Rynek firm badawczych w Polsce
LISTA RANKINGOWA ZA 2000 ROK
na podstawie wartości sprzedaży usług badania rynku i opinii publicznej
Lp. Nazwa Firmy Wielkość sprzedaży
1. SMG/KRC Poland S.A. 55 845 202,17
2. GfK Polonia Sp. z o.o. 26 943 568,17
3. PENTOR S.A. 24 620 441,16
4. TNS OBOP Sp. z o.o. 20 584 946,48
5. IQS & QUANT Group 18 384 629,78
6. AGB Polska Sp. z o.o. 15 179 755,42
7. CASE 10 295 122,17
8. PRACOWNIA BADAŃ SPOŁECZNYCH Sp. z .o.o. 8 620 721,45
9. DEMOSKOP 5 742 849,18
10. EXPERT MONITOR Sp. z .o.o. 5 690 520,86
11. INFOR OPINIA Sp. z o.o. 4 949 295,70
12. ARC Rynek i Opinia Sp. z o.o. 4 398 892,93
13. Centrum Badań Marketingowych INDICATOR Sp. z .o.o. 2 235 199,10
14. ALMARES Instytut Doradztwa i Badania Rynku 2 018 750,19
15. ABM Sp. z o.o. 1 202 714,05
16. TARGET GROUP Sp. z o.o. 1 040 201,00
17. BSM Badania Społeczne i Marketingowe 918 042,78
CEM – Instytut Badań Rynku i Opinii Publicznej
CEM powstał w 1990 r. Oferuje pełny badań marketingowych, a ponadto dysponuje zestawem specjalnych metod badań marketingowych, o nazwie Better Insight Strategy®, które umożliwiają tworzenie systemu informacji marketingowej w przedsiębiorstwach i instytucjach finansowych. Jest członkiem ESOMAR, WAPOR, OFBOiR, organizacji strzegących standardów profesjonalnych i etycznych w badaniach rynku. Działa w skali ogólnopolskiej. Organizuje badania międzynarodowe w krajach Środkowej i Wschodniej Europy. Dysponuje ogólnopolską siecią 400 ankieterów i 22 koordynatorów terenowych. Ściśle kontroluje jakość danych: 20% do 25% wywiadów sprawdzanych przez pracowników Instytutu telefonicznie, 20% przy pomocy listów do respondentów, 100% pod względem zgodności danych ankietowych z danymi z PESEL oraz pod względem wewnętrznej logicznej spójności odpowiedzi.
Historia CEM
· Instytut został założony przez Jana Jerschinę i grono jego najbliższych współpracowników, pracowników nauki w Uniwersytecie Jagiellońskim. Osoby te zdobywały swoją wiedzę o marketingowym know-how w USA, Anglii, Niemczech, Austrii, Szwecji, Holandii i Francji. W chwili obecnej CEM jest całkowicie odrębną prywatną jednostką badawczą, lecz współtworzy i wykorzystuje wyniki rozwojowych badań metodologicznych Zakładu Socjologii Gospodarki UJ.
· Od 1990 r. CEM współpracował z 48 firmami badawczymi, we wszystkich krajach Europy Zachodniej, Środkowej oraz w USA. Ta szeroka współpraca międzynarodowa CEM daje mu dostęp do najwyższej klasy międzynarodowego know-how w zakresie metod badań.
· Upowszechniamy wiedzę marketingową: specjaliści i konsultanci CEM wykładają w Studium Podyplomowym Metod Badań Marketingowych w Zakładzie Metod Stosowanych Badań Społecznych w Instytucie Spraw Publicznych Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim. J. Jerschina i jego współpracownicy, konsultanci CEM i adiunkci w UJ udostępniają słuchaczom wiedzę o metodach badań marketingowych, w tym o metodach specjalnych Better Insight Strategy® i o swych doświadczeniach praktycznych.
Wykonywane badania:
· Badania rynku usług bankowych, ubezpieczeniowych i leasingowych.
· Badania rynku konsumentów artykułów żywnościowych.
· Badania rynku napojów bezalkoholowych i alkoholowych.
· Badania rynku usług medycznych, farmaceutyków i odżywek.
· Badania rynku komputerowego i oprogramowania.
· Badania rynku mediów.
· Badania rynku telekomunikacji.
· Testowanie produktów, konceptów produktów i reklam.
· Badania opinii publicznej.
· Badania rynku pracy.
· Badania zadowolenia pracowników.
· Badania rozumienia klientów przez personel serwisu i sprzedaży.
· Badania rynku ruchomości trwałych.
· Badania rynku wyposażenia wnętrz domów i biur.
· Badania rynku transportu osobowego i ciężarowego, badania ruchu.
· Badania rynku materiałów budowlanych i mieszkalnictwa.
· Badania dotyczące lokalizacji oddziałów banków, hoteli, hipermarketów.
· Badania bussiness to bussines: badania rynku artykułów, urządzeń produkcyjnych i usług, których odbiorcami są przedsiębiorstwa.
Stosowane metody i techniki
Metody badań ilościowych
· Badania na próbach reprezentatywnych losowych lub kwotowych i celowych, techniką wywiadu osobistego, przy pomocy kwestionariuszy standaryzowanych.
· Badania eksperymentalne, testy produktów i reklam w hallu.
· Badania przy pomocy ankiet pocztowych, audytoryjnych i telefonicznych.
· Powtarzane badania zmian wizerunku firmy i produktu oraz skutków reklamy (monitoring, tracking studies).
· Testy profilów wartości konsumentów i produktów.
· OMNIBUS 2000 na próbach reprezentatywnych losowych.
Metody badań jakościowych
· Zogniskowane wywiady grupowe (focus groups).
· Wywiady pogłębione.
· Grupy twórcze (stosowane np. do tworzenia sloganów reklamowych, wynajdowania nazw produktów, konceptów reklam).
· Analiza zawartości treści komunikatów stosowanych przez media w przedsiębiorstwach i w komunikacji w szerszych zbiorowościach.
BSM – Badania rynkowe i marketingowe
BSM jest niezależnym instytutem, realizującym badania opinii i rynku w pełnym zakresie, zgodnie ze standardami ESOMAR. Działamy od 1995 roku. Realizujemy zarówno badania ilościowe (ogólnopolska sieć ankieterska), jak i jakościowe (profesjonalne studio do badań typu focus group w Warszawie i innych miastach, ogólnopolska sieć rekrutacyjna, zespół doświadczonych moderatorów). Przygotowujemy także analizy typu desk research, wykorzystujące wszelkie dostępne źródła informacji.
BADANIA ILOŚCIOWE
Badania ilościowe BSM
· sondaże ad hoc
· omnibusy (White Collar Bus)
· badania panelowe
· badania audytoryjne, pocztowe, telefoniczne
· mystery shopping
· advertising tracking studies
· usage & attitudes studies
· day - after recalls
· testy produktów, opakowań
· test elastyczności cenowej (PSM)
· obserwacja i pomiar zachowań społecznych
Profesjonalne kwestionariusze badawcze
· dobór wskaźników precyzyjnie dostosowany do pytań badawczych
· odpowiednia konstrukcja narzędzi badawczych pozwalająca na przeprowadzenie zaawansowanych analiz statystycznych
Nasze raporty z badań zawierają:
· przejrzyste, tabelaryczne lub graficzne zestawienia wyników
· zaawansowane techniki statystyczne, prowadzące do syntetycznego wyjaśnienia badanych zjawisk
· pogłębione interpretacje wyników analiz, dokonywane przez doświadczonych badaczy i specjalistów
· wnioski i rekomendacje, skoncentrowane na celach badania
BADANIA JAKOŚCIOWE
Zogniskowany wywiad grupowy (FGI)
· sytuacja naturalnej wymiany opinii między ludźmi
· umiejętne budowanie poczucia bezpieczeństwa przez moderatora
· możliwość poznania głębiej skrywanych emocji i postaw badanych
· możliwość wzbogacenia o program MTS
Indywidualny wywiad pogłębiony (IDI)
· możliwość badania osób trudno dostepnych
· możliwość poruszania tematów drażliwych, które nie są przedmiotem naturalnych rozmów między ludźmi
NASZE RAPORTY Z BADAŃ ZAWIERAJĄ:
· prezentacje wypowiedzi badanych i opis kluczowych wątków dyskusji (wywiadu)
· pogłębione interpretacje wypowiedzi, ujawniające świadome i nieświadome motywy zachowań i postaw
· wnioski i rekomendacje dla Klienta, skoncentrowane na celach badań.