Porównanie podstawowych struktur rynkowych

Podstawowo struktury rynkowe dzielą się na dwa rodzaje: konkurencji doskonałej, oraz konkurencji niedoskonałej w której zawiera się monopol, konkurencja monopolistyczna oraz oligopol.
Każda z tych struktur ma swoje charakterystyczne i indywidualne cechy, ale posiada również cechy podobne do innych struktur. Będę starał się dokonać tutaj przybliżyć czytelnikom porównanie tych struktur.

Zacznijmy od przedstawienia cech każdej z konkurencji tzn. doskonałej oraz niedoskonałej.
W konkurencji doskonałej charakterystyczną cechą jest identyczność produktów oraz duża liczba producentów, w konkurencji niedoskonałej zaś występują nielicznie i lekko zróżnicowane produkty.
Różnice między poszczególnymi kategoriami rynków dotyczą sposobu, w jaki dane przedsiębiorstwo bądź gałąź produkcji wyznacza ceny . W warunkach konkurencji doskonałej przedsiębiorstwo przyjmuje ceny ko wartość daną, i dla osiągnięcia celu może zmieniać tylko wielkość produkcji.

Przedsiębiorstwo działające w strukturze konkurencji monopolistycznej lub oligopolu, posiada znacznie większy włpyw na ustalanie ceny rynkowej swoich produktów. Na rynku doskonale konkurencyjnym przedsiębiorstwa są podmiotami akceptującymi cenę rynkową, natomiast producenci działający w ramach konkurencji niedoskonałej są przedmiotami decydującymi o cenie.

Na rynku doskonale konkurencyjnym zmiany wielkości produkcji lub rozmiarów zakupów przez pojedynczy podmiot gospodarczy nie mają wpływu na ceny rynkowe produkcji. Sprzedający nie musi obniżać swojej ceny poniżej ceny rynkowej. Równocześnie jednak sprzedający nie sprzeda ani jednego produktu po cenie wyższej od ceny rynkowe . Każdy przedsiębiorca stoi przed doskonale elastyczną krzywą popytu, co oznacza , że zmiany rozmiarów tego produktu nie mają wpływu na wysokość ceny.

Przedsiębiorstwa monopolistyczne posiadają pewne wpływy na kształtowanie ceny sprzedaży swoich produktów na rynku. Cenny monopolowe ustalane są zazwyczaj w formie narzutu dodawanego do kosztów produkcji. Siła monopolu i w konsekwencji zdolność decydowania o cenie rynkowej zależą nie tylko od wielkości przedsiębiorstwa. Niewielkie sklepy wiejski znajdujące się w znacznym oddaleniu od innych punktów handlowych posiadają znacznie większe możliwości wyznaczanie cen sprzedaży w swoim rejonie rynkowym aniżeli wielki dom handlowy zlokalizowany w mieście.


Pełna praca z tabelą w załączniku ;]

Enjoy!

Dodaj swoją odpowiedź
Politologia

Kapitał zagraniczny w Polsce: przyczyny, formy i skutki.

Praca licencjacka pisana na zlecenie osoby, która uważała, że jest tak przebiegła, iż nie musi płacić.
W załączniku wykresy, tabele etc.

Miłego korzystania :)

Nazwa szkoły
Kierunek studiów

Imię i Nazw...

Turystyka i rekreacja

Funkcjonowanie przedsiębiorstw hotelarskich i turystycznych - opracowany zestaw pytań

STUDIA ZAOCZNE
PYTANIA NA EGZAMIN FUNKCJONOWANIE PRZEDSIĘBIORSTW HOTELARSKICH I TURYSTYCZNYCH
Co to jest przedsiębiorstwo i z jakich elementów się składa? (1)
PRZDSIĘBIORSTWO-* podst. jednostka organizacyjna gospodarki narodowej, w...

Finanse i bankowość

Controlling finansowy jako element rachunkowości zarządczej

CONTROLLING FINANSOWY JAKO ELEMENT RACHUNKOWOŚCI ZARZĄDCZEJ


Wstęp ............................................................................................................................ 3
ROZDZIAŁ I
Organizacja contro...

Zarządzanie

Zagadnienia z zarządzania pytania i odpowiedzi

1.Przedmiot nauki o organizacji i zarządzaniu:
Termin "organizacja" można rozumieć w trzech zasadniczych znaczeniach:
- rzeczowym (instytucjonalnym) - jako całość złożoną z ludzi wyposażonych w środki rzeczowe (aparatura), a wię...

Marketing

Systemy motywacyjne w firmie krka polska sp zoo.

Wstęp 5
ROZDZIAŁ I. 8
GOSPODAROWNIE ZASOBAMI LUDZKIMI 8
1.1. Zarys historyczny zarządzania personelem 8
1.2. Treść i zakres pojęcia zarządzanie zasobami ludzkimi 14
1.3 Cele i zadania systemu zarządzania zasobami ludzkimi...