Benchmarking

Benchmarking- To sztuka odkrywania dlaczego niektóre przedsiębiorstwa funkcjonują , sprawniej niż inne. Celem benchmarkingu jest twórcze naśladowanie najlepszych praktyk innych przedsiębiorstw.

Etapy bechmarkingu .
-określenie przedmiotu ( czym będziemy się zajmować )
- określenie najistotniejszych zmiennych , które będą badane
- określenie najlepszych najistotniejszych najistotniejszych swojej klasie przedsiębiorstw
- ocena sprawności funkcjonowania tych przedsiębiorstw
-ocena własnej sprawności funkcjonowania
-określenie programów i działań w celu zniwelowania luki
- wdrażanie i monitorowanie rezultatów

Benchamarking wewnętrzny – służy do porównań międzyzakładowych ( między wydziałowych wydziałowych nawet międzystanowiskowych) albo do porównań w zakresie spełnienia analogicznych funkcji w danym przedsiębiorstwie lub w sieci przedsiębiorstw wzajemnie ze sobą powiązanych . Dotyczy to zwłaszcza wielkich przedsiębiorstw lub przedsiębiorstw wielonarodowych mających filie w różnych krajach . Prowadzenie benchmarkingu wewnętrznego jest podstawą rozpoczęcia benchmarkingu zewnętrznego , funkcjonalnego funkcjonalnego ogólnego .

Zalety Wady
-łatwy dostęp do danych -zawężone pole widzenia
-dobre wyniki w warunkach dywersyfikacji - uprzedzenia w firmie

Benchamarking zewnętrzny – dotyczy bezpośrednich konkurentów firmy . Polega na zakupie produktów konkurencji i poddanie analizie ich cech i atrybutów . Benchmarking ten prowadzi do tzw. Odwrotnego projektowania , którego celem jest zaprojektowanie podobnego produktu na podstawie modelu konkurencji .

Zalety Wady
-istotne informacje - trudny dostęp do danych
-porównywalność wyrobów i procesów - niebezpieczeństwo powielenia
- dokładne określenie pozycji konkurencji wąskich praktyk branżowych

Benchamrking funkcjonalny – polega na porównaniu procesów produkcyjnych , metod zarządzania , sposobów projektowania i innych obszarów działania przedsiębiorstwa z innymi firmami , niezależnie od ich branży

Zalety Wady
- Innoracyjność rozwiązań - stosunkowo trudne wdrażanie
- relatywnie łatwy dostęp do danych - czasochłonna analiza

Benchamrking ogólny – jest to szczególny przypadek bechmarkingu funkcjonalnego . Istniejące procedury , procesy mogą przebywać identycznie niezależnie od przynależności do branżowej przedsiębiorstw lub nawet niezależnie od charakteru instytucji , w których są realizowane .

Zalety Wady
- relatywnie łatwy dostęp danych - stosunkowo łatwe wdrażanie
-innowacyjność


Metodyka Benchamrkingu według Campa
I Planowanie
1) identyfikacja przedmiotu badań ( jeżeli produkty mają kształt materialny to wyrób jest tylko kwestią ich oceny według wybranego zestawu kryteriów ) Przy funkcjach które realizują usługi niematerialne np. ustalenie produktów funkcji logistycznych logistycznych przedsiębiorstwie konieczna jest analiza w wyniku której można przyjąć że produktami tymi są pewien poziom zadowolenia klientów (klientów wewnętrznych oraz zewnętrznych ) , pewien wystarczający poziom zapasów , koszt jednostkowy lub poziom kosztów któ®ego nie można przekroczyć . Ustalone produkty dla funkcji logistycznej są produktami globalnymi , które w celu ustalenia ścisłego przedmiotu benchamarkingu powinny być podzielone na produkty cząstkowe .
2) Identyfikacji przedsiębiorstw do porównań
3) Wybór metody zbierania danych
- bezpośrednie ( raporty wewnętrzne , ogłoszenia prasowe , kontakty osobiste z partnerami )
- pośrednie ( biura konsultacyjne izby przemysłowo handlowe oraz stowarzyszenia zawodowe )
IIAnaliza
4)Ustalenie odchyleń w zakresie parametrów efektywności (ustalenie odchyleń stosuje się w stosunku do jednostek stanowczych benchamrkingu . Analiza odchyleń może mieć charakter jakościowy bądź ilościowy
5) określenie poziomu przyszłych wyników (istotne jest ustalenie w jakim stopniu rozwiązania stosowane w innych firmach są realne i czy istnieje możliwość racjonalnego ich przeniesienia do przedsiębiorstwa )
III Integracja
6)Komunikowanie wyników benchamrkingu i powodowanie ich akceptacji
7) Ustalenie celów funkcjonalnych ( ważne jest aby cele te były prezentowane na różnych szczeblach zarządzania poczynając od najwyższego szczebla kierownika do szczebla najniższego , najniższego zależności od szczebla wyrówzniamy cele strategiczne , taktyczne oraz funkcjonalne
IV Wdrożenie
8) Opracowanie planu wdrożeniowego mającego odpowiedzieć na pytania Kto? Jak?Kiedy? (w tym celu należy dokładnie zdefiniować zadania niezbędne do wprowadzenia usprawnień oraz uporządkować je według hierarchi ważności . Następnie należy określić środki nieodzownie do realizacji i poszczególnych zadań łączna z ewentualnymi nakładami inwestycyjnymi na koniec należy sprecyzować kalendarz zadań oraz określić osoby odpowiedzialne )
9)Uruchomienie działań wdrożeniowych wdrożeniowych zabezpieczenie ich realizacji
10) Określenie nowych benchmarków . (Bencharking to proces ciągły dlatego nie można poprzestać na jednorazowym wdrożeniu usprawnień . Po zakończeniu jednego cyklu powino się myśleć o jego powtorzeniu zanim jednak to nastąpi należy zweryfikować to co zostało wykonanie .


Negatywne stosowanie benchamrkingu , nadmierna koncentracja nad wykorzystaniem tej techniki może zagrażać kreatywności firmy gdyż za pkt. Wyjścia przyjmuje się osiągniecia innych firm , może to doprowadzić do osiągnięcia minimalnie lepszego produktu lub usługi w czasie kiedy konkurencja robi krok naprzód . Często badania zajmują tyle czasu że firma którą badaliśmy nie jest już liderem na rynku .

Dodaj swoją odpowiedź
Język angielski

co to znaczy po polsku benchmarking

co to znaczy po polsku benchmarking...

Zarządzanie

Metody organizacji i zarządzania

Metody organizacji i zarządzania
Podstawowe błędy menadżerów:
1. Niewykorzystywanie możliwości – myślenie w kategoriach zagrożeń a nie szans
2. Syndrom warsztatu – Brak ekspansji firmy, trwanie przy nieaktualnych formach za...

Zarządzanie przedsiębiorstwem

Wybrane techniki zarządzania

Wybrane Techniki Zarządzania

Spis Treści



1. Wprowadzanie
2. Historia jakości
3. Wybrane techniki zarządzania przez jakości
3.1. Just In Time (JIT)
3.2. Benchmarking
3.3. Metoda Taguchi
4. Zako...

Zarządzanie przedsiębiorstwem

Różne koncepcie zarządzania logistycznego

Logistyka jako koncepcja zarządzania stwarza podstawę adekwatnej identyfikacji w sensie strategicznym podstawowych zmian na rynku zaopatrzenia i zbytu. Nowe i znaczące zmiany w inspirującym działaniu logistyki wymagają jednak skutecznego rozbu...

Zarządzanie

Koncepcje i metody zarządzania przedsiębiorstwem.

1. Reengeneering:

Jest to fundamentalne przemyślenie od nowa i radykalne przeprojektowanie procesów w firmie, prowadzące do dramatycznej(przełomowej) poprawy osiąganych wyników (takich jak koszty, jakość, serwis i szybkość).
P...