Analiza wiersza Tadeusza Różewicza pt. "ocalony"

Tadeusz Różewicz podczas wojny był AK-owskim partyzantem. W 1945r miał 24 lata i wówczas uchronił się od śmierci. Jak sam pisze wojna pozostawiła w nim pustkę.
Tytuł "ocalony" ma znaczenie ocalenia tylko fizycznego. Podmiot liryczny wypowiada się w 1 os. i jest nim autor wiersza. Tadeusz Różewicz zdaje, przekazuje nam relację, o tym co go spotkało w czasach wojny. Relacja ta jest sucha, bezpośrednia. Cały wiersz ma bardzo prosty przekaz i pozbawiony jest wszelkiego rodzaju środków stylistycznych. Jednak widać, że wiersz jest przemyslany, gdyż wystepuje w nim kompozycja klamrowa. Utwór zaczyna sie i kończy tymi samymi słowami. Różewicz ukazuje, że człowiek nie dość, że prowadzony był na pewną śmierć to w dodatku jak bydło, pozbawiony resztek człowieczeństwa. Autor zdaje sobię sprawę, że ocalał tylko fizycznie. W odniesieniu do psychiki wojna mocno odcisnęła swoje pietno i zatraciła wszytkie wartości, które teraz okazały się puste, bezwartościowe i nic nieznaczące. Poeta czuje,że powinien bezwzględnie odbudować od podstaw świat wartości zatraconych.

"szukam nauczyciela i mistrza
niech przywróci mi słuch i mowę
niech jeszcze raz nazwie rzeczy i pojęcia
niech oddzieli światło od ciemności"

W tym fragmencie widać, że Rożewicz poszukuje autorytetu,mentora i wzorca. człowieka moralnego, ktory pomógłby mu przywrócić wiarę w wielkie wartości. Autor przesiaknięty złem wojny, pragnie znaleść kogoś kto nauczy go żyć od nowa. Chce odbudować swoją etykę i moralność, kochać i cieszyc się życiem na nowo. Wiersz zakończony jest klamrą, która spina treść, kończące zdanie ma jednak inną wymowę, Przyjmuje inne znaczenie. Mówi o tym, że mimo ocalenia w dalszym ciągu cierpi i trudno mu teraz normalnie żyć.

Jeśli popełniłam jakiekolwiek błędy ortograficzne - bardzo przepraszam, natommiast treści tekstu jestem pewna ;) mam nadzieję, ze się przyda. Powodzenia
E.B.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Analiza wiersza Tadeusza Różewicza pt. "Ocalony"

W wierszu Tadeusza Różewicza pt. "Ocalony" podmiot liryczny ujawnia się wprost za pomocą czasowników w pierwszej osobie: "ocalałem", "widziałem", "szukam" oraz zaimków osobowych, "mam", "...

Język polski

Analiza i interpretacja porównawcza wierszy "Ocalony" T. Różewicza oraz "Mam dwadzieścia pięć lat " J. Barana.

Analizując i interpretując wiersze Tadeusza Różewicza „Ocalony” i Józefa Barana „Mam dwadzieścia pięć lat”, porównaj kreacje doświadczeń pokoleniowych i egzystencjalnych.

Zarówno Tadeusz Różewicz jak i Józef Baran pod...

Język polski

Analiza wiersza Tadeusza Różewicza "Mam dwadzieścia cztery lata ocalałem prowadzony na rzeź".

Wiersz Ocalony Tadeusza Różewicza jest analizą stanu umysłu ludzkiego, umysłu doświadczonego, dotkniętego zdarzeniami II wojny światowej. Wydaje się, że żadna z dotychczasowych wojen nie wyrządziła takich szkód w ludzkiej psychice, mor...

Język polski

Analiza wiersza Tadeusza Różewicza "Ocalony".

W utworze Różewicza "ocalony" podmiot liryczny przeżył wojnę. Widział wiele strasznych rzeczy i niepotrafi soę z nimi pogodzić, jest zdezorientowany.
W wierszu nie ma środków stylistycznych przez co nie towarzyszą mu emocje...

Język polski

Analiza porównawcza wiersza "Ocalony" T.Różewicza i "Mam dwadzieścia pięć lat" J.Barna

Wojna brutalnie wtargnęła w życie wielu ludzi zbierając krwawe żniwo. Był to okres wielkiego cierpienia ludzkości. Każdy z nich przeżywał tą tragedię inaczej. Jedni działali w konspiracji, która miała na celu walkę o niepodległość...