Różne koncepcie zarządzania logistycznego
Logistyka jako koncepcja zarządzania stwarza podstawę adekwatnej identyfikacji w sensie strategicznym podstawowych zmian na rynku zaopatrzenia i zbytu. Nowe i znaczące zmiany w inspirującym działaniu logistyki wymagają jednak skutecznego rozbudowania i dowartościowania jej strategicznych zdolności (potencjału). W aspekcie innowacyjnym logistyka współdziała bądź konkuruje z innymi nowymi koncepcjami symbolizującymi współczesne zmiany w procesie i systemie zarządzania.
Do koncepcji zarządzania logistycznego zaliczamy :
REENGINERING
BENCHMARKING
OUTSOURCING
LEAN MANAGEMENT (zarządzanie wyszczuplające)
TIME BASED MANAGEMENT (zarządzane czasem)
LEARNING ORGANIZATION (ucząca się organizacja)
WIRTUALNA ORGANIZACJA
REENGINEERING (reinżynieria procesów biznesu)
Reengineering od dłuższego czasu jest wymieniony jako sposób do doskonalenia zarządzania, a w szczególności obejmuje sposoby doskonalenia procesów. Ogólnie uważa się, że jest to filozofia, która na na celu wprowadzenie usprawnień w realizacji pojedynczych procesów lub całej organizacji. Jest to metoda przekształcenia działań wewnątrz organizacyjnych dla osiągnięcia optymalnego przebiegu procesów organizacyjnych. Celem przekształcenia jest widoczna poprawa obsługi klienta oraz ograniczenie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Wymagania klientów dotyczą w coraz większym stopniu szybkości, z jaką zamówienie będzie wypełnione, a niedotrzymanie terminów realizacji dyskwalifikuje dostawcę. Z punktu widzenia przedsiębiorstwa wytwarzanie produktu lub usługi pociąga za sobą zaangażowanie wielu, różnorodnych czynników: ludzi, technologii, informacji, pieniędzy. Niewłaściwe użycie tych zasobów albo nie spełni wymagań klientów albo spowoduje niewspółmierne duże koszty. Reengineering jest podejściem umożliwiającym dostosowanie procesów wewnętrznych do wymagań stawianych przez klientów przy jednoczesnej optymalizacji przebiegu procesu.
BENCHMARKING
Benchmarking to metoda porównywania wewnętrznych rozwiązań danej firmy z rozwiązaniami innych, którzy mają najlepsze wyniki lub też wyznaczają kierunki rozwoju. W wyniku benchmarkingu można uzyskać informacje na temat tego jak i dlaczego niektóre fimy funkcjonują sprawniej niż nasze przedsiębiorstwo.Należy pamiętać, że benchmarking nie jest sposobem wprowadzania pojedynczych usprawnień, czy innowacji, a procesem, który powinien nas doprowadzić do wdrożenia nowej strategii i procedur innowacyjnych, które pozwolą nam na uzyskanie lepszej pozycji na rynku konkurencyjnym, a w konsekwencji przewagi konkurencyjnej.
Benchmarking może koncentrować się na analizowaniu:
• produktów innych firm,
• usług innych firm,
• zasad, metod i technik stosowanych przez innych,
• procesów produkcji,
• stosowanych narzędzi,
• sposobów zarządzania klientem, rynkiem, personelem, informacją czy finansami,
• funkcji i sprawności personelu,
• konstrukcji i sprawności organizacji,
• procesu dostarczania wartości.
OUTSOURCING
Outsorcing oznacza wychodzenie na zewnątrz z problemami firmy – konkretne zlecenie niektórych prac zewnętrznym wykonawcom w celu zmniejszenia zatrudnienia i obniżenia kosztów własnych. Stosowany jest gdy firmie nie opłaca się z powodów ekonomicznych lub organizacyjnych rozwijać i wdrażać różnych zastosowań informatycznych. Główne zalety outsorcingu to koncentrowanie się firmy na jej podstawowej działalności oraz redukcja kosztów stałych związanych z utrzymaniem pracowników.
Korzyści jakie zyskuje firma i przez zastosowanie outsorcingu.
- Redukcja personelu informatycznego.
- Profesjonalny zakres wdrożenia przekraczający wykonanie go własnymi zasobami personalnymi.
- Uzyskanie wysokiego zadowolenia ze stanu obsługi.
- Korzystne warunki współpracy.
LEAN MANAGEMENT (zarządzanie wyszczuplające)
Ogólną zasadą koncepcji zarządzania wyszczuplającego jest zintegrowania, całościowa orientacja, która rozciąga się na cały łańcuch tworzenia całości, włączając w to zewnętrzne powiązania z dostawcami i klientami.
Do podatkowych elementów koncepcji zaliczmy:
- redukcje kompleksowości – jest to wszystkich procesów i przepływów, w celu uniknięcia błędów i marnotrawstwa lub sytuacji nie wykorzystanych możliwości.
- komunikacja – to intensywna wymiana informacji wzmocnienie sprzężeń zwrotnych wewnątrz wszystkich sfer w przedsiębiorstwie oraz między tymi sferami.
- jakość kompleksowa – jest to presja na stałe dążenie do ulepszania systemu produkcji w przedsiębiorstwie.
- kooperacja – odnosi się zarówno do klientów i dostawców, jak też do pracowników przedsiębiorstwa, w myśl założenia iż z długofalowego partnerstwa wszyscy uczestnicy powinni uzyskiwać określone korzyści.
TIME BASED MANAGEMENT (zarządzanie czasem)
To stosunkowo nowa i wizjonerska, całościowo jeszcze nie do końca sprecyzowana oraz nadal stosunkowo rzadko stosowana w przedsiębiorstwach koncepcja zarządzania. Zarządzanie czasem to świadome kształtowanie czasowych wymiarów procesu tworzenia wartości i rozbudowywanie zdolności, które pozwalają przedsiębiorstwu lepiej i szybciej rozwijać nowe produkty i wprowadzać je na rynek.
Odznacza się następującymi cechami :
- jest pojmowana jako nowy paradygmat zarządzania który próbuje rozciągnąć zasady koncepcji Just–in-Time na wszystkie procesy przedsiębiorstwa
- wspiera specjalne ukształtowanie organizacji przedsiębiorstwa, które cechuje swoboda przepływów, zespołowość działania i elastyczność
- rozwija się nadal poprzez wzmocnione zastosowanie instrumentalnych środków pomocniczych i wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych
LEARNIG ORGANIZATION (ucząca się organizacja)
Ucząca się organizacja inspiruje i wspomaga uczenie się wszystkich jej członków i sama ciągle przekształca się stosownie do posiadanych możliwości i potrzeb otoczenia, korzystając z doświadczeń zarówno własnych pracowników, konkurencji jak i innych narodów i społeczeństw. Pracownicy uczącej się organizacji nie przywiązują się do dotychczas stosowanych sposobów, narzędzi czy procedur, obca jest im myśl, że wszystko stanowi ich sprawdzony dorobek i niezbywalną własność. Każdy element organizacji jest otwarty, a stałe ulepszanie jest sposobem i stylem pracy.
Taką organizację cechuje:
- specyficzny klimat, w którym pracownicy są zachęcani do uczenia się i rozwoju swoich zdolności i możliwości, m.in. poprzez pracę nad swoimi obowiązkami, podejmowanie inicjatyw, zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności;
- rozszerzenie na klientów i dostawców klimatu uczenia się i rozwoju poprzez organizowanie wspólnych programów szkoleniowych, wspólne rozwiązywanie problemów i wprowadzanie nowych rozwiązań;
- traktowanie uczenia się i rozwoju jako centralnej sprawy w polityce firmy i jako podstawy powodzenia w rywalizacji z konkurentami; ciągły proces organizacyjnego przekształcania się jako rezultat uczenia się i indywidualnego rozwoju, obejmujący założenia, cele, normy i procedury operacyjne.
WIRTUALNA ORGANIZACJA
Wirtualne organizacje oznaczają twory formalnie nieistniejące, choć pełniące funkcje rzeczywistych organizacji. Nie można jednak ich przypisać do konkretnego miejsca, na próżno by szukać np. w rejestrach handlowych. Istotną cechą takich organizacji jest ich elastyczność. Służyć ma ona maksymalizacji korzyści przy pomocy efektu synergii. Tak więc warunkiem koniecznym do powstania takich organizacji jest uzyskanie dodatkowych korzyści przez przedsiębiorstwa z uczestnictwa w organizacjach wirtualnych.
Przewaga organizacji wirtualnych nad tradycyjnymi polega na ich elastyczności. Mogą być one tworzone bezpośrednio w odpowiedzi na potrzeby klientów. Minimalizacja ceny to nie jedyne możliwe kryterium doboru elementów organizacji wirtualnej. Tym kryterium może być: szybkość realizacji zamówienia, odległość terytorialna, doświadczenie, oferowany poziom jakości itd. Punktem wyjścia przy projektowaniu produktu lub usługi staje się relacja ceny do jakości jaką gotowy jest zaakceptować klient. Mając te parametry broker informacji zbuduje organizację wirtualną będącą w stanie zaspokoić potrzeby klienta. Mamy tu wyraźne przesunięcie od sprzedaży produktu do sprzedaży rozwiązań