Aspekty działalności konkurencyjnej
Aspekty działalności konkurencyjnej:
• podział zysku,
• integrowanie w przód lub w tył (dziś Ty jesteś moim dostawcą, jutro ja mogę nim być dla Ciebie).
Analiza podmiotowa konkurencji (dotyczy konkretnej firmy):
• Systematyczna – branie pod uwagę 3 – 4 firm konkurencyjnych,
• Śledzeniowa – porównywanie innych firm w celu lepszego rozeznania się na rynku.
Cele konkurencji podmiotowej:
• Poznawczy – analizujemy po to, by się uczyć, przenosić dobre wzorce na nasze przedsiębiorstwo,
• Ofensywny – rywalizacja, by umieć w odpowiedniej chwili zaatakować,
• Obronny – zabezpieczanie się przed atakiem.
Co należy analizować:
• Cele konkurenta, w tym cele strategiczne (Cel – stan rzeczy, do której zmierza konkurent w przyszłości),
• Bieżąca strategia – szczególną uwagę należy zwrócić tu na obszar mixu marketingowego (produkt, promocja, jakość),
• Umiejętności – silne i słabe strony. Stroną silną będzie posiadanie zasobów finansowych, rzeczowych, ludzkich, oraz zasobów niematerialnych, czyli wizerunek firmy, poziom kultury. Posiadanie zasobów z punku widzenia działań firmy nie zawsze musi być związane ze środkami finansowymi.
• Analiza założeń (Założenia – są to wyobrażenia konkurenta o samym sobie, czyli ocena jego samopoczucia, a także sytuacji dziejącej się w otoczeniu firmy (koniunktura, podatki, kursy walut, itp.),
Źródła informacji:
• publikowane,
• sprzedawcy,
• dostawcy,
• pośrednicy handlowi,
• pracownicy handlowi,
• pracownicy firmy konkurencyjnej,
• badania marketingowe.
Wnioski wyciągane na podstawie badań konkurencji:
• atrakcyjność firmy wobec innych jej podobnych,
• różnice wyróżniające nas na tle pozostałych,
• co musimy robić lepiej,
• jak reagować na posunięcia konkurentów