Nauczanie wydechu do wody
Cele główne:
· Umiejętności – nauczanie prawidłowych wydechów do wody
· Wiadomości – uczeń wie jak prawidłowo wykonywać wydechy do wody
· Sprawność motoryczna – siła
· Akcent wychowawczy – uczeń umie współdziałać z innymi oraz słucha poleceń nauczyciela
Miejsce zajęć: kryta pływalnia
Ilość uczniów: 14
Czas trwania zajęć: 45’
Przybory: deski, obręcze tzw. „hula-hop”, krążki, piłki, piłeczki pingpongowe
Tok lekcji Zadania szczegółowe Dozowanie Uwagi
I.Część wstępna1.Zorganizowanie grupy2.Motywacja do zajęć3.Rozgrzewka 1. Zbiórka2. Sprawdzenie obecności3. Sprawdzenie stroju pływackiego pod kątem BHP i higieny1. Podanie tematu i celów lekcji2. Omówienie i pokaz wydechów do wody1. Na lądzie:- krążenia ramion do tyłu i do przodu- odmachy ramion- skrętoskłony tułowia do prawej lewej nogi z dotknięciem stóp palcami- 10 przysiadów- przysiad podparty i wyrzuty nóg w tył (10 razy)- krążenia tułowia2. Przejście pod natrysk3. W wodzie:- jeden z uczniów stoi w wodzie i trzyma drugiego za ręce, ten kładzie się na wodzie i „kopie” wodę nogami- partnerzy stoją naprzeciw siebie w odległości 2m. Rzucają piłkę do siebie nawzajem jednorącz na wodzie (po 10 razy na każdą rękę) 2’2’10’ Zbiórka w szeregu na brzegu basenu. Nie ćwiczący siadają w stroju sportowym na ławceUczniowie siedzą na ławeczceUczniowie stoją w rozsypce, nauczyciel stoi przed uczniami i demonstruje ćwiczenia.Ćw odbywają się w parach na płytkiej wodzie. Dzieci współdziałają i pomagają sobie wzajemnie. Nauczyciel stoi w wodzie i asekuruje.W tym ćw. dajemy jedną piłkę na parę. Ustawienie dzieci i nauczyciela jak w poprzednim ćwiczeniu.
II.Część główna1.Nauczanie umiejętności 1. „Wyścig piłeczek” – dzieci stoją w szeregu przy brzegu basenu. Przed sobą każde z nich ma położoną piłeczkę pingpongową. Na sygnał prowadzącego dmuchają na piłeczkę starając się przesunąć ją do wyznaczonego miejsca.2. „Gotująca się woda” – dzieci na sygnał wykonują głęboki wdech i przysiad, zanurzając się w wodzie. Powoli wypuszczają powietrze do wody, którego pęcherzyki przypominają gotującą się wodę. 5 powtórzeń.3. „Wesołe foki” – uczniowie biegają w wodzie, na sygnał prowadzącego wykonują wdech, zanurzają się całkowicie i wyciągają ręce nad wodę. Klaszczą. W trakcie klaskania wykonują długi wydech. 5 powtórzeń.4. Dzieci dobierają się w pary. Jedno trzyma obręcz w wodzie, drugie ma za zadanie przejść przez obręcze. Gdy przechodzi wykonuje długi wydech do wody. Powtarza to 5 razy, a później następuje zmiana.5. „Labirynt” – dzieci ustawiają się w dwóch rzędach. Uczestnicy z jednego rzędu biorą obręcze i ustawiają się w odstępie 1,5m w linii łamanej, trzymając je zanurzone prostopadle. Pozostali kolejno przechodzą pod obręczami, wykonując wydech do wody. Po przejściu następuje zmiana. Uczniowie wykonują to po dwa razy.6. W staniu naprzeciw siebie, trzymając się za ręce, na zmianę ćwiczący zanurzają się i wykonują do wody wydech (ustami i nosem), po wynurzeniu się wykonują ustami wdech. Ćwiczenie wykonują 5 razy po czym następuje zmiana.7. Dzieci oddalają się od linii brzegu około 5 metrów, odwracają się do prowadzącego plecami, który stoi na brzegu. Nauczyciel wrzuca 5 krążków do wody. Uczniowie na sygnał odwracają się i mają za zadanie wyłowić krążki z wody. Zabawa powtarzana jest 3 razy.8. Każdy z uczniów bierze deskę i na sygnał próbuje położyć się na wodzie trzymając się deski robiąc 10 wydechów do wody. 25’ Wykorzystuję piłeczki pingpongowe. Dzieci stoją w szeregu na płytkiej wodzie wraz z nauczycielem.Dzieci ustawione są w rozsypce. Nauczyciel sprawdza poprawne wykonywanie ćwiczenia.Dzieci ustawione są parami w rozsypce. Wykorzystujemy obręcze. Uczniowie ze sobą współdziałająUczestnicy zabawy współdziałają ze sobą, ustawiają się w dwóch rzędachDzieci stoją parami w rozsypceDzieci stoją w szeregu. Należy zwrócić uwagę by dzieci nie kłóciły się o krążki. Po ich wyłowieniu oddają je prowadzącemu, który stoi w wodzie.Ćwiczenie to pomaga przyzwyczaić dzieci do tego jak będą wykonywane wydechy podczas pływania. Pokazuje ono im również jak ważny jest wydech do wody w nauczaniu pływania. Nauczyciel pomaga dzieciom w leżeniu na wodzie.
III.Cz. końcowa1.Uspokojenie organizmu2.Czynnośi organizacyjne3.Nastawienie do aktywności ruchowej w czasie wolnym „Zwiadowcy” – ćwiczący poruszają się w różnych kierunkach wykonując delikatne kroki w wodzie starając się robić to bardzo cicho.1. Zbiórka, sprawdzenie stanu liczbowego2. Omówienie lekcji1. Zachęcanie do pójścia na pływalnię z rodzicami2. Pożegnanie 2’2’1’ Ustawienie w rozsypceNa brzegu basenu dzieci stoją w szeregu, nauczyciel przed nimi.Dzieci się rozchodzą