Analiza obrazu - dzieci w ogrodzie

1. Prezentacja dzieła:

Autor: Władysław Podkowiński
Tytuł: ?Dzieci w ogrodzie?
Rok powstania: 1892r.
Technika: Olej na płótnie
Wymiary: 47 cm x 62 cm
Miejsce przechowywania: Muzeum Narodowe, Warszawa

2. Analiza formy:

Na pierwszym planie ukazane jest dwoje dzieci, oraz zakątek ogródka obsiany kwiatami.
Jedno z dzieci na obrazie stoi bliżej, drugie nieco dalej. Jednym z nich najprawdopodobniej jest chłopiec, mający na sobie spodenki i koszulę z kołnierzykiem. Drugim dzieckiem jest dziewczynka, ubrana w sukienkę zakrywającą kolana, również mającą pod szyją kołnierzyk. Stroje tych dzieci mają jednakowe kolory, jakimi są odcienie błękitu. Twarze dzieci nie są dokładnie naszkicowane, lecz odcienie na nich zastosowane ukazują oczy, nos, a nawet usta. Głowy tych postaci są nakryte brązowymi kapeluszami. Na nogach tych dzieci są brązowe buciki. Dziecko, stojące bliżej trzyma w ręku konewkę którą podlewa kwiatki, obok których stoi. Grządka kwiatów jest bardzo urozmaicona i bujna. Pojawiają się w niej zarówno ciepłe jak i zimno kolory.
Dzieci stoją na wydeptanej już ścieżce, która rozpoczynając się na pierwszym planie, kończy na drugim. Padają na nią i dwa cienie dzieci, a także płotu drzewa. Ma ona jasny kolor, a w niektórych jej miejscach rosną kępy trawy.
Na drugim planie widoczna jest furtka, płot ogradzający przedstawiony urywek ogródka, a także dalsze grządki i pień drzewa.
Furtka jest koloru białego. Tuż obok niej, na jednej ze sztachet, nałożone jest coś błękitnego, przypominającego wiadro lub garnek. Po obu stronach drewnianej furtki ciągną się brązowe deski, tworzące płot, wzdłuż którego rosną kwiaty, oraz rośliny, pnące się po nim. Odcień tych grządek jest ciemniejszy, aniżeli roślin w pierwszym planie, być może dlatego, że w pobliżu płotu widoczny jest konar drzewa, drzewa, które dawało by cień tym roślinom.
Patrząc na obraz można wyszczególnić również trzeci plan. Znajduje się on poza ogródkiem, w którym przebywają dzieci. Na trzecim planie widoczna jest łąka oraz drzewa, a także kawałek zagrody. Korony drzew namalowane zostały w kolorach ciemnej zieleni a nawet widoczne są na nich cieplejsze barwy. Korony drzew prawie dotykają ziemi. Początkowo łąka ma odcień zielony, zaś patrząc dalej, dostrzega się kolory zbliżone do żółtego, białego. Za wspomnianą łąką widać już tylko odcienie ciemnej zieleni, co może wskazywać na obecność lasu.
Na obrazie występują światłocienie, sprawiające, że obraz jest pogodny, a patrząc na niego można mieć pewność że w sytuacji przedstawionej na tym dziele jest słoneczna pogoda.
Obraz oddaje rzeczywiste proporcje i doskonałe odcienie, co w rezultacie sprawia, że widzimy w nim przestrzeń, jaką autor nam przekazuje.

3. Analiza treści:

Treść obrazu stanowi dwoje dzieci, które spokojnie stoją w ogrodzie. Jedno z nich podlewa grządki z kwiatami, zaś drugie się temu przygląda.
Obraz przedstawia kompozycje statyczną. Nie ma na nim dynamiki oraz rzeczy, które mogłyby zaniepokoić oglądacza.

Historia obrazu : Obraz został namalowany przez Władysława Podkowińskiego w 1892r.

Autor: Władysław Ansgary Podkowiński (ur. 4 lutego 1866 w Warszawie, zm. 5 stycznia 1895 w Warszawie) ? polski malarz i ilustrator.
Studiował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (zwanej wtedy Klasą Rysunkową) u Wojciecha Gersona i Antoniego Kamieńskiego, następnie w Akademii Petersburskiej, po czym w latach 1889-1890 przebywał w Paryżu. Od 1890 aż do przedwczesnej śmierci mieszkał w Warszawie.
Jako malarz skłaniał się od czasu pobytu w Paryżu ku impresjonizmowi, pod koniec życia, w wyniku przeżyć osobistych (nieuleczalna choroba) skłonił się ku symbolizmowi. Uprawiał malarstwo olejne. Malował pejzaże, sceny figuralne, portrety, obrazy symboliczne.
Jego najbardziej znanym obrazem jest głośny i szokujący mu współczesnych Szał uniesień, przedstawiający nagą kobietę na koniu stającym dęba, wystawiony po raz pierwszy w warszawskiej "Zachęcie" w atmosferze skandalu.
Dziś bardzo znanym jego obrazem (choć rzadko kto zdaje sobie sprawę z jego autora) jest często reprodukowany bądź przerabiany obraz przedstawiający perspektywę warszawskiej ulicy Nowy Świat.
Podkowiński był również cenionym rysownikiem, tworzącym dla najważniejszych warszawskich czasopism ilustrowanych. Rysował do takich czasopism jak: "Biesiada Literacka", "Kłosy", "Tygodnik Ilustrowany", "Wędrowiec". Ilustrował również książki i kalendarze.

4.Wrażenia własne

Obraz ?Dzieci w ogrodzie? bardzo mi się spodobał, dlatego też go wybrałam. Patrząc na niego odczuwam spokój i równowagę, jaka na nim panuje. Chociaż obraz nie przedstawia nic nadzwyczajnego, uważam go za dzieło sztuki, gdyż trzeba nie lada zdolności i wyobraźni by go namalować. A światłocienie i przestrzeń w nim zastosowana, dodają mu uroku i refleksji?

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Analiza obrazu Władysława Podkowińskiego "W ogrodzie" tylko nie mylić z "dzieci w ogrodzie". Prosze o opis.

Analiza obrazu Władysława Podkowińskiego "W ogrodzie" tylko nie mylić z "dzieci w ogrodzie". Prosze o opis....

Język polski

Obraz J. Mahoffera "Dziwny ogród" i wiersz L. Staffa "Ogród przedziwny" - analiza porównawcza.

Dwie wizje ogrodów szczęścia. Analiza i interpretacja porównawcza obrazu J. Mahoffera „Dziwny ogród” i wiersza L. Staffa „Ogród przedziwny”.

Wiersz Leopolda Staffa „Ogród przedziwny” i obraz Józefa Mahoffera „Dziwny og...

Pedagogika

Analiza dokumentów

Analiza - (gr. Analysis - rozbiór), myślowe lub fizyczne rozkładanie jakiejś całości na części składowe w celach poznawczych, tj. w celu poznania tych części i związków między nimi, lub w celach praktycznych. (W. Okoń, Nowy słownik p...

Wiedza o kulturze

Historia sztuki kanon OKE

MATURA Z HISTORII SZTUKI
Kanon dzieł sztuki

POZIOM PODSTAWOWY


Sztuka ery prehistorycznej
Umiejętność rozpoznania:
- Wenus z Willendorfu
- malowidła z Lascaux
- zespół Stonehenge (plan, rekonstrukc...

Język polski

Dom w "Panu Tadeuszu" i dom w "Ludziach bezdomnych".

Literatura polska obfituje w różnorakie, przewijające się na przestrzeni wieków przez utwory, motywy, wśród których jednym z najbardziej zauważalnych jest motyw domu. W zależności od pochodzenia autora oraz okresu, w którym dzieło zosta...