Struktura organizacyjna Turystyki w Polsce/System obsługi ruchu turystycznego
Elementy systemu organizacyjnego turystyki w Polsce:
1. Sektor gospodarczy (biura podróży, baza noclegowa, przewoźnicy, piloci i przewoźnicy, inne podmioty)
2. Administracja publiczna (administracja państwowa, samorządowa, POT, ROT, LOT (Lokalne Organizacje Turystyczne)
3. Samorząd gospodarczy i organizacje zawodowe
4. Organizacje pozarządowe, szkolnictwo zawodowe
Sektor gospodarczy turystyki:
• Biura podróży (ustawa o usługach turystycznych z 29.VIII. 1997r z późn. zmianami)
• Baza noclegowa (ustawa j. w.)
• Przewoźnicy (transport kolejowy, drogowy, lotniczy, wodny)
• Piloci na terenie kraju, za granicą( ustawa j.w.)
• Przewodnicy górscy, miejscy, terenowi (ustawa j.w.)
• Inne podmioty (zarządzający atrakcjami, gastronomią wypożyczalnie, porty jachtowe, centra, baza rekreacyjno-sportowa, informacja turystyczna, producenci sprzętu turystycznego, inne)
Podział funkcjonalny przedsiębiorstw turystycznych:
a.) przedsiębiorstwa transportu turystycznego zajmujące się przemieszczaniem turystów od miejsca ich pobytu turystycznego i z powrotem oraz różnym zakresie w ramach danego obszaru turystycznego
b.) przedsiębiorstwa eksploatujące zakłady hotelarskie i gastronomiczne- zapewniające turystom noclegi, usługi żywienia, oraz inne związane z pobytem w tych jednostkach.
c.) Biura podróży – występujące w roli pośrednika między podmiotami gospodarczymi świadczącymi usługi turystyczne, w roli organizatora imprez turystycznych oraz jednostki świadczące usługi własne.
d.) Przedsiębiorstwa uzdrowiskowe- zapewniające usługi związane z leczeniem i pobytem osób w obiektach uzdrowiskowych
e.) Przedsiębiorstwa usług sportowo-rekreacyjnych – których działalność pozwala na rozwijanie wśród turystów aktywności fizycznej w zakresie określonym przez charakter i funkcje danego obszaru.
Minister Gospodarki i Pracy (Minister właściwy d/s turystyki). W ministerstwie sprawy turystyki umiejscowione są w Departamencie turystyki. Nadzoruje on działalność Polskiej Organizacji Turystycznej i Instytutu Turystyki.
Zakres działania ministra właściwego ds. turystyki:
• Sprawy zagospodarowania turystycznego kraju
• Mechanizmy regulacji runku turystycznego
• Przygotowanie rozwiązań systemowych stymulujących rozwój turystyki
• Wzrost atrakcyjności krajowego produktu turystycznego
Departamentu Turystyki:
• Opracowywanie i monitorowanie realizacji programów w zakresie turystyki
• Prowadzenie spraw związanych z zagospodarowaniem przestrzennym kraju w zakresie turystyki i wypoczynku
• Podejmowanie działań mających na celu ochronę konsumentów usług turystycznych
• Prowadzenie spraw związanych ze sprawozdawczością statystyczną w turystyce
• Dokonywanie oceny funkcjonowanie sektora usług turystycznych
• Prowadzenie Centralnego Rejestru Zezwoleń (biura podróży)
• Podejmowanie działań mających na celu zwiększenie konkurencyjności polskiej oferty turystycznej
• Prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem zagranicznych i krajowych środków finansowych na rozwój turystyki
Rozwój produktu turystycznego powinien oprzeć się na wymaganiach odpowiadających popytowi na podstawowych rynkach krajowych i zagranicznych. Popyt będzie kształtować rozwój produktów turystycznych. Nie chodzi jednak tylko o popyt już ujawniony, lecz także o tendencje jego rozwoju, nowe modele produkcji i konsumpcji obserwowane na świecie. Działania wokół produktu turystycznego nie mogą być oparte wyłącznie o badania marketingowe o krótkim horyzoncie czasowym.
Na turystykę biznesową składają się:
-Podróże służbowe, obejmujące zarówno przyjazdy krajowe, jak i zagraniczne znajdują się obecnie w trendzie malejącym z uwagi na osłabienie tempa wzrostu gospodarczego oraz w związku ze wzrostem znaczenia kontaktów telekomunikacyjnych.
Agroturystyka, turystyka wiejska:
Sytuacja gospodarcza kraju i województwa stanowi jednak w tym przypadku główny czynnik decydujący o rozmiarach tego ruchu. Przyjazdy delegacyjne dotyczą przede wszystkim Olsztyna, Elbląga i Ełku (wytypowane jako centra rozwoju turystyki biznesowej – por. mapa nr 4) oraz tych miast powiatowych, w których zlokalizowane są ważniejsze centra gospodarcze i znaczące przedsiębiorstwa. Ważnym segmentem rynku w tym obszarze wydaje się także obsługa weekendowa przyjazdów delegacyjnych.
-Konferencje, kongresy i szkolenia lokalizowane na całym obszarze województwa. Ważną rolę odgrywa tu Olsztyn, stwarzający szansę wykorzystania miejscowego potencjału wyższych uczelni i instytutów naukowych. Szereg mniejszych ośrodków zapewnia dobrą obsługę mniejszych szkoleń i konferencji (100-200 osób).
-Podróże motywacyjne dość nowa formuła na polskim rynku turystycznym polegająca na organizacji imprez turystycznych dla pracowników zamożnych firm, zwykle w ramach nagrody za wyróżniające się osiągnięcia, wzmacniania integracji zatrudnionych i motywacji do współpracy zespołowej. Najczęściej poszukiwane warunki do realizacji tego typu imprez to osobliwość oferty (miejsca i programu) oraz wysoki standard. Takie warunki w region posiada dzięki występowaniu w nim walorów przyrodniczych wysokiej rangi oraz obiektów noclegowych wysokiej kategorii.
SZANSE ZAGROŻENIA:
różnorodna baza możliwa do wykorzystania poza sezonem,
kadry, baza naukowa i lokalowa wyższych uczelni
relatywnie niskie ceny
właściwy standard
ciekawe, urozmaicone programy uzupełniające
bliskość Warszawy i Trójmiasta jako rynków źródłowych duża konkurencyjność innych regionów
brak w regionie organizatora turystyki konferencyjno-szkoleniowej, znaczącego na rynku ogólnopolskim
trudności komunikacyjne (dojazdowe, brak stałych połączeń lotniczych)
brak kooperacji gestorów bazy ze szkolnictwem wyższym
niewystarczająca baza do organizacji konferencji i szkoleń
Rola i miejsce produktu na rynku turystycznym:
Wobec znaczącego spadku zagranicznej turystyki przyjazdowej i zagrożenia zmniejszeniem się ruchu krajowego szansą utrzymania pozycji województwa na rynku turystycznym może być turystyka biznesowa, traktowana przede wszystkim jako jeden ze środków utrzymywania zatrudnienia w turystyce poza sezonem i utrzymywanie całorocznej bazy noclegowej. Zaletą turystyki biznesowej jest to, że rozwija się przede wszystkim w okresie wrzesień-czerwiec, dominując w tym czasie na rynku. Brak oferty innych form turystyki na rynku w tym okresie stwarza duże możliwości rozwoju turystyki biznesowej w regionie, pod warunkiem oferowania konkurencyjnych cen.
Zalecenia rozwojowe:
Wyprofilowanie z istniejących biur jednostki zajmującej się organizacją turystyki biznesowej i wykreowaniem marki w tym obszarze markowym.
Nawiązanie ścisłej współpracy z uczelniami wyższymi, wykorzystanie ich kadr w organizacji konferencji i szkoleń oraz zaangażowanie szkół do akcji promocyjnych
Wspólna promocja oferty województwa
Tworzenie komplementarnej bazy spełniającej standardy (hotel – gastronomia – sala konferencyjna – rekreacja)
Wyposażenie istniejącej bazy konferencyjnej w wysokiej jakości sprzęt techniczny Tworzenie bazy rekreacyjnej i programów fakultatywnych, wykorzystanie lokalnych środowisk artystycznych.
Sprzedaż oferty weekendowej „u źródła”, czyli w głównych punktach recepcji ruchu delegacyjnego.