Życie Celestyna Freineta

Celestyn Freinet urodził się w sercu Alp Nadmorskich w Gars 15 października 1896r. Kochał swoją osadę, dzieci oraz to co sprawiało mu największą satysfakcję czyli pracę. " to nie zabawa jest naturalną czynnością dziecka. To paca". Freinet odczuwał potrzebę wychowania przez pracę będącą rytmem naszego życia. Należał do Francuskiej Partii Komunistycznej, po to by popierać walkę robotników o lepsze warunki życia i pracy. Walczył o prawa dziecka i o ochronę godności kobiet i mężczyzn. Pod koniec lat trzydziestych należał do organizacji antyfaszystowskiej. Celestyn Freinet był człowiekiem prostym, skromnie ubranym, mówił prostym i zrozumiałym językiem. Potrafił na różne tematy rozmawiać z każdym człowiekiem nie zależnie od jego wykształcenia, czy pochodzenia. Był po prostu kolegą wśród innych łatwym w nawiązywaniu kontaktów, potrafił słuchać. Charakteryzował się dobrocią, jak mówiła o nim żona Eliza Freinet był " dobry jak chleb" Dobroć ta była widoczna w stosunku C.Freineta do dzieci, a w szczególności, do tych które uczęszczały do jego szkoły. Razem z żoną reprezentował wobec tych dzieci rodziców, których widywały rzadko, lub straciły. Klasy freinetowskie różniły się od klas tradycyjnych: przestrzenią edukacyjną, charakterystycznym materiałem edukacyjnym i aktywnością dziecka. Nie uznawał surowych i sztywnych reguł, dbał aby reakcje wewnątrz grupy tworzyły się poprzez pracę, powstawały w przyjaźni. Kładł nacisk na maksymalny rozwój jednostki. Był humanistą i wolnomyślicielem. Szanował odrębność każdego dziecka. Wspólnie z nauczycielami stworzył swój model szkoły promującej jutro. Był człowiekiem skromnym co było widoczne w sposobie zachowania się, w kontaktach z ludźmi ale również kiedy mówił o swoich osiągnięciach. Dawni uczniowie Freineta wspominają, że ich nauczyciel był dla nich dobrym kolegą, osobą która udzielała dobrych rad i osobą dzielącą się swoimi przemyśleniami. Nauczył ich samodzielnego myślenia, wolności słowa ale także sposobu prezentowania własnych pomysłów i szacunku do zdania innego człowieka. Celestyn Freinet zmarł w 1966r. Po jego śmierci żona Eliza kontynuowała jego pracę. Dzisiaj z pracy Freineta zaczerpnąć możemy bardzo wiele, najważniejsze było jego zaangażowanie w życie dzieci. Słuchał ich i pomagał w podejmowaniu własnych decyzji, dążył do równouprawnienia, każdy człowiek według Freineta musi być jednakowo taktowny nie zależnie czy pracuje w polu czy fabryce. Uważał, że praca jest niezbędna do rozwoju jednostki. Kopiować z Freineta można także podstawowe jego cechy taki jak skromność, szlachetność, wspaniałomyślność.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Ecole moderne Celestyna Freineta

Ecole moderne Celestyna Freineta
(ur.15.10.1896r.-zm.8.10.1966r.)

W mojej pracy pragnę przedstawić działalność jednego z twórców Szkół Alternatywnych , których realizowanym projektem podstawowym i najważniejszym było ?Nowe W...

Pedagogika

Pedagogika freineta

Celestyn Freinet ( 1896 – 1966 )
pedagog francuski, twórca "francuskiej szkoły nowoczesnej"
Twierdził on, że "Szkoła nie jest przystankiem, jest drogą, która otwiera się na coraz to nowe horyzonty do zdobycia".
Nawoływał: "D...

Dydaktyka

Celestyn Freinet

Celestyn Freinet był jednym z największych pedagogów –nowatorów XX w. Życie jego nie było łatwe. Urodził się 15.x.1896 roku w wiosce prowansalskiej Gars w biednej rodzinie. Nie ukończył szkoły nauczycielskiej .Uczestniczył w I Wojnie ...

Pedagogika

„Na podstawie literatury przedmiotu przedstaw i uzasadnij, dlaczego niektóre koncepcje pedagogiczne z przeszłości nie cieszące się obecnie szerszym uznaniem wychowawców można było by wykorzystać współcześnie w wychowaniu dzieci i młodzieży

„Niech to złotą będzie zasadą dla uczących ażeby, co tylko mogą udostępniali zmysłom, a więc rzeczy widzialne - wzrokowi, słyszalne - słuchowi, zapachy - węchowi, rzeczy smak mające - smakowi, namacalne dotykowi, a jeśli coś jest u...

Pedagogika

Spór antypedagogiki z pedagogiką.

Antypedagogika powstała 1970 roku w USA, a w 1974 w Niemczech jako odzew na wszechwładzę w edukacji rodzinnej, szkolnej i pozaszkolnej. Jej nazwa wywodzi się od artykułu „Antypsychiatria a antypedagogika” prof. Heinricha Kupffera z 1974r. O...