Psychologia

PSYCHOLOGIA – to nauka o mechanizmach warunkujących zachowanie człowieka. Analizuje zarówno mechanizmy wewnętrzne jak i zewnętrzne tego zachowania. Teoria psycho teoretyczna – stara się odpowiedzieć na pytanie jak jest i jakie jest prawdopodobieństwo, że tak będzie. Teoria psycho stosowana – wykorzystanie wiedzy teoretyczno w różnych obszarach ludzkiej działalności. Psychologia – nauka o procesach psychicznych i zachowaniu. PROCESY PSYCHICZNE – to co czyni mózg, kiedy osoba przechowuje informacje, przywołuje je bądź posługuje sie nimi lub kiedy czuje się w określony sposób. ZACHOWANIE - możliwe do zaobserwowania działania na zewnątrz jednostki indywidualne lub grupowe. POZIOMY ANALIZY - poziomy analizy różnią sie pod względem rozmiaru rozważanych zdarzeń, od wielkich poczynajac, na małych kończąc. OSOBOWOSCI - jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka. STRUKTURA OSOBOWOŚCI - instrumentalna strona osobowości *poziom wiedzy (nabywany geny socjalizacji) *poziom ukształtowania *umiejętności *procesy poznawcze *zainteresowania *pogląd na świat *samoocena *samokształcenie. Kierunkowa - strona osobowości, system przekazywań, ocena postaw, wartości POZIOM WIEDZY - 23 sposoby oceniania wiedzy na świecie: ilość przyswajanej wiedzy (korzystanie z niej) trwałości wiedzy, wskaźnik transferu wiedzy TALENT -nieprzeciętna umiejętność motoryczna. PROCESY POZNAWCZE - aparat poznawczy człowieka, najprostszą jednostką poznawczą u człowieka są wrażenia. EKSTERORECEPTORY - bodźce zewnętrzne, telereceptory i kontaktoreceptory np. dorywkowe, smakowe, ciepła, zima, bólowe (z odległości: wzrokowe, słuchowe, węchowe) INTERORECEPTORY - bodźce zewnętrzne - to ograniczone, równowagi, mięśniowo-ruchowe, bólowe. WRAŻENIA WZROKOWE - receptory, pręciki, i czopki. Słyszymy od 16 herców do 20 kherców. POLE TOLERANCJI - zakres możliwości człowieka na bodźce.
W rzeczywistości nie odbieramy pojedynczych bodźców lecz całe ich zespoły, dlatego izolowane wrażenia nie odgrywają większej roli w naszej orientacji w przestrzeni. Odbierane zespoły bodźców dostarczają informacje o różnorodnych właściwościach przedmiotów i zjawisk otoczenia. Stając sie podstawą bardziej złorzonych procesów spostrzeżeń. To dzięki spostrzeżeniu możemy w naszej świadomości odzwierceidlać całokształt przedmiotu lub zjawiska działające na nasze narządy zmysłowe. Spostrzeżenie różnią sie od wrażenia nie tylko złożoną strukturą, ale także jakością. SPOSTRZEŻENIA - zaopatrzone są w dwa sądy: 1. Realizujący - oznacza przekazanie o realności istnienia przedmiotu lub fragmentom rzeczywistości będącego treścią spostrzeżenia (to co widzę istnieje) 2. klasyfikacje - polega na skatagoryzowaniu spostrzeżenia i zaliczeniu go do określonej grupy znanych przedmiotów lub sytuacji. SPOSTRZEŻENIA - treść spostrzeżeń, zależy m.in od wiedzy o spostrzeganych przedmiotach, doswiadczenia jednostki itp. PROCES SPOSTRZEGANIA, OBSERWACJE - spostrzeżenie ukierunkowane przez kogoś lub coś. STAŁOŚĆ SPOSTRZEŻEŃ - stałość kształtu, wielkości, położenia, jasności, barwy. ODBIERANIE OBRAZU PRZEZ CZŁOWIEKA, Wyobraźnia - zdolność lub czynność tworzenia nowych obrazków umysłowych z materiału dawnych spostrzeżeń. Jest procesem umysłowym podporządkowanym myśleniu słownopojęciowemu i polegającym na reprodukowaniu obrazków z pamięci przekształceniu i ich łączeniu w nowe układy, stosowanie do wymogów zadania i toku myślenia. WYOBRAŹNIA jest fukcja operowania obrazami. RODZAJE WYOBRAŹNI - wyobraźnia odtwórcza i wytwórcza, swobodna i kierowana, techniczna i plastyczna, muzyczna, malarska, matematyczna (treść zadań) WYOBRAŹNIA TECHNICZNA - wyobraźnia przestrzenna, kinetyczna, konstrukcyjna, ikoniczna,symboliczna,operacyjna. MYŚLENIE - Łańcuch operacji umysłowych, za pomocą których przetwarzamy informacje, czyli treści zakodowane w spostrzeżeniach, wyobrażeniach i pojęciach.: analiza, synteza, kojarzenie, porównywanie, uogólnienie, wnioskowanie, konkretyzacja, abstrakowanie itp.

Dodaj swoją odpowiedź
Psychologia

Psychologia jako nauka

PSYCHOLOGIA JAKO NAUKA

· Termin „psychologia” wywodzi się z języka greckiego, jednak starożytni grecy nie znali tego słowa, używali oni sformułowania „PERI-PSYCHES” co znaczy „o duszy”
· Nazwa „psychologia” pojaw...

Psychologia

Psychologia rozwoju człowieka

Początki psychologii rozwoju człowieka

Psychologia rozwojowa jest nauką młodą. Jako osobna gałąź psychologii wyodrębniła się dopiero w końcu XIX wieku, a zaczyna być szeroko uprawiana w wieku XX. Cainrs podsuwa umowną datę ps...

Psychologia

Psychologia w pigułce

1879 – powstała psychologia. Psychologia rozwinęła się na gruncie filozofii. „Psyche” dusza, „logos” nauka – nauka o duszy. Przez wieki przechodziła przeobrażenia. Około 100 lat temu oderwała się od filozofii.DEFINICJA PSYCHOLOG...

Psychologia

Psychologia rozwojowa

PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA
Psychologia rozwojowa koncentruje się na 3 zadaniach:
1. OPIS np. jak rozwija się niemowlak w ciągu pierwszych 15 m-cy życia.
2. WYJAŚNIANIE Udzielanie odpowiedzi na pyt. Co powoduje akcelerację lub regresję ...

Wychowanie do życia

Psychologia - historia nazwy

Mimo, że psychologia sięga czasów Arystotelesa, to grecy nie znali tej takiej nazwy. Psychologia ma długą przeszłość, lecz krótką historię –pisał Hermann Ebbingnam. „Psychologia” składa się z dwóch słów greckich „psyche” (...

Psychologia

Psychologia ogólna

Zastosowanie psychologii klinicznej
8. Wymien najważniejsze źródła wywołujące emocje strachu i lęku u dziecka oraz krótko scharakteryzuj wpływ zdobywanego doświadczenia na ich przezywznie. Emocja strachu kształtuje się najwcześniej....