Pływanie. Nauczanie wydechów do wody - konspekt lekcji.

Cele główne:

· Umiejętności: uczeń potrafi poprawnie wykonać zanurzenie głowy do wody
· Wiadomości: uczeń zna zasadę działania wyporności wody
· Sprawność motoryczna: uczeń jest zdolny do samodzielnego wykonania wydechu do wody
· Akcent wychowawczy: uczeń właściwie reaguje na polecenia nauczyciela

Miejsce zajęć: kryta pływalnia

Ilość uczniów: 20 osób

Klasa: III a

Czas trwania: 45’

Przybory: 20 desek, 20 baloników, 15 kolorowych krążków

Prowadzący:

Tok lekcji Zadania szczegółowe Dozowanie Uwagi
1.Część organizacyjna 1. Zbiórka2. Powitanie3. Sprawdzenie obecności4. Sprawdzenie przygotowania uczniów do zajęć 2’ W dwuszereguSprawdzenie strojów kąpielowych, nie ćwiczący siadają na ławce
2.Nastawienie do aktywnego udziału w lekcji Podanie tematu zajęć oraz motywacja do aktywnego udziału w lekcji 1’ Nie ćwiczący przygotowują przybory do ćwiczeń.Uczymy wydechów do wody, które pomogą pokonać dystans danym stylem
3.Rozgrzewka Na lądzie1. Naprzemianstronne krążenia ramion w przód i w tył2. Skłony w przód3. Przysiady4. Krążenia tułowia5. Krążenia bioder w prawą i lewą stronę6. Krążenia głowy w prawą i lewą stronę oraz potakiwanie i powątpiewaniePrzejście pod prysznicW wodzie„Spłoszone mewy” – na sygnał nauczyciela ćwiczący jak najszybciej starają się dobiec do wyznaczonego miejsca (ściana, brzeg)„Motorówki i żaglówki” – na sygnał „żaglówki”, uczniowie będący w wodzie naśladują uniesionymi w górę rękami żagle oraz cichym głosem szum wiatru. Na sygnał „motorówki” biegają naśladując głosem warkot motoru, a rękami trzymanie kierownicy z Balonikiem.Dzieci trzymają baloniki. Na sygnał prowadzącego podrzucają baloniki i dmuchają tak aby baloniki nie spadły do wody 8’ Ustawienie w rozsypce-rozpoczęcie i zakończenie każdego ćwiczenia na znak prowadzącego-zwracanie uwagi na poprawność wykonywania ćwiczeń-głębokość do poziomu pasa-rozpoczęcie i zakończenie zabawy na znak prowadzącego-ustawienie w rozsypce-zwracamy uwagę na bezpieczeństwo-ustawienie w rozsypce-każde dziecko posiada własny balonik
4.Kształtowanie umiejętności i doskonalenie sprawności Nauczanie wydechu do wody„Sprężynki” – na sygnał prowadzącego dzieci jak najszybciej skaczą obunóż do połowy basenu„Baraszkujące delfinki” – deski pływają po wodzie. Dzieci nurkują pod wyznaczone przez siebie deski i starają się podrzucić je jak najwyżej„Bulgotanie” – wydmuchiwanie powietrza do wody po zanurzeniu głowy„Pluskający łosoś” – uczniowie wykonują przysiad, po czym wyskakują do góry wykonując głęboki wdech, a następnie wracają do pełnego zanurzenia w przysiadzie, tam głośno wypuszczają powietrze„Poławiacze pereł” – uczniowie starają się wyłowić wrzucone przez nauczyciela przedmioty. Wygrywa ten, który wyłowi najwięcej przedmiotów, „pereł”„Tor przeszkód” – trzech ćwiczących trzymają deski na wodzie stojąc w odstępach 2m. Pozostali pokonują tor pod deseczką i wdech wynurzając się między deseczkami.Wygrywa ten rząd, który pierwszy pokona tor poprawnie wykonując ćw.„Wesołe foki” – dzieci biegają w wodzie, na sygnał prowadzącego wykonują wdech, zanurzają się wyciągając ręce nad wodę. Klaszczą. W trakcie klaskania wykonują długi wydech.„Karuzela” – uczniowie odliczają do dwóch – koło obraca się w lewo lub w prawo. Na sygnał prowadzącego jedynki kładą się na wodzie na plecach, z nogami skierowanymi do środka koła a dwójki obracają koło. Na gwizdek prowadzącego następuje zmiana.Wydechy do wody w połączeniu z naprzemianstronnymi ruchami nóg trzymając się ściany basenu„Klaskanie” – uczniowie skaczą kolejno do wody na nogi. W czasie lotu klaskają. Wygrywa uczeń, który wykona najwięcej klaśnięć 27’ -objaśnienia są krótkie i zrozumiałe-zastosowanie pokazu w wodzie przez nauczyciela-ustawienie w rzędzie-ustawienie w rozsypce, wynurzają deski grzbietem-ustawienie w rozsypce-ustawienie w rozsypceNauczyciel wrzuca do wody kolorowe krążki. Zwracamy uwagę na to by uczniowie nie pomagali sobie nogami, przesuwali krążek do siebie i bez otwierania oczu wyciągali go z wody-ustawienie w rzędzie, po zakończeniu należy wykonać zmianę osób trzymających deskę-ustawienie w rozsypce na płytkiej wodzie. Zwracanie uwagi na całkowite zanurzenie ciała-zabawa doskonaląca leżenie na wodzie. -ustawienie w kole-ustawienie w szeregu przy ścianie basenu-zwrócenie uwagi na poprawność wykony- wanych ćwiczeń-ustawienie w szeregu na brzegu basenu, palce stóp oparte o krawędź
5. Uspokojenie organizmu 10 wydechów do wodyNakładanie skarpetek – uczniowie starają się usiąść na dnie basenu i oburącz dotknąć prawej stopy, naśladując nakładanie skarpetki. Na sygnał zmieniają stopę 4’ -sposób dowolny, oczy otwarte-ustawienie w rozsypce
6.Część organizacyjno – porządkowa - zbiórka- omówienie lekcji, zwrócenie uwagi na popełniane błędy- pochwalenie osób najlepiej wykonujących ćwiczenia 2’ -na brzegu basenu, na siedząco-nie ćwiczący zbierają deseczki i odnoszą na wskazane miejsce
7.Nastawienie do aktywności ruchowej w czasie wolnym Zachęcanie uczniów do korzystania z rodzicami z pływalni w czasie wolnym 1’ -podanie kilku ćwiczeń do wykonania w domu

Dodaj swoją odpowiedź