Rozliczenia gotówkowe
Rozliczenia gotówkowe dokonywane są za pośrednictwem kasy. Obrót gotówkowy realizowany jest przez kasjera,który ponosi pełną odpowiedzialność materialną za stan gotówki w kasie oraz za prawidłowość operacji kasowych.Obroty gotówkowe powinny być udokumentowane dowodami źródłowymi lub w przypadku jej braku zastępczymi dowodami kasowymi.
Rozliczenia bezgotówkowe to dokonywane zapłaty przelewem z rach. Bankowego płatnika na rach. bankowy wierzyciela.
Do podstaw. form r b należą:
a)rozliczenia przy pomocy poleceń przelewu polegają na tym że płatnik dla uregulowania zobowiązania wydaje swemu bankowi zlecenie przekazania środków pien.z własnego rach. bank. Na rach. wierzyciela.
b)rozl.za pomocą czeków rozrachunk. polegają na przekazaniu czeków przez dłużnika wierzycielowi,na podst. Którego bank wierzyciela uznaje jego rach. i obciąża jego rach. dłużnika. Czek rozrach. ważny jest w ciągu 10 dni od daty wystawienia i w tym okresie powinien być złożony w banku do realizacji.
c)rozliczenia za pomocą weksli: -
w. Własny jest dok.zawierającym bezwarunkowe zobowiązanie wystawcy do zapł.określonej osobie w ustalonym terminie i miejscu określonej sumy pien. –
w. Trasowany zawiera polecenie dostawcy wydanej innej osobie zapł. określonej kwoty na rzecz osoby 3 –
w. obce otrzymywane od kontrahentów mogą być przekazane na rzecz innych osób lub złożone w banku do dyskonta –
w. własne wystawiane na rzecz innych podmiotów są bezwarunkowym zobowiązaniem się wystawcy do zapł. ustalonej sumy na rzecz innych osób
d)w formie polecenia zapł, które jest udzielone bank. dyspozycją wierzyciela obciążenia rach dłużnika i uznania rach wierzyciela. Dłużnik ma jednak prawo odwołać polecenie zapłaty w ciągu 5 dni od dnia obciążenia rach.
Zad. informacyjne oznacza, że rach. budżetowa i sprawozdania okresowe z wykonania budżetów dostarczają organą władzy i administracji państ. oraz samorząd. informacji o realizacji budżetów.
Zad. kontrolne oznacza, że sprawdza się wiarygodność jednostek sfery budżet. przez porównanie stanu księgowego ze stanem faktycznym. Właściwie prowadzona dokum. ewidencja oraz inwentaryzacja chronią mienie jednostek przed przywłaszczeniem lub zniszczeniem.
Z. sprawozdawczo-analityczne oznacza sporządzeni sprawozdań i ich analizę. Sprawozdania pozwalają na ustalenie w jakim stopniu wykonano budżet, jakie są przyczyny odchyleń wykonania budżetu.
Ogólne zasady wykon.budżetu państwa dzieli się na 4 fazy:
1 wykonanie budż.
2 przygotowanie projektu budż.
3 uchwalenie budż.
4 kontrola wykonania budż.
Wyróżnia się podmioty –
podm. bezpośredni to grupy państwa oraz jedn. budżet. które gromadzą dochody we własnym zakresie np. Urząd Skarbowy.-
p. pośrednie to organy państwo.które sprawują nadzór i kontrole nad wykonaniem ustawy budż. np. Minister Finansów. –
banki to te instyt. fin.które prowadzą rach. bank. na których gromadzone są środki pien. przyjmuje wpłaty i dokonuje wypłat na zlecenie osób upoważnionych.
Do podst. zadań kontroli należą: - wykrywanie zjawisk negatywnych w działalności jedn. kontrolowanych, ustalać przyczyny i skutki ich powstania. – wskazywanie sposobów usuwania zjawisk negatywnych i sposoby przeciwdziałania pojawiania się ich w przyszłości. Naczelnym organem kontroli państwa jest
Najwyższa Izba Kontroli. Wykonanie budżetu gminy kontroluje Rada Gminy. Wykonanie budż.państwa kontroluje Sejm.
Organy administ. publicznej zajmują się kontrolą wew wykonania budż przez podległe jednostki organ. Jest to kontrola w toku prowadzenia działal. budż. która ma na celu bieżące usuwanie dostrzeżonych nieprawidłowości.
Bilans to dwustronne zestawienie wartości zasobów majątk. czyli aktywów oraz źródeł ich finan. czyli pasywów sporządzone na określony dzień i określonej formie.W bilansie wykazuje się stany aktywów i pasywów na dzień kończący bieżący i poprzedni rok obrotowy.
W bilansie na szczególną uwagę zasługują: -
zobowiązania krótk. przez które rozumie się ogół zobow. które stają się wymagalne w ciągu 12 ms. od dnia bilansowego.-
środki trw. w budowie to zaliczanie do aktywów trw. środki trw. w okresie ich budowy montaży lub ulepszenia istnejącego już środka trw. –
jedn. powiązane to grupa jedn. obejmująca jedn. dominującą lub znaczącego inwestora, jedn zależne współzależne i stowarzyszone. –
jedn. pozostałe to inwentaryzacje fin. i organiz. które na mocy prawa współdziałają lub kontrolują podm. gosp.
Dochody publiczno-prawne przypadają gminom lub innym związkom samorządu terytorialnego na podstawie stosunku prawnego o charakterze publicznym. Prawo do wykorzystania tych dochodów uzyskują gminy bezpośrednio z mocy ustawy przydzielającej gminom określone podatki, udziały w podatkach, opłaty, dotacje i subwencje. Jednakże uzyskanie przez gminy niektórych dochodów publicznoprawnych uzależnione jest od tego, czy spełnione zostały określone warunki wyznaczone przez ustawę. Należą do nich: 1. podatki pobierane przez organy gminy np.: a)p.rolny b)p.leśny
c)p.od posiadania psów
d)opłata targowa
2. P. stanowiące dochody gm. pobierane przez organy fin. państwa-urzędy skarbowe np.: a)p.od spadków i darowizn b)opłata skarbowa.
3. Udział gmin w p. i opłatach np.:a) udział 10% w powszechnym p. doch. od osób fizycz. b)udział 5% w p. doch. od osób prawnych c)udział 60% w opłacie skarb.
4. Opłaty, ceny, kary pobierane przez urząd gm. oraz komunalne urzędy i jednostki organiz. np.: a) opłata administracyjna b) Opłat za korzystanie z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej c) kary grzywny.
5. Subwencja ogólna na finansowanie zadań własnych gm. przekazywana gm. przez Ministra Fin. w ratach miesię., złożona m.in. z: a)subwencji wyrównawczej, przkazywanej gm. słabszym finans. b) sub. ogólnej przekaz. każdej gm. w polsce c)sub. na zadania oświatowe
6.Dotacje celowe z budżetu państwa lub środki z państ. funduszu celowego np.:a) na realizację zadań administracji rządowej b) na dofinansowanie zadań własnych gmin. Dochody prywatno-prawne osiąga gm. wykorzystując –jako właścicel-należące do niej mienie komunalne. gm. jako właści. może poszczególne składniki swojego majątku wynająć, wydzierżawić, oddać w użytkowanie wieczyste, wnieść jako udział lub wkład do spółki lub spółdzielni, może powołać przedsięb. lub zakład, może też sprzedać odpowiedni składnik mienia komunalnego. Należą do nich : 1.Czynsze z najmu i dzierżawy 2. Wpływy ze sprzedaży nieruchomości gminnych
3. Opłaty za niezabudowane lub nie zagospodarowanie gruntów w określonym terminie 4. Zyski a gm. zakładów i spółek
5. Doch. z prywatyzacji przedsię. komunal.
6. odsetki od środków na rach. bank
7. Inne doch. o charakterze majatkowym
Dochody gm. o charakt. zwrotnym mają postać kredytów i pożyczek, a także wpływów z obligacji emitowanych przez gm.. W głównej mierze są to kredyty bankowe. Kred., poży., emisja oblig. i inne doch. zwrotne związane są głównie z wydatkami inwestycyjnymi gm. Doch. zwrotne powinny zmieścić się w ustawowych granicach określaj. dopuszczalną wysokość obciążenia budżetu gm., będącego następstwem dokonywania spłat zaciągniętych kred, poży, i dokon. wykupu oblig. Zalicza się do nich:
1.kred. i poż. na bieżące finansowanie dział. gm.
2.Kred. i poż. na dłuższy okres
3. Wpływy z emisji komunalnych papierów wartościowych.