Funkcjonowanie przedsiębiorstw hotelarskich i turystycznych - opracowany zestaw pytań
STUDIA ZAOCZNE
PYTANIA NA EGZAMIN FUNKCJONOWANIE PRZEDSIĘBIORSTW HOTELARSKICH I TURYSTYCZNYCH
Co to jest przedsiębiorstwo i z jakich elementów się składa? (1)
PRZDSIĘBIORSTWO-* podst. jednostka organizacyjna gospodarki narodowej, w której prowadzi się działalność realną tj. wytwarza dobra lub świadczy usługi.
* wyodrębniona prawnie, ekonomicznie i organizacyjnie jednostka, która w oparciu o posiadane czynniki wytwórcze, produkuje dobra i świadczy usługi w celu zaspakajania potrzeb społecznych oraz max nadwyżki przychodów ze sprzedaży nad ponoszonymi kosztami.
ELELMENTY;
1. praca- zespół ludzi wykony. okreslone czynności i samodzielnie podejmujących decyzje strategiczne i taktyczne rozstrzygujące o skuteczności działania.
2 kapitał- śr. materialne i finansowe,
3 . organizacja wewnętrzna-podział władzy,kompetencja między pracowników,zasady podporządkowania służbowego
Charakterystyka produktu turystycznego (1)
PRODUKT tur.- * wszelkie dobra i usługi tworzone i kupowane w związku z wyjazdem, przed, w trakcie podróży i w czasie pobytu poza swoją rodzinną miejscowością.
* wyłącznie dla turystyki(przyjazdy,noclegi,usługi przewodnickie,mapy,foldery.
* w związku z uprawnienie turystyki (obuwie,narty,transp i gastro)są to substytuty konsupcyjne w innych okresach i w innym miejscu.
* zaspakajają potrzeby turystów ludzi nie będących turystami(banki,rozrywki).
*zaczyna być tworzony w miejscu zamieszkania klienta(biura podróży- sprzedaż całościowego pakietu) zakup sprzętu turystycznego,usługi bankowe, ubezpieczeniowe.W czasie dojazdu do miejsca wypoczynku podstawową usługą jest transport. Na miejscu pobytu tworzona jest usługa kompleksowa
P.tur.- 1. jest ścićle związany z czasem(sezonowość ruchu turystycznego, sprzedaży i konsumpcji)
2. nie można go magazynować ani wytwarzać na zapas,
3. nie można poddać go standaryzacji
4 kształtuje popyt, cenę i motywację,
Motywacje podróży - wypoczynek bierny i czynny (1)
Wyp.BIERNY; *pobyt w stałym miejscu i ewentualnie zwiedzanie okolicy,
- transport+wyży+noc w jednym miejscu
- masowa forma uprawiania turyst.
-prosta dystrybucja(T.O -wytwórca)
- szerony rynek dystrybucji
- masowość, popularna forma wypoczynku
-zysk wynika ze skali operacji
* tur. SPA i wellrest-wszelkie aktywności zwz. ze zdrowiem i urodą
* tur. nadmorska
Wyp. CZYNNY; * chęć do zmiany swojego środowiska (stałe miej. zam.)
* potrzeba poznawania i doznawania (potrzeba natury, kultury itp.)
- mobilność -doążenie do zmian
-chęć poznawania środowiska lok, kultury
- skomplikowana dystrybucja- po mniędzy T.O, a klientem są ag. lok i reg.
Motywacje podróży - biznes i uczestnictwo w wydarzeniach (1)
BIZNES i konferencje;*szybko rozwijająca się forma turystyki, szczególnie w bogatych krajach
- rozwój w cen. naukowych, przemysłu, targowych,
- koncentracja w wielkich hoteklach (kożyści skali)
- kompleksowość usług
- niska elastyczność cenowa
- wysoka marża,
- prosta dystrybucja
uczestnictwo w WYDAŻENIACH; *wyjazdy krótkoterminowe powodujące bardzo duże natężenie ruchu turyst na stosunkowo małej powierzchni.
- wykorzystanie wszystkich zasobów lokalnych
- ułatwienia zwz. z transportem
- możliwość podrózy wielu os.
- proste usługi
- mobilnością ludzi rozwojem środ transp, brakiem granic między państwami.
-duża opłacalność ze względu na masowość.
- degradacja środowiska natur, sezonowość.
- bezpośredni wytwórca usług podstawowych
Typy przedsiębiorstw turystycznych i powiązania pomiędzy nimi(2)
1.TRANSPOR tur. organizuje przewóz turystów do miejsc recepcji i z powrotem oraz w obrębie miejsca pobytu.
2.ZAKŁADY HOTELARSKIE I GARSTONOMICZNE oferują turystom noclegi i usługi żywieniowe i inne związane z pobytem w tych jednostkach.
3. USŁUG SPORTOWO- REKREACYJNYCH- umożliwiają uprawianie aktywnych form turystyki.
4. UZDROWISKOWE zapewniają usługi związane z leczeniem i pobytem osób w obiektach uzdrowiskowych.
5. BIURA PODRÓŻY,agenci reg. i lok. rola łącznika między wytwórcami usług i turystami ,organizatorzy turystyki i pośrednicy turyst.
6. INNE JEDNOSTKIich odbiorcy muszą być turystami np. miejscowość turystyczna
Charakterystyka tour operatora i jego działań (2)
T.O- tworzy i promuje produkt tur. w postaci gotowego pakietu.
ZAD; 1. określenie ideii produktu
2. przygotowanie produktu
* skonstrułowanie umów,
* samodzielny kontakt z wytwórcą (kiedy pr. jest prosty)
- bliska odległość,
- niski poziom usł,
- po przez agentówlok,
- organizacja wyjazdów biznesowych,
*samoszielny kontakt poprzez agentów reg,
* samodz. organizacja imp.
- wyprawy specjalistyczne
- niski poziom usług w kr. recepcji
3. kierowanie produktu w świadomości nabywcy
*formy tradycyjne i internetowe
4. zapewnienie szerokiej sieci dystrybucji
*agenci reg i lok
Agenci lokalni i regionalni - rodzaje i charakterystyka (1)
Agent REGIONALNY- współpracuje z T.O w tworzeniu produktu na terenie swojego działania
- przygotowuje produkt do realizacji i pełni nad nim kontrolę.
- zarobki- zależą od realizacji cenowych z wytwórcami
*organizuje pakiet usług o większym ,przestrzennym zasięgu, przygotowuje i realizuje program wycieczek, zawiera umowy z bezpośrednim wytwórcą, posiada najczęściej własnego pilota, ponosi pełną odpowiedzialność przed TO za jakość usługi.
Agen. LOKALNY I.- wdziała w miejscu zam. klienta
- prowadzą działalność reklamową i aktywizacyjną za T.O i w jego im.
- prowizja uzależniona od ilości obrotu,
Agen. Lokalny II.- w miejscu wytwarzania usług
- organizuje dla T.O kontakty z wytwórcami
Pozanoclegowe rodzaje usług turystycznych i ich charakterystyka (1)
1. noclegowe
2. ŻYWIENIOWE- restauracje, bary, kawiaarnie itp.
*trasy tranzytowe: ujednolicone oferty, standaryzacja
* reg. tur; kuchnie reg, narodowe-odp. na zapotrzebowanie do wchłaniania tradycji i kultury odwiedzanego reg.
*duże miasta; centara gastronomiczne np China tawn,
3 typy: - reprezentacyjne- d.czasu i pieniędzy,
- regionalne
- fast food
3. TRANSPORTOWE- *lok,
* duże miasta; - turystyczne linie autobusowe
- rejsy wycieczkowe
* centra tur; - dojazdy do wyciągów,
- pociągiem np pielgrzymki
4. UDOSTĘPNIENIE DÓBR kultury, sportowe, rekreacyjne i inne
- muzea, lodowisko, basen, kort, pole golfowe, imp. kultrowe i folklorystyczne.
Scharakteryzuj otoczenie instytucjonalno-prawne przedsiębiorstw turystycznych (2)
*wyrazem oddziałowywania pań. na sferę tur. jest;(P.O.T)
-polityka tur., która określa cele społeczno-ekonomiczne i środków realizacji, służących rozwojowi tur. i gospodarki tur. i jednocześnie stymulujących interakcje między gosp. tur. i innymi sektorami z jej otoczenia.
* przedsiębiostwa tur. mają obowiązek;
- uzyskac zezwolenie na działalność organ. i pośredników tur. , działal.pilotów i przewodników,
- zabezpieczenie na pokrycie kosztów powrotu klienta do kraju,
- zwrot wpłaty wniesionej przez klienta w przypadku nie wywiązania się z umowy.
* hotele; - wprowadzają ochronę prawną nazwy rodzajowej oraz minimalne wymagania kategoryzacyjne.
ZAD POT:1. Promocja kraju
2. zapewnienie funkcjonowania i rozwijania polskiego systemu inf. tur. w kr. i zagr.
3. inicjonowanie, opiniowanie i wspomaganie planów rozwoju i modernizacji infrastruktury tur.w Pol.
WPŁYWY na dział. przedsię.tur.;
1. organizacje rządowo-społeczne
2.---//--- samorządu gospodarczego
- Pol.Izba Tur.
- Pol. Towarzystwo Tur.-Krajozn. PTTK
- Pol. Zrzeszenie Hoteli- PZH
- Pol. Schroniska Młodzieżowe-PSM
Charakterystyka otoczenia technologicznego przedsiębiorstw turystycznych (2)
- czynniki zwz. z
* rozwojem tech. komputerowych, infor,telekom,
*urządzeń cyfrowych
- umożliwiają bezpośrednie dotarcie do klienta
Do technik tych należą:
1. telefonia VoIP
2. rozmowy inter.-telef-skype
3. tematyczne gr. dyskusyjne-Usenet
4. blogi- pamiętniki internetowe
5. fora dyskusyjne
6. komunikatory internetowe- służące do kontaktu tekstowego, wideo lub dźwiękowego, wirtualne wycieczki
SYSTEMY tech: [ wspomagają zarzadzanie firmą tur.]
1. System CRM: -zarządza relacjami z klientami,
- z. bagażem jego oczekiwań, specyfikacji
- są indentyfikatorem na bardzo wczesnym etapie
- oferowany pr. może zostać max zindywidualizowany
2. Globalne i reg. systemy rezerwacji i dystrybucji np. amadeus
3. system nawigacji satelitarnej
Co oznacza otoczenie konkurencyjne przedsiębiorstw? (1)
Czynniki kształtujące sytuację konkurencyjną;
1. Siła przetargowa dostawców
* im siła przetargowa jest wyższa tym pozycja konkurencji firmy maleje
2. Siła przetargowa nabywców
* decyzja zakupowa nabywcy przesądza o sukcesie lub porażce przedsiębiorcy
3. Groźba substucyjnych wyrobów lub usług
* substytuty zew.- zanik popytu tur. w miarę zmian dochodów i przeznaczeniewydatków na inne cele
* sub. wew.- skierowanie popytu tur. na lepszą ofertę pod względem ceny i jakości
4. Groźba nowych wejść- im bardziej rozproszony rynek tym łatwiejsze na niego wejście i odwrotnie
5. konkurenci branży
Cele i metody oddziaływania pośredniego na przedsiębiorstwo turystyczne (1)
Cele : 1. nakierowanie przedsiębiorstwa do podejmowania decyzji, które skłoniłyby je do bardziej pro rynkowych zobowiązań.
2. przyczynienie sie do dynamicznego rozwoju rynku i wzrostu atrakcyjności produktu.
A. Rozbudowa bazy materialnej tur.
B. Modernizacja istniejącej bazy
C. Sezonnowość powiązana z sezonowym ztrudnieniem
D. Dynamiczny rozwój zagranicznej tur. przyjazdowej
E. Pobudzenie przedsiębiorstw do działań pro efektywnościowycyh
Metody;
1. stosowanie odpowiednich instrumentów ekonomicznych;podatek, amortyz, ceny energii, marże, prowizje
2. udzielenie pomocy firmom
3. sfery ogólnokrajowe i przedsiębiorstw nastowione na osiąganie zysków[gdy sie rozwina pośredni] przyczyniają się do wzrostu atrakcyjności produktu tur.
Z jakich elementów składająsię narzuty na płace w przedsiębiorstwie? (1)
Narzuty na płace:
1. Podatek dochodowy od os. fizycznych, stanowiący obnirzenie dochodu pracownika, który nalicza i odprowadza wykonując zadanie płatnika zakł. pracy.
2. Suma składek przekazywanych do ZUS, które w różnej wysokości obciążają dochód osobisty pracownika i koszty przedsiębiorstwa [skł.emer.renty,zdrow.itp]
3. Naliczanie jako pochodne wielkości zatrudnienia i rocznej składki odpisane na zakład. Fundusz Świadczen Socjalnych.
4. Inne obciążenia, wynikające z zatrudnienia pracowników:
- koszty bhp, umundurowanie, szkjolenie, wyposażenie, bad. okresowe
Na czym polegają bariery w dostępie do źródeł finansowania w przedsiębiorstwie? (1)
- Podstawowym źródłem finansowania majątku firmy jest kapitał który pochodzi od udziałowców.
-Podstawowym sposobem wykorzystania kapitału jest wzrost majątku trwałegonp. po przez wnoszenie aparatów rzeczowych
* Źródła finansowania: kapitał własny, udziałowców, zapasowy, rezerwowy, zysk netto, kredyt inwestycyjny,
Cechy branży hotelarskiej (struktura kosztów, stały potencjał, płace) (2)
1. STAŁY POTENCJAŁ:potencjał wytwórczy i możliwości jego dostosowania dozmian rynkowych
*Hotele- maja niezmienny (w krótki okresie) zasób pokoi do wynajęcia,
- w wyniku tego okresu nasilenia popytu muszą one odmawiać rezerwacji
- w okresie obniżenia popytu- mozna zmniejszyć tylko niektóre elementy kosztów
- niemożliwe jest wyeliminowanie obszernej grupy kosztó związ. z utrzymaniem niewykorzystanych miejsc.
2. STRUKTURA KOSZTÓW
* S.K: określana jest przez udział kosztów stałychi zmiennych w kosztach całkowitych
- branża hotelarska charakter się wysokim udziałem kosztów stał w kosztach całkow. Im wyższy jest udział kosztów stał w koszt całkow tym większa zależność od popytu rynkowego i w rezultacie silniejsza potrzeba orientacji na rynek.
3. PŁACE
* wysoki odsetek pracy związany z dużą pracochłonnością świadczonych usług.
- Udział płac i narzutów na płace w kosztach zmiennych waha się od30-50%.
- Im wyższy standard hotelu tym wyższy udział płac wraz z narzutami w koszcie całkowitym.
16. Cechy branży hotelarskiej (kapitałochłonność, sezonowość, elastyczność) (2)
1.KAPITAŁOCHŁONNOŚĆ-;
- wiąże się z niezbędnie dużą inwestycją, przyczym znaczna ich część "zamrożona" jest w zakupionych gruntach, budynkach
- wysoka barjera wejścia i wyjścia z branży
- wykazuje względnie niską relację sprzedaży do rozmiarów kapitału
- okres zwrotu inwestycji jset długi powyzej 15 lat
2. SEZONOWOŚĆ: nierównomierne rozłożenie popytu w czasie
- wahania popytu mogą mieć char. regularny lub nieregularny
* s.uzależniona od: klimatu, lok. walorów, zagospodarowania tur, rozkładu dni wol,
- tradycji i zwyczajów związanych z wolnym czasem,
- występowanie ważnych wydarzeń,
+s. w ciągu roku, tygodnia-wyjazdu weekendowego, w ciągu dnia np w restaur. śniad,obiad,kolacja
3. ELASTYCZNOŚĆ cenowa popytu w jakim stopniu wielkość reaguje na zmianę cen rynkowych.
*może zależeć od jednej z trzech cech jakościowych ;
a)popyt elastyczny P1Q1>PQ - Po sezonie hotel może obniżyć ceny tylko w przypadku gdy popyt jest elastyczny
b)elastyczność popytu PQ=P1Q1
c)popyt nieelastyczny P1Q1
17. Czego dotyczy organizacja i jakie są typy struktur organizacyjnych? (1)
Organizacja-to wyodrębniony prawnie i terytorialnie podmiot gospodarczy złożony z ludzi i zasobów techniczno – materialnych mających określoną strukturę skierowaną na osiągnięcie formułowanych przez siebie celów.
ZAD: - wzrost efektywności działań.
- określić strukturę organiz. tj.wydzielić działa., w których wykonywana jest 1 praca
- powoływanie pracowników i wyznaczanie im zad.
- okreś. zakres kompetencji pracowników i kierownictwa przedsiębiorstwa
Typy struktur:
a. płaska – char. się dużym zaufaniem do pracownika jest tańsza i bardziej efektywna
b. smukła – char. się trudnym przepływem informacji, brakiem zaufania do pracowników
18. Organizacja pracy w dużych firmach turystycznych (2)
* jest bardziej rozbudowana, co oznacza konieczność większej specjalizacji działań.
ZAD d. firmy:
- tworzenie produktu i kontrola realizacji,
- marketing – kontakty z mediami, dystrybucja, reklam, promocja, targi,
- sekcja rezerwacji biletów lotniczych,
- księgowość.
* d. hote:
- dział ekonomiczny ,
- recepcja i dział gospodarczy,
- marketing i systemy informacyjne hotelu,
- dział administracyjny,
- dział gastronomii.
* Zad. właściciela:
- ustalenie strategii firmy,
- zarządzanie personalne,
- koordynacja działań,
- analiza finansowa
19. Charakterystyka bilansu hotelu (2)
BILANS: - dok. opisujący kondycję finansową w firmie. ma on char. statystyczny i dotyczy konkretnej daty a nie jakiegoś okresu.
SKŁAD: AKTYWA (majątek)
1. m. Trwały
A) m. rzeczowy
- śr. trwałe
- inwestycje
B)wyposażenie
2. m. Obrotowy (śr.czystości, surowce)
A) zapasy
B) należności (długi innych istyt.wobec nas)
C)gotówka (otrzy.nie roz.usł)
3. Czynne rozliczenia międzyokresowe
PASYWA (źródła finansowania)
1. Kapit. własny
A) k. udziałowy
B) k. zapasowy
C) k. rezerwowy
D) zysk netto
2. Rezerwa na podt. dochodowy
3. Kredyt inwestycyjny
4. Zobowiązania krótkotermin. (ZUS,US,do 1r.)
5. Przychody przyszłych okresów
20. Charakterystyka rachunku wyników w firmie turystycznej (1)
Rach. wyników: uzupełnienie bilansu, zawiera inf. o przychodach ze sprzedazy i wydatkach w pewnym okresie.
1. przychody ze sprzedaży
2. ---//---- finansowe
3. koszty działań operacyjnych,
4. koszty operacji finansowych,
5. zysk brutto działal gosp,
6. straty nadzwyczajne,
7. zysk brutto,
8. podatek doch,
9. zysk netto
21. Kalkulacyjny układ kosztów w biurze podróży (2)
Układ kalk kosztów-związek kosztów z usługami wytwarzania w jednostkach gospodarczych.
PODZIAŁ:
1. Koszty bezpośred- składają się elementy które ulegają zmianie wraz ze zmianą liczby wytwarzanych usług.
2. Koszty pośred- w krótkim czasie mają charakter względnie stały. Z punktu widzenia firmy są tak samo ważne jak koszty bezpośred.
3.Koszty ogólnozakład- mają charakter bezwzględnie stały. W biurze podróży TO nie ma zbyt wysokich kosztów rodzajowych. Wynagrodzenia stanowią najwyższą prowizję kosztów, natomiast ich wysokość bezwzględna jest mniejsza od hotelu. Największą rolę w biurach odgrywają usługi obce, bowiem nie są one w stanie realizować idei swojego produktu turystycznego własnymi siłami. Jedną z istotnych pozycji są usługi transportowe.
22. Wskaźniki zyskowności jako kryterium oceny przedsiębiorstwa (2)
Wskaźnik z.- porównanie zysku do różnych składników aktyw i pasyw.
1)w.z. SPRZEDAŻY - ile gr zysku ma firma ze 1zł obrotu Wzs= zysk netto/ przych ze sprzed
2)w.z. MAJĄTKU - ile gr zysku przypada na 1 zł. zainwestowaną w majątek trwały i obrotowy Wzm=zysk netto/ aktywa.
3) w.z. KAPITAŁów WŁASNYCH - ile gr zysku przypada na 1zł. zainwestowanego kapit własnego Wzkw=zysk netto/kap własny+zapasowy
4) RENTOWNOŚCI Wr= obroty-koszty/ koszty
23. Wskaźniki płynności finansowej jako kryterium oceny przedsiębiorstwa (2)
W.P.F- określają zdolności do spłaty zobowiązań, w ktrótkim czasie.
- Przedsiębiorstwo może pożyczyć tyle ile jest w stanie spłacić.
- Bieżąca działalność eksploatacyjna firmy zależy od kształtowania się tych wskjaźników.
1. płynność bieżąca = zapasy +należności+śr.pieniężne+rozlicz.międzyokr./zobow.krótko.ter
2. ---//------ podwyższona = należ+śr.pienięż+roz.między.okr/zobow.krótko.ter
zagrożenia:plynności mogą mieć głębsze podłoże niż tylko chwilowy brak gotówki, spowodowany opóźnieniom w regulowaniu należności przez dłużników.
3. wysoka lub szybsza płynność=śr.pienięzne/zobow.krótko.ter
Zbliżenie się tego wskaźnika do jedności jest sygnałem alarm. dla kierownika firmy.
4. Miernik obrotu nalezności=sprzedaz/przeciętny stan nalezności, nie powinien spadać >10
24. Co jest podstawą rachunkowości zarządczej i jakie ma ono zastosowanie w hotelarstwie polskim (2)
RACHUNKOWOŚĆ ZARZĄDCZA: jej podst. zasadą jest wydzielenie rodzajów działalności i przyporządkowanie im odpowiednich
przychodów i kosztów operacyjnych.
* Podstawą tej rachunkowości jest tzw. Standardowy System Rachunkowości Hotelowej USAH.
- Można go określić jako ujednolicony sposób ewidencji i klasyfikacji danych w hotelu, uwzględniający strukturę prowadzonej działalności.
* Koszty i przychody obliczane są w okresach miesięcznych dlatego możliwe jest śledzenie bieżące realizacji planu w poszczególnych rodzajach działalności.
* R. Z. jest doskonałym instrumentem zarówno zarządzania operacyjnego hotelu jak i strategicznego.
- Umożliwia ona min. porównanie wyników w różnych obiektach podobnych do siebie pod względem i uwarunkowań wynikających z lokalizacji i sezonowości.
25. Co to jest wskaźnik Yield i jak się go wykorzystuje w hotelarstwie? (1)
w. YIELD: jest iloczynem frekwencji i średniej ceny, czyli odpowiednikiem utargu.
Wartość rzeczywista tego wskaźnika porównuje się do sytuacji idealnej w której frekwencja wynosi 100% a cena jest na poziomie maksymalnym.
26. Wymień i scharakteryzuj luki, które mogą przyczynić się do obniżenia jakości usług hotelarskich (1)
1. sezonowość
2. standaryzacja
3. brak kwalifikacji zawodowych i poziomu etyczno-moralnego pracowników.
4. brak gościnność, a więc przede wszystkim zapewnienie wygody, dobrej atmosfery
Kryterium w wyniku pracy może podzielić usługi na:
• noclegowe, leczenie, wypoczynkowe i higieniczno-estetyczne,
• kulturalno-oświatowe,
• informacyjne,
• dystrybucyjne, gastronomiczne i handlowe,
• renowacyjne.
27. Jakie są instrumenty kształtowania jakości w poszczególnych etapach tego procesu? (2)
1. ZASADY:, metody i narzędzia
Do zasad zarządzania jakością należą:
- ciągłego doskonalenia
- zero defektów
2.METODY:
* QFD:- uwzględnia największą liczbę czynników, mogących wpływać na jakość wyrobu lub procesy jego produkcji.
* FMEA:- wprowadzenie na etapie projektowania takich zmian w wyrobie lub procesie produkcyjnym, aby można było uniknąć późniejszych błędów.
*korzyści:
- większa efektywność działań na rzecz poprawy jakości wyrobu;
- lepsze dostosowanie się do wymagań klienta;
- obniżenie kosztów produkcji;
3. NARZĘDZIA:
28. Co to jest zarządzanie strategiczne i na jakich poziomach jest realizowane? (1)
ZARZADZANIE STRATEGICZNE- * proces informacyjno-decyzyjny, którego celem jest rozstrzyganie o kluczowych problemach działalności przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem oddziałowywania otoczenia i własnego potencjału.
* oznacza kierowanie rozwojem przedsięb. w długim okresie,
-nastawione na wykorzystanie szans i ograniczenie wpływu zagrożeń wywołanych przez otoczenie i wzmacnianie atutów i znetralizowanie słabych stron organizacji.
Poziomy:
1. Ogólne (podst), formułowanie na szczeblach przedsięb., jako całości.
2. Obszar działania, ----//----- //-------//------ poszczególnych dziedzin gospodarowania
3. Funkcjonowanie, --------//-----------//---- obszarów funkcjonalnych.
29. Jak przebiega proces zarządzania strategicznego? (2)
1. Analiza strategiczna
- a. otoczenia
- a.zasobów przedsięb.
- określenie pozycji strategicznych
/ 2. Formułowanie strat.
- określenie misji,wizji i celów str.
- generowanie i ocena opozycji str
- wybór wriantu str.
/ 3. Wdrażanie str.
- planowanie niezbednych zasobów
- dostosowanie struktury organizacyjnej
- opracowanie systemu motywacyjnego
/4. Kontrola str.
- realizacja czynności sprawdzających
- podejmowanie decyzji regulacyjnych
30. Co to jest strategia firm i jakie są rodzaje strategii? (2)
STRATEGIA-proces, w którym firmabada i analizuje swe otoczenie ekonom. i zasoby po to,aby ustalić mozliwości rynkowe i podejmowac decyzje w zakresie inwestycji dla osiągnięcia założonych celów.
RODZ:- mozna stosować indywidualnie lub w kombinacjach. Prowadzą do uzyskania lepszych wywiadów uzyskiwanych przez konkurentów w sektorze.
1. Wiodąca pozycja pod względem kosztów
2. Zróżnicowanie wyrobu lub usługi firmy
3. Koncentracja - nastawianie się na obsługę wybranego segmentu rynku.
31. Typy zachowań firm wobec rywali (1)
1) Walka
A. wzrost produkcji
B. zmiana cen, rabaty
C. rozszerzenie obobszaru sprzedaży
D. kampania reklamowa
2) Naśladownictwo
A. ceny
3) Kooperacja
A. przedstawienie się innej grupie rywali
B. może być forma wspólnego przeciw działania negatywnym skutkom struktury ekonomicznej sektora
4) Wyszukiwanie luk rynkowych
A. przewaga m. firmy to pełne dostosowanie się do lokalnych rynków
32. Służba pięter i podstawowe obowiązki tej służby (2)
Kontrola czystości,
33.Jakie są podstawowe działy w cyklu obsługi klienta? (1)
34.Istota standaryzacji pracy w hotelarstwie (1)
35.Scharakteryzuj system audytu resavision (2)
36. Wymień procedury nadzoru i kontroli FOCUS (2)
Cel: zapewnienie kompletności i aktualności dokumentacji systemu zarządzania jakością, oraz jej poprawności pod względem formy i układu treści.
Przedmiotem procedury jest określenie zasad:
1. opracowywania,
2. opiniowania i zatwierdzania,
3. oznaczania i ewidencjonowania,
4. przekazywania,
5. aktualizacji (wprowadzania zmian),
6. archiwizacji,
7. likwidacji ,
8. dokumentów nadzorowanych w Systemie Zarządzania Jakością
FOCUS - sposób zdobywania danych.
37. Przesłanki rozwoju inwestycji turystycznych w Polsce (1)
1-szybki wzrost napływu obcokrajowców do Polski,
2- wzrost turys. krajowej spowodowany wzrostem zamożności społeczeństwa i dużym zróżnicowaniem dochodów,
3- dekapitalizacja bazy i niespełnienie wymagań kategoryzacyjnych,
4- duże braki w rozwoju bazy o średnim standardzie,
5- potencjalnie wysoka opłacalność świadczonych usług
38. Sposoby zdobywania kapitału na działalność rozwojową(l)
l- ułatwiające działalność eksploatacyjna:
a) Marketing (działalność pozioma)-wspólne działania hoteli we wspólnym regionie(potencjał wytwórczy, osobowy, ekono)
b) LEASING (odpłatne wynajmowanie),
c) Koncesjonowanie-możliwość sprzedaży lub świadczenia usług pod znaną marką a dla właściciela wejście na rynki lokalne.
2-zwiększające kapitał w wyniku przekształceń strukturalnych:
a) przekształcanie jednoosobowych przedsięb. w spółki
b) HOLDING np. łańcuchy hotelowe)
c)RELANUCHING pomoc kapitałowa dla starych, zabytkowych i o dużej renomie hoteli
d) kredyty- dzięki nim można przeznaczyć własne środki na finansowanie innej działalności; są one dowodem na wiarygodność firmy
39. Charakterystyka biznes planu (część właściwa) (2)
B.P-dok. sporzadzony przez przedsięb. w celu pozyskania środków finansowych na rozszerzenie lub otwarcie dzialalnosci gospodarczej.
Cele:1. zapis zamierzeń firmy na najbliższe lata, służy celom wew.
2. dok. zawierający plany firmy i mozliwości ich realizacji przeznaczonych dla instytucji zewn, współfinan. przedsięwzięcia inwestycyjne firmy.
Właściwy B.P:
1. Char. firmy - forma własności i majątek, kondycja finan, podkreślić osiągnięcia, zwrócić uwagę na jakość usług.
2. Opis oferowanego produktu
3. Rynek, na którym działa i podejmuje działania rynkowe
- co może zwiększyć sprzedaż zmaksymalizować zyski, zminimalizować ryzyko,
- kto jest odbiorcą naszych usług, czy istnieje konkurencja
- dystrybucja usług, stosowane formy badań rynku i promocji,
- prowadzenie elastycznej polityki cenowej
4. Proces tworzenia usług
- skala działalności i koszt czynników produkcji,
- możliwość adaptacji nowych obiektów dla procesu produkcyjnego,
- prognoza, rachunki wyników, poziom zapasów, wartość należności i zobowiązań
5. Char. systemu zarzadzania wew. i personelu
- struktura organizacyjna, zakresy czynności, kwalifikacje załogi,
- ocena poziomu komputeryzacji, włączenie do sieci rezerwacji
6. Analiza finansowa firmy
- badanie bilansu i rachunku wyników przy zastosowaniu analizy wskaźnikowej,
- weryfikacja bilansu i uzyskanie opinii biegłego,
- jeżeli są długi-program naprawczy
7. Ocena czynnika ryzyka i opłacalności
a. niezalezne czynniki
- koniunktura gosp, stosunki polityczne, konkurencja, sezonowość
b. czynniki zależne
- sposób prowadzenia marketingu, segmentacja rynku,
- oddziaływanie na strukturą kosztów, sposoby formułowania umów z kooperantami
c. cele i zadania firmy
Fazy cyklu projektu inwestycyjnego (2)