Analiza wiersza Tadeusza Różewicza pt. "ocalony"
Tadeusz Różewicz podczas wojny był AK-owskim partyzantem. W 1945r miał 24 lata i wówczas uchronił się od śmierci. Jak sam pisze wojna pozostawiła w nim pustkę.
Tytuł "ocalony" ma znaczenie ocalenia tylko fizycznego. Podmiot liryczny wypowiada się w 1 os. i jest nim autor wiersza. Tadeusz Różewicz zdaje, przekazuje nam relację, o tym co go spotkało w czasach wojny. Relacja ta jest sucha, bezpośrednia. Cały wiersz ma bardzo prosty przekaz i pozbawiony jest wszelkiego rodzaju środków stylistycznych. Jednak widać, że wiersz jest przemyslany, gdyż wystepuje w nim kompozycja klamrowa. Utwór zaczyna sie i kończy tymi samymi słowami. Różewicz ukazuje, że człowiek nie dość, że prowadzony był na pewną śmierć to w dodatku jak bydło, pozbawiony resztek człowieczeństwa. Autor zdaje sobię sprawę, że ocalał tylko fizycznie. W odniesieniu do psychiki wojna mocno odcisnęła swoje pietno i zatraciła wszytkie wartości, które teraz okazały się puste, bezwartościowe i nic nieznaczące. Poeta czuje,że powinien bezwzględnie odbudować od podstaw świat wartości zatraconych.
"szukam nauczyciela i mistrza
niech przywróci mi słuch i mowę
niech jeszcze raz nazwie rzeczy i pojęcia
niech oddzieli światło od ciemności"
W tym fragmencie widać, że Rożewicz poszukuje autorytetu,mentora i wzorca. człowieka moralnego, ktory pomógłby mu przywrócić wiarę w wielkie wartości. Autor przesiaknięty złem wojny, pragnie znaleść kogoś kto nauczy go żyć od nowa. Chce odbudować swoją etykę i moralność, kochać i cieszyc się życiem na nowo. Wiersz zakończony jest klamrą, która spina treść, kończące zdanie ma jednak inną wymowę, Przyjmuje inne znaczenie. Mówi o tym, że mimo ocalenia w dalszym ciągu cierpi i trudno mu teraz normalnie żyć.
Jeśli popełniłam jakiekolwiek błędy ortograficzne - bardzo przepraszam, natommiast treści tekstu jestem pewna ;) mam nadzieję, ze się przyda. Powodzenia
E.B.