Źródła prawa administracyjnego

Wszystko co tworzy system źródeł prawa – są źródłami prawa administracyjnego.
akty normatywne – tworzące wewnętrzny porządek prawny,
akty normatywne – czyli akt powszechnie obowiązujący, abstrakcyjny – trwa dopóki nie nastąpi jego uchylenie lub zmiana.
Źródła prawa – początek czegoś – moment z którego wytryskają normy prawne.

Cechy źródeł prawa.
źródła prawa pisanego – czyli normy tworzone w określonym trybie proceduralnym przez określone organy państwa.
Konstytucja – rozdział III – źródła prawa.
Jest to system zamknięty – tylko to jest źródłem prawa, co zawiera przepis konstytucji.
Jeśli mamy kilka źródeł to hierarchizujemy je. I z tym wiąże się następna cecha:
niesprzeczności źródeł prawa – akt niższego rzędu musi być zgodny z aktem wyższego rzędu i z niego wypływać. Nad niesprzecznością źródeł prawa stoi Trybunał Konstytucyjny.

Skład źródeł prawa – art. 87.
1. konstytucja,
2. ustawy,
3. ratyfikowane umowy międzynarodowe,
4. rozporządzenia,
5. normy prawa miejscowego stanowione na części terytorium państwa.

Ad. 1 Konstytucja
po raz pierwszy stwierdza, że konstytucja jest źródłem prawa powszechnie obowiązującego i jest najwyższym źródłem prawa obowiązującego.
wszystkie niżej stojące źródła muszą do niej nawiązywać i być z nią zgodne,
zgodność z konstytucją muszą mieć wyroki sądowe i decyzje administracyjne – można je wtedy zmienić, uchylić, gdy są niezgodne,
sędzia jest związany z konstytucją, ustawami i własnym sumieniem,
konstytucja jest punktem odniesienia, jeżeli pojawiają się wątpliwości,
przepisy konstytucji stosuje się bezpośrednio o ile przepisy samej konstytucji nie stanowią inaczej. Jeżeli z przepisu konstytucji można wyprowadzić normę prawną – to stosuje się przepis bezpośrednio,
przepis mówiący o tym, że nikt nie może pozbawić obywatelstwa polskiego stosuje się bezpośrednio, pomimo, iż w funkcjonującej ustawie z 1962 r. istnieje przepis mówiący o pewnych możliwościach pozbawienia obywatelstwa,
obywatele mają prawo do zgromadzeń – gdyby go tak przyjąć, to wszyscy mogli by się gromadzić bez względu na cele, ale jest dopisek, że szczegółowe zasady określa ustawa i wtedy odnosimy się do ustawy.

Ad. 2 Ustawa
Rolą władzy ustawodawczej jest stanowienie prawa dla powszechnego użytku. Wszystkie dziedziny regulowane są ustawą. Każda sprawa, która według władzy ustawodawczej podlega uregulowaniu ustawowemu, następuje proces uchwalenia ustawy. W Polsce proces ustawodawczy jest opóźniony w stosunku do potrzeb.
Czy istnieje materia, którą sejm misi uregulować:
ustawa budżetowa (musi),
nakładanie nowych obowiązków (w tym podatki),
tworzenie nowej struktury (organu, jednostki).
Inicjatywę ustawodawczą posiadają:
sejm, senat, prezydent, RM, grupa obywateli (100 tys.),
ustawa – nie rozstrzyga do końca problemu i jest ramowa tak jak konstytucja.


Ad. 3 Akty podustawowe
Jest teraz tylko jeden – rozporządzenie.
Rozporządzenie – wydawane przez organy zawarte w konstytucji na podstawie ustawy z upoważnienia tej ustawy. Mogą je wydawać tylko naczelne organy administracji rządowej.
Konstytucja dodała element do rozporządzenia, którego wcześniej nie było:
uprawnienie do wydawania rozporządzenia powinno określać:
zakres spraw do uregulowania,
wytyczne jak uregulować.
Służy to zachowaniu istoty uchwalonej ustawy, nie można przekroczyć ściśle określonych w ustawie upoważnień.
Ustawy przewidują często kilka lub kilkanaście rozporządzeń niezbędnych do zastosowania tych ustaw. Rozporządzenia stanowią 2/3 porządku prawnego w Polsce.

Dodaj swoją odpowiedź
Administracja

Źródła prawa administracyjnego

ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
1) UWAGI OGÓLNE
W literaturze prawniczej spotyka się najczęściej dwie teorie źródeł prawa. Według pierwszej są to fakty uznawane za prawotwórcze, np. stanowienie aktów prawnych zawierających w sw...

Administracja

Źródła prawa administracyjnego

Źródła prawa administracyjnego



Pojęcie „źródeł prawa” nie zostało zdefiniowane wprost i przypisywano mu różne znaczenia. Mianem tym określano między innymi akty prawne zawierające przepisy prawa, formy wyrażania ...

Edukacja europejska

Źródła prawa administracyjnego

Źródła prawa administracyjnego

Pojęcie ?źródeł prawa? nie zostało zdefiniowane wprost i przypisywano mu różne znaczenia. Mianem tym określano między innymi akty prawne zawierające przepisy prawa, formy wyrażania przepisów pra...

Administracja

Źródła prawa administracyjnego

Anna Kondraciuk Klasa IV „a” LE

Termin źródło prawa nie jest jednoznaczny. Nadaje mu się różne znaczenia. Niekiedy uważa się, że jest źródłem prawa jest to, z czego można dowiedzieć się, jaka jest treść norm prawnych. S...

Język polski

Prawo Administracyjne  Wypracowanie  temat: Źródła prawa administracyjnego 

Prawo Administracyjne  Wypracowanie  temat: Źródła prawa administracyjnego ...

Administracja

Źródła powszechnie obowiązującego prawa administracyjnego.

Rozdział I
Administracja publiczna i prawo administracyjne

1.1 Pojęcie i typowe cechy administracji publicznej

Administracja z łac. „administrare” oznacza być pomocnym. Jest to działalność organizatorska zmierzająca...