Formy działania administracji
AKT NORMATYWNY ? jest to akt jednostronny ustanowiony przez kompetentny organ administracji. Jest to władcze rozstrzygnięcie organu administracji rządowej samorządu terytorialnego lub inne podmioty.
Zawiera normy postępowania skierowanie do określonego adresata abstrakcyjnie określonych sytuacji.
Zasada jest aby podstawą prawna powszechnie obowiązujących aktów normatywnych był przepis zawarty w ustawie, który upoważnia organy administracji do wydania aktu normatywnego.
AKT ADMINISTRACYJNY ? stanowi władcze, jednostronne oświadczenie woli organu oparte na przepisach prawa administracyjnego określające konkretnie wskazanego adresata w indywidualnie oznaczonej sprawie.
Cechy charakterystyczne:
- jest to czynność oparta na przepisach prawa administracyjnego,
- stanowi władcze oświadczenie woli organu administracji,
- wskazuje podwójną konkretność czyli konkretnego adresata i konkretną sprawę,
- wydawany jest w wyniku przeprowadzonego postępowania administracyjnego.
Najbardziej typową i rozpowszechniona formą aktu administracyjnego jest decyzja administracyjna.
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ:
- oznaczenie organu wydającego decyzję,
- data wydania decyzji,
- oznaczenie strony, do której jest skierowana,
- podstawa prawna,
- rozstrzygnięcie istoty sprawy,
- pouczenie,
- podpis pracownika, który w imieniu lub z upoważnienia organu wydał decyzję.
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE - jego podstawowymi elementami są:
? może być zawarte między podmiotami na zasadzie równorzędności,
? służy realizacji określonych zadań administracji,
? dochodzi do skutku w chwili oświadczenia woli jego uczestników,
? może być zawarte między podmiotami na zasadzie równorzędności,
? służy realizacji określonych zadań administracji,
? dochodzi do skutku w chwili oświadczenia woli jego uczestników,
? traci swoją moc w następujących sytuacjach:
- w razie osiągnięcia przewidzianych celów,
- za zgodą zainteresowanych,
- w sposób określony w porozumieniu,
- na podstawie rozstrzygnięć organu administracji wyższego stopnia.
UMOWA CYWILNO ? PRAWNA
- często zawarcie umowy poprzedza wydanie aktu administracyjnego. Umowa charakteryzuje się tym że jest wykorzystywana przez organy administracji aby realizować nałożone zadania.
UGODA ? jest to pisemne porozumienie stron o sprzecznych interesach w toczącym się postępowaniu i zastępuje akt administracyjny kończący postępowanie.
Aby była ona ważna musi być zatwierdzona przez organ prowadzący postępowanie. Jest sporządzane w formie pisemnej i powinna zawierać:
- oznaczenie organu przed którym została zawarta,
- datę sprzedania,
- oznaczenie stron,
- przedmiot i treść,
- wzmiankę o jej odczytaniu i jej przyjęciu,
- podpisy stron,
- oraz podpis pracownika organu.
Zatwierdzona ugoda wywołuje takie same skutki prawne jak decyzja administracyjna.
Ugoda jest dopuszczona pod warunkiem:
- jeżeli charakter sprawy będzie przemawiał za polubownym załatwieniem,
- jeżeli przyczyni się to do uproszczenia i przyspieszenia postępowania,
- jeżeli ugodowemu rozwiązaniu nie przeciwstawiają się przepisy prawne.