Prawo w UE.

SWOBODY EUROPEJSKIE:
- Swobodny przepływ towarów,
- Swobodny przepływ pracowników,
- Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej,
- Swobodny przepływ usług,
- Swobodny przepływ płatności i kapitału,
- Polityka konkurencji.
DZIEDZINY PRAWA WSPÓLNOTOWEGO:
- Międzynarodowe Prawo Publiczne (umowy międzynarodowe)
- Prawo Konstytucyjne ((struktura i kompetencje organów)
- Prawo Administracyjne (aspekty gospodarcze, prawo podatkowe, celne)
- Prawo Handlowe (prawo instytucji finansowych, spółek kapitałowych, ubezpieczeń)
- Prawo Międzynarodowe Organizacji Gospodarczych (porządek prawny, zasady prawne, orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości)
ŹRÓDŁA PRAWA WSPÓLNOTOWEGO:
1. Prawo Wspólnotowe Pierwotne:
- traktaty założycielskie, ustanawiające Europejską Wspólnotę Stali i Węgla z 1951 r., Europejską Wspólnotę Gospodarczą z 1957 r.,
- akt przewidujący bezpośrednie wybory do Parlamentu Europejskiego z 1976 r.,
- jednolity akt europejski z 1986 r.,
- traktat o Unii Europejskiej z Mastricht z 1992 r., z protokółami i aneksami,
- konwencję dotyczącą wspólnych instytucji Wspólnot Europejskich z 1957 r.,
- decyzję Rady dotyczące systemu dochodów własnych Wspólnot Europejskich z 1994
- umowy stowarzyszeniowe oraz umowy o przystąpieniu do Wspólnot państw trzecich,
- traktat amsterdamski z 1997 r., nowelizujący traktat o Unii Europejskiej z 1992 r.,
2. Prawo Wspólnotowe Wtórne:
- decyzje, dyrektywy,
- rozporządzenia,
- regulaminy instytucji wspólnotowych,
- prawo zwyczajowe,
- zalecenia i opinie,
- decyzje sui generis.
PODZIAŁ PRAWA WSPÓLNOTOWEGO:
- prawo wspólnotowe instytucjonalne (formalne), ta część prawa, która określa strukturę organizacyjną Wspólnot, a więc instytucje, ich skład i kompetencje oraz postępowania w zakresie stanowienia prawa wspólnotowego, a także procedury sądowe, stosunki zewnętrzne Wspólnot,
- prawo wspólnotowe materialne, ta część prawa, która określa i reguluje rzeczowy zakres działania Wspólnot,
- prawo pierwotne (umowne) tworzące jednolitą całość, przede wszystkim traktaty założycielskie, a więc traktaty ustanawiające trzy Wspólnoty Europejskie, z protokółami, załącznikami i Traktaty w sprawie przystąpienia nowych członków wraz z aktami przystąpienia,
- prawo wtórne, będące zespołem norm ustanowionych przez instytucje wspólnotowe w celu wykonania zadań traktatowych wspólnot,
- dopełniające prawo wspólnotowe czyli umowy międzynarodowe zawierane między państwami członkowskimi i służące wspieraniu realizacji celów Wspólnot.
KORELACJA I WSPÓŁZALEŻNOŚĆ:
Współzależność jako stan równowagi, w której powinny istnieć harmonia i zgodność interesów w ramach określonego systemu integracyjnego. Współzależność rozumie się jako zacieśnianie wzajemnych zależności, gdyż zazwyczaj sama zależność oznacza stan faktycznego jednostronnego braku autonomii w stosunkach międzynarodowych.
EUROPEJSKOŚĆ DZISIAJ:
Powinna być rozumiana jako zobowiązania wszystkich europejskich państw i społeczeństw do stworzenie zintegrowanego regionu społeczno-politycznego opartego o:
- wspólne założenia polityki ekonomicznej,
- wspólne zasady bezpieczeństwa,
- poszanowanie prawa,
- wolność, godność i prawa obywatela.
Podstawowy motyw – jedna wspólna Europa oparta na:
- woli scalania,
- odkrywania wspólnych korzeni,
- konstruktywne budowanie ogólnoeuropejskiej tożsamości.
TRAKTATY WSPÓLNOT EUROPEJSKICH”
- Traktaty Rzymskie (EWG, EURATOM) – 25.03.1951
- Jednolity Akt Europejski, - 17.02.1986
- Traktat z Maastricht, - 07.02.1992 – wszedł w życie 01.11.1993
- Traktat Amsterdamski. – uchwalony 16-17.06.97. podpisany 02.10.1997, wszedł w życie 01.05.1999 r.
TRAKTAT PARYSKI:
18 kwietnia 1951 r. w Paryżu następuje podpisanie Traktatu powołującego do życia Europejską Wspólnotę Węgla i Stali, pierwszy akt, który powoływał podstawowe instytucje i mechanizmy integrujące Europę, stał się fundamentem, na którym powstała dzisiejsza Unia Europejska. Ustanowiono:
- Wysoką Władzę – organ wykonawczy,
- Komitet Konsultacyjny – przedstawiciele związków, konsumentów,
- Specjalną Radę Ministrów – organ wykonawczy niższego rzędu,
- Zgromadzenie Wspólnoty – późniejszy Parlament Wspólnot,
- Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot.
RELACJE MIĘDZY WSPÓŁZALEŻNOŚCIĄ A SUWERENNOŚCIĄ:
1. Suwerenność jest niewątpliwie obroną odrębności oraz wartości tradycyjnych.
2. Współzależności kładą nacisk na poszukiwanie rozwiązań unifikacyjnych i działań nowatorskich.
3. Suwerenność strzeże urządzeń wewnętrznych państwa i jego prawa wyłączności w licznych dziedzinach.
4. Współzależności domagają się przystosowania sfery wewnętrznej państwa do określonych standardów międzynarodowych.
5. Dla suwerenności celem nadrzędnym jest interes państwa i narodu.
6. Współzależności skłaniają często do przyjmowania jako interesu wspólnego czyli grup państw i regionów.
SUWERENNOŚĆ DZISIAJ:
1. Zewnętrzna – niezależność władzy państwowej od wszelkiej władzy z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymi.
2. Wewnętrzna – jest to niezależność od wszelkiej władzy wewnątrz państwa – Sejmu od innych organów.
PRZYKŁADY KONCEPCJI I KONSTRUKCJI W DZIEDZINIE TZW. WSPÓLNEJ POLITYKI ZAGRANICZNEJ:
1961 – plan Ch. Foucheta proponujący utworzenia „Unii Narodów Europejskich”,
1970 – raport E. Davignona dotyczący wprost problematyki współpracy politycznej państw członkowskich,
1975 – słynny raport L. Tindemansa o wzajemnych współzależnościach – Unii Gospodarczej,
1981- A. Spinelli zwolennik idei federalistycznej Europy, dotyczący zmian instytucjonalnych,
1985 – H. Genscher i E. Colombo podjęcie w łonie Rady Wspólnot decyzji o wypracowanie traktatu „ o wspólnej polityce zagranicznej i bezpieczeństwa”.
ZAŁOŻENIA:
- wypracowanie wspólnego stanowiska w stosunkach między partnerami UE,
- by takie stanowisko udało się wypracować z państwami wewnętrznymi,
- wypracowanie funkcji konsultacyjno – informacyjnej (reprezentować interesy wspólnot)
- potrzeby wypracowania stosownych kontaktów z państwami trzecimi i państwami wewnętrznymi, jednolita linia postępowania,
- utrzymanie pokoju i stabilności ekonomicznej,
- zapewnienie bezpieczeństwa państwa,
RADA UNII EUROPEJSKIEJ:
Najwyższy organ polityczny Unii , składa się z reprezentantów poszczególnych państw członkowskich, skład 15 członków wszystkich krajów członkowskich. Rada Unii obraduje w Brukseli lub Luksemburgu, decyzje podejmowane są kwalifikowaną większością głosów, każde państwo przewodniczy Radzie przez 6 m-cy.
Funkcje:
- główny organ prawotwórczy Wspólnot
- rozpatruje i akceptuje propozycje legislacyjne Komisji
- kształtuje porządek prawny Wspólnot
- zawiera układy z państwami trzecimi
- wspólnie z parlamentem ustala budżet
- dysponuje uprawnieniami wykonawczymi
KOMISJA EUROPEJSKA:
Organ wykonawczy, skład 20 członków, przedstawicieli krajów członkowskich, wybieranych na okres 5 lat. Zadania:
- propozycje nowych ustaw i kontrola wprowadzenia ich w życie
- propozycje nowych kierunków polityki Unii
Fundusze Komisji przeznaczone są głównie na modernizację rolnictwa, wspieranie rozwoju regionalnego, przekwalifikowanie bezrobotnych, siedziba w Brukseli.
PARLAMENT EUROPEJSKI:
Organ ustawodawczy, liczy 626 posłów wybieranych na okres 5 lat przez mieszkańców Unii w powszechnych i bezpośrednich wyborach (ostatnie wybory 1994). Posłowie reprezentują 10 frakcji politycznych w Parlamencie, członkowie Parlamentu pracują na co dzień w 18 komisjach w Brukseli. Pracami kieruje prezydent i 14 wiceprezydentów. Uprawnienia:
- zatwierdza budżet Unii,
- kontroluje prace komisji,
- podejmuje inicjatywy ustawodawcze,
- ma prawo zdymisjonować członków Komisji,
- uprawnienia konsultacyjne (Komisja – Parlament)
- konsultowane muszą być umowy międzynarodowe,
- dysponuje prawem veta w sprawach działań Rady,
TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI:
Najwyższy organ sądowy Unii, skład 15 sędziów i 8 rzeczników generalnych mianowanych na 6 lat (co 3 lata członkostwo Trybunału jest częściowo odnawiane), rozsądza spory dotyczące prawa Unii i kontroluje wprowadzanie ich w życie, siedziba w Luksemburgu.
Adwokaci generalni – aktualnie 9, powoływani i mianowani na 6 lat, wyłaniają ze swego grona Adwokata Generalnego – zadania: publiczne przedstawianie bezstronnych i niezależnych wniosków, występuje tylko i wyłącznie w interesie publicznym. Trybunał jest sądem pierwszej i ostatniej instancji, czyli od orzeczenia nie służy odwołanie.
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY:
Kontrola i nadzór administracji. Liczy 15 członków, mianowanych przez państwa członkowskie na okres 6 lat (przez Radę po konsultacji z Parlamentem). Kontroluje wszystkie dochody i wydatki Wspólnot oraz ich poszczególnych organów. Kontrola ma charakter następczy, a nadzór charakter stały.
TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI:
Jest instytucją odwoławczą od Sądu pierwszej instancji. Uprawnienia:
- konstytucyjno – prawne (postępowanie)
- administracyjno – prawne (postępowanie)
- odwoławcze (czy nie ma sprzeczności z prawem pierwotnym)
Zawsze orzeka w składach nieparzystych (proste – 3,5 sędziów, zawiłe – 7 sędziów), niekiedy skład jest parzysty, wtedy w orzekaniu nie uczestniczy sędzia rangą najniższy. W ramach TS funkcjonują Rzecznicy Generalni – 9 osób (co 3 lata zmiana) kadencja 6 lat pełnią funkcję ławy przysięgłych, orzeka o karze a nie o winie, wydaje ostateczne orzeczenie lub przekazuje sprawę do sądu, czuwa nad porządkiem prawnym, siedziba w Luksemburgu.
ROZPORZĄDZENIE:
Akt prawa Wspólnotowego, zarazem akt prawa wewnętrznego, wydaje go parlament, jako prawo wspólnotowe staje się częścią porządku prawnego wszystkich państw członkowskich.
DYREKTYWY:
Wydawane przez PE łącznie z Radą UE. Dyrektywy wiążą państwa członkowskie co do zasady lecz państwo członkowskie może samo określić środki i metody jakimi będzie dążyć do celu wynikającego z dyrektywy.
DECYZJE:
Mają charakter dyrektywy lub zalecenia, we wszystkich elementach obowiązują adresata, do którego są skierowane. Adresatami mogą być państwa członkowskie jak również osoby prawne i fizyczne, należy je traktować tak jak decyzje w prawie wewnętrznym kraju członkowskiego.
ZALECENIA I OPINIE:
Do osób fizycznych i prawnych należy traktować tak jak w prawie wewnętrznym krajów członkowskich. Różnica w charakterze czy bezwzględnie obowiązujące czy względnie obowiązujące. Ich realizacja rodzi skutki prawne i polityczne. Nie można ich zaskarżyć, wydawane są przez PE i Radę oraz Komisje.
STOSUNKI ZEWNĘTRZNE UE:
Unia jest tworem gospodarczym, prawnym, politycznym. Jest nadbudową polityczno-prawną nad trzema wspólnotami (Euratom, EWWiS, WE), które leżą u podstaw unii jako całości. Unia nie ma charakteru powszechnego, współpracuje z innymi organizacjami międzynarodowymi oraz państwami. Państwa członkowskie mogą z unii występować i mogą być z niej wykluczone
RÓŻNICE MIĘDZY PAŃSTWAMI ZACHODNIMI A WSCHODNIMI:
Kiedy na Zachodzie rozwijała się cywilizacja mieszczańsko burżuazyjna, na wschodzie przeważało społeczeństwo agrarne.
Kiedy na Zachodzie toczyła się walka o swobody demokratyczne, o zabezpieczenie socjalne, o prawa człowieka, to na wschodzie walczono o zwykłe przetrwanie, zachowanie języka, kultury o podstawową suwerenność.
W sferze politycznej kiedy na Zachodzie walczono o demokrację, to na wschodzie była walka w postaci powstań narodowych.
PROGRAMY POMOCY PAŃSTW:
ISPA, PHARE, SAPARD, (PHARE I, II; STEP I, II)

Dodaj swoją odpowiedź
Prawo administracyjne

Prawo

PODSTAWY PRAWA

FZ-3/II 2007
Wykład 1, 03/03/2007

ZAGADNIENIA

1. CO TO JEST PRAWOZNAWSTWO 1
2. KULTURY PRAWNE 2
• PRAWO STANOWIONE 2
• COMMON LAW 2
• ISLAM 3
• KONFUCJONIZM 4
3. BENCHMAR...

Wiedza o społeczeństwie

Prawo - referat

Co to jest prawo?
Szereg istotnych cech prawa określili na podstawie swych badań klasycy marksizmu. Marks i Engels uznawali prawo za przybraną w formę ustawy wolę klasy panującej. Podobnie Lenin nazywał prawo państwową wolą klasy panuj...

Prawo

Skrypt Prawo rzymskie

PRAWO RZYMSKIE
NOTATKI

TYLKO DO UŻYTKU STUDENTÓW

WYDZIAŁ PRAWA I ADMINISTRACJI
UNIWERSYTETU OPOLSKIEGO

OPOLE 2007/2008


WYKAZ LITERATURY:

A. Dębiński, Rzymskie prawo prywatne. Kompendi...

Prawo

Zagadnienia egzaminacyjne-Prawo

1. POJĘCIE PRAWA (idea ładu społecznego)

Prawo jest zespołem norm postępowania kształtującym zachowania międzyludzkie.

Prawo - w najstarszym znaczeniu; podstawowy instrument zapewnienia ładu społecznego. Uregulowanie spos...

Prawo

Prawo konstytucyjne

1. Ogólna charakterystyka prawa konstytucyjnego
Prawo konstytucyjne ma przynajmniej dwa znaczenia. Przez prawo konstytucyjne rozumiemy zespół norm prawnych, których przedmiotem jest uregulowanie ustroju politycznego i społeczno-gospodarczeg...

Prawo administracyjne

Prawo adminisrtacyjne

WYKŁAD 1
18.02.2002
Administracja – w różny sposób określamy w prawie administracyjnym. Odrębności widoczne w definicjach są następstwem zróżnicowania kryteriów przyjmowanych przy konstruowanych pojęciach, pogląd nawiązują...