKI
Edukacja (filozoficzna,prozdrowotna, ekologiczna, czytelnicza i medialna, regionalna, europejska, kultura polska).
ŚCIEŻKI EDUKACYJNE ? SZKOŁY ŚREDNIE
Edukacja (czytelnicza i medialna, ekologiczna, europejska, filozoficzna, prozdrowotna, regionalna, wychowanie do życia w rodzinie)
Rodzaje zagrożeń:
Fizyczne- wzrok,postawa, choroby oczu, skrzywienie kręgosłupa, otyłość, zaburzenia centralnego układu nerwowego, uzależnienie, zaburzenia emocjonalne i interpersonalne)
Psychiczne ? uzależnienie, wirtualna rzeczywistość oderwana od życia,
Moralne- niekontrolowany, łatwy dostęp do informacji, olbrzymie bo łatwy i niekontrolowany dostęp do informacji może ujemnie wpłynąć na rozwój moralny dzieci. Negatywne oddziaływania internetu to treści związane z: pornografią, przemocą i brutalnością.
Społeczne ? zachowania nieetyczne, anonimowość, zachowania nieetyczne spowodowane anonimowością i brakiem kontroli przy komputerze i w sieci, utrata prywatności a nawet wolności i świadomości, poczucie braku bezpieczeństwa)
Intelektualne ? bezkrytyczne zaufanie, szok informacyjny, bezkrytyczne zaufanie możliwościom maszyny,stwierdzenie, że komputer jest dobry na wszystko
Licencjobiorca nie nabywa praw autorskich do utworu, uzyskuje jedynie uprawnienie do korzystania z utworu w określonym zakresie.
Do obowiązków licencjodawcy oprócz udzielenia upoważnienia do korzystania z dzieła należy bierny obowiązek nie przeszkadzania licencjobiorcy w korzystaniu z utworu.
LICENCJA FIRMWARE ? licencja obejmująca oprogramowanie układowe, tzn. umieszczone na stałe w sprzętowej części systemu komputerowego.
LICENCJA FREEWARE ? oprogramowanie darmowe, rozpowszechniane po kosztach nośnika danych. Może być objęte ochroną praw autorskich lub nie.
LICENCJA GRUPOWA ? określa, że zakupiony program może być używany w sieci lub innym zestawie komputerów (np. szkolna pracownia) w określonej ilości, tzn. może być instalowana na maksymalnie określonej liczbie stanowisk.
LICENCJA JEDNOSTANOWISKOWA ? uprawnia użytkownika do zainstalowania nabytego oprogramowania tylko na jednym stanowisku komputerowym. Użytkownikowi nie wolno udostępniać takiego oprogramowania w sieci ani używać na więcej niż jednym komputerze w tym samym czasie. Zezwala natomiast na sporządzenie kopii zapasowej oprogramowania.
LICENCJA SHAREWARE ? rodzaj licencji oraz oprogramowania rozpowszechniana na jej zawartości, która zezwala na bezpłatne korzystanie z oprogramowania przez okres próbny (zazwyczaj 1miesiąc),który ma zachęcić użytkownika do kupna oprogramowania.
LICENCJA PUBLIC DOMAIN ? licencja dobroczynna czyniąca oprogramowania własność ogółu wmyśl, której autor lub autorzy oprogramowania zrzekają się praw do upowszechniania oprogramowania na rzecz ogółu urzytkowników.
Przestępstwo polegające na produkcji, dystrybucji lub sprzedaży nielegalnych kopii oprogramowania.
Brak poszanowania praw twórców wiąże się niejednokrotnie z poważnymi konsekwencjami finansowymi.
Programy destrukcyjne ? wirusy:
- program komputerowy, który w sposób celowy działa na szkodę systemu komputerowego
- potrzebuje nosiciela pliku, na którym pasożytuje, wyjątek : tzw. Robaki ? wirusy samodzielne
- potrafi samodzielnie się rozmnażać
- działa bez zgody i wiedzy użytkownika.
Rodzaje wirusów:
- koń trojański (wysyła pliki z naszego komputera)
- bomba logiczna
- bomba zegarowa
- pasożytnicze (doczepiają się do pliku i coś z nim robią)
- towarzyszące
- makro-wirusy
- pliki wsadowe
- polimorficzne
- robak
Zabezpieczenia przed wirusami:
- regularne używanie skanera antywirusowego
- monitor antywirusowy ? ochrona non stop
- częste uaktualnianie bazy wirusów
- nie otwieranie plików niewiadomego pochodzenia
- nie pobieranie plików z niepewnych źródeł
prawo Murphyego: Jeśli coś może pójść źle to pójdzie źle.
Wirusy celowo działają niszcząco na nasz komputer. Potrafią się samodzielnie rozmnażać.
PRAWA AUTORSKIE W INTERNECIE
Sytuację, w której webmaster pobierze grafikę z obcego serwera i wykorzystuje ją na własnych stronach www należy uznać za naruszenie praw autorskich .
Zgodnie z prawem autorskim ochronie nie podlegają proste informacje prasowe, rozumiane jako same informacje, bez komentarza i oceny ich autora. Autor rozumie to jako możliwość wykorzystywania informacji z zamieszczonych w serwisie tekstów, ale już nie kopiowania całości lub części artykułów. W prawie autorskim istnieje pojęcie dozwolonego użytku. Polega on na wykorzystaniu krótkiego fragmentu dzieła z podaniem jego autora i źródła ? czyli zamieszczeniu cytatów. Wolno więc cytować fragmenty artykułów z serwisu z podaniem źródła.
WORTAL
- portal wyspecjalizowany, publikujący informacje z jednej dziedziny, tematycznie do siebie zbliżone, np. Dotyczące muzyki, filmów, programów komputerowych.
- Nazwa ma stanowić przeciwstawienie do zwykłego programu, obejmującego szeroki zakres tematyczny (horyzontalnego), a przy okazji podkreślić wyższą jakość udostępnianych zasobów, jednak nie przyjęła się szeroko.
Portale edukacyjne:
[email protected]
scholaris internetowe centrum zasobów edukacyjnych MEN
Portal Oświata
Portal Edukacyjny Krakowa
Polski Portal Edukacyjny edu.info.pl
Inne ważne strony:
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Kuratorium Oświaty w Krakowie
Internetowy Serwis Edukacyjny
Bezpieczeństwo i higiena pracy:
- zadbaj o odpowiednie ustawienie sprzętu
- ureguluj oświetlenie w pomieszczeniu
- odpowiednia wilgotność powietrza oraz wentylacja
70-80 cm odległość od monitoru
Kręgosłup:
-syndrom RSI
-uraz RSI