Analiza wiersza Tadeusza Różewicza pt. "Ocalony"

W wierszu Tadeusza Różewicza pt. "Ocalony" podmiot liryczny ujawnia się wprost za pomocą czasowników w pierwszej osobie: "ocalałem", "widziałem", "szukam" oraz zaimków osobowych, "mam", " (przywróci) mi". Utwór należy więc do liryki bezpośredniej. Podmiot liryczny jest mężczyzną, który ma 24 lata. Możemy go utożsamić z autorem wiersza - Różewiczem, ponieważ, gdy skończyła się wojna był on w tym samym wieku co "ja" liryczne. Z tego też wnioskuję, że utwór został napisany w 1945 roku, lub kilka lat później.
Kompozycja wiersza jest zamknięta. Utwór zaczyna się i kończy tymi samymi słowami, można więc powiedzieć. że w wierszu występuje pewna symetria. Utwór jest nieregularny, jest to wiersz wolny. Liczba sylab w wersach jest różna, waha się od 3 do 12. Nie ma rymów, jest niewiele znaków interpunkcyjnych (kropki i dwukropki). Wiersz Różewicza podzielony jest na 7 strof.
Podmiot liryczny był świadkiem II wojny światowej. Na kilka lat przed napisaniem wiersza widział okrucieństwo wojny. Autor pisze, że obserwował "furgony porąbanych ludzi". W jednym człowieku dostrzegał dobro i zło - "widziałem: człowieka który był jeden występny i cnotliwy". "Ja" liryczne mówi nam także o tym, jak ludzie byli wtedy traktowani - "człowieka tak się traktuje jak zwierzę". Człowiek to zwierzę, gdyż zabija się go tak samo i w ten sam sposób przewozi ciało.
Z wiersza dowiadujemy się, że podczas II wojny światowej na świecie panował wielki chaos. Jednocześnie można było w nim dostrzec dobro i zło. Nie było zasad. Różewicz ujął ten chaos za pomocą licznych oksymoronów, np.: "cnota i występek", "prawda i kłamstwo", "miłość i nienawiść".
Słowo "ocalony" w wierszu przyjmuje niecodzienne znaczenie. Wiadomo, że chodzi o przeżycie wojny. Różewiczowi udało się dotrwać do końca. Nie odczuwa jednak z tego powodu radości. Jego ciało przetrwało, lecz psychika uległa poważnemu zaburzeniu. Człowiek, który ocalał jest zdezorientowany. Nie wie jak dalej poprowadzić swoje życie. Załamał się jego system wartości. Pragnie, aby na ziemię ponownie przyszedł Jezus, żeby wskazał mu dobrą drogę, żeby nauczył go jak żyć, a także żeby zaprowadził na ziemi spokój - "niech oddzieli światło od ciemności".

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Analiza wiersza Tadeusza Różewicza pt. "ocalony"

Tadeusz Różewicz podczas wojny był AK-owskim partyzantem. W 1945r miał 24 lata i wówczas uchronił się od śmierci. Jak sam pisze wojna pozostawiła w nim pustkę.
Tytuł "ocalony" ma znaczenie ocalenia tylko fizycznego. Podmiot ...

Język polski

Analiza i interpretacja porównawcza wierszy "Ocalony" T. Różewicza oraz "Mam dwadzieścia pięć lat " J. Barana.

Analizując i interpretując wiersze Tadeusza Różewicza „Ocalony” i Józefa Barana „Mam dwadzieścia pięć lat”, porównaj kreacje doświadczeń pokoleniowych i egzystencjalnych.

Zarówno Tadeusz Różewicz jak i Józef Baran pod...

Język polski

Analiza wiersza Tadeusza Różewicza "Mam dwadzieścia cztery lata ocalałem prowadzony na rzeź".

Wiersz Ocalony Tadeusza Różewicza jest analizą stanu umysłu ludzkiego, umysłu doświadczonego, dotkniętego zdarzeniami II wojny światowej. Wydaje się, że żadna z dotychczasowych wojen nie wyrządziła takich szkód w ludzkiej psychice, mor...

Język polski

Analiza wiersza Tadeusza Różewicza "Ocalony".

W utworze Różewicza "ocalony" podmiot liryczny przeżył wojnę. Widział wiele strasznych rzeczy i niepotrafi soę z nimi pogodzić, jest zdezorientowany.
W wierszu nie ma środków stylistycznych przez co nie towarzyszą mu emocje...

Język polski

Analiza porównawcza wiersza "Ocalony" T.Różewicza i "Mam dwadzieścia pięć lat" J.Barna

Wojna brutalnie wtargnęła w życie wielu ludzi zbierając krwawe żniwo. Był to okres wielkiego cierpienia ludzkości. Każdy z nich przeżywał tą tragedię inaczej. Jedni działali w konspiracji, która miała na celu walkę o niepodległość...