Barok

RAMY CZASOWE
Od 1600 do 1750 r.
1600 -powstanie opery
1750 – Śmierć Jana Sebastiana Bacha

NAZWA
Baroqe (francuski)-bogadzwo ozdób

CECHY SZTUKI
Ponadludzka wielkość, monumentalizm, bogadzwo ozdób, przepych, silne kontrasty form, emocje ,dynamizm, światłocień,podkreślenie przestrzeni,realizm,miscyzm

MANIERYZM-w Włoszech w 2 pol. XVI w.
Prostora,naturalność ,nieklastyczne proporcje np.wydłużenie proporcj, złudzenie przestrzene, wątki fantastyczne, delale, dynamizm, bogate szaty

OPERA- 1597 -w Florencji wys. Darfne z muzyką Jacopa Periego i librettem
Ottavia Rinucciego
1607- Orfeusz kompozycja Claudia Montevediego
1637- otwarcie w Wenecji pierwszego teatru operowego
1635 -teatr operowy w Warszawie
1620- opery na dworze Stanisława Lubomirskiego w Wieśniczu

ARCHITEKTURA: kościół św. Pawła Kraków
Bazylika św. Piotra Rzym
Pałac czartowskich Puławy
Pałac Branickich Białystok
Kościół Sakramentek w Warszawie
ARCHITEKCI: Francesco Borromini (Włochy)
RZEŹBA: Giovanni Loranzio –Bermini
Ekstacja św. Teresy
Anioł z koroną cierniową
RZEŹBIARZE: Giovanni Lorenzo, Bernini (owal placu przed bazyliką św. Piotra)
ZESPOŁY PAŁACOWO-OGRODOWE: Wersal ,Wilanów, Białystok
PAŁACE: kompleks św. Piotra i Pawła w Rzymie z placem
CECHY MALARSTWA: entuzjazm dla ruchu obfitości kształtów, bogadzwto światłocieni, opanowanie perspektywy,żywe kolory,dynamizm,atmosfera niepokoju,horror vacui( brak pustego tła)
MALARZE: Valazqvezo (Wenus z lustrem, panny dworstwie, porządki)Hiszpania
Rubens (sąd parisa, trzy gracje, wiejska zabowa)
Carrarvagio (oszuści karciani nawrócenie Szawla)Włochy
Rembrant (Uczta BAltozara,lekcja anaromii)Holandia
MUZYKA. –Georg Friedrich Haendel-tw.opery,oratoria Alleluja z oratorium Mesjasz,m.organowa,skrzypcowa
Johann Sebastian Bach-kompozytor,organista,budowniczy organów,skrzypek,nauczyciel,śpiewak
C.Montevierdi,
BALET-taniec sceniczny,dyscyplina teatralno-muzykalno-literacka. Literacje libetcie, pods. Fabuły. Muzyka pod. Dla sztuki tańca. Ur. W Francji
1581-Le ballet comique de la reine
1661-ludwik XIV ,,król-Słońce’’ zał. W Rzymie Królewską Akademie Tańca
TEATR-Molier-komediopisarz ,,świętoszek, don Julian, szkoła żon’’
Styl rokoko-drobne, delikatne formy arch.
Tematyka:urodzjowa,martwa natura,portrety,pejzaże,sceny mitologiczne,alegoryczne,historyczne

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Barok - charakterystyka epoki

Omów genezę nazwy, daty graniczne i charakter epoki baroku.
Barok to nazwa o szczególnym rodowodzie, pochodzi bowiem od nazwy klejnotu - perły ogromnie rzadkiej jakości, o dziwnych, oryginalnych kształtach, perły, którą w portugalskim j...

Historia

Barok

Nazwa okresu i czas jego trwania
Pochodzenie i pierwotne znaczenie terminu barok jest do dziś niewyjaśnione. Samo pojęcie "baroku" wywodzi się prawdopodobnie z języka portugalskiego lub hiszpańskiego, gdzie słowo baruecco oznaczało w ję...

Język polski

Barok - ogólna charakterystyka epoki

Ramy czasowe:
Barok, w najszerszym tego pojęcia znaczeniu, to w historii kultury europejskiej epoka obejmująca zjawiska artystyczne końca XVI, XVII i pierwszej połowy XVIII wieku.

Pochodzenie terminu "barok":
T...

Język polski

Renesans a Barok - kontrast

Renesans a Barok - kontrast
1. Sytuacja polityczna
Renesans - „złoty wiek”
- długotrwała koniunktura ekonomiczna stwarzała solidne i trwałe podstawy dobrobytu i stabilizacji
- zapewnienie bogatej szlachcie nie tylko rosn...

Historia

Barok

BAROK

Barok to kierunek w kulturze europejskiej który, podobnie jak renesans narodził się we Wło-szech w drugiej połowie XVI w. Trwał od XVII do pierwszej połowy XVIII w. Niósł ze sobą nową filozofię życia, nowe problemy w liter...

Język polski

Barok

LITERACKIE I IDEOWE WYZNACZNIKI EPOKI.
 N a z w a:
Nazwa „barok” stała się metaforą epoki dziwnej, niezwykłej i odchodzącej od klasycznego wzorca renesansu, harmonii i proporcjonalności ( zarzucano jej barbarzyństwo polegające...