Konkurencja

KONKURENCJA, ekon. proces, w którym uczestnicy rynku, dążąc do realizacji swych interesów, próbują przedstawić oferty korzystniejsze od innych ze względu na cenę, jakość, warunki dostawy i in. charakterystyki, wpływające na decyzję zawarcia transakcji.; Formy konkurecji oraz jej nasilenie zależą od struktur rynkowych, w których działają konkurenci. Ulegały one zmianom w trakcie procesu rozwoju kapitalizmu. Pierwszą z nich była wolna konkurencja, która powstawała w miarę odchodzenia od merkantylizmu i dominowała do ok. 1880. Jej odzwierciedleniem w teorii ekonomii jest model konkurencji doskonałej opiera się on na założeniach: podaż jest rozdrobniona tak, iż żaden z producentów nie ma wpływu na wysokość ceny; popyt jest rozdrobniony tak, iż żaden z konsumentów nie ma wpływu na wysokość ceny; nie występują bariery wejścia i wyjścia z gałęzi; istnieje doskonały przepływ informacji, dzięki któremu producenci mogą podejmować optymalne decyzje. W konkurencji doskonałej każdy przedsiębiorca stoi przed doskonale elastyczną krzywą popytu, co oznacza, że zmiany rozmiarów jego produkcji nie mają wpływu na wysokość ceny. Po 1880, wraz z procesem koncentracji produkcji i kapitału, powstały różne formy konkurencji niedoskonałej, w której producenci stoją przed ujemnie nachyloną krzywą popytu, co oznacza, że zmiany rozmiarów ich produkcji mają wpływ na poziom ceny. Konkurencja monopolistyczna występuje między dostawcami wytwarzającymi zróżnicowane produkty i stojącymi przed wysoce elastycznymi krzywymi popytu (przykładem jest duży sklep na rogu ulicy, któremu korzystne usytuowanie pozwala na pobieranie nieznacznie wyższych cen niż np. w położonych na peryferiach supermarketach). Specyficzna odmiana konkurencji występuje w oligopolu jest to konkurencja niecenowa; polega ona na stosowaniu różnych metod popierania sprzedaży przy utrzymywaniu stabilnych cen: promowaniu produktu i znaku firmowego, zapewnieniu szerokiej dostępności produktu i dogodnych warunków zakupu (np. sprzedaż ratalna, kredyt handl.), sprawnego serwisu. Współcześnie występują wszystkie wykształcone hist. formy konkurencji. Wymuszają one racjonalne zachowania podmiotów gosp.: obniżanie koszów, wprowadzanie innowacji, przez co przyczyniają się do rozwoju gospodarczego. Ze względu na swe szczególne walory konkurencja jest chroniona przez prawo we wszystkich krajach rozwiniętych (ustawodawstwo przeciwmonopolowe).

Dodaj swoją odpowiedź
Turystyka i rekreacja

Konkurencja na Marketing

Konkurencja- w ekonomii podstawowy fundament wolnego rynku. Zakłada wolność współzawodniczenia ze sobą podmiotów gospodarczych na wszystkich obszarach handlu i usług. Jest to proces, w którym uczestnicy rynku, dążąc do realizacji swych i...

Ekonomia

Konkurencja cenowa i niecenowa

Edyta Trybuszkiewicz
Wyższa Szkoła Umiejętności
Finanse i Bankowość
I rok I semestr

Konkurencja cenowa i niecenowa

Działalność przedsiębiorstwa funkcjonującego w gospodarce rynkowej opiera się na racjonalno...

Biologia

Konkurencja międzygatunkowa

Konkurencja oznacza interakcję dwu organizmów ubiegających się o to samo. W ekologii za konkurencję międzygatunkową uważa się każdą interakcję między dwiema lub większą liczbą populacji różnych gatunków, która na wzrost i przeży...

Mikroekonomia

Konkurencja doskonała, niedoskonała

IDEALNY MODEL CEN SEZONOWYCH.
W idealnym modelu cen sezonowych nie może być struktury
cen stałych. Ceny będą zróżnicowane w zależnościom np. pór
roku. Spekulujący powodują wyrównanie się cen w czasie.
Przemieszczają...

Biologia

przyczyną selekcji prowadzącej do ewolucji gatunków jest a)przede wszystkim konkurencja miedzygatunkowa b)przede wszystkim konkurencja wewnątrzgatunkowa c)konkurencja wewnątrzgatunkowa i miedzygatunkowa

przyczyną selekcji prowadzącej do ewolucji gatunków jest a)przede wszystkim konkurencja miedzygatunkowa b)przede wszystkim konkurencja wewnątrzgatunkowa c)konkurencja wewnątrzgatunkowa i miedzygatunkowa...